Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   1365 / 3998
(#) Izeg. hozzászólása Jún 13, 2011 /
 
Sziasztok. Van egy trafóm(hálózati) annak akarom csökkenteni a mostani 1,26 tesláját 0,9-1 teslára. Lehet abból baj, ha túl sok menetet tekerek fel a trafóra?Tehát lehet túl sok menetet feltekerni?
Az a baj, hogy így melegszik, úgy hátha nem fog. A keresztmetszete bőven megfelelő (másfélszerese a szükségesnek.)
(#) pucuka válasza Izeg. hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
25% -al megnöveled a primer menetszámot.
(#) Samus1989 hozzászólása Jún 13, 2011 /
 
Egy nagyon kezdő kérdésem lesz.
Szükségem lenne egy DC12V -> DC4.5V átalakítóra (autóakkuról szeretnék üzemeltetni egy multifunkciós órát). Fontos, hogy maga az elektronika a lehető legjobb hatásfokkal üzemeljen, hogy feleslegesen ne merítsen. Továbbá egy olyan kérdésem is lenne, hogy az óra háttérvilágítását hogy tudnám megoldani? Gyárilag sajnos nincs neki. A kijelző sima folyadékkristályos, szegmenses, fekete szegmensekkel. SMD LEDeket tegyek köré, amik kívülről rávilágítanak?
(#) ngexi válasza Samus1989 hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
1, Step-up convertert tudok javasolni. A google ontja magából, de itt a honlapon is van cikk róla. Ha nem találod, segítek.
2, SMD ledek jók lesznek, csak vigyázz, hogy a fényerejük ne tegye olvashatatlanná a kijelződet. És a színnel is érdemes babrálni, az sem mindegy milyen.
(#) ngexi válasza Samus1989 hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Jaj, és egy kis okoskodás: az autóakkunak csak a névleges feszültsége 12v, lehet 14v is, illetve 11v (de már az autó nem indul be ilyenkor ). Itt nem feltétlen fontos, de nem baj, ha tudod, ha eddig nem tudtad
(#) Samus1989 válasza ngexi hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Köszi, a feszültségekről tudtam. A problémám, hogy step up convertert találtam, de nekem csökkenteni kellene a feszültséget, nem emelni...tehát kérném a segítséged...minél egyszerűbb legyen. Addig eljutottam, hogy megcsapolom a biztosítéktáblát, beiktatok egy új biztosítékot, így meglesz a +12 (körüli érték). Egy olyan kapcsolás kellene, ami ezt lecsökkenti 4.5V-ra, emellett kellene még egy kimenet, ami rákapcsolt feszültség (szintén 12V) esetén lead még 4.5V-ot, ezzel megoldva a világítás kérdése, ami bekapcsol, ha ráadom a gyújtást...eme igényeim még kivitelezhetőek egyszerűen? Lévén nem vagyok szaki...
(#) fricihun hozzászólása Jún 13, 2011 /
 
Sziasztok!

Van egy relés kapcsolás, amelyben külön külön üzemel két relé. Azt szeretném megoldani, hogy bármelyik is működésbe lép kapjak 12V-t, de emiatt ne kapcsoljon be a másik. Lerajzoltam mit szeretnék. Meg lehet oldani ezt így védődiódával?

üdv. Tomi

rajz.png
    
(#) ngexi válasza Samus1989 hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
A legegyszerűbb LM317-el. Itt mondjuk nagyobb a veszteség is. Az oldalon találsz hozzá kalkulátort, állandó értékekkel rakd össze, és lesz 4.5voltod.
(#) blackdog hozzászólása Jún 13, 2011 /
 
Sziasztok!

Kicsit kísérletezgettem a vezetékek hosszával. Fogtam egy tekercs 6 eres 0.22 mm2 vezetéket kb 95 méter.
Rákapcsoltam 12VDC az egyik felére és persze a másik felén is ennyi volt.
Majd 3VDC körül a végére rátettem egy LED-et és már 1V volt a feszültség esés.
Ezek után a végére tettem egy 10 ohm 10W ellenállás 12VDC feszültség mellett. Ekkor a kimeneti feszültség kb. 12.7VDC volt és az áram kb. 270 mA.
Ok. 95 méteren sok minden elveszik.
Mit kell tennem, ha az szeretném, hogy 100m vezetéken a bemenet és a kimenet között elhanyagolható legyen a változás?
Mert én szeretnék egymástól közel 100m távolságra vezérleni CMOS kapukat így neki sem állok.
(#) blackdog válasza fricihun hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Nem igazán értem a kérdésed lényegét. Minek a két relé, ha közös a kimenet.
Használj 1db relét és a vezérlését megoldhatod 1db OR kapuval.
Így a relé csak akkor húz be, ha a kapu valamelyik bemenete magas szinten van. Ha mind két bemenet alacsony akkor a relé nem húz. Persze a relét tranyóval vezéreld mert túl terheled a logikai kaput.
(#) blackdog válasza blackdog hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Idézet:
„Ezek után a végére tettem egy 10 Ω 10W ellenállás 12VDC feszültség mellett. Ekkor a kimeneti feszültség kb. 12.7VDC volt és az áram kb. 270 mA.”

2.7 VDC
Későn vettem észre, hogy elírtam!
(#) qvasz2 válasza blackdog hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Először is ne cérnán vidd ! Minél vastagabb a vezetéked, annál kisebb a veszteség, és minél kisebb a terhelésed, szintén annál kisebb a veszteség. De ha csak CMOS IC-ket akarsz vezérelni, és a tápnak viszel két szál komolyabbat, már jó lehet! Riasztó kábelből is van olyan, hogy kettő vastagabb és 4 vékonyabb, így lesz hateres.
(#) tomat5 válasza blackdog hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Szia
Én csak pár méterre vittem CMOS ic bemenetet de nem volt jó. Igaz, hogy nagyon zajos volt a környezet, de összeszedett minden hülyeséget, billegtek a kapuk össze vissza. Szerintem használj optocsatolót. Vékony vezeték is elég lesz hozzá.
(#) qvasz2 válasza tomat5 hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Árnyékolás nélkül esélytelen.
(#) blackdog válasza qvasz2 hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Ez konkrétan pont 6 eres riasztó vezeték.
Semmi erősítés nem létezik erre a célra? Vigyek 12VDC/GND számára 1-1,5 mm2 vezetéket?
(#) qvasz2 válasza blackdog hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Bizony 100 m-en még az MT kábelen is jelentkezik veszteség. Tehetsz bele erősítést: digit. jelekhez digit. meghajtó IC-t (ULN pl.)
Az igazi a fénykábel lesz majd ( mert olyat szerezni ma még horror áron lehet csak)
(#) Zed válasza Samus1989 hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
ngexi sejtésem szerint elírta: neked feszültségcsökkentő (step-down vagy buck converter) kapcsolásra van szükséged. Mekkora áram kell ennek az órának? Ha mondjuk 500mA elég, akkor egy MC34063 jó lehet. Vagy inkább LM2574. Kapcsolások az adatlapban, vagy a neten.
(#) Tama89 hozzászólása Jún 13, 2011 /
 
Sziasztok!
Egy egyszerű, megbízható, kevés alkatrészt tartalmazó előerősítő kapcsolásra lenne szükségem. A feladat amit el kell látnia a következő. Autós fejegység RCA kimenetén nagyon kicsi a jel a külső erősítőhöz. A jel nagyságát nem lehet változtatni "szoftveresen" a fejegységet nem bonthatom meg. Az erősítőnek kb 2-3V-ra lenne szüksége a maximális kivezérléshez.
Előre is köszönöm a segítséget.
(#) qvasz2 válasza Tama89 hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
TL072-re keress rajzot, ha sztereo kell, ha mono, akkor TL071.
(#) vicsys válasza Tama89 hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Ezt is kipróbálhatod: Bővebben: Link
(#) fricihun válasza blackdog hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Nem értetted a kérdésem. Nem az a lényeg hogy minek a relé. Hanem az hogy akármelyik relé meghúz akkor áramot kap egy 1 led villogtató. A relének GND-t kapcsolnak a tranzisztorok és azt a GND-t akarom a ledes áramkörnek is kapcsolni. De ha csak simán összekötöm akkor egyszerre fog menni a két relé, és pont ezt akarom elkerülni.
(#) blackdog válasza fricihun hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Ok. Értem.
Akkor miért nem jó neked egy OR kapu egy relé és egy tranyó?
Ezek szerint még teljesítmény sincs nagyon.
Azt továbbra sem értem, hogy miért kínlódsz két relével.
(#) fricihun válasza blackdog hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Jó akkor elmondom. Ez egy kapunyitó áramkör. A reléket CD4017 vezérli. Ez a része éppen a motort hajtó tápot kapcsolja ki-be. Ha épp nem mozog a kapu akkor lekapcsolja a tápot. És azt szeretném megoldani, ha mozog a kapu akkor kapcsolja a villogót. De nyitáskor az egyik relé záráskor a másik relé adja a tápnak az áramot. És ezt nem bírom megoldani hogy bármelyik is működik mindegyikre kapcsolja be a villogót.
(#) kendre256 válasza fricihun hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Azt a két diódát, amelyeknek a katódjai közösítve vannak, fordítsd meg (az anódjaik legyenek összekötve).
(#) Tama89 válasza vicsys hozzászólására (») Jún 14, 2011 /
 
Köszönöm a segítségeket.
(#) fricihun válasza kendre256 hozzászólására (») Jún 14, 2011 /
 
Hello!
Kipróbáltam, hogy relék helyett beraktam 1-1 ledet és a végére is 1 ledet. Majd adtam neki 4,5V-ot és ha egyikre adom a földet akkor is világít meg ha a másikra akkor is. Úgyhogy jól gondoltam csak meg kellett fordítani a diódákat ahogyan írtad. Akkor ennek alapján megcsinálom a relékhez is. Köszi.
(#) Mybuster hozzászólása Jún 14, 2011 /
 
Hellosztok!

Van egy RC Sky Lady repülő modellem a minap jutott az eszebe hogy lehetne rá tenni Ledes világítást már mindenhol néztem több kevesebb sikereel arra gondoltam hogy külön tápról menne a világítás egy 9V aksiról elég könnyű az aksi elbírni biztos elfogja mivel már egy 200 Gramm súlyú kamerát is elbírt! Ötletek?
(#) qvasz2 válasza Mybuster hozzászólására (») Jún 14, 2011 /
 
OK. De mi a kérdésed?
Használj SMD LED-et, az elég pici, de vannak jó fényűek. Színtől függően többet érdemes sorba kötni, és úgy alkotni csoportokat. Minden csoport elé soros ellenállást kell tenni. Értéke a konkrét LEDektől függ.
(#) Mybuster válasza qvasz2 hozzászólására (») Jún 14, 2011 /
 
melyiket válasszam az eredeti aksi ami 8,4V volt vagy használjak pót aksit? amúgy köszike
(#) qvasz2 válasza Mybuster hozzászólására (») Jún 14, 2011 / 1
 
Attól függ, pontosan mit akarsz? Ha pl fehér leded, aminek a nyitófesz igénye 3,5V, áramigénye 20mA, akkor abból kettőt sorba, az 7V. Ehhez teljesen jó az eredeti akksi is, ha amúgy bírja. 8,4V-7V / 20mA = 70 ohm. Szabvány érték a 75 ohm. Ezekből a kettes csoportokból annyit tehetsz párhuzamosan, amennyit az akkud bír.
De ez csak tipp, mert nem ismerem a konkrét ledet, amit használni akarsz.
Következő: »»   1365 / 3998
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem