Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hegesztő trafó
 
Témaindító: hili13éves, idő: Máj 5, 2007
Lapozás: OK   17 / 74
(#) peter1995 válasza atya hozzászólására (») Júl 23, 2011 /
 
Igen. Mivel ha sima trafó és szerintem az váltóáramot ad így csak a neve hogy test szál. Ez az inverteresektől meg az egyenáramúaktól jön ahol van test és pozitív és számít is. Váltóáramnál teljesen mindegy hogy meyliket kötöd a fémre és melyik az elektróda.
Mi az a hőmérséklet? Mire akarod használni? Nekem volt egy kis mikró trfaóból csinált hegesztőm az 1,6os pálcával aktív hűtéssel 1 pálcát el tudott végig nagyon szépen égetni. A 2,5ös pálca ölte meg, leégettem a szekundert.
Van egy másik nagy trafóm is aminek 2mm-es primere van és nagyon vastag fazonhuzal szekundere. A szekunder semmit a primer alig melegszik. Még annó apám csinálta de el lett b**szva mert csak 36V lett rá tekerve,nem tudom mi okból. Én még hozzátekertem így közel 40V-om van ez 2,5-ös pálcához bőven elég de még a 3,2est is viszi. Csak a primer melegszik persze ehhez gyakorlat kell. Először mikor próbálkozol biztos hogy párszor oda fogod ragasztani a pálcát a fémhez én is megcsináltam jópárszor. Van hogy még most is sikerül. Arra figyelj hogy ha odaragad akkor van egyból próbáld elrántani hogy ne legyen rövidzár ha ez nem sikerül akkor hagyd a pálcát a fémen és vedd ki a fogóból várd meg míg lehül (vagy kesztyű mert forró) letöröd a fémről és újra próbélkozol.

Ajánlom hogy először vékonyabb pálcával és valami tiszta vastag anyagon próbálkozz. Persze ha sokszor leragad akkor egy idő után húzd ki és nézd meg hogy nem-e melegedett túl. De ha mutatsz majd egy képet akkor megmondom hogy kb menynire fog melegedni.

Nyugodtan megfoghatod nem fog megrázni úgy. Akkor ráz ha rajtad át folyik az áram. Szóval ha egyszerre fogod a testet és a másikat. De ilyen nehezen összehozható. Ilyen lehet még amit mondtam hogyha vizes a környezet mert akkor ha a vizes földön hegesztesz és nem szigetel eléggé a cipő akkor mikor rakod be az új pálcát akkor kicsit rázhat. De ha kesztyübe dolgozol akkor semmi baj nem lehet. Persze azárt öltözéket gondolom nem kell mondtani...
(#) atya válasza peter1995 hozzászólására (») Júl 24, 2011 /
 
Elkeszitettem a kepeket. Sajnos a meneteket nem latni, mivel valami papir van rajtuk. Oromomre szolgal, hogy a fold vezetek is be van kotve. A halozati csatlakozo kicsit elkorrodalt, azt majd lehet kicserelem, viszont az egesz rozsdasnak tunik... az nem beflyasolja a mukodeset?

Mivel feletteb neheznek tunt - 25kg-t meg tudok mozgatni bicepszbol -, igy kivittem egy szobamerleget, es lemertem.
36-38kg-nak adodott, attol fuggoen, milyen szogben tartottam a merlegen.
(#) peter1995 válasza atya hozzászólására (») Júl 24, 2011 /
 
Jóez. Az hogy a trafó van rozsdás egy dolog. Nekem a nagy is rozsdás. Ha a drót nem sérült és mitől lenne az akkor nincs gond. A lényeg hogy csinálj neki egy dobozd akár vékony fából is meg ajánlom egy kiskocsi építését is hogy könyebb legyen a mozgatás. A primerbe vannak amegcsapolások azzal tudod állítani a feszültséget az adott pálcákhoz de én mindig a legnagyobbat használom. Csak ott vigyázni kell hogy a vékony anyagot ne égesd át (simson sárvédőt nem égettem át) . Lecseréled a dugvillát kirakod a betonra multival megkeresed hogy melyik a legnagyobb tekercs a primebe az lesz a legyengébb. A legkisebb ellenállású lesz a legerősebb. Már ezt inkább induktivitás mérővel lehet megállapítani mert kevás az eltérés. Mindegy. Valamelyikbe bekötöd vagy hagyod úgy ahogy van ki a betonra és bedugod. Hagyon egy 5 percig utána kikapcsolod megfogdosod nem-e melegszik túlságosan. Ha ne,m akkor lehet egyet próbálni vele vékony pálcával. HA nagyon fröcsköl akkor vagy kisebb áram vagy vastagabb pálca.
PAJZSOT HASZNÁLJ!!!
(#) atya válasza peter1995 hozzászólására (») Júl 24, 2011 /
 
Ezt a multival tekercs kiemerest hogyan csinaljam? Bekotom a dugvillat egy megcsapolasba, es merem a kivezeteseken a feszt? ( mert a megfogalmazasodbol nem erre kovetkeztetek, de mast nem tudok elkepzelni )

A tulsagosan melegedes mit jelent? Ha pl kezmeleg lesz, az mar gond?
Delutan megprobalom megcsinalni a dobozt, meg talalni egy jo dugvillat, es akkor kiprobalom.
Jut eszembe, pajzs... Van itthon, de nem tudom milyen uveg van benne. Ha nem a napra nezek vele, akkor nem nagyon latni vele semmit. Bar gondolom nem igy kellene megallapitani.
(#) peter1995 válasza atya hozzászólására (») Júl 24, 2011 /
 
Mindjárt rajzolok egyet hogy hogyan kell bekötni a nagyfesz részt. Mérni ott kell ahol a "test" és az elektróda van.
A pajzs. A sötét üvegbe kell legyen egy szám. 8-9-10-11-es üveg ami a villanyhoz jó. De az hogy alig látsz vele az jó mert az szerintem 10es üveg lesz nekem is az van.
Mindjárt adom a rajzot.
(#) peter1995 válasza atya hozzászólására (») Júl 24, 2011 /
 
Na most nézem. A 220as vezetéknél a barna marad a helyén és a kéket kell átkötni másikba az áram váltáshoz. Most egyszer maradjon ott ahol van. A feszültséget pedig a szekunderen a test és az elektróda fogó között méred. Eetleg ha ráérsz akkor kipróbálhatod hogy a kék drótot ha máshova dugod hogyan változik a feszültség. A legjobb az lenne ha 40-44V lenne valahol. Ha van ennyi akkor hagyd úgy.

A melegedésre meg anynit hogy valamennyit biztos fog mert egy ekkora trafó minden képp melegszik. NEkem is. Üresjáratba nem vészesen ha midnen jó. Ha akezed elbírja akkor nincs gond. De szerintem nem fog még lehet kézmelegig se melegedni.

Hegesztő.jpg
    
(#) jostu hozzászólása Júl 24, 2011 /
 
Üdv mindenkinek!!
Lenne egy olyan kérdésem, hogy mit lehet kezdeni egy házilag készített hegesztő trafóval, aminek túl szoros a csatolása, ha volna valakinek ötlete nagyon sokat segítene, a trafórol annyit, hogy 1 fázisú trafó, egymás melett helyezkedik el a primer és a szekunder tekercs közös oszlopon. Nagyon jó trafó 70cm2-es vasmagból lett csinálva az a gond, hogy felizzik az elektróda, hegesztés közben 22-25v körül van a feszültség, ha jól tudom ez sok.
(#) peter1995 válasza jostu hozzászólására (») Júl 24, 2011 /
 
És a végeredménybe befolyásol valamit az hogy magas afeszültség? Minél nagyobb a fesz annál könyebb vele dolgozni annál könnyebb az ívgyújtás. inkább könnyen fogjon mint kopácsolni keljen.
(#) fongab válasza jostu hozzászólására (») Júl 24, 2011 /
 
Szia
A szekunder tekercs huzalvastagságával tekerj 10…..25 menetet fel és fordítva kösd be. (fordítva : a menetek feszültsége ne összeadódjon, hanem kivonódjon. )
Ha hegesztesz, az áramot jól tudja tartani.
Kezdő feszültség, az áram hatására összeesik.
Hátrány: kell még hely, a +tekercsnek.
A feszültségnek, valahol ott kell lennie, sőt 27V ig jó.
üdv.
(#) jostu válasza fongab hozzászólására (») Júl 24, 2011 /
 
Ok ezt kipróbálom, van sok hely 50 menet még legalább ráférne, megpróbálom először 10 menettel. majd még írok, az eredményről ha nem gond.
KÖSSZ
(#) fongab válasza jostu hozzászólására (») Júl 24, 2011 /
 
Szia
Én a 25 javaslom és esetleg menetenként vissza.
Ha, sok a menet, akkor az iv után nem lehet hegeszteni, mert kialszik. Ha, kevés, akkor pálca izzik, illetve nagyon éget.
A visszajelzést, köszönöm.
üdv.
(#) Ge Lee válasza jostu hozzászólására (») Júl 25, 2011 /
 
Ha a primer és a szekunder egymás mellett van akkor nem lehet szoros a csatolás. Ha mégis túl nagy a hegesztőáram, a legjobb megoldás ha csökkented a vas gerjesztését 0,1-0,2T-val. Meg kell toldani ennyivel a primert és jó lesz, illetve ha emiatt kevés lenne a szekunder feszültség akkor azt is.
(#) mpisti válasza Ge Lee hozzászólására (») Júl 25, 2011 /
 
Ha a primer és a szekunder egymás mellett van(és van a kettő között kb. 2cm rés)akkor én inkább szoros illesztéssel betolnék a két tekercs közé az ablakba mindkét oldalra egy-egy trafólemez csomagot. máris megoldódik a plusz erővonalak eltérítése, és a felvett áram is kevesebb lesz, valamint nem kell a tekercselést gyakorolni sem...
(#) atya válasza peter1995 hozzászólására (») Júl 30, 2011 /
 
Na, keso dlutan volt idom jatszani kicsit a trafoval. Kicsereltem a dugvillat, kimeregettem nem-e kilog valahol a "burkolatra" a 230. negtiv eredmenyt kaptam, igy folytattam a dolgot. Elovigyzatossagbol fi-relet lekapcsoltam, mindent osszedugtam, majd vissza... mivel nem csapta le azonnal, es a trafon sem latszott semmi, igy eztan jott az 5 perces uresjarat. Egyaltalan nem melegedett. Eztan kimertem a ket elektroda kozti feszt. Alapbol 60V-ot mertem. Utana atkotottem a primert a legnagyobb menetszamra, ekkor 56V-ra esett a fesz, ennel lejjebb nem ment. Utana az alap allapotnal egyel kisebb menetszamra dugtam a vezeteket, ugy 67V volt.

Nem sok ez? Alberletben kb fel evig volt 10-60V a padloban... egynehany reggelen papucs nelkul a furdoben eleg megrazo ebresztot kaptam
(#) mpisti válasza atya hozzászólására (») Júl 30, 2011 /
 
És hegeszteni hogy lehet vele? kipróbáltad már?
(#) atya válasza mpisti hozzászólására (») Júl 30, 2011 /
 
Ugyan mar... ilyen sulyos kerdeskkel a fejemben?

Amugy itthon a legkisebb palca, amit talaltam, 2,5mm atmeroju, ott, ahol a fogoba be kell fogni. Annal csak nagyobb, es sokkal nagyobb van.
A palca vastagsaga "szabalyozza" az atfolyo hegezsto aramot?
(#) mpisti válasza atya hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
A pálca vastagsága elsősorban azt mutatja,hogy milyen célra való. A 2,5mm átmérőjű pálca az általánosan elterjedt , ezt szokás használni leggyakrabban. Ha nagyon vékony anyagot (1mm-1,2mm-1,5mm)akar valaki hegeszteni,akkor 2mm-es vagy 1,6mm-es pálca kell,de jobb a Co ilyen munkához. A vastagabb pálcákat (3,15mm)olyan helyen használják,ahol a 2,5mm-es pálcával leolvasztható anyagmennyiség kevés. Nyilván ennek nagyobb áram kell. Amíg 2,5mm-es pálcának elég az 55-75A , addig a 3,15-nek 75-115A kell. Aztán az extrém vastag pálcák (4-5-6mm) azok már nagyipari célra nagy keresztmetszetű anyagok hegesztésére valók,házi körülmények között szinte használhatatlan a magas áramigénye miatt.
Tehát végső soron a pálcának áram igénye van,amit a trafónak kell tudni előállítani, ebből következik hogy a pálca vastagsága csak befolyásolja az áram nagyságát de nem szabályozza.
(#) peter1995 válasza atya hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
Aztamindenit. 60V. Azzal asztán könnyű ívet fogni. Fogsz egy 2,5-es pálcát és kipróbálod. De szterintem nagyon fogja vinni. Bár nekem lenne ekkora fezsültségem. Dehát csak 38v -om van :S
(#) atya válasza peter1995 hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
Aaa, szuper!

A legnagyobb menetszamot valasztottam primernek, igy 55V adodott az elektrodak kozott. Ennek egyetlen oka a rinyalasom...
Kicsit nehezen ment az elso iv elkapasa. Eloszor ey halal rozsdas vasdarabon probalkoztam, utana szepen megreszeltem. 10-15 perc probalkozas utan azonba sikerult kicsiszolni egy ertelmes ivet, amit eleg sokaig meg is tudtam tartani. Azert tartott ilyen sokaig, mert minden palca odaragadas, letores visszahelyezes kombonal kihuztam a dugvillat.. ugye a para :pirul:

Kb gy fel palcat hegesztettem el. Ezt kb 3 reszletben, tobb ido alatt. Minden hosszabb ivtartas utan ellenoriztem a trafo homersekletet, de egyaltalan nem melegedett.

Osszessegeben elegdett vagyok, na meg foleg orulok. Mar latom is a kitarulkozo lehetosegeket...
Az elso hegesztes nem lett eros, mert csak fel oldalon csinaltam meg, es ott is csak 3 pont volt, ami oszefogta a ket vasdarabot(gondolom lassabban kell huzni az elektrodat.). Apaval erolkodve szet is tudtuk szedni kezzel. (:
Utana elmagyarazta Apa, hogy csak szep fokozatosan hegesszek, mert rendesen be fog gyulladni a szemem.

Meg ket apro kerdesem lenne.
Az egyik, hogy jo lenne valami indikatrot beiktatni, amin latom, hogy aram alatt van a trafo. Ezt hova s hogyan erdmes megcsinalni?
A masik, hogy a biztonsag kedveert csak betennek egy homerseklet kijelzot. Multkor vettem par LM335-ot, meg van egy par pici AVR-em is. Ezt hogy lehetne szabalyosan, az erintesvedelmi szabalyoknak megfeleloen beapplikalni? ( a szenzort elvileg kozel kellene tenni a trafohoz, de erintesvedelmi szempontbol, ha jol emlekszem legalabb 7mm-re kell lennie a halozati es torpe feszultsegu eszkozoknek, vagy azok panelen levo aram utjainak. )

Egyelor eennyi, az eddigi segitsegeteket pedig nagyon szepen koszosnom!
(#) peter1995 válasza atya hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
A vissuajelzőnek azt csinálod hogy a primebe a barna és a kék vezetékre bekötsz egy kis grimmet. Sok minedbe van nekem az erősítőbe pl mosógépből val van.
A hőmérséklet figyelő meg szerintem teljesen felesleges ha azt mondod hogy nem melegszik. Hacsak nem ipari célokra akarod használni. Az én trafóm 3 darab 2,5-es pálca után olyan meleg a primer hogy a kezem nem bírja de volt mikor egész délelőtt megállás nélkül ment és semmi baja.
Ajánlom még hogy ne ki-be dugdosós legyen hogy köss be egy 10-16A-os kismegszakítót. Ez egyben azért jó mert van egy kapcsolót másik meg hogy indításkor kevesebb áramot vesz fel.
(#) mpisti válasza atya hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
Ha használsz hegesztőpajzsot, és zárt ruhát a hegesztés közben,akkor nem lesz problémád az ív okozta UV sugárzással. Csak semmi para. Hegeszteni úgy nem lehet normálisan,hogy a dugót ki-be húzogatod.
A hőmérséklet figyelésére semmiképpen nem javaslom az LM335-öt, inkább olyan hőkapcsoló használatát,amely direkt módon képes megszakítani a primer áramkört.
Ez készen beszerezhető, és a beépítése sem bonyolult. Egy babszemnyi acetátmentes sziloplaszttal a tekercsre tudod rögzíteni, és kész a hővédelem. De ne használj 95 fokosnál magasabb hőmérsékletűt.Ez a hőkapcsoló,- miután a tekercs visszahűlt,automatikusan visszakapcsol.
(#) atya válasza peter1995 hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
Pl ilyet ?
Nem akarok ipari hegesztest vegezni. Foleg kisebb munkakra gondolok. Igy elsore kaput(par varrat a srkoknal, +a zsaneroknal), meg comb erosito gepet gondoltam csinalni

Holnap megprobalok egyben lehuzni egy egesz palcat, majd az utan is megnezem a homersekletet.
Kismegszakitonak meg olyant gondolsz, mint a villanyorakban van? Talan meg olyant is tlalok itthon.
(#) peter1995 válasza atya hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
Igen olyan grimmet. De biztos hogy van valamiből bontott is. A kismexa meg olyan mint a villanyórákba
(#) mpisti válasza atya hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
Nem, nem kismegszakítóra gondolok. Hanem erre:http://www.alkatreszuzlet.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=214&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=1
(#) mpisti válasza atya hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
Bocsi, én a hővédelem linkjét tettem be, peter 1995 pedig a jelzőlámpaként használható glimm lámpa linkjét.
A glimm a bekapcsolt állapotot jelzi, a klixon pedig a túlmelegedést akadályozza meg.
(#) marci9509 hozzászólása Aug 26, 2011 /
 
Sziasztok!
Egy hegesztőtrafót szeretnék építeni az "Ezermester" című újság egyik kiadása alapján. Ehhez kéne trafólemez. Ilyet hol tudok szerezni?
(#) marci9509 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Aug 26, 2011 /
 
Köszönöm
Amúgy olyan drága kilója?
(#) marci9509 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Aug 26, 2011 /
 
hát régebben biztos olcsóbb volt
(#) subway hozzászólása Szept 6, 2011 /
 
Szevasztok! Nekem egy érdekes problémám lenne. Szereztem egy einhell trafót, amit úgy adott a lakatos hogy beteg. 400V-os 5pólusú csati van rákötve, 1föld-2fázis-1null, és a gépen lehet választani, 400/230V-os üzem között áramerősség fokozatmentesen állítható. Na most annyi a lényeg, hogy leégett a ventije, abból most operáltam bele egy újat. De még mindig csak 230V-os állásban adja le a beállított teljesítményt. A 400V-os üzem csak "fél gőzzel" megy. A kapcsolót átmértem az jónak látszik. A tekercs hibásodott volna meg? Nem egy komoly elektronika van benne. Ja még a másik fejlemény, hogy a 230V-os üzem kapcsolásánál(mert ha már felnyitottam, akkor építettem rá egy sima villát is természetesen választó kapcsolóval, hogy még véletlenül se kóboroljon az áram) néha leverte a biztosítékot. Mondjuk lehet a 10A-s aljzat miatt. Ezt még tesztelem majd 16A-s aljzatban, csak mára már elég volt az ügyködésből.. Szval szerintetek a 400V-os üzem hibáját hol keressem tovább? Jelenség annyi volt az előző tulajnál, hogy dolgozott vele, aztán egyszercsak nem hegesztett tovább (szerintem hőköoldó leoldott neki)... Na ezt jól megaszontam. Remélem érthető voltam... Csak így jutott fejembe a kórtörténet...
(#) mpisti válasza subway hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Egész biztosan rosszul van bekötve. Ha tekercshiba lenne, akkor vagy füstölne,vagy egyáltalán nem hegesztene. 400V-os állásban legalább 30-40%-al nagyobb teljesítményt kell leadnia, mint 230V-os állásban.
A ventilátor leégése is azt támasztja alá hogy már eredetileg is hibádzott valami a bekötésnél. A trafó termikus védelme a 230V és a 400V közös vezetékébe van bekötve sorosan,ha ez nem így van,akkor eleve érdemes az összes vezeték bekötését leellenőrizni.
A helyes bekötés az 5 pólusú 3 fázisú dugóban 4 eres kábel esetén:
N: kék
L1 és L2:szürke és fekete A két vezeték bekötésének helye a két bekötési ponton közömbös, tehát szabadon felcserélhető. A nulla viszont csak a kék lehet!
Ebből következik hogy a feszültségválasztó kapcsolóban a 230V-os álláshoz a kék vezeték kell hogy legyen kötve. A ventilátor bekötésénél figyelni kell,hogy mindkét feszültségállásban 230V-ot kapjon.
Következő: »»   17 / 74
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem