Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   423 / 507
(#) Iszkakof István válasza btoti hozzászólására (») Okt 11, 2012 /
 
A lakk már megszáradt. Próbára is állítottam, amit a mellékelt fénykép is bizonyít. Egyenlőre egy 220 voltos dinamó tengelyére tettem, ami már termelt több mint 10 voltot, de ha megfelelő magasra teszem kiadja azt a feszültséget, ami elég lesz az akku töltésére.
A hét végén a völgyből felviszem a dombtetőre és hátha beváltja a hozzá fűzött reményeket.
Egy kicsit sajnálkozok is rajta, hogy az a dinamó, amelyik képes lenne 800 fordulaton 240 voltot leadni 1,2 A erősségen, ennyire le lesz butítva, hogy 14 voltot ad 0,3-0,4 A-en, de valaminek a kevés százaléka még mindig több, mintha a padláson pihenne.

SP_A1197.jpg
    
(#) btoti válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 12, 2012 /
 
Annál több, mintha a padláson pihenne, de ezzel a dinamóval közvetlenül 12V-s akkut tölteni? Ez érdekes lesz, ami haggyán, de nem fog kiderülni, hogy mit tud a lapát.
(#) Iszkakof István válasza btoti hozzászólására (») Okt 12, 2012 /
 
Ma magasabbra emeltem, most úgy 6 m magasan van. Levezettem ideiglenesen két szál vezetéket, hogy ha majd jön a szél, tudjak méregetni. Könnyen le lehet engedni. Egyedül 10-20 perc alatt a csörlővel leengedhetem, vagy felemelhetem. Amennyiben megérdemli hogy foglalkozzak vele, úgy fordulatot is fogok mérni. Azt áruld el kérlek, hogy tudnám megtudni, mi tud a lapát. Mellékelek egy képet is.



SP_A1211.jpg
    
(#) sziriusz válasza btoti hozzászólására (») Okt 12, 2012 /
 
Annyit emlegetted már ezt a szélsebesség függő TSR/hatásfok görbéket, hogy kíváncsi vagyok rá. Hol találok erre valami adatot? Mert ha jelleggörbe szintre lehet vinni, akkor adhat jó közelítésű értéket.
(#) Iszkakof István válasza btoti hozzászólására (») Okt 14, 2012 /
 
Az a hely, ami a képen szerepel, nem jó a szélgépemnek. Fordulatot még nem tudtam mérni, de saccra, attól nagyobb fordulat ritkán lesz. Ilyen fordulaton kell termeljen. Az eredmény lehangoló. Rákapcsoltam egy 24 V, 5W-os égőt terhelésnek, és a fezültség nem ment feljebb, mint 3 volt. Más helyet kell keressek a szélgépemnek, felviszem a dombtetőre.
Azzal az a gond, hogy 150-200 méterre van.
(#) laklaci2 hozzászólása Okt 14, 2012 /
 
István

Próbáld meg a dinamót egy diódán keresztül rákapcsolni az akkumulátorra,és mérjél áramot.
Ha az izzó fixen rá van kötve állandó terhelés van rajta nem engedi felpörögni a dinamót.
Én ezt használom féknek,igaz 24 V/240 W-ot.Próbáld meg először 12 V akkuval ha ugy látod tudna többet köss sorba kettőt aztán hármat,igy megtudhatod mit tud a lapátod.Arra vigyázz a dinamó sose legyen terhelés nélkül.
Sok sikert
(#) Iszkakof István válasza laklaci2 hozzászólására (») Okt 15, 2012 /
 
Foglaljuk össze, ezt a lapátot építettem meg és igy néz ki. Ez a lapát nem tudom hányat forog, de egy 220 V/1,2 A/ 700 ford/perc-es generátornak a tengelyére tettem. Ebben a helyzetben már valamit termelt. Szinte semmivel egyenlő, de valami. Áthelyezés után újra mérek és ismertetem.
(#) Iszkakof István válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 15, 2012 /
 
Elnézést, rosszul tettem be a linkeket, de most pótolom. Ezt a lapátot elkészítettem, igy néz ki és http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=118910" target="_blank" >erre a Stabil Kabé]a Stabil Kabé[/url] nevű egyenáramú dinamó tengelyére rögzítettem.
Azóta újabb kísérletet végeztem. A propellert felszereltem egy régi, 27-es traktor generátorára. Mellékelem a fényképét. Felvittem a dombtetőre az így felszerelt szélgépet. Nem indult el az ott fújó szélben. Meglöktem a propellert egy léccel és utána szemet gyönyörködtetően szépen forgott. Egy darabig gyönyörködtem, azután elfordítottam a készüléket, hogy álljon le a forgás. Aztán újra szélirányba állítottam, de nem indult el. Megint megadtam neki az indító lökést és azóta forog, kb. 4 órája. Ezt a 27-es traktor dinamót áttekercselhetném nagyobb feszültségre, de mindig mennék a lécel és elindítanám? Amikor lesz egy kis időm, újra megpróbálom a Stabil Kabé dinamóval. Elnézést, ha megint elrontottam a linket.
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2012
(#) erbe válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Ne is csodálkozz rajta, hogy nehezen indul. Ez egy erősen ragadós kialakítású állandó mágneses generátor (nem dinamó!!!). Traktornál nem számít.
(#) Iszkakof István válasza erbe hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Nem csodálkozok, de jó lett volna, ha ment volna. Ma felviszem a dombtetőre, ha sikerül a Stabil Kabé dinamómat, az nagyon könnyen fut. Már volt egy sikertelen kísérletem vele, de nem a dombtetőn. Azonnal írok, mihelyt van fejlemény.
A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2012
(#) Barret válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Ragadós generátorokkal nem kell foglalkozni,mert az energia döntö része elveszik,mielőtt megindulna...
Persze erős szélben termelni fog,de az ritka mint a fehér holló...
(#) Barret hozzászólása Okt 16, 2012 /
 
Még valami: használható feszültséghez legalább 24-36 voltos áramfejlesztő/motor kell...Vagy nagyobb.
Pár százas fordulaton a 12V-os cuccok 3-4 V-ot adnak le...Az meg semmire sem elég.
(#) Iszkakof István válasza Barret hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Ez a szélgenerátor építés az egyik legnagyobb megalkuvás. Pár kütyüt már eddig használtam generátorként, de az elfogadhatóság szintjét egyik se érte el. Most egy állandó mágneses motor van a terítéken. 75 mm rotorátmérő, két szénkefe, 36 kollektorlemez, 18 ágú a rotor. 3 ford/s-nál ad kb. 4 voltot, de ha leterhelem egy 24 V, 5W-os égővel, csak 3 voltig megy le.
(#) Barret válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Ha nem ragadós,akkor egy kisebb mondjuk 1:3-1:4-es áttételt elbír.
Mindjárt ad használható feszültséget.
(#) pogos hozzászólása Okt 17, 2012 /
 
Sziasztok!

Valaki tud olyan profilokkal foglalkozó oldalt ahol a koordinátákat is közlik? Beraknám CAM-be.


(#) pogos hozzászólása Okt 17, 2012 /
 
Hello!

Még vmi! Tud vki egy szélsebesség függvényében számoló erőterhelés számítást? (az oszlophoz kellene számolnák egy elem analizist).

Tehát hogy milyen erővel hat szél az oszlopra. Hol találok ezzek kapcsolatban infot?
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Okt 21, 2012 /
 
Bocs a kései reagálásért, de kis családommal egy hétre elmenekültünk az urbanizáció (PC, TV, Mobil) elől.
Használható összefüggő adatsorról nem tudok. A Darrieus-H forrásaimnál, a szárnyprofilok Cd, Cl diagramjainál minden esetben megadott Reynolds-szám (Re - ami tartalmazza az áramlási sebességet is Link) mindenképp erre utal. A saját C-rotor méréseim is alátámasztják a "feltevésemet". Utóbbiról mellékelek képet. Elszórt adatokkal találkoztam VAWT-k esetén is, de hangsúlyozom, hogy használhatónak tűnő adatsorral nem. Úgy gondolom, hogy érdemes lenne alaposan utána nyomozni és felhasználni az elősaccolásokhoz számszerűen is.
(#) btoti válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 21, 2012 /
 
Azt látom, hogy vannak reményt keltő próbálkozásaid - magasabb oszlop, generátor cserék. A könnyen billenthető oszlop nagyon hasznos méricskélésekhez. Én is használom.
Én is azt tanácsolnám, hogy keress megfelelő generátort és utána lehetne mérni. Megfelelő generátor méréshez, hogy mit tud a lapát: kis ragadású állandó mágneses, minimum 36-48 V/ ~1000-s fordulat, szerény áttétel.
A nehézkes megindulás sejthető volt, erre már az eredeti leírásban is utaltak, mint írtad is. A kétlapátos az Alpok hegycsúcsaira illik, nem a mi talajközeli szeleinkhez. Jönnek a téli esték, meg kellene duplázni a lapátszámot egy kis ragadású min. 40-50 V-os PMGenerátor felhajtása mellett.
(#) Iszkakof István válasza btoti hozzászólására (») Okt 21, 2012 /
 
Egyre jobban tetszik ez a típusú szélpropeller. Már le kell csiszoljam fényesre azt a négyméteres lécet, amivel mindig meglököm, hogy elinduljon. Ennyi a vicc.
Készíteni fogok ebből a lapáttípusból három ágú szélkereket, meglátom mit fog csinálni. A nagyoknak is három lapátos szélgépük van van. Sőt a nagy széltornyokon is három lapát van. Azért hogy a kíváncsiságomat kielégítsem, készítek még egy ilyen propellert és ráteszem a másikra keresztbe. Az eredményt megírom. A négylapátú sokkal egyszerűbb lenne minden tekintetben, főleg a kiegyensúlyozásban és a rögzítésben, mert a két szemben lévő lapátot lehetne egy deszkából készíteni. Szél kellene legyen, de az erősebb fajtából, amelyik azt szétröpítené. A következő kísérlet az lesz, hogy felteszem ezt a lapátot, vagy egy ugyan ilyet egy tengelyre, amelyik szabadon fut. Mellé teszem az anemométert, lássam hogy mekkora szélnél indul el.
(#) sziriusz válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 21, 2012 /
 
Remélem sikerült kipihenned magad, és mehet a fórumozás is.
Én eddig azt hittem, hogy a C rotor másképp néz ki. Ez inkább egy szélsebesség mérő rotornak tűnik nekem. Szerintem a látott rotor gyorsjárása 0,3-0,4 lehet üresben, terhelve meg még kisebb, a hatásfoka meg biztos nagyon kevés.
(#) btoti válasza pogos hozzászólására (») Okt 22, 2012 /
 
Szevasz!

Ezeken megtalálható "1-2" szárnyprofil adat:
Link-1
Link-2
(#) sziriusz hozzászólása Okt 22, 2012 /
 
Elnézést, az előző hozzászólásomat Btoti-nak szántam.
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Okt 22, 2012 /
 
Tartalma szerint sejthető volt. Mással is megesett már ilyen.
A C-rotor elég tág kategória - igazán a "C" lapát-keresztmetszetű VAWT-okat fedi. Szinte még a savonius, radiál-turbina is beleférne, bár ezeket inkább külön csoportnak tekintjük sajátságaik, számos változatuk miatt.
Az előző grafikonon mért üresjárati fordulatok, TSR-k szerepelnek. Elég kicsik.
Ennek a valóban inkább szélsebesség mérő méretű szélkeréknek egyetlen célja volt, hogy a felezett lapátok fordulatát össze tudjam vetni az egész méretűvel. Bevallom, épp fordított eredményt vártam, elsőre meglepett. Mindenképp azt erősítette meg bennem, hogy a mi kis szeleinknél nem lehet spórolni a lapát db-számmal, lapát felülettel.
Mérésre kész egy nagyobb, 6 lapátos 0,85x0,85 m-s. Ezzel már az azonos méretű "C" és Canstein lapátokat szeretném vizsgálgatni terheletlen és terhelt viszonyok közt. Így araszolgatok a végleges, már valódi teljesítmény kinyerésre alkalmas változat felé.
Megbízható, számításokra alkalmas adatok persze ezekről sincsenek sehol. Ki kell "találni" az arányokat, meg kell mérni a főbb jellemzőket, mint a HAWT-oknál. Ráadásul ilyenekkel kevesebben foglalkozunk, így konzultálni is kevesebbet lehet róla.
A hatásfokkal nincs gond. Rendre 0,3-0,4 közé teszik a hihetőbb leírások. Persze hiszem, ha megmértem ezt is.
(#) btoti válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 22, 2012 /
 
Sok mérés után a bökőléc kifényesedik a tenyeredtől is - néhány szálka árán.

HAWT-ban kívülállóként ugyan, de kíváncsian figyelem a fejleményeket. A megindulásban szinte biztos, hogy a 3, inkább a 4 lapát sokat segít.
A megfelelő generátort fellelni nem kis gond. Venni ugyan lehetne, de nem olcsó. Már sorozatban gyártják a 200 1/perc, sőt 50 1/perc névleges fordulatú PMG-ket. Elég biztatóak a használt piacon egyre nagyobb számban megjelenő 36, 48 V-s 500 W körüli bicikli kefe nélküli kerékagy (~2-300 1/perc névl. ford.), sőt kefe nélküli lánckerekes (1-2000 1/perc névl. ford.) motorok. Épp ilyenre gyűjtögetek.
A megindulási sebesség nagyon lényeges, de legalább ennyire használható néhány, 3, 5, 8 m/s-nál már a terheletlen fordulatszám is. A rotorok általában ennek a fordulatnak az 50-60 %-a körül adják le a legnagyobb teljesítményt. Ennek és a generátornak ismeretében már a szükséges áttételt jól meg lehet saccolni. Fordulatot bicikli km-órával nagyon egyszerű mérni.
(#) sziriusz válasza btoti hozzászólására (») Okt 22, 2012 /
 
Mikor Iszkakof Istvánnal a szélsebesség mérővel foglalkoztunk, én kiszámoltam a várható gyorsjárást egy félgömbökből készült szélkerékhez. Most megkerestem. Itt nem a szélgépek, hanem a közegellenállás szerint kell számolni mindent (a számolásomhoz egész jó a bemérésed). Neked kell eldönteni, hogy a szélkerék tudja-e a keresztmetszetén átáramló levegőt teljes terjedelmében fékezni, vagy csak a levegő taszigálja a lapátokat.
A Canstein rotor szerintem egy öszvér dolog, hasonló a felcsúti csodához. Talán annyi esetleges előnye van, hogy a megnövelt haladási ellenállása miatt nem tud túlpörögni terheletlenül sem.
Írod: "Az előző grafikonon mért üresjárati fordulatok, TSR-k szerepelnek." Szerintem jó lenne tisztázni, mi is a TSR pontosan, és mire használható.
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Okt 23, 2012 /
 
Igen, elfogadhatóan közelíti a számításod a mért értékeket.
Az egyértelműséghez, illetve esetleges nézegetéshez mellékelem a korábbi grafikonokhoz tartozó teljes excelt.
A Canstein - öszvérhez: Gondolj bele, miért is keresztezték a szamarat a lóval?
Nos a Canstein-nél is a kiinduló (C-rotor és Darrieus-H) szélkerekek kis (<5 m/s) szeleken való legjobb tulajdonságait igyekeznek (igyekszünk) kiemelni a minél "karcsúbb" mechanikai kialakításra törekedve.
A fellelt szinte egyetlen vizsgálgatás forrása, ahol azonos méretű Darrieus-H-val és Savonius-al is összevetették: Link
Magam reményt keltő talajközeli szélkeréknek tartom. Ezért is végzem az apró lépésenkénti méréseket egyre jobban közelítve a majdani végleges méreteket. Én a szabadtéri örvényes áramlásoknál nem bízok leegyszerűsített számításokban, inkább mérek!
(#) sziriusz válasza btoti hozzászólására (») Okt 23, 2012 /
 
A fényképek és a magyarázó szöveg alapján én úgy látom, eléggé tévúton haladsz. Ezért volt az előző hozzászólásom. Ezt az én fizika tudásom szintjén meg is tudom indokolni. Az én normáim szerint illik ilyenkor szólni.
Az ellen nagyon hadakozom, hogy az áltálam is képviselt "leegyszerűsített számításnak" nevezett eljárás nem használható. Nem tartom hihetőnek, hogy az itteni szélgép témákhoz feltétlen egy egyetemi szintű tárgyköri tudás szükséges.
Még egyszer megismétlem, hogy az előzőleg közölt számításom nem a szélgépről szól. Egy széllel forgatott tárgyra jól alkalmazható. A szélgép kialakítása és méretei más fizikai megfontolásokon, és az ehhez tartozó számításokon alapulnak. Én így gondolom
(#) Iszkakof István válasza btoti hozzászólására (») Okt 28, 2012 /
 
Kaptam valami 24 voltos motort, négy mágnespólus, 20 horony, 40 tekercs, 25 menettel, 0,5 mm-es drótból. Két réteg tekercselés van rajta, párhuzamosan kapcsolva egymással. Minden kollektorlemezhez 4 drót vezet. A rotor átmérő 82 mm és a vasmag 27 mm széles. Mint motor, igen erős, de generátorként nagy a ragadása és nem is olyan nagy a teljesítménye, bár ki tudja. Végeztem pár mérést 195 fordulat / perc- és fúrópisztollyal megforgatva. A 195 fordulaton nincs értékelhető teljesítmény, úgy 1,7 V üresben és rövidre zárt erősség 0,6 A. A fúró pisztoly bizonyára forog úgy 1000-1500-at, az már csinál valamit. Üresben 20 voltot, terhelve egy 24 V, 21 W-os égővel, csak 18,7 voltra esik a feszültsége. A rövidzárlati erősséget nem tudtam megmérni. A multiméter 20 ampert bír ki, odafigyeléssel megmérem. Gondoltam. Kézzel fogtam össze a drótjait a motornak és a műszer szondáit és amikor megpörgettem, megsütötte az ujjam begyét. Egy ugyan ilyen motort akarok megtekercselni. Mellékelem a képet.
Még egy érdekesség. Madártávlatból, egy völgy derekán lakok. Innen 100 méter a dombteteje. Oda állítottam fel a szélkerekem. Itt lenn alig mozognak a levelek, de ott fenn szépen forog a propeller. Valami hasznot ha akarok belőle, Kell 100 méter többszálas vezeték. Az anemométert is oda tenném. A motor újra tekercselésével kapcsolatban még nincs konkrét elképzelésem, jól jönne pár ötlet. Eddig úgy gondoltam, hogy öt fázisúra tekercselem. A forgórésszel együtt forognának a diódák. Az egyik kollektorgyűrűt a szelvényes kollektorhenger alkotná, míg a másik kinn lenne a tengelyen. A pozitív sarok a benti kollektorlemezekhez lenne forrasztva. A negatív pedig a forgórész tengelyére benn a motor térben, míg a negatív pólusú gyűrű kívül a tengelyen kapna helyet.
(#) generátor24 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 29, 2012 /
 
Szia István!
Van olyan szélgenerátor, pl Whisper, aminek hasonló a felépítése mint a motorodnak.
Ott a forgórész maga az a dob amibe a mágnesek vannak.A tekercselt állórész pedig áll.Szerintem ezt nálad is meg lehetne oldani.
Nézegetve a képeket több dolog is eszembe jut.Egyik, hogy ezek a ferrit mágnesek elég gyengék, ráadásul 4 pólusú a gép ami szintén nem szerencsés széllel való hajtáshoz.
A most forgórészen 20 horony van ami 3 fázisú tekercseléshez sajnos nem jó.
Legtöbbet ebből kihozni úgy tudnál ha minden horonyoszlopot körbetekernél olyan vastag huzallal amiből legalább 20-30 menet elfér .És a 4 db ferrit mágnest, 20db horonyfej szélességet megközelítő szélességű neodym mágnesre cserélnéd, amit a dobba rögzítenél akár ragasztással, valamint műgyantába való öntéssel.
(#) Barret válasza generátor24 hozzászólására (») Okt 29, 2012 /
 
Ferrittel is nagyon ragad,erősebb mágnessel még rosszabb lesz.
Következő: »»   423 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem