Fórum témák
» Több friss téma |
Ha véletlenül valaki hiányolná a "szelesember" weblapom, az szolgáltatói hiba miatt az egyenlőre elérhetetlen eredeti cím helyett ITT IS ELÉRHETŐ.
Szia ez az egész ugy jönne majd létre,hogy a kapcsolószekrényben foglalna helyet a töltésvezérlő az inverter és a dióda(dák) és ezek akkumulátorokat töltenének de úgytudom,hogy az akkumulátorok töltéséhez egyenáramot kell használni és ehhez kellenének a diódák,hogy az esetleges "impulzusokat" kisimítsa és egyben ne engedje vissza az áramot a napelemek és szélkerék felé szerintetek jó elgondoloás lenne e ez?
Üdv! Szerintem ha nem nagyon akarsz bajlódni vele akkor olyan töltésvezérlőt válassz, ami tudja fogadni mindkettőt, és nem kell hozzá semmi. A napelem eleve egyenáramot ad le és nem nagy a feszültség ingadozása, általában a védődióda is be van építve a napelem kimeneténél gyárilag. A szél az már más, ott nagyban függ, (függhet) a szélsebességtől a feszültség, és az áram. A gyári "kis" teljesítményű olcsó gépeknél hasonló a helyzet, mint a napelemnél, ha már eleve egyen áramot ad le, nem kell hozzá plusz hídegyenirányító max védő dióda, és érdemes biztosítani mindkettőt külön, külön.
Szia! Röviden a diódákkal kapcsolatban. Ha a generátor kimenete egyenáram akkor nem kel dióda.
Ha pedig 3 fázisú generátor és váltót ad ki abban az esetben 6 db., vagy 12 db. esetleg 18 db. az az 3, 6, 9 db. párhuzamos Pl. Type BYY57 fekete felíratú 35 A 75-1500 V-ig. a párja Type BYY58 piros felíratú. Előnye, hogy két db. hüttőborda elég a 3 fázis egyeníránnyítására. A másik fontos dolog ha napelem töltésvezétlőt és a generátor töltésvezérlőt egy-egy teljesítmény diódával és megfelelő párhuzamos ellenálásal leválasztani. A viharok túlpörgerése elleni védelemre is elekrtomos fék céljából pl:bolyler 12-24- V füttő betétre kötni. Üdv:sgyula64
Úgy vagyok vele,hogy szeretem a kihívásokat csak ezzel az egész töltésvezérlövel ugy vagyok,hogy kaptam egyet ingyen és ha már megvan akkor ez maradna még ha kicsit át is kellene alakítani a rendszert ti jó ötletnek látjátok az elképzelésemet? ja és a napelemek sem gyáriak lennének hanem saját magam készíteném el öket szerintetek?
Akkor szerintetek azok az egyenirányítók amiket korábban felvetettem " KBPC3506QF " akkor ezek nem lennének jók?
Nagyon kíváncsi vagyok a generátorod bemérésére. Lehet hogy elszámoltam magam, mert 200 ford/perc-nél nekem csillagban 2,7-3,3 volt váltó feszültség jött ki.
Az a baj, hogy konkrétumokat vársz a válaszban! Miközben azt sem tudjuk miről is beszélünk!!?? Ha leírod mi az elképzelés, talán kapsz kimerítő konkrét választ. Felesleges pl a 35A-os dióda ha te csak 1 Ampert termelsz!?
Én nem számoltam de én is várom az eredményeket. Lehet érdemes lett volna kivezetni minden tekercs véget, és legrosszabb esetben egyenirányítás után sorosítani őket, fesz növelés céljából Üdv!
Soha nem a generátornak a méretezése lesz a probléma, hanem az, hogy az adott helyen mit tud teljesítményben és a hozzá tartozó fordulaton az illető által legyártott szélkerék. Ennek megnézésével kell kezdeni egy szélgép készítését!
Ezt írtam nem olyan régen. Ezzel lehetne elkerülni az általad említett legrosszabb esetet.
Mivel ez egy utánépítés (másolás), én azt mondom, hogy várjuk meg a bemérést, amit magam is jóindulatú türelmetlenséggel várok. (Ez sokkal egyszerűbb, mint megcsinálni.)
A házilag gyártandó generátoroknál célszerűbbnek tartanám a feszültségnövelést már a tekercs kialakításnál leküzdeni - kisebb keresztmetszetből nagyobb menetszám. Fesz., terhelés szabályozás nélkül így is, úgy is csak fűtésre, vízmelegítésre, esetleg vízbontásra lehet használni. Számomra változatlanul rejtély, hogy 6 pólusszámú, ilyen kialakítású generátorhoz miért nem 12 db féltekercset használunk pl. 6f-ú Y bekötéssel?
Nekem meg az a rejtély, hogy néz ki a 6 pólusszámú 12 féltekercses (?) 6 fázisú Y bekötéses generátor.
(bár van rá tippem)
Jó, hogy rákérdeztél. Azt hiszem megvilágosodtam egy kis rajzolgatás után tekercselrendezés témában.
Most esett le, hogy miért elég a 9db tekercs (több ráadásul nemigen férne el, hiába lenne kívánatos fesz., frekvencia növelés miatt). A tekercsek gondolom 3-asával sorba kötve, Y 2ütemű hídegyenirányítás - így a legnagyobb az egyenirányított fesz., és a diódák Imax értéke csak az egyenirányított áram ~40%-a. Amire én gondoltam az végülis csak 6 kivezetéses - elfelejtve. Előnye csak a kisebb áramú diódákban lenne, viszont 2x annyi kellene.
Egy régi restanciám. Remélem elkészíted. A lapátok profilját pontosan kell megmunkálni, és a lapátok beállítását is pontosan kell elvégezni! Érdekes kísérlet lesz, mert ha jól működik, egy újabb lehetőség a szélkerék készítéshez.
Csavarodás nélküli szélkerék lapát fából: Az indító széllökés: 4 m/sec A szélkerék átmérő: 1,5 m A lapát hossza: 62,5 cm A lapát szélessége: 14 cm A lapátok darabszáma: 6 db A lapátok beállítási szöge: 8 fok A lapátok induló nyomatéka: 0,37 Nméter A várható gyorjárási tényező: 3,15 A lapát profil: GOE389, GOE 479, GOE 796, GOE 593 vagy hasonló, aminek a profil alja egyenes.
Szia, nem értem azt, hogy a napelemeket saját magad készíted, tehát nem csak a töltésvezérlőt?
Üdv:sgyula64
Üdv! Próbálgatom a gépemet különböző áttételekkel variálok. A kérdésem az lenne, hogy van-e olyan egyszerű könnyen megépíthető töltésvezérlő ami úgy működne, hogy olyan 9-10V körül indulna, és tudná ebből a feszültségből tölteni a 12V-os akkut ( minimális árammal).? Ha a generátor feszültsége elérné a 13-13,5V-ot akkor már nem kellene működnie, ha eléri a 14,2-14,4 V-ot akkor húzna egy relé amin egy nagyobb fogyasztó lenne így védeném az akkut túltöltés ellen. Az a probléma ,hogy az ideálisnak tűnő áttételezésnél sokszor szépen forog a cucc ,de a feszültség 10-12V így nem hasznosul. Tudom az lenne az első reakció, hogy akkor növeld az áttételt, de akkor az meg nagyobb szélben hátrányos.
Szia, A kérdésedre válaszolva a töltésvezérlő feladata pontosan az ahogy írtad, hogy kb.9-10 V-os feszülségen az akku mélykisülését hívatott megakadályozni. Tehát a fogyasztokat kellene töltésvezérlönek lekapcsolni. Ha pedig az akku feszültsége 12 V akkor a 9-10 V feszültségen nem képes tölteni.
Üdv:sgyula64
igen ez így korrekt, de az én fő problémám ,hogy néha hosszú percekig stabilan forog a gép, de nem elég a szél ahhoz,hogy a generátor feszültsége elérje a töltő feszültséget. Így hiába van 9-11V-om az ugye nem tölti az akkut. Valahogy a 9- ből kellene 13- at csinálni
Lehetne DC-DC konverterrel, de azonnal le is állna szerintem. Azt is mérd meg ilyenkor hány A-rel terhelhető.
Igen biztosan nagyot fogna rajta, azért is gondoltam ,hogy9-10V alatt felesleges lenne macerálni, de ott már lehet,hogy megérné.? Ha csak fenntartaná az akku töltöttségét már az is valami.
Szia!
csak a "régi tranzisztoros világban" volt ilyen kapcsolás ami egyszerre működött fesz növelő és csökkentő üzemmódban is . A mai Ic-k csak a növelő vagy csak a csökkentő üzemmódot tudják . De ez nem probléma mert nagyobb áttétel /gerjesztés és innentől mindig csökkenteni kell a feszültséget PL;TL34063 esetén működik kb 5v-tól és kibirja a 35V-t is tehát olyan áttételt keres ami kb 16V ról indul felfelé (itt még a 01-0,3A is elég )kb 20v-tól megnöveled a töltőáramot és igy nem emelkedik a feszültség 30V felé ( amennyit lehet 1-2-5-30A )
Ezt így most bevallom nem értem.
Google-ba beírtam a buck boost kulcsszavakat, előugrott a wikipedia, ott pedig a referenciák között a következő link: http://www.national.com/ds/LM/LM2578A.pdf, ahol a 22. ábrán van egy buck-boost konverter IC-vel.
Halad a szerkezet, felkerült az állórész, és a mágnesek. Minden együtt van kivéve a laminált vaskarika. Nem akarok senkit megkérdőjelezni de feltétlenül muszáj szigetelni? Itt nem látszik hogy szigetelve lenne és nem is írja: otherpower
Sikerült elég közel tenni az állórészt a forgórészhez 2-3mm van a két tárcsa között. Pár kép a jelenlegi állapotáról. Összekötöm a tekercseket csillagba, egyenirányítom aztán kíváncsi leszek vaskarika nélkül mit teljesít, ha egyáltalán teljesít.....
A szigetelés szerintem ésszerű lenne, abból kiindulva hogy a trafólemezek is le vannak lakkozva egyik oldalt. Bár a kőkori hegesztő trafók vasmagja már gyakorlatilag egy tömb rozsda mégis működik.. Viszont ilyen csiga-biga vasmagot még nem láttam, itt hiába szigeteled, egy anyagból van az egész..? A távolság szerintem lehetne 3mm-nél kisebb , inkább 0,5-1mm, ésszerű határokon belül minél kisebb annál jobb. Kíváncsian várjuk a tesztek eredményét remélem nem csalódsz a szerkezetben ,sok sikert hozzá!
Nézz(etek) utána, SEPIC és CUK konverterek.
Képesek feszültség növelésre és csökkentésre is, egy kapcsolóelemmel működnek, kettő L, C tárólóelemmel... Ha a kitöltési tényező b = 0,5 akkor Uki = Ube, b < 0,5 akkor Uki < Ube, b > 0,5 akkor Uki > Ube, Vagy az áttételt kell úgy megválasztani, hogy csak egy irányú konverzió legyen szükséges.
Próbáltam a lehető legközelebb rakni a tárcsákat egymáshoz, de a féktárcsának is van 1mm kilengése, és az állórész sem lett teljesen tükörsima, de szerintem elég erős a mágneses tér mert az állórész hátuljára raktam egy csavarozófejet és ahogy forgattam a generátort szépen vitte körbe a mágnes
Üdv! A feszültséget csak növelni kellene, megfelelő méretű akku választás esetén nagyon ritka a túltöltés, csak napokon át tomboló szél esetén jöhet össze, de ezzel is számolni kell. Ha jó a szél nálam a feszültség 13-14V között mozog, csak az áram emelkedik a nagyobb szél esetén. A feszültség nem emelkedik 14V fölé, nyilván csak addig még teljesen fel nem töltődik az akku. Jelenlegi problémám az, hogy bár tegnap is fújdogált rendesen a szél pörgött a generátor is, de nem töltött semmit mert nagyon ritkán érte el a feszültség a megfelelő szintet. Az áttételt meg nem akarnám növelni már próbáltam akkor meg ott megy el rengeteg energia, nagyobb szélben meg túl nagyot fog rajta, nem jó.
Muszáj!
Az eredeti oldalon közölt szilícium vasból (trafólemez) készült, aminek a felületét gyártáskor savas kezeléssel oxidálják - a trafólemeznél ez a szigetelés.
Mérted-e, hogy ennél az ominózus gyakori "kis" szélnél mekkora teljesítményt ad le terhelten a ~10V, számomra úgy tűnik, üresjárati feszültséggel szemben?
Ha ez csak néhány W, lehet, hogy mégis kismértékű áttétel növelést kellene tenned és egyszerű tranzisztoros, műveleti erősítős áramkörrel védeni az akkut így már csak a túltöltéstől. Félő, hogy nincs elég teljesítményed, és azon az iverter se fog segíteni. (Az áttétel se, de egy "kicsit nagyobb" szélben legalább töltene. A nagyobb szélkerék segítene.) Az inverter hiába növeli meg az üresjárati fesz.-t, az akkutöltéssel ráterhelve leeseik a fordulat. Az inverter általában jó megoldás, csak egy tartósan üzembiztosan működő inverter felélesztése, beszabályzása nem is annyira egyszerű feladat, mint aminek tűnik. Különösen, ha nincs ilyen gyakorlatod és minimum egy szkópod, amit persze nem tudok.
Nem olyan képségbeejtő dolog az a szigetelés. Lekened, vagy belemártod a szalagtekercset laza állapotban rozsdamaróba. Mire megszárad, a képződő fehér foszfátréteg meg is adja a kellő szigetelést. Igaz, a trafólemezeken a melegen képződő szürkés, esetenként színjátszó kéreg szilárdabb, de a mi esetünkben ez a gyengébb szigetelés is megfelelő.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |