Fórum témák
» Több friss téma |
Uhhh.
Ez tényleg elég csekéj igy. Eddig úgy néz ki hogy összejön 24db ilyen mágnes.Ez ingyen van és ezért eröltetem csak.És nem is akarok sokszáz vattot.Sok kicsi sokra megy alapon gondolkodom.50W-al már megelégednék. Mi történik akkor ha a tekercsek közepébe egy feritrudat helyezek?Ilyenkor hogyan méretezem a menetszámot?Tudom hogy a ferritrúd telitésbe mehet és valószinűleg jó ragadós is lessz de talán elrendezéssel ez csökkenthető és hát a mágnesek sem erejükröl hiresek.Egy ügyes és erős mechanikával egy bizonyos fordulat alatt megnövelhető a tárcsák távolsága.X fordulat fölött pedig a kellő légrésre állna be és már nincs is ragadás. Mit értesz célszerű alakon? Erröl az excelröl lehet kérdezni vagy nem nyilvános?
A ferrit rúd az nagyon kemény, hogy lehet megmunkálni? Találtam fazékmagot 22,6 mm átmérővel (HAGY M1 70). Ezt hogy lehet felhasználni, nem tudom. A vasmag berakás a ragadást növeli meg nagyon, de ezt légrés állító mechanikával én nem tartom érdemesnek szabályozni.
Én most a lemezelt sima vasgyűrűs generátort favorizálom. Ebbe a tekercsek berakása nehéz. A másik változat, a vasgyűrűbe hornyok marása meg csak annak megy, akinek legalább egy esztergapadja van. Itt a ragadás nagyságát csak egy kísérlet mondja meg. Hogy mi a pontos alak, ha érdekel, leírom. Természetesen mindkét változat kb. 1500 ford/perc-nél kezd dolgozni. Az Excel program nem titkos, de csak egy adott figurára érvényes, és nem gondoltam arra, hogy másnak is meg kell érteni a logikáját.
Hát ez igy elég nehezen fog menni.
Az lessz hogy felrakom a mágneseket egy tárcsár és befogom az ezstergapadba.A szegnyeregbe szintén befogok egy tárcsát amire felteszek három tekercset.Állitható átmérőkkel és megforgatom.Aztán játszadozom a mágnesek számával,osztókörével,tekercsek menetszámával,stb.És mérek,dokumentálok mindent. Majd beszámolok. Azért köszönöm a segitséget.
Mire vagy kíváncsi, mi fog nehezen menni?
A mágnesek és tekercsek darabszámával van a legnagyobb problémám.
Nemtudom hogy mi volna nekem az ideális.(persze a minnél több mágnes) Találj ki nekem légyszives valami optimális darabszámot.És a bekötés módja is megfog.Csillag,delta,stb. Ha már ezek megvannak akkor tudom tervezgetni a méreteket. A mágneseket pedig bemérem mégegyszer mert nem a duplatárcsásra történt meg.
A mágnesek bemérésének legutolsó verziója, a rajzokkal bővített megvan Neked?
Optimális darabszám nincs, minél nagyobb mágnesek kellenek. A tekercsek bekötése általában csillagba megy, ez adja a nagyobb feszültséget. Az új bemérés meg darabszám nem jelent gondot, kapod az új értékeket, de előre jósolható, hogy nem lesz az sem nagy teljesítmény. Közelítsük meg arról az oldalról, hogy 600 ford/perc-en nincs ilyen kis mágnesekkel 150-200 wattos hagyományos módon összerakott légmagos generátora senkinek sem. Legalábbis én nem tudok róla. Kíváncsi leszek én is az új teljesítményre.
Kizárólag csillagba lehet kötni, deltánál kritérium hogy a hurokban a feszültségvektorok eredője nulla legyen (egyéb ersetben köráram fog folyni). Ezt teljesítani komoly kihívás.
Kedves fórumtárs
Nagyon nehéz így tanácsot adni. Egy dinamónak kell hogy forogjon percenként 1500 – at. Ez másodpercre lebontva 25 fordulat. Van – e neked akkora szélkereked, ami képes akkora áttételt megforgatni, hogy a dinamó tengelye forogjon, másodpercenként 25 – öt? Oda, neked kell 3- 4 m átmérőjű szélkerék. Ami a gerjesztést illeti, nekem is van két -féle gépjármű dinamóm, de ha a forgórészt az állórésszel párhuzamosan kötöm, begerjed amikor elér egy bizonyos fordulatszámot. Nincs is szükség külső áramforrásra.
Helló!
És azok a dinamók állandó mágnesesek?A polski 126 dinamóban nincsen mágnes csak tekercsek, így akkor végül is az is egy generátor nem?A generátorokhoz is kell akkora fordulat?Itt is lehet a forgórészt az állórésszel párhuzamosan kötve gerjeszteni? Köszi,Krisz
Egyébként nem értem hogy miért nevezik dinamónak ha nincs is permanens mágnese.
A dinamó egyenáramot állít elő, és nem feltétlen szükséges a permanens mágnes gerjesztés, lehet azt elektromágnessel is megoldani.
Láttam már a rajzot de most nemtalálom.
Bemértem két szembeforditott mágnest.Vagyis az egyik mágnes egy nagytömegű vazlemezen.Fölötte a kellő légrés távtartókbol.A második mágnes egy kis zártszelvénydarabon és ez rátéve a távtartókra,majd emelés.Remélem jól csinálltam. Egységekkel jobb eredményeket kaptam.Kiszámoltatnád nekem mégegyszer az excel-el?Kérnék szépen 7.5mm-er légrést (27.4N).Tárcsánként 12db mágnest (össz 24db).Fordulatszám 300ford/perc. Ha ez igy megint 10W alatt lessz akkor lenyelem az összes mágnest és sétálok egyet a MÉHecskén. gulyi.: Köszi a válaszod bár ebböl csak a vége érthető számomra.Itt a pontos geometriára és menetszámokra célzol?Vagy komolyabb dolog miatt nehéz kivitelezni.De jó nekem a csillag is.
Akkor egy kicsit bővebben:
Szóval a delta az három tekercs összekötve, mindegyikben feszültség indukálódik. Ha összeadod mind a hármat, akkor nullát kell kapj, különben a maradék feszültség áramot akar hajtani a három tekercsen körbe, ez a köráram (mivel a fázisellenállások elég kicsik, így kis feszültség is nagy áramot hajt körbe). Tehát csak akkor kötketők össze deltába, ha három feszültség előjeles összege nulla, ennek pillanatértékekre is teljesülni kell. Ha jól sejtem ez csak tiszta szuniuszos jellel teljesíthető(már ez is nagy feladat).
Az új adatsor kezd tetszeni. Ez nem azt jelenti, hogy azonnal meg kell csinálni, mert előtte szeretném ellenőrizni a számolást. Meg van még mozgástér, aztán meg be lehet tervezni a szélkereket is, megsaccolva a fordulatát.
A mágnesek bemérésének új verzióját én átküldtem kb. egy hete a gmail-os címedre. Szólj rám, ha nem ért oda. Meg mindjárt megy még egy módosítás.
Dinamónak nevezzük azt a készüléket, amelyik mechanikai energiát alakít át egyenáramú elektromos energiává. Amelyik váltó áramot állít elő, azt alternátornak nevezzük. De miért nevezzük a kerékpár áramfejlesztőjét dinamónak, ha váltó áramot ad? Csak. Lehet, hogy a legelsők még egyenáramot adtak?
A te Polski Fiat dinamód is pontosan azon az alapon begerjed, mint ahogy írtam neked a 348-as oldalon, az aggregátorokkal kapcsolatban. Végezz el egy kísérletet. Forgasd meg a dinamódat egy villanymotorral, ékszijal és tanulmányozd. Nagyon vigyázz, az ékszijal való munka balesetveszélyes, nehogy valamelyik ujjad bánja. Amikor már így megforgattad a dinamód, és begerjedt, mérd meg a feszültséget. Ezek a dinamók a helyükön, gerjesztve és ellenőrizve vannak, mert nagyon felszökne a feszültségük. Az én dinamómat, ha megpörgetem, úgy 2500 fordulattal percenként, kiadja a 35 voltot, ami nem is lenne rossz, de erősen melegszik a két állótekercs. Miután megépítetted az ékszijal való meghajtást, forgass meg egy 220, vagy 380 voltos villanymotort. Két kivezetésére a tekercselésnek köss egy olyan váltó áramú kondenzátort, vagy kettőt, mint amilyen található a neoncsövek foglalatában. A motor, nagy valószínűséggel begerjed és áramot ad, amit egy 220 voltos égővel ellenőrizhetsz, csak arra vigyázz, hogy az égő, ha szétlő, ne sebesítsen meg. Most ennyit, ha van még kérdésed, nyugodtan tedd fel, szívesen válaszolok. Amennyiben rossz választ írok, valaki majd figyelmeztet.
Azért melegszik az állórészed mert túlgerejsztődik,
valószinűleg 12-14V lehet a névleges gerjesztése. Szóval kell neki egy gerjesztőkör vezérlés akkor is, ha öngerjesztőre van bekötve. Lehet egyszerű diszipatív, ez a gerjesztési felesleget elfűti, viszont rendkívül egyszerű felépítésü. Lehet kapcsolóüzemű is, ez nem csinál jelentős veszteséget. És lehetne intelligens (kapcsolóüzemű, vagy disszipatív) is, ami a gerjesztéssel szabályoz úgy, ahhogy az akkuk töltése/egyéb terhelés kívánja.
Ezzel a generátorral még nem tervezek semmit. Minden szabad időmet a #1027638 hozzászólásomban leírt készülékre szánom. Cyrax81 fórumtársnak írtam le a tapasztalataim. Legszívesebben lebeszéltem volna a dinamó alkalmazásáról, a nagy fordulat igénye miatt, de ha megforgatja villanymotorral, rájön hogy nem érdemes. Kísérletezni, azért érdemes, mert sok hasznos dolgot tanulhat(unk). Olvasom a fórumot elejétől. Aki azért épít szélgenerátort, mert szüksége van az általa termelt áramnak, neodímium mágneses, légmagos tekercsű generátort készít. Ez a generátor a fórumon olyan pontosan le van írva, hogy elsőre sikerül, és olyan tökéletes, mint a derékszög, nem lehet tovább fejleszteni. Más fajta generátorokat is építenek, több fáradsággal komolyabb műhelyháttérrel, de az eredmény általában gyengébb. Viszont a szerzett ismeretek és tapasztalatok sokkal több.
Ez az áttétel kérdése már tényleg izgat, vajon mekkora az ékszíj hajtás indulási nyomatéka meg forgás közben az energia igénye?
Mert rutinból Te is ellenzed a nagy áttételt. Ha viszont megnézzük a készülő gépedet, kiderül, hogy kb. 700 ford/perc-nél fog termelni a dinamód. Beszélsz egy másik dinamóról is, ami 2500 ford/perc-nél 35 voltot ad le. Ennél 12 voltnak 860 fordulat felel meg. Akkor mi a gond az áttétellel? Az áttételezés az egyedüli dolog, ami levinné a szélgép készítés költségét, és el lehetne kezdeni beszélni a célszerű szélgépes rendszerről és a beruházás megtérüléséről.
OK,köszönöm,elnézést a tudatlanságomért.Tehát akkor ez
valóban dinamó csak nem az amire gondoltam.Akkor ez előny vagy hátrány a generátorral szemben?Mint utólag kiderült 1200 fordulaton ad 12 voltot.
Azon az elven kísérletezek ezzel a polski dinamóval hogy az az eredeti formájában egy működésre tervezett töltési rendszer és ugyanabban a formában működik is.Viszont ahhoz kell 1200 1/perc hogy 12 voltot adjon meg egy jó adag forgató nyomaték.Egy olyan szélkereket szeretnék építeni Savonius terve alapján amelyik persze építészetileg biztonságosan van kivitelezve(ehhez legalább értek)és megfelelő erőtartalékkal képes működni.
Ezenfelül az a cél hogy fejleszthető legyen és az áramfejlesztőt kitudjam cserélni jobb teljesítményűre ha ezt a rendszert sikerült működtetni,de ha nem akkor is és addig kitanulmányozom az általatok leírtakból hogy hogyan lehet a legjobb hatásfokú generátort megvalósítani. Krisz
Van egy nagy gond a dinamóddal.
Mégpedig az hogy a feladatát az eredeti felhasználási helyén sem igazán tudta ellátni . A polskik állandóan alultöltött aksival rohangáltak és 2-3 hetente külső töltésre volt szükségük. A másik gond a bronzkefe és a kommutátor ami jelentős hibalehetőség és karbantartás igényes dolog. Arról már nem is beszélve hogy a dinamód hogy fog elérni 1200-as fordulatot? A savonius általában 50-200 fordulat/perc -el forog ezt feltornázni elég nehéz és nagy szél kell majd hozzá.
Én is nagyon bízom abban hogy az áttétel működni fog.Az igaz hogy a kis szélmozgásból származó teljesítményt nem fogom tudni így hasznosítani,de ha lesz keret a tárcsagenerátorra mindenképpen belevágok.Bár van még más elképzelésem is ami működhet és olcsóbb.Arra lennék kíváncsi hogy 1200 fordulathoz milyen áttétel arány vagy méret szükségeltetik.
Igen tudom,problémás a szitu viszont az elektronikai kísérletezéshez olcsó megoldás és ha már odáig eljutnék hogy annyit tudjon mint rendeltetésszerűen az már haladás lenne.Ha pedig kész lesz a szélkerék tudni fogom mire képes és milyen generátort építsek.Azt nem tudom még hogy a gerjesztés kapcsolást hogy fogom megoldani.
Maradok a 2x12 mágnes 9 tekercses megoldásnál.Nem akarom bonyolitani.Fel lehet fogni részemröl a dolgot egy tanuló munkának.Elvileg igy egy tekercsen 1mm-es huzalbol elfér minimum 100 menet úgy hogy a tekercstest vastagsága 5.5mm lessz.Ha elképzelésem meg tudom valósitani akkor az össz légrés a legrosszabb esetben 6.5mm-er.Ez még mindig 1mm-el kevesebb mint a mágnesek bemérésnél.
A tekercsekkel kapcsolatban volna egy kérdésem.Az alakjuk kör legyen vagy egy kicsit meg legyen nyújtva tojás formára? gulyi88.: Azthiszem értem mi a gond a deltával.Maradok a csillag bekötésnél.
Innen letölthetel egy Savonius kalkulátort. Bővebben: Link. . Az áttételt két lépcsőben tudod megoldani, a poslki generátorhoz biztos elég egy 10-es és egy 8 mm-es ékszíj hagyományos profilú, de fogazott kivitelű. Kb. 2 db. 5,5-es áttétel kell majd. Természetesen az ékszíjhajtást is lehet méretezni, pontos adatok birtokában illik is.
Üdv! Ha terheletlenül mértél 12V-ot az könnyen lehet terhelve 7-8V-is!? Próbáld meg egy 55W-os izzóval terhelve, mekkora fordulaton éri el a 12V-ot. Ha akkut akarsz tölteni akkor inkább a 14V-ot célozd meg! Szerintem így már 2ezer is lehet a fordulat.?
A tekercs alakja ha magamnak csinálnám kerek lenne, és 22 mm-es. Másnak az átmérőt lehet hogy 5%-al nagyobbra mondanám az erővonalak alakja miatt. Kérdezzük meg Gulyi88-at, ez neki való téma.
Egy tekercsoldal szélessége 20 mm-nek van tervezve, ekkor összeérnek a tekercsek. Láttam én is, hogy talán 1 mm-es huzal is bemenne. A sablonba bele is lehet tekerni, na de csévetest nélkül kell a kiöntéshez letenni a tekercseket, ezért óvatos voltam. Úgy is lehet magasítani a tekercsen, hogy a mágneseket közelebb rakom egymáshoz, így kisebb lesz az átmérő. Gondolom, megnézed még, hogy mekkora szélkereket akarsz készíteni. Ha nem fából készül a kerék lapátja, kb. 4-5 közötti gyorsjárásra számíthatsz. Akkor meg lehet hogy az induló fordulat változik, és más menetszám kell. Ezért én a jelenlegi adatokat nem tartom véglegesnek.
Azt hiszem egyre gondoltunk a két lépcsőt illetően,erre jöttem rá én is.Van egy motorhajtóművem ami 1350-es motor fordulatszámot csökkent,ez fordított irányban 1350+ gyorsít nyomatéknak megfelelően,de hogy ne jelentsen túl nagy ellenállást a szélkeréknek ezért ezt fogom áttételezni gyorsító ékszíj áttétellel,a hajtóművet pedig direkt kapcsolom a generátorhoz.
Köszi az infokat meg a kalkulátort.
Most, hogy említed a 12 voltos dinamót, teszek vele is egy kísérletet. Meghajtatom a differenciállal, és figyelem a fejleményeket. Hogy mi a gondom az áttétellel? Hát az, hogy még nem volt egy valamire való eddig, amivel próbálkozhattam volna. Remélem, hogy a Moszkvics differenciál jól bírja majd a széllökéseket. A viharvédelem azonban nyugtalanít. Még nem látom tisztán, hogyan is lehetne megoldani. Oldalirányba eltolni az egész készitményt, hát nem tudom, mennyire tanácsos, mert egy mázsától biztos többet fog nyomni, ha össze lesz szerelve. A12 voltos generátorral való kísérlet eredményeit is megosztom veletek.
Az áttételezést jókora tartalékkal érdemes ezek szerint méretezni,és a polski dinamó ha még így is leszerepel akkor kerítek valami hatékonyabbat 12voltos rendszerhez.
A Savonius valóban alacsony fordulatú viszont ha elindul komoly erőátvitelre képes.Ilyen formában még a fék kérdés is meg van oldva ugyanis a kritikus fordulatot nem éri el ezért nem kell fékezni esetleg elég egy blokkoló. |
Bejelentkezés
Hirdetés |