Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   150 / 978
(#) habazutty válasza Fire004 hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Lehet jobb lenne minden szint elé tenni egy mondjuk 10-20 Ohm 5-10 W-os ellenállást. A mágneskapcsoló érintkezői biztos megbírkóznak ezzel a szikrázással.
(#) karaszbandi válasza Fire004 hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Na jó jó!
De alu kábelt MKH-val ki volt az a vadállat, aki megtoldta?
Mert valószínű, hogy egy primitív toldás van valahol a föld alatt. Még olyat sem, hogy alu földkábelt MTK kábellal! Ha mégis, akkor föld felett dobozban sorkapoccsal! Vannak jó kontárok!
(#) Fire004 válasza habazutty hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
de de csak akkor köbö 26 darab mozgásérzékelőt kellene átkötöznöm és ebből egy lépcsőház kimaradna mert ott teljesen máshova van téve a mozgásérzékelő ( nem a nyomógombról veszem le a fázist hanem a lépcsőfordulóban a lámpa dobozából ami azonos fázison van a világitással és azonos biztin is...) csak az ellenállás jöhetne szóba csak a kérdés h hány ohm és hány watt . estleg egy 220k ell és egy grimmlámpa ami lecsillapítaná a feszt a (grimmlámpa nem ég ki mert nincs benne izzószál)
(#) habazutty válasza Fire004 hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Akkor én ezt nem értem...

A bármelyik mozásérzékelő és a nyomógombbal a lépcsőházi autómata is tudja kapcsolni az összes szint világítását? Azaz párhuzamosan vannak a mozgásérzékelők és a lép.automata?
(#) habazutty válasza Fire004 hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Amelyik fázist megcsapolod az állandó ugye, nem a kapcsolt (lámpaszál)? Innen kapja a nyomógomb is a szuflát ami utána megy a az automatához? Ha igen, akkor dobozon belül megoldható lehet az átkötés.
(#) ötfelezős hozzászólása Júl 13, 2011 /
 
Izé... Egy kicsit fékezzetek be...

számolható a terjedési sebesség ismeretével (közelítőleg c ) a hibahely távolsága
PVC kábelnél azt mondanám, hogy 0,85-el kell szorozni a c-t, de ezt fejből mondom.

Rákötsz egy 500 kHz -es generátort, és egy KH rádióval meg tudod keresni
Jó esetben még a falu végén is fütyül valamennyire... nem véletlenül használnak max 10 kHz-et.

Szerintem pár száz nano-s kondi kellhet amit akár 400 V-ra is feltöltessz, majd kisütsz. Mivel egyedi eset nem építenék komoly áramkört. Ellenálláson keresztül kondi feltölt, majd egy váltóérintkezős relével, akár kézzel is rákapcsolni a vezetékre. 5-6 Hz körüli freki bőven elég. Kezdetleges hallgatónak meg fémpálca a végén egy fém "gombakalap". Nem tudom mennyi energia kellhet a művelethez, de az határozza meg a kondenzátort.
No, mennyi energia kell? Közönséges kábelmélységnél elektronikus erősítős talajmikrofonnál 1000-3000 (!) Joule a szokásos... Azért az nem a pár száz nano 400 V, hanem a több mikro több kV.

Ne felejtsük el:
Átütős hibánál kisebb feszültséges oszcilloszkóp nem működik, a pattogtatás igen. Ilyenkort használnak nagyobb feszültségű távolságmérést.
Merev hibánál az oszcilloszkóp működik, a pattogtatás nem. Ebben az esetben a hibát előbb el kell fújni. Sok eset volt már, hogy még mérőkocsi égetőjével sem sikerült. De ilyen kis keresztmetszetű kábelt alighanem jól el lehetne fújni egy goromba hegesztődinamóval.
(#) habazutty válasza ötfelezős hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
"1000-3000 (!) Joule a szokásos... Azért az nem a pár száz nano 400 V, hanem a több mikro több kV."
Ezek szerint nem vélelen volt a kocsiba olyan nagy a cuccos... Az "elfújás" nekik sem mindig jön össze.

Úgy látom alaposan benne vagy a dologba. Legalább kiderült, hogy az ásó a legpraktikusabb műszer jelen esetben. Nincs mese.
(#) lacib válasza habazutty hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Köszönöm mindenkinek.. az ötleteket ,tanácsokat..
Hogy ki lesz a nyerő tipp tulajdonosa még nem tudom
De igérem közölni fogom.. biztos nem lesz egyszerü
addig meg eldöcögünk 2 fázisrol :yes:
Ásni nem lehet mert ahogy irtam járólap van körbe amit ugye nem a földre fektetnek + a mérő előtti rész is betonozva van, ha másképpen nem megy akkor átfeszitek egy uj betápot a mérő és a fenti lakás elosztó
között ...
(#) Gafly válasza lacib hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
A klasszikus földzárlati hibahely mérőhíddal (amit belinkeltem) mi bajod van? Pont erre találták ki...
Egyébként lehet csinálni (kölcsönkérni) reflektométert is.
De nekem már pár pontos (!) ellenállás mérési eredmény is sokat mondana (minden mindennel szemben)...
Az ásást nem fogod megúszni, hacsak ki nem váltod ki légvezetékkel (a rombolást lehet minimalizálni gondolkodással).
Az eldöcögésről meg annyit, hogy lelked rajta (én például nem aludnék nyugodtan). Különösen ha tényleg elástak a földbe egy kötődobozt... Én azért futnék még pár kört szemrevételezés szempontjából is, meg hasonlók (szomszéd, stb. hátha emlékszik merre megy a kábel).
Gyanítom a kötés nem a föld alatt található, mielőtt átmész mégis vakondba. Dryvit ápol és eltakar (nekem is van kötődobozom alatta és erre nem vagyok büszke, de meg tudom magyarázni )
(#) Fire004 válasza habazutty hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
igyvan igyvan a fázis nulla és a lámpaszál párhuzamos.
(#) Fire004 válasza habazutty hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
ez egy kicsit bonyolultabb mert nem mind ugy van kötve. két léph. mozgásai vannak a nyomógombra téve de nincs doboz hanem van egy összesített szekrény van vízóráknak ami gipszkartonnal van körülvéve és mögötte van minden kötés mármint a fal mögött. un szerelőfal... de mijen átkötésről van szó szerintem lemaradtam egy gondolatot :no:
(#) Fire004 válasza karaszbandi hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
ááh meglehet toladni semmiféle kontárkodás nélkül. ugye réz plusz alu vegyesítésről van szó. vannak olyan kötőelemek ami nem pontosan a két fémet szorítja egymáshoz hanem pl az egyik végén a réz van beszorítva a másik végébe meg az alu és nincs a jó öreg korrodáció "aluporladás"... ha jól tudom az obo vagy valami ilyesmi gyárt ilyeneket.
(#) ötfelezős válasza Gafly hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Te használtál olyant sikerrel? Az én emlékeim szerint ezek 35 méteres, 10 mm2-es kisfesz kábelnél eleve nem is voltak olyan jól alkalmazhatóak... Kisfesz és közvil kábelnél régen elvágták félbe, belemértek, oszt megint ástak, stb. Amelyik konkrét berendezésről én tudtam, azt valamikor 1978-ban használták utoljára, de sikertelenül. Egy ilyen Hartmann-Braun vagy mi csak nagy gyakorlat mellett adott körülbelüli eredményt. De 1960-ban még nem volt probléma ásni még egy gödröt, az első mellett pár méterre.
A 70-es években, amelyik cég nem tudott elég kábelhibamérő kocsit venni, ott a helyi csoportok csináltak lökőgenerátort, és inkább a rajzok alapján végighallgatták a nyomvonalat. Szögvas, 20 kV-os feszváltó, 20 kV-os kondi, 8-s csavar álllítható szikraköznek, stb.
Nem is tudom, ki az, aki ilyent még megtaníttat.
(#) proba válasza ötfelezős hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Mielőtt nekilátnak egy kis gondolkodás sem árt.Ha a hibát áthidallással javítja ,akkor kár erőlködni az egésszel.
Ha szétolvasztás mellett dönt van egy két buktató.
A jelenleg még valamilyen szinten működő ér fog megszakadni.
A túl jó zárlat esetén a kábel szigetelése fog ellenőrizhetetlen módon romlani.
Az olvasztással csak a hiba olvad szét ,de nagy távolságra ,a kondi sütögetéshez túl nagy feszültség kell,a kábel másutt üt át.
A kondi sütögetés nem működik rövidzárra.
Egyébként sem egyszerű beállítani az energiáját hogy az ív tartósan fennmaradjon (ne hordja el az anyagot,illetve átüssön)
Házilag talán egy fémkereső működhet (hamár kókány lehet nem ásták mélyre) ,esetleg a szokol módszer ,megfelelő frekvenciával megtáplálva a kábelt a nyomvonal megtalálható,Lehet még egy szokol rádióval is (nem próbáltam ,de miért ne) de a zárlat helye szerintem nem.(ha hurokként táplálja kicsi az erek közötti hurok,ha antennaként ,akkor a zárlaton kábelkapacitáson tovább megy a jel.
Én még mindig azt mondom ,a szomszédok körbekérdezése,hogyan állt ez a telek mondjuk mielőtt a mérőt/épületet áthelyezték/odarakták sokat segíthetne.
(#) proba válasza Gafly hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Majd ha a következő is szép lassan átolvad ,és kicsit megemeli a villanyszámlát ,mert nincs kedve hirtelen zárlatba menni.Lehet már most is pörög az óra lekapcsolt fogyasztók mellett,de ki nézi.
(#) habazutty válasza Fire004 hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Plusz a visszatérője a lépcsőházi automatikának?
(#) habazutty válasza Fire004 hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
A lépcsőfordulóban lévő lámpa kötődobozra gondoltam.
Lehet, hogy egy vázlat sokat segítene...
(#) lacib válasza Gafly hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Idézet:
„A klasszikus földzárlati hibahely mérőhíddal (amit belinkeltem) mi bajod van?”

Ezzel semmi bajom nem lenne csak annyi hogy ettöl nem tudom meg merre vitték a nyomvonalat... mert ha olvastad az előző irásaimat kivehető az a tény miszerint
abszolute logikátlanul szerelték a házat..
A beérkező betáp elvileg még akár a födémből is érkezhetne ugyanis fal nincs fölötte csak a 40 cm beton+járólap
(#) lacib válasza proba hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Idézet:
„esetleg a szokol módszer ,megfelelő frekvenciával megtáplálva a kábelt a nyomvonal megtalálható”

Ezen gondolkodom én is
A nyomvonal ismeretében már tudnák mit kezdeni..
(#) AndrisBp hozzászólása Júl 13, 2011 /
 
Sziasztok!

Lehet, hogy nem a megfelelő témához írok, de egy olyan problémám lenne, hogy amikor egy 230v-os kerti szivattyú villanymotorja működött akkor a ház fürdőszobájában lévő zuhanycső rázni kezdett elég rendesen. Egy ismerős ezt ráfogta a villanymotor tekercs hibájára, de én inkább valami nulla vezető hibára gyanakszom a ház hálózatában.
A fürdőkád nem rázott csak a zuhanycső, tehát az elvileg földelt cső rendszerre került valahogy feszültség. Van esetleg jobb ötletetek, véleményetek? Nem vagyok villanyszerelő.
Üdv: Andris
(#) zoli_varga válasza AndrisBp hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
EPH -ba kéne bekötni azt a csövet. Valamint ellenőrizni hogy valahol a PE és az N vezetőt nem cserélték e fel.
Védővezető ellenőrzése.
(#) karaszbandi válasza zoli_varga hozzászólására (») Júl 13, 2011 /
 
Nem házilagosan, hanem szakember által! Olcsóbb, mint egy temetés.
(#) Fire004 válasza habazutty hozzászólására (») Júl 14, 2011 /
 
Igen ott a lépcsőházi automatika visszatérője de az a mozgásérzékelőmtől független... épp ezért mindenféleképpen legalább az egyik mozgáshoz kellene valamit bekötni ami levédi az egész lépcsőház mozgásérzékelőinek a mini reléit.
(#) ötfelezős válasza AndrisBp hozzászólására (») Júl 14, 2011 /
 
Kezdjük ott, hogy a szivattyú motorja alighanem hibás, testzárlatos (egy jó pont az ismerősnek. ).
Aztán feltételezhetjük, hogy nincs nullázás, a földelési ellenállás értéke meg túl nagy ahhoz, hogy a túláramvédelem működjön testzárlat esetén.
De lehet valóban védő- és nullavezető csere. Vagy is.
Végül láthatjuk, hogy nincs EPH, ami kiegészítő védelem - lenne. Sem a kád, sem a fém vízcső nincs összekötve a földeléssel, és egyéb fémtárgyakkal.
De, mint a többiek megjegyezték, szakember kéne, aki ezeket helyrehozza
(#) abubabu válasza mezei dávid hozzászólására (») Júl 14, 2011 /
 
Szia! A Sinka Balázs linkjében található 360fokos mozgásérzékelő,tökéletesen megfelelne.Mindent lát,és amíg mozgás van nem kapcsol ki.1-es állásban 0,5 perc,2-es 5 perc,3-as 15perc,4-es 30 perc.A 2-3-4-állás fény érzékeny,10 lux alatt kapcsol.
(#) zoli_varga válasza AndrisBp hozzászólására (») Júl 14, 2011 /
 
Kérdésedre született néhány válasz. Interneten keresztül még nem lehet rossz csatlakozásokat és hibás bekötéseket javítani.
A szivattyút mindenesetre ne használd SEHOGY!
Hívj egy villanyszerelőt de a legjobb ha ÉV felülvizsgálóval nézeted át a lakást mert ő le is méri a védővezetőt (ha van...) és minősíti az épületet.
nem reklám
(#) karaszbandi válasza zoli_varga hozzászólására (») Júl 14, 2011 /
 
A honlapodon a tűzvédelmi rész nem igazán naprakész!
A 35/1996 és a 2/2002 rég lejárt!
A és B tűzvédelmi felülvizsgálatához van RB végzettséged?
(#) proba válasza AndrisBp hozzászólására (») Júl 14, 2011 /
 
Ellenőrizz le mindent természetesen,azután próbáld ki vasalóval a szivattyú helyén.Előfordulhat hogy a boyler földelésén megemelkedik a nagy áramfelvétel hatására a védőföld potenciálja.Ebben az esetben szerintem a vasalóval is rázni fog.Egyébként van FI rerlé a motor áramkörén?
(#) karaszbandi válasza proba hozzászólására (») Júl 14, 2011 /
 
Gratulálok az ötletedhez!
Ha nem a szivattyú fogja agyonvágni, akkor a vasaló! Bravó!

Még több ilyen ötletet!
Csak házilagosan javítsatok, minden szaktudás nélkül.
(#) proba válasza karaszbandi hozzászólására (») Júl 14, 2011 /
 
Bocsánat, tényleg veszélyes.
Következő: »»   150 / 978
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem