Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Csöves erősítő készítése
 
Témaindító: seedz, idő: Márc 31, 2006
Témakörök:
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Lapozás: OK   1232 / 2208
(#) joepapa válasza 6C4C hozzászólására (») Júl 24, 2011
A higanygőz egyencsőnél nagy tüzijáték lenne, ha nem lenne a feszkó később rákapcsolva, mert az pincehidegen úszik a higanyban, azaz rövidzár.

Az ipari készülékekben, a maximális élettartam pl akkor is növekszik ha üzemileg 100V van egy kondin, de a kondi 200V os tűréshatárú, de 150V ra töltődne késleltetés nélkül.
Túlbiztosítás. És az esetleges megfutást azért érdemes elkerülni.

Én "csöves erősítő építése" kapcsán írtam, a topic címe sem igazán pontos, mert szerintem, ha adóvégfokról értekeznénk "eltűnnének" a hsz ek...pedig az is erősítő. (bár lehet nem) Szóval hangfrekis erősítőnél, a csövek miatt nem hiszem, hogy érdemes, hacsak az anódfesz max katalógusértéke nincs nagyon megközelítve, és a késleltetés nélküli bekapcsoláskor esetleg 3x os feszültség jelenik meg (C hatalmasnagyR C szűréskor, amikor hatalmas feszt fűtünk el...jó nem így kell...)
GU50 eredeti katalógusadatai tuti a cső céljának megfelelő kapcsolásra érvényes, azaz adóvégfoknak.
Nagyfreki más tészta, gondolok a C osztályú beállításokra, na ott fűtés nélkül nem jó kapcsolgatni a delejt, főleg mert 1-2kV ok repkednek.

Az EL84 nél az anódfeszkésleltetésnek semmi értelmét nem látom, hacsak nem úgy ahogy már írtam, 350V os kondikkal nagy rézveszteségű táppal (330V os terhelten) tápot építeni.
Terheletlenül a 400V okat ha látszólag bírják is a kondik, tuti nem tesz jót nekik... A 350V os MM ek et újraformázás után vizsgáltam ilyen szempontból, 390V on nem volt nagy átvezetés, 410-420V oknál ütött át...

Tudom, ha kiveszik a csövet és bekapcsolják akkor is túltölt (na ezért van nálam késleltetés, és üzeminél pár százalékkal többre duplán F es üvegbiztivel biztosítva, ekkor az első kis átvezetési tüske elhiccenti a biztosítékot), de ha belemerítik egy kád vízbe és bekapcsolják akkor is tönkremegy, vagy ha átmennek rajt autóval, azaz a nem rendeltetésszerű használat tuti betesz neki.

Egyébként ha bekapcsolod tök késleltetés nélkül, és a graetz után nem direktben C van hanem R el kezdesz akkor az kicsit csillapít, ha nagy ER el akkor nagyot
A váltóba a diódák elé is lehet R-t tenni.
A baj csak ott van, ha ilyen "puha" a táp eleje azaz a váltó-graetz-első kis kondikig nagy az R, akkor egy ilyen puha táp csak nagy utolsó kapaccal szól "nagyot" a nagy végső kapac pedig "állítólag" nem jó a hangnak...

Tápot építeni talán nehezebb mint erősítőt (jó tápot).
(#) joepapa válasza Imi65 hozzászólására (») Júl 24, 2011
Én épp ezt a katódmérgezést, és egyfajta káros réteg vastagodást említettem egy fél éve talán...

Azaz jó lenne a késleltetés, de nem lehet túl hosszú sem. Ha pedig külön kapcsoló a fűtésnek, külön az anódfesznek esetén esetleg rajtmarad a fűtés egy fél órácskára...na én inkább ettől félek...

Azért egy belsőégésű motor hidegkopása, és egyéb gondok bajok a hideghajtással egész más tészta.
(#) Imi65 válasza joepapa hozzászólására (») Júl 24, 2011
No, szerintem innentől már csakis az dönti el, hogy akarsz-e alkalmazni késleltetést. Ha igen, akkor jó, ha nem, akkor is. A magam részéről nem vagyok híve a több száz V kapcsolgatásának, inkább máshonnan közelítem meg ezt a kérdést.
(#) joepapa válasza joepapa hozzászólására (») Júl 24, 2011
OFF
Bocs nem a hidegről írtad a füstöt, hanem a keverékarány nem megfelelő beállításáról a terhelési, és fordulatszám, és egyébb állapotokhoz...na de akkor is ez más...
ON

Szóval Katódmérgezés?
Öregedés?
Káros réteg megvastagodás?
Maradék gázok?

Mi van ha feszültség van a csövön anód katód közt, de nincs fűtve? Mert ugye áram nincs, emiatt fut magasra a táp.

Talán evvel nem is lenne baj, de amikor a fűtés langyosodik, akkor a jelentős alulfűtés? Talán itt tufd károsodni a cső...ebben lehet valami.

Mit okoz az alulfűtéses üzem, Miért káros?
(#) joepapa hozzászólása Júl 24, 2011
Azért ha 300B vel építenék erősítőt tuti figyelnék, hogy a bemelegedés közben se lépjen át katalógusadatot semiképp.

Nyamvadt EL84 eknek nem tennék semmit.

Az alulfűtés érdekes felvetés.
(#) 6C4C válasza joepapa hozzászólására (») Júl 24, 2011
Idézet:
„Mit okoz az alulfűtéses üzem, Miért káros?


Ezesetben a katód telítésbe mehet, amit oxidkatód esetében (ilyen az összes szóbanforgó cső, a közvetlenfűtésűek nagy része is) mindenképpen kerülni kell.

A "nyamvadt" EL84-eket is érdemes megbecsülni, pár év múlvalehet, hogy csak aranyáron lehet majd hozzájutni...
(#) vikipapa hozzászólása Júl 24, 2011
Sziasztok. Valaki tudna segíteni nekem ebben a kérdésben? Köszönöm!
Én a "kis hülye falusi gyerek" megbecsülöm a PCL86-os és EL84-es elektroncsöveket is...
(#) Imi65 válasza joepapa hozzászólására (») Júl 24, 2011
Idézet:
„Bocs nem a hidegről írtad a füstöt, hanem a keverékarány nem megfelelő beállításáról a terhelési, és fordulatszám, és egyébb állapotokhoz...na de akkor is ez más..”

Szerintem meg hasonlatos. Azt kéne kiragadni belőle, hogy a motor is ugyanúgy "átmegy" egy átmeneti túlterhelési szakaszon, ami az miatt van, mert a turbója nem pörgött fel még (nem elég meleg a katód).
(#) joepapa válasza 6C4C hozzászólására (») Júl 24, 2011
Lehet értékesebb lesz egy EL84, de lehet, hogy nem, hiszen kína tuti gyártani fogja ha van rá kereslet...
Minőség?
A régebbi csöveket ugyanabból a tipusból már most is értékesebbnek tartom, és jobb a hangjuk is. A párnapos kínaiak tuti nem lesznek valami jók.
De az EL84 ért nem adnék vagyonokat, mert amiben van berendezés az nem ér vagyonokat, abba jó lesz a friss kínai is.
Múzeális készülékekben esetleg kellhet majd, az a pár db. De nem hiszem, hogy nagy lenne rá a kereslet (mármint az eredeti jóhangú régi EL84 ekre)
Szóval a mai ár 10x esénél tuti nem fog soha többe kerülni nagytételben.

Mit okoz az alulfűtés továbbra is kérdés, mert most ott tartunk, akkor mit okoz a "katód telítése"?

Úgy értem mi történik a csővel? (godolom a következő a kráteres lesz a katód...) Mennyivel rövidíti az élettartamot az alulfűtés? (na de mekkora az az alulfűtés , hiszen a katalógusadatokban is +- ok vannak fűtőteljesítményre is.


Szóval : Mi zajlik a csőben jelentős alulfűtéses üzemben?

Esetleg ha 1/10 az élettartama de egy hajszállal jobb a hangja addig , akkor lehet alul kellene fűteni, de ez csak az én véleményem. Pénz a legkevesebb.
(#) 6C4C válasza joepapa hozzászólására (») Júl 24, 2011
Idézet:
„Mit okoz az alulfűtés továbbra is kérdés, mert most ott tartunk, akkor mit okoz a "katód telítése"?”

Végülis-ha úgy tetszik-átmeneti túlterhelést...
(#) joepapa válasza Imi65 hozzászólására (») Júl 24, 2011
OFF
A motor nem megy át túlterhelésen, csak a terhelési állapotnak nem megfelelő a motor töltése és a keverési arány. A motor akkor megy át túlterhelésen ha a trurbónyomáscsavart "jó" irányba tekered, hogy a 400m végén te legyél elöbb.
Ide inkább a hideg motor padlógázas indulása illene, azért is ugrott be elsőre nekem, amit javítottam
ON

Mit okoz az alulfűtés, mire nézve káros?
Mi a cső élettartama?
Mikor romlik egy fél hajszálnyit a hangminőség, hogy ki kelljen dobnom.
Miért emlegetik a csövek bejáródását?
Azaz egy új cső az első 100 órában még nincs bejáratva, aztán 1 órát szól jól 100 at még egész jól, de 500 óra mulva kuka? És elmegy még 10000 óra múlva is ha nem a fület kell kiszolgálnia?
(#) joepapa válasza 6C4C hozzászólására (») Júl 24, 2011
Majdnem kicsúsztam a szervából...

Mit okoz az "átmeneti túlterhelés"?
Én hosszantartó túlterhelésben is tartottam csövet 100 órát, semmi nem történt fülre, lehet nem volt elég a túlterhelés, vagy nem voltak valósak a katalógusadatok.

(a kráteres részt vegyük átugrottnak?)
(#) joepapa hozzászólása Júl 24, 2011
Szóval lehet nem egyértelmű mit akarok mondani, ill milyen irányú a kérdésem.

A Ma használt elektroncsöveknek csupán elenyésző része van hangerősítőként használva, itt erről az elenyésző részről megyen az eszmecsere, azaz nem a MA használt elektroncsövek nagy részéről.

Találtam pl ezt:
"az élettartam az az idő, ami alatt megszakítás nélküli, rendeltetésszerű használatban a közepes anódáram a kezdeti érték 50%-ára csökken."

Ha egy elektroncsöves hangerősítőnél érdekel mikor lesz a 100 ból 50 akkor már rég nem "csöves erősítő"-t építek, hiszen akkor az is érdekel amit egyéb számadatok mondanak, pl a torzítása mennyi is egy igen jól sikerült csövesnek, és egy ugyanebből a pénzből épült akár tranzisztorosnak?
Milyenek a négyszög sarkai itt és ott? Ezek mind nem érdekelnek, csak amit a füloszkóp detektál.

Szóval ilyen szemszögből mit okoz az alulfűtés? A túlterhelés, a kráterek (pl a hangdoboz is jobb ha édomtalan, azaz semmi szimmetria semmi szabályos formai elemet nem tartalmaz, miért ne lenne jobb hangja egy kráteres katódnak?...Lehet, hogy nincs, csak kérdezem.)
(#) 6C4C válasza joepapa hozzászólására (») Júl 24, 2011
Mindenki másképp csinálja... Én nem kötözködni jöttem ide, inkább egy-két tapasztalatot/irodalomban elérhető információt megosztani... Ha Te nem tartod ezeket az "apróságokat" fontosnak, az természetesen a Te dolgod...

Nézzük csak, mondjuk legyen egy cső élettartama 2000 óra, ha kapott 100 óra túlterhelést, akkor lehet, hogy ebből elvesztettünk akár 300 órát is...Persze ez csak feltételezés a helyzet lehet ennél jobb, vagy rosszabb is... A maximális katódáramot semmilyen körülmények között sem szabad meghaladni, ebben azért azt gondolom egyetértünk... Márpedig minden katódhőfokhoz megvan a maximális áramérték...
A krátereket pedig nem én emlegettem, de mi van, ha van benne valami???
(#) joepapa válasza joepapa hozzászólására (») Júl 24, 2011
OFF
Habár lehet túlterhelésben egy motor úgy is, hogy ne adja le a túlterheletlenül leadható max teljesítményét, ha pl annyira lassan mész 5 ikben, hogy már nemcsak zizegnek a teszkós zacskók, és rotyognak az 5l es PET es palackok, hanem a sajtos bagettek már az első hátsó szélvédő közt szabadelektronként pattognak... de ez az eset sem hasonlatos az elektroncsőhöz...szerintem...
ON

Nem az EL84 (6P14P) et nem "becsülöm", hanem a jelenlegi árát nem éri meg szerintem, hiszen sok olcsóbban hozzáférhető csőnek jobb a hangja, pl a 6P1P nek is. Érdekes módon a 6Sz19P még olcsóbban kapható és még jobb hangú cső, igaz ez már macerásabb is.
Az EL84 egyszerűen a tudásához-minőségéhez képest túlárazott lett, pontosan a kereslet miatt, amit főleg a gitárerősítőkben (is) gyakori felhasználása okozhatott.
Ha az új EL84 ek 1000Ft ba kerülnének akkor "tetszene".
Az 6P14P árából inkább már 6P3S-t vennék, az pedig jelentősen túlteljesíti az EL84 minden képességét.
(#) joepapa válasza 6C4C hozzászólására (») Júl 24, 2011
Én sem kötözködésképp kérdezem...
Érdekel mit okoz az alulfűtés?
1000 órából 300 lesz? Nem számít, úgyis némán járatom eleve 100 at, de a 200 órában jobb vagy rosszabb a hangja?

Mit okoz a katódmérgezés?

Mit nevezünk az élettartam végének?

Azért írtam a MA használt csövek nagyrészét, mert azok nem érdekelnek, ki is megyek MIKRÓZNI egy kis halót, addig elugrom a CRT TV elől, átfutok a CRT monitor fénye előtt, bár nem tudom ehetek-e a holnapi RÖNTGEN előtt...

De most tényleg előtúrom a tek475 ös doksiját, van-e anódfeszkésleltetése a megjelenítőnek?
(#) joepapa válasza joepapa hozzászólására (») Júl 24, 2011
Nincs kapcsirajzom csak Kalibrációs folyamatleírásom...

De a szkópok-, TV-k csövének "védelmére" van anódkésleltetés?

Azok a csövek hajdanán sem voltak olcsójánosok.
(#) Imi65 válasza joepapa hozzászólására (») Júl 25, 2011
A motoros példa jó, de nem akarod érteni, nem gond. Kicsit azért nem ártana műszaki dolgokról műszaki szemmel is tekinteni.
A képcsöveket, szkópcsöveket általában nem késleltetjük, de ezeket nem kéne hasonlítani a több 100X-os áramú végcsövekhez.
(#) joepapa válasza Imi65 hozzászólására (») Júl 25, 2011
Ok. értem másik típusú elektroncsőhöz ne hasonlítsuk a Diesel motorhoz igen, csak műszakilag.
(#) joepapa válasza joepapa hozzászólására (») Júl 25, 2011
Ismét nem sikerült szerkeszteni, ezér mégegy válasz hsz ben írom a többit:

Az, hogy a szkópok megjelenítő csöve nincs késleltetve az én eddigi véleményem megerősíti számomra, miszerint a csőre nézve nem káros ha nincs anódáram késleltetése a teljes felfűtésig.

Egy esetben kell továbbra is szerintem késleltetni, ha anódáram terhelése nélkül a táp rendesen meg tud szaladni, ez esetleg a csőre nézve is káros lehet ha egyes lemezeken akkora feszültség van más elektródákhoz képest, hogy átütést okozna, gondolok itt a hideg csőre kapcsolódó segédrácsfeszültségre, vagy más rácsfeszültségekre.

Más miatt nem látom értelmét az anódáram késleltetésnek, továbbra is várom a választ akárkitől, mi történik alulfűtéskor?
(Nem analógiákat, elképzeléseket, hasonlatokat, hanem ténylegesen mi történik?)
(#) Imi65 válasza joepapa hozzászólására (») Júl 25, 2011
Nem csak műszakilag, a dízelmozdony hangja is jó!
(#) bali00 hozzászólása Júl 25, 2011
Sziasztok!

Szeretnék egy csöves előerősítőt építeni mikrofonhoz kellene lehetőleg phantom táplálással. Valami olyasmit szeretnék mint az UAD Twin Finity. kapcsolási rajz jöhet .valakinek van ötlete hogyan lehet olyan minőséget létrehozni?

Bővebben: Link
(#) klemo86 válasza Imi65 hozzászólására (») Júl 25, 2011
M62? :yes:
(#) sznyeg válasza bali00 hozzászólására (») Júl 25, 2011
Akkor már miért nem Avalon VT-737...?
Eléggé legendás studiócucc...
Avalon VT-737
(#) gkari válasza vikipapa hozzászólására (») Júl 25, 2011
Az általad is linkelt adatlapról látható, hogy 250mA-nél a "nyitófeszej" cca. 25V!
(#) joepapa hozzászólása Júl 25, 2011
Szóval ez hülyeség lenne? Vagy menne? Légrés nélkül.

SRPPP.jpg
    
(#) skylooker válasza joepapa hozzászólására (») Júl 25, 2011
Teljesen frankó, láttam már ilyen kapcsolást a neten, de most nem találom.
Ha előkerül, felteszem.
(#) JZoli válasza joepapa hozzászólására (») Júl 25, 2011
Én már egyszer egy félvezetős erősítővel kipróbáltam, de nem ment, mivel az előző fokozat leválasztótrafós volt, így a jel a földhöz képest értelmezhetetlen volt, ezért aztán az erősítő (jelen esetben SRPP) bemenetét nem tudod vele vezérelni, mivel az a föld és a rács között várja a vezérlőjelet.
(#) skylooker válasza JZoli hozzászólására (») Júl 25, 2011
Meglett.
(#) bali00 válasza sznyeg hozzászólására (») Júl 25, 2011
felőlem ez is lehet de azért ha az nem megy megelégednék egy uad szintű elő fokkal..lehet ilyen szintű motyót építeni otthon?
Következő: »»   1232 / 2208
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem