Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Geiger-Müller számláló (hobbi)
szóval a félvezetőset hogy tudom használni illetve hol lehet olyan csövet szerezni ami a háttérsugárzást is méri. ha esetleg félvezetős ezközt + hozzá való rajzot lehet kapni az is jó. a félvezetős milyen feszről megy? milyen módon mér? mint a gm cső hogy ha van becsapódás átereszti az elektront, ha nincs nem vagy valami egyéb módon érzékel? válaszokat köszönöm, előre is.
Elkészült az én számlálóm is! Itt van róla néhány kép.
Collector! Segíts kérlek, ha tudsz! megépítettem a kapcsolásodat, ami az Omegalabs oldalon van, de sajnos nem működik, meg sem nyikkan! Egy picit átterveztem, ugyanis kivettem az átkötéseket, meg rátettem a 7809-et is a panelre. 9V-os elemről táplálom, IN oldalon 9.42V, OUT oldalon 8,91V! Az IC 14-es lábán 4.65V fesz van, sztem az jó. De mást nem nagyon mertem méregetni a visszacsatolás miatt, nehogy eldurranjon az SBM-20 (drága volt, de 100%-ig jó, tesztelt), vagy valami másnak baja legyen... 100mA -es deprez műszert használok! Segítenél esetleg, hogy mit, hol mérjek? Vagy valami tipp?
Lemaradt, hogy mikkel akartam tesztelni: urán (U92), tórium (ThO2) és trinitite! Semmi reakció egyikkel sem!
Idézet: „Segíts kérlek, ha tudsz!” Idézet: „Egy picit átterveztem” Ez rosszul indul. A 7809-nek 3V-al nagyobb feszültség kell, azaz 12V betápnak! 100mA-es műszert használsz a 100uA-es helyett, szerinted 1000x-es eltérés nem jelenthet esetleg valamit? Első körben ezeket tedd helyre.
kipróbáltam 12V-al, de így sem nyikkan meg... műszer nélkül is kéne recsegnie, de semmi. Tudnál segíteni mit mérjek, hol?
Beállítottad a csőfeszültséget? Van csőfeszültség egyáltalán?
neharagudj a buta kérdéséert, de simán mérjek a csővel párhuzamosan feszültséget? nem akarom tönkre tenni az SBM-20 -at, nem volt olcsó. köszi az infót!
1000V-os DC állásba teszed a műszered, fixen rákötöd a csőre, majd bekapcsolod. A multiméter csak egy párhuzamos R tag.
86V a maximum, ha a potit végállásba tekerem (másik végállásban kb 40V). Egyébként ugyanannyit produkál 12V-al, és a 9V-os elemmel is. Éjjel műszakban vagyok, átnézem a feszültség-sokszorozó részt, de sztem minden jó, max a beültetéseknél nézhettem el valamit...
Találtam egy hibát a panelon, a 6db visszacsatoló ellenállások helyére valamiért nem 10M ohmosokat tettem véletlenül, hanem csak 1M ohmosokat. Ez baj, ezeket ki kell cserélnem, de ez okozhatja hogy csak 68V fesz van a csövön? Minden más rendben van ahogy látom, beültetések is jók, diódák polaritása, ellenállások érteke rendben.
Hát igen. Itt csak 1 nagyságrendnyi a tévedés, de ez után remélhetőleg menni fog. Ha kicserélted, először a cső helyére tegyél egy 10Mohmos ellenállást, és nézd meg a potival milyen határok közt lehet állítani. Mert 10x-es szorzó esetén az 400 illetve 860V-ot jelentene, ami túl sok. Bár tulajdonképp nem is kell oda semmi, a visszacsatolás anélkül is működik, tehát üresbe is mérheted. Ha nagyobb ellenállást tettél volna bele, akkor kinyírtad volna a csövet, tehát ez a jobbik eset.
Uh, szerencse! Annyi pozitívum azért volt, hogy amikor a műszert rátettem a cső lábaira, felvillant a led! Bár a hangszóró meg sem nyikkant egyszer sem eddig! Máshol azt olvastam hogy az SBM-20 -nak a legoptimálisabb fesz a 440-450V! te mennyin hajtod?
Holnap után hajnalban nyaralni megyek, úgyhogy a csere át fog tolódni július közepére, de amint eredmény van (akármilyen is), írok, hogy mi lett! köszi a támogatást!!!
hát ami a hangszóró mellé van berakva párhuzamosan, szintén 100 ohmos ellenállással! fel-fel villan, ha a multimetert ráteszem a csőre.
Azt hittem a műszeredről van szó.
Ha felvillan, az jó. De a hangszórónak is mennie kéne ebben az esetben.
Üdv! A feszültséget ne a csövön mérjed hanem a cső előtét-ellenállása előtt mivel a visszacsatolás is ide van kötve, főleg olcsóbb multimétereknél nagy hibát okoz mert azoknak nem 10M hanem csak 1M a belső ellenállása. Továbbá az előtétellenállást érdemes a cső adatlapján ajánlott értékűre cserélni a hosszabb élettartalom érdekében SBM20-nál 5,1M üzemi tartomány 350-475V SBM-20 A helyes beállításnál átlag 1 beütést kell adnia percenként tengerszint háttérsugárzásnál. Ez persze nálunk 4-5 is lehet lakhelytől függően.
Idézet: „A feszültséget ne a csövön mérjed hanem a cső előtét-ellenállása előtt” Erre nem is gondoltam, valóban, a cső helyén totál más feszültség van.
üdv mindenkienk! recseg a hangszóró is, csak nagyon halkan, egészen a fülemhez kell emelni hogy halljam a ropogást! tudnék pici hangerőt emelni rajta? 0,25W 8 ohm -os a kicsike (kb 6 cm átmérőjü, sztem számítógép házban volt anno), vagy marad az LM386-os megoldás?
mióta kicseréltem a 10 M ohm osokat, azóta tökéletesen megy a számláló, bár a max fesz amit mérek a 750ohmos előtét ellenállás lábánál az a 385V, nem tudom a potit feljebb csavarni sem! ezen lehetne állítani, esetleg a poti cseréjével?
Hát ha ránézel a rajzra, rögtön látni, hogy egy szimpla feszültségosztóról van szó. A 47k-s ellenállást cseréld valamivel kisebbre (de túl kicsi ne legyen), és aztán minimumról ismét tekerd fel, meddig megy.
A hangszórónál lehet erősítőt is használni, vagy illeszteni az ellenállást a hangszóróhoz, azaz tegyél be egy 8ohmot a 100ohm helyére.
ezeket kipróbálom, köszi!!! már csak azt nem értem, hogy miért csak a tóriumra reagál az SBM-20, az uránra és a trinitátra pedig nem!
Nem tudom mi az a trinitrát, csak nem nitroglicerint vizsgálgatsz? Urán, de melyik izotópja? Ha nem tudod mérni, az azt jelenti, hogy nem is sugároz (abban a tartományban legalábbis, amit a műszer még észrevehetően ki tud mutatni).
nem tudom melyik urán izotóp, de sárga, üvegszerűen néz ki. a trinitát egy ritka ásvány ami sokmindenből tevődik össze, tórium is van benne elvileg, mégsem tudom mérni... most beraktam egy 22k -s ellenállást, de nem lett sokkal több lehetőségem, este kipróbálom egy 10k ohm ossal. a hangszóró viszont nem hangosodik, ha kiveszem az ellenállást akkorsem! neked miért ilyen hangos? lehet másik hangszóróval kéne kipróbálnom? vagy marad a kis erősítős megoldás.
Idézet: „nem tudom melyik urán izotóp, de sárga, üvegszerűen néz ki” Akkor azt ne nevezzük uránnak, inkább uránércnek, vagy urán tartalmú ásványnak. Idézet: „most beraktam egy 22k -s ellenállást, de nem lett sokkal több lehetőségem, este kipróbálom egy 10k Ω ossal.” Ehelyett inkább tegyél be még egy 10Mohmot az osztó felső részébe, ha az sok, akkor azt a 10megát csökkentsd. Idézet: „a hangszóró viszont nem hangosodik, ha kiveszem az ellenállást akkorsem! neked miért ilyen hangos?” Valószínűleg azért nem, mert túl gyors az impulzus, nem tud kellő áram folyni hirtelen a tekercsen. Esetleg valami nagyon alacsony impedanciájú hangszórót lehetne betenni. Lehet, hogy egy párhuzamos kis értékű kondi segítene rajta, ne legyen ennyire gyors felfutású a jel.
tegnap volt időm megint kicsit tesztelgetni, és a következőkre jutottam: előszőr kicseréltem 10k ohm osra a 47k-sat, de nem változott semmi, ezért ahogy Collector tanácsolta, beraktam még egy 10M ohm osat az osztó részbe, de meglepődésemre nem ment feljebb a fesz 385V-nál akármit is csinálok! hmmm, érdekes. viszont a hang kérdés megoldódott nagyon egyszerűen, rossz volt a hangszóró, csere után tökéletesen recseg, ropog, ahogy kell! próbálgattam a konid dolgot is párhuzamosra kötni, de magasabb lett a hangja, nem tetszett, így elvetettem! vajon miért nem megy a fesz 400V fölé?
Ha nem megy feljebb a feszültség, az azt jelenti, hogy a trafó primer oldalán kicsi a feszültség. Még egy dolgot próbálj ki, kösd ki a visszacsatolást (legyen szabad a sokszorozó kimenete), és úgy mérd meg, mekkora a feszültség. Ha ugyan annyi, akkor egyértelműen a primer oldali feszültség kicsi. Nézd meg, hogy megfelelőek-e az alkatrészek a primer oldalon (főleg a darlington fokozatot). Ha minden jó, akkor valami erősebb bétájú tranzisztort lehetne betenni, esetleg még a nyáktrafó paramétereit megváltoztatni, pl 6V/230V-ra, akkor tuti, hogy magasabb lesz a kimeneti feszültség.
visszatéretem a nagy szobafestés közben akkor azt mondod próbáljam meg egy 6V / V230V vagy 7,5V -os trafóval? mondjuk 2VA-essel? más alkatrészt nem kell hozzá módosítani? köszönöm a sok infót, sokat segítesz!!! már megvettem egyébként a dobozát, lassan kezd összeállni a kép... :yes:
Belekezdtem egy SMD panelbe, ami nagyjából 6x6 centis (bár ez még csak egy korai terv), ez egy olcsó, és kicsi számláló lenne, ami egyelőre csak hangadásra lenne képes. Az oszcillátorra még nincs ötletem, a 74LS13-at le akarom váltani, mert SMD-be nem is láttam, meg már amúgy is kifutó típus, valamint helyettesítőt sem találtam eddig hozzá. Erre esetleg ötlet valakinek?
Később ehhez a változathoz tervezem majd a PIC-es kiegészítést, LCD-vel. De az egyelőre még odébb van. A rajzban lecseréltem a darlingon fokozatokat egy egy logikai FET-re, a kisebb fogyasztás végett. A tokozás módosítva lesz természetesen. A sokszorozót sajnos elég nehéz lekicsinyíteni a nagy elkók és a trafó miatt, ezért is nem SMD tokozásúak a sokszorozóban a diódák. Esetleg lehetne nagyobb áttételű, kisebb teljesítményű trafót használni, így kevesebb lépcső kell a sokszorozóba, ezáltal drasztikusan lehetne csökkenteni a méretét.
Nem lehetne a kaszkád helyett valami 555-ös kapcsolóüzemű, nagyfesztápot használni, mint a nixie-csöves órák tápjába?
De, ferrit trafós megoldás sokkal kisebb, és egyszerűbb igazából, oda elég csak egy feszkétszerező esetleg. Csak nem találtam megfelelő áttételű kis ferrit trafót. 1:25-ös áttétel kéne, 9V-ra, nagyjából 20kHz-re. Akkor nagyon kicsire meg lehet csinálni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |