Fórum témák
» Több friss téma |
-A jelzett ledek fogyasztása a motoréhoz képest elhanyagolható, világítani fognak.
-A 20 ohmos ellenállás kicsi, a ledek el fognak füstölni. -Mit akarsz ilyen kis fényerejű ledekkel? Látni nem fogsz tőle, csak látszani. -Ha látni is szeretnél akkor power ledekben+optika gondolkozz.
Egy tracer egységet akarok vele csinálni. Vagyis fluoreszkáló BB-t ( lőszert ) fog megvilágítani a két LED az eszközön belül. Esti játékokhoz 99%-ban vagy ezt a megoldást, vagy a lámpával-villogtatást kérik.
Boltban egy ilyen "tracer unit" horibilis összeg, szóval gondoltam megcsinálom. Elvileg ezek nagy fényerejű ledek. De, ha van ennél jobb, erősebb, szívesen várom az ötleteket Az ábrán rosszul írtam. 30 Ohm-t terveztem, azért mert a két LED ( ha jól néztem ) egyenként 3.4V-t eszik, vagyis az ellenállásra 0.6V jut. 20mA kell a LED-eknek( ismételten ha jól néztem ), szóval Ohm bácsi után 30 Ohm jött ki. Persze azért kérdezek, mert nem vagyok biztos a dolgomban, szóval mekkora ellenállást javasolsz?
Csak egy kérdés: a fluoreszkáló golyóhoz UV led esetleg UV lézer dióda nem lenne jobb? Téged nem látnának, és a led/lézer fénye se lenne zavaró.
A gyári tracerben mit alkalmaznak? Milyen távol kell még a lövedéket látnod? Az optikára szükséged lesz. Hogyan kapcsolod be? Külön kapcsolóval, vagy a ravasszal? Utóbbi esetben egy kondenzátort kötnék párhuzamosan az általad linkelt kapcsolásba a 2 led+ellenállással, az utánvilágítás miatt. Nem szoktam lövöldözni. Tipp.: sötétben kipróbálnám, a golyókat olyan távolról megvilágítani a leddel (led+optika) amilyen távolságról még látnom kell. Az eredmény magáért fog beszélni. Másik teszt: 0,5 méterenként elhelyezni 1-1 golyót. Ebben az esetben látod a tényleges hatótávolságot. A fényerő a távolsággal négyzetesen csökken. 10 méteren 1/100-a mint 1 méteren!
A bökkenő ott van, hogy tápfeszültségnek 3.7V-t számoltál cellánként. Ez teljesen feltöltött akkunál 4.2V.
Ha UV LED-et használsz, akkor érdemesebb 1 vagy 3W diódát használni, pl. ilyesmit: "drop-in" vagy kész lámpát Ennek van (UV) fénye...
Bocsi elírtam. Mindig összekeveredem. Foszforeszkáló, nem fluoreszkáló a BB. Szóval feltöltődik, és utána leadja azt az energiát. link
UV fény nem tudom mennyire jó neki, de lehet hogy kifejezetten jobb! Külön kapcsoló lenne rajta, ahogy az ábra is mutatja, csak este, lenne bekapcsolva a led mielőtt kell.
3.7-tel számoltam igen, elvileg ennyit ad le tudtommal. Töltésnél mondjuk 8.4 megy a két cellára összesen, ez igaz. Ha mondjuk ilyen LED-ből használok 2-t mekkora ellenállást tegyek eléjük, és hány W?
3.5V, 20 mA kétszer. Ateljesen feltöltött akku feszültsége 4.2V cellánként.
8.4V tápfeszültségnél a feszültségkülönbség 1.4V. Olyan ellenállást kell keresni, amin 20 milliamper áram esetén 1.4V esik, ez 70 (68 a legközelebbi szabványérték) ohm. (I=U/R) Gyakorlatilag bármelyik ellenállás megteszi, ez 20*1.4 mW... Ezekkel a gyufafejnyi LED-ekkel talán, ha 30-40 centiméter távolsággal kapsz értékelhető UV fényt. OFF Nekem van 1 és 3 wattos UV lámpám, hidd el amit mondok... Ha Agárdon, vagy Budapesten jársz, szívesen megmutatom. ON
Mivel két oldalról közvetlen közelről fogják világítani a lövedéket, tökéletesen meg fognak felelni. 68 Ohm szuper lesz. Kipróbálom majd és referálok a dologról.
Szia!
Hasonlot akartam egy idöben epiteni, 10db 1W-ot ledet hasznaltam volna, egymassal szemben 5-5 darabot, fenyesebb volt mint a nap. Termeszetesen a gyari tracer unit mintajara, csak nem lovedekre villogva, hanem gombnyomassal vezerelve. Az eredmeny siralmas volt (konkretan semennyit sem toltodtek fel a golyok). A megoldast az UV ledek hoztak el, hop-up kamraba epitve. Lattam olyat, hogy konkretan belefurtak a fem kamraba, es oda illesztettek a ledet. Az enyem feher, kivulrol vilagitja meg 2 darab uv led. Magasan alaz barmilyen gyari tracert! Hangtompito imitaciot hazilag barkacsolni kb kivitelezhetetlen szerintem. Ha jol tudom valamilyen villano csovel operalnak ezek. Esetleg UV lezert vezetni a BB utjaba, a hangtompiton belul, fenyvissazvero felulettel megtamogatva... De ott a lovedek sebessege nagyon nagy, jobb a hop-up kamra, ott relative sokat idozik a BB, ahoz kepest mindekepp, amennyi ido alatt atsuhan egy atlag 370fps-sel kilott BB a cso 10-15 centis szakaszan. Hogy ne legyek teljesen OFF, sajat tapasztalatbol mindenkepp az UV ledeket javasolnam.
Sziasztok!
Kezdő vagyok és szeretnék az akváriumomhoz csinálni szabályozható LED-es világítást. Ezek lennének a paraméterek: Két sor led lenne, az egyik kék színű, a másik fehér (6500K környékű fényértékkel). 40cm hosszú felfogatáson lenne, szerintem olyan 20-20 darab belőlük (Ha ez szerintetek már túl erős fény egy akváriumhoz, akkor várom a darabszámot). A mélység amit meg kell világítani az aljáig 35 cm. Ha van rá mód akor szívesen vennék egy kapcsolási rajzot, illetve egy linket, hog milyen ledet lenne célszerű használnom. Köszönöm
Nézz szét itt.
Sziasztok!
Miért kell (ha kell) áramkorlátozás a ledek elé? Személyes tapapasztalataim alapján szükségtelen, én amikor ledes világításokat csinálok, mindig feszültség stabilizátorokkal oldom meg a pontos feszültségellátást. Akkor kell áramkorlátozás, ha a feszülség nem pontosan annyi amennyi kell?
A baj az, hogy ha melegednek, akkor no a rajta atfolyo aram, amitol meg tovabb melegszik. A kismeretu, 5mm-es ledeknel konnyen hul, bar ott is fennall ez a jelenseg, csak 20mA-tol meg nem forr fel, le tud hulni.
A power ledeknel nem veletlenul kell huteni, mert fel tudnak venni akar 1A-t is, ettol forrosodnak, ettol tovabb no az aram, stb. Mindenkeppen KELL aramkorlat. Ha neked nem kellett, akkor vagy kisebb ledeket hasznaltal (a nagy fenyereju is annak szamit), vagy elotetellenallassal jocskan a nevleges arama ala mentel, ekkor viszont ugye nem vilagitott annyira, mint lehetne.
Azért kell áramkorlátozás a ledekhez, mert:
- Nagyon kismértékü feszültségváltozás is nagy áramváltozást idézhet elő. - A ledek nyitófeszültsége hőmértséklettől függően (és öregedéstől is) változik. - Az áram váratlan megváltozása nemkivánatos dolgokat (pl. meghibásodás fényerő csökkenés) okozhat. Tehát pl. egy téli időszakban beállított feszültség érték, nyáron nem 100%, hogy jó lesz.... Áramkorlátozásnak egyszerü esetben ellenállás v. hasonlók is jók lehetnek, de a preciz megoldás az áramgenerátor. Persze sokszor előfordul, hogy maga az áramforrás áramkorlátos karakterisztikájú (pl. gombelem, kerékpár dinamüó, stb...) A feszültségstabilizátor használata a lehető legrosszabb (és szakszerütlen) megoldás, annál még egy előtétellenállással beállított áramú megoldás is szerencsésebb. Érdemes lenne megnézned egy LED feszültég-áram karakterisztikáját és ennek hőfokfüggését....
Kezdem érteni azthiszem, köszi a részletes magyarázatot neked és az előtted szólónak is!
Led modulokat vettem neten, ahhoz egy stabilizált tápegységet csináltam és most ezek világítanak éjszakai fényként. Eddig semmi gond nem volt vele, szépen működnek. De ha jól értelmeztem, akkor nekem még be kéne iktatni egy áramkorlátozó ellenállást? Ez ha jól gondolom egy kis értékű ellenállást jelent, kb. 10-50 ohm, ugye? Vagy milyen más megoldást tudnátok még ajánlani?
Akár ezt ha nem akarsz barkácsolni.
Köszi, de szeretném magam megcsinálni.
Ha ismered a led moduljaid paraméterét:
Bővebben: Link Játsz vele egy kicsit és szerintem meg fogod érteni miről is szól a dolog.
Köszi! Végülis az a lényeg, hogy ne kapjon több feszültséget, mint a nyitófeszültsége. Láttam már karakterisztikát is, nagyon kis feszültség növekedéstől, hatalmasat nő az átfolyó áram.
Köszi mégegyszer! Csak egy gyors IGEN-NEM kérdés, bár más téma: Az erősítő szólhat-e teljes kivezérléssel is halkan és recsegve/ciceregve, ha a puffer kondik elöregedtek? Beni
Szia! Igen, nekem bevált, igaz, csak háttérfénynek, hangulatvilágításnak elegendő. Olvasni/tanulni nem. Ha olyan nagy fényt szeretnél vele elérni mint a hagyományos (60-80W, vagy ennek megfelelő energiatakarékos) izzókkal, akkor meglehetősen drága lesz. Hosszútvon, évek alatt amúgy behozza az árát.
Te hogy csináltad? Esetleg képek? Milyen módszer, hogy helyezted el a LEDeket, milyeneket?
Egy darab 20W-os leddel váltottam ki a szobavilágítást. Nagyon bevált.
Mekkora nagyságú egy olyan? Nincs valami típusszám? Egy darab a szoba közepére a plafonra, és elég?...
Led modulokból raktam össze, néhol csak egy-egy ledet felhasználva. Szekrény tetejére, függöny mögé, szekrénybe, LCD TV hátuljára, hangfalak mögé, ajtó felé, párkány alá, stb.
Csak a fantázia szab határt... Ahogy emlékszem olyan 500 Lumen fényű modulok 15 e Ft körül mozognak. Ehhez még kell a hűtőborda, kábelezés, feszültség stabilizátor, és egyéb. Vagy vannak bolti LEDes izzók is. Nincs tapasztalat ezekkel. Többieknek: kicsit olvasgattam máshol is, a 12V led MODULOKHOZ csak stabilizált 12V-ot írnak, nem kell ellenállás, meg áramkorlát.
Mennyire merész ötlet az 5mm fehér ledek használata? becsiszolni a fejét, hogy szórja jobban a fényt, és telepakolni a plafont vele.??..
Nézz körbe vaterán. Van hálózati áramgenerátor is hozzá. 100W-os izzót veri. 140-160fokos sugárzási szög, így megfelel egy teljes világításnak, és ami nekem nagyon tetszik benne, hogy egy darab, nem kell hozzá nyák, tervezés stb, csak egy hűtőfelület.
Hát ha az egész plafont tele szeretnéd pakolni, akkor elég merész ötlet... De meg lehet oldani, csak nagyon sok a munka vele, és nem lesz nagyobb fényereje mint egy nagyteljesítményű modulnak/lapkának.
Ha ebbe gondolkozol, akkor inkább vegyél nagyobb SMD ledeket, azok alapból 120°-ban szórnak és a méretük is elég könnyen kezelhető. A másik a LEDekkel kapcsolatban, hogy célszerű nagyobb fényerőn úgy alkalmazni, hogy egy meleg fehér és egy hideg fehér, mert nagyon éles fényük van (egy adott hullámhosszon sugároznak) így kicsit a "két fehér" szín keveredik, simább, "puhább" fényt kapsz.
"egy adott hullámhosszon sugároznak"
Ez így nem igaz. A mai korszerű melegfehér LED-ek relatív széles spektrummal bírnak-100nm átfogást produkálnak. A hideg fehéreké szűkebb, 20nm körül, cserébe nagyobb fényáramot produkálnak. Ha nagy színhűségre törekszünk, a hideg fehéret elfelejtjük, és RGB+melegfehér kombinációjából alakítjuk ki. Ezzel a megoldással a kompakt fénycsövek sávos színképéhez hasonlót kapunk, érzésre sokkal jobb fényminőség mellett, de ne feledjük, hogy az izzó egyik legjobb(!) és a mai napig pótolhatatlan tulajdonsága a teljes, napfényhez igen közeli spektrum, amit ezekkel a LED-ekkel is kb. a műfény színtjére tudunk megközelíteni. Ennek jelentősége nem abban rejlik, hogy ha ránézel a növény levelére, akkor zöld színe van tényleg, hanem az ember közérzetének egyik meghatározó és meglehetősen látens pontja a környezetünk fényminősége, tehát érdemes foglalkozni vele. A mai, boltban kapható melegfehér LED-ek önmagukban sem (a fényhasznosítást mindig csak a LED-ekre adjuk meg és nem a komplett fényforrásra, amit az előtét ugye leront, a fázisszögről, amit az egyszerű kapacitív megoldások jól elrontanak, nem is beszélve) és a hozzájuk való előtéttel együtt sem tudják még a valóban jó minőségű (nem a 6-8000 órás, dömpingáras) kompaktok fényhasznosítását lekörözni, a fényminőségről nem is beszélve. A kompaktokkal szemben a LED persze erősebb fényt ad, a tipikus, olcsó LED-es lámpák zömmel spot kivitelűek, fényáramuk szűk területen központosul (még a 120 fokos szög is kicsi), aminek nagy hasznát vesszük az élet sok területén, de egy enteriőr, tér életvitelhez kötődő világításában nem, ott az ennek eredményeképpen kriptaszerű megvilágítás szerintem nem jó. Aztán a fényhasznosítást tovább rontja a LED-ek minősége (ki tudja milyen kínai vacaktól sem jó fényhasznosítás sem magas élettartam nem várható el), üzemi hőmérséklete, az élettartamot meg az ilyen előtétekben is megtalálható elkók, vagy soros áramkorlátozó fóliakondik, elrepedő forraszok rontják tovább. |
Bejelentkezés
Hirdetés |