Fórum témák
» Több friss téma |
Ha jól gondolom te írtál mailt.
Ezek a ledek zöldek, féklámpába piros kellene nem? A lényeg ki kell számolni hogy hány db led köthető sroba, és menyi párhuzamos ág lehet anélkül hogy melegedne a fesz. stab, vagy az ellenállás. előző hozzászólásomban levő linken proli007 jól leírta a számolást, csak gondolkozz. Estére elkészülök az új verzióval és teszek fel képeket. Old sr-re csináltam énis. A led fényerejének mértékegysége pedig mcd (milicandella). De ennek és még sok fontos dolognak könyen utánna tudsz olvasni a keresőkben. Ha pesten nem tudsz ledet venni akkor sehol, én kisvárosban lakom de meg tudtam oldani. A nagy fényerejűek 700-800-1000 és még nagyobb fényerejűek. Én 10ezer mcd-set vettem 15 db-ot a féklámpához. Üdv!
Helló!
Tisztelt Nagyok, érdekelne, hogy az alábbi cikkhez mit szóltok. Fiat Brava pótféklámp ledesítése Hasonlóban gondolkodom (az enyém pont most ment el) de valahogy szkeptikus vagyok a megvalósítást illetően, lévén, hogy a méretezés (ellenállások értéke) mindenhol kimaradt. Próbálom rekonstruálni Tinában, de valahogy a "3V-os magasfényű led" sem olyan érhető. Valaki hozna némi fényt az éjszakába nekem? Előre is köszi!
Ha eleve piros, magasfenyu ledet veszel, akkor kb 5db-ot sorbakothetsz, es eleje kell egy db ellenallas.
Ha tiz darabot, akkor ugyanezt ketszer, parhuzamosan kotve. Az ellenallas erteket en a helyedben 14.4V-ra lonem be. Az itteni 3V-os magasfenyut leginkabb ugy tudom elkepzelni, hogy a potfeklampa piros muanyagja mogott FEHER ledek vannak.
Hali!
Köszi. A 3V-os magasfényű led alatt értsem, hogy a nyitóirányú feszültsége minimum 3V? Illetve ahogy látom a kolléga minden led-et párhuzamosan kötött. Ilyen esetben milyen teljesítményű ellenállást javasolsz / javasoltok? Gondolom a szokásos 0.25 W nem játszik.... vagy majd a P=U*I megmondja, hm? Bocs, inkább kérdezek, mint hazavágjak valamit...
Igen. De mondom, szerintem az feher. Es abbol kiszurni az osszes tobbit a piros plexivel, tobb, mint pazarlas.
Szoval en a helyedben magasfenyu pirosat hasznalnek, az kb 2V koruli. Tobbet lehet sorbakotni. Az ellenallas nagysaga attol fugg, mekkora feszultsegbol akarsz dolgozni. Pontosan meg kellene merni az aramfelvetelt egy egyszeru potmeteren at, beallitani, hogy jaro motor mellett az eloirt ertek (kb 20mA) csorogjon at rajta. Aztan lemered a potit, ehhez a leheto legkozelebbi ellenallast valasztod, lehetoleg nagyobbat. Az igazi szep megoldas viszont az aramgenerator, ami mindenfele bemeno feszultsegre (ertsd: inditozas alatt is) tartja a kimeno aramot. De ugye az ujabb hibalehetoseg. Szoval ha mondjuk 6-ot sorbakotsz, akkor 14.4V eseten kb 2.4V esik az ellenallason, az 20mA-el szamolva 40mW. Egy SMD is elbirja.
Sziasztok!
Szeretnék csinálni egy feszültségfüggetlen áramgenerátoros hajtású LEDes hátsó lámpát ami féklámpa is. Már 6V-ról jó lenne ha működne, de minden gond nélkül át lehessen tenni 12V-os rendszerre. AC-DC függetlenül. Ezt a kettőt egy graetzel és egy 7806-tel gondoltam megoldani. Az áramgenerátoros hajtást LM317-tel gondoltam, de úgy hogy alapállapotban pislákol és fékezéskor egy nagyobb (t=0.2sec) villanás után beáll a névleges 20mA-hez tartozó maximális fényre. A SIMSONon a fékkapcsoló testet kapcsol. Ezt hogy hozzam össze? Az világos már, hogy ha 6V egyent állitok elő akkor abból a 317 3V-ot kér, marad 3V. Most akkor emiatt a 3V miatt nekem párhuzamos kapcsolást kell alkalmaznom a LEDeknél vagy tehetem sorba nyugodtan, úgyis az áram a mérvadó amire beállítom? Az erősebb világítást az alapállapotot beállító R-rel párhuzamosan kapcsolt további ellenállás adná. A villanást egy soros RC tag, de ahogy számoltam oda valami irdatlan nagy C kéne... Hogy, mivel csináljam meg azt, hogy a fékkapcsoló által kapcsolt test jel kapcsolja párhuzamosan az áramnövelő ellenállásokat a LM317-esen?? Nem értek hozzá, agyaltam a tranzisztorokon, meg agyaltam IGBT-n is, átnéztem a főiskolai jegyzeteket,de semmi számomra használható (erősáramos vagyok) Előre is köszi ha valaki veszi a fáradságot ezzel foglalkozni.
Közben rajzoltam egy kapcsolást. Aki ért hozzá, az ránézne? A tranzisztorral kapcsolnám rá az áramnövelő ellenállásokat. A soros RC körnél a 0.2sec hez tartozó kapacitás érték a T=R*C képletből 14mF-ra jön ki, ami óriási szerintem.
köszi szépen
Szia!
Szerintem nem kell ennyi fakszni, a GOLF-ban például úgy van megoldva a LED-es hátsó lámpa, hogy a halványabban világító hátsó lámpa 15-20%-os 100Hz-es PWM jelről világít, és amikor fékez az autó akkor DC-ről járnak a LED-ek, és fényesen világítanak. A led-ek párhuzamosan vannak, kb.4-5 db egyszerre, és mindegyik ilyen LED szigetet hajt egy tranyó. 4-5 ilyen sziget van, tehát kb. 20-25 LED világít egyszerre. Tehát a feladat a következő: szerintem építs egy PWM generátort 555-tel (nem bonyolult) és tervezd meg a tranyós meghajtó áramköröket (Sima földelt kollektoros kapcsolás, semmi extra) Ezek bemenetét vezéreld a 20%-os 100Hz-es PWM jellel, és amikor fékezel egy relé átkapcsolja a bemenetet a PWM meghajtásról DC meghajtásra, hogy a hátsó lámpából féklámpa lehessen, és fényesen világítson. Ez egy bevált módszer szerintem nem túl bonyolult megtervezni. Az egész működhet 6V-ról. A PWM jel miatt halványabban fog világítani a sok LED de nem vibrál, nem lesz zavaró. Ha stabilizálod a tápfeszt akkor nem fog változni a LED-ek fényereje.
Szerintem meg az egy kicsit túlbonyoított. Találtam egy kapcsolát, igaz 12V-ra. Azt írja a szerzője, hogy az R3,C2,R4 lánc egy booster lánc, ami a bekapcsolásnál adja a 0.2sec hosszúságú 50%os energiatöbbletet. Nem értem hogy működik, egyszerűen nem látom át! Ezt szeretném 6V ra átültetni, ahol a fékkapcsolóval az előzöleg már lerajzolt 2 tranzisztoros kapcsolóval kapcsolnék valahogy. De hogyan???
Kiszámoltam a 9 led(ennyi van) párhuzamosan kell kapcsolnom. Pislákoló(helyzetjelző) üzemmódban 5mA-t kapnak 9.1 ohm-on keresztül. Ehhez az LM317-re 28ohm-ot kell kötni. Azért 9.1 mert ha egy tönkremegy akkor a tizedikként párhuzamosan kapcsolt 2.4V-os zener pont levezeti a kiesett ág áramát, így a többi nem terhelődik túl. Fék üzemmódban a villanáshoz le kell csökkennie 4.7 ohm-ra a villanás erejéig, majd állandósult üzemhez fel kell emelkednie 6.9-7 ohm-ra. Ezt meg lehetne oldani a 28-assal párhuzamosan kapcsolt ellenállásokkal amibe az egyik ág egy soros RC tag, de a 0.2sec-hez mF-os méretű kondi kellene. DE mindezt egy D=60mm és 30mm mélységű műszerdobozba akarom beletenni. Így az akkora kondi kilőve, mert óriási. Ezért gondoltam erre a "booster" kapcsolásra, ha tudnám hogy működik, hogy méretezzem, meg a tranzisztoros működtetést hova kössem rajta. Összehozható ez? Jól gondolkodtam?
Hali!
Elég elvetemült ötlet keróra szeretnék féklámpát piros diffuz ledekböl állna aszt még pontosan nem tudom hogy hány darab ledből fog állni egy egyszerű mechanikus kapcsolás kéne amikor mehúzom a féket akkor világítana a féklámpa bármilyen ötlet jó!
Itt látom LacasDeluxe altal felpakolt ledes féklámpát, és eszembejutott egy korabbi mocira ajánlott ledes féklámpa rajza.
A kettő közt a különbség csak annyi, hogy ott nem voltak előtét ellenállasok a ledek elött, hanem sorba voltak kötve a ledek, 12 V nak megfelelően, es egymás mellé párhuzamosann volt keszitve azt hiszem 6 sór. De a ledek egyenként is párhuzamosra voltak kötve a sorok között ... de miért mi vólt annak a lényege?
En csinaltam sima lampat ledekbol es kidobott ceruzaakksikbol (azert valamekkora kapacitasuk van meg, csak nem viszik pl. a fenykepezot eleg ideig).
A legnehezebb resz az elemek (akksik) elhelyezese lesz, mert a bicaj egy razkodo dolog. A masik, hogy lopjak oket (anno 3db regi kameraaksim banta valaki gyujtoszenvedelyet). A mostani megoldasom, hogy az ulescso belsejeben vannak, onalloan osszezsugorcsovezve, de az ulescso aljarol lehet csak kivenni, szoval felfele nem. Nalad bonyolodik a dolog a mikrokapcsoloval, amire szerintem erdemes haromlabut valasztani (atkapcsolos), hogy amikor az egyik bont, akkor is kapcsoljon egy masik polust. Ennek a mechanikai elhelyezese is bonyi lesz, vannak furatos mikrokapcsolok, en azt valasztanam. Az elektronikai resze nem tul bonyi: akksik sorba, varhato max feszre meretezett elotet-ellenallassal megfelelo szamu led sorba, kozejuk a mikrokapcsolo sorba. Kééééész.
Köszi! Én is pont így szeretném hogy az egész elektronika+9V elem az űlés allat lenne a mikro kapcsolót meg még ki kell találnom hogy hova rakjam ( hallotam olyat hogy jol meg lehet csinálni a fékpofáknál mikor öszzeér a két pofa akkor zárja az áramkört!
Sziasztok!
Remélem még azért benéz erre valaki és meg tudja mondani mi lehet a probléma... Egy barátom csinált nekem egy LED hátsó lámpát, 2 soros 6-6 LED. Bekötés után csak a helyzetjelző világít, ami nem akkumulátorról, hanem generátorról működik, tehát csak akkor világít, amikor megy a motor és kicsit jobban, ha húzom a gázt, ugye annyira, amennyire az ellenállás engedi. A féklámpa viszont nem működik. Kimértük multiméterrel, az áram eljut a panelig és egy sima izzóval tesztelve, működne is. Rákötöttük direktbe akksira, akkor se működött a féklámpa sor, viszont ha azt a sort kötjük helyzetjelzőnek vagyis a generátorra, akkor működik a LED sor. Kipróbáltuk úgy is, hogy az ellenállást kihagytuk a körből és úgy próbálva akksiról, de akkor se történt semmi... Valami ötlet, mi lehet a gond, hogy lehetne kiküszöbölni? Előre is köszönet!
Szia!
Kevés neki az akku feszültsége.Az egészséges elrendezés 3-as sorokban, soronként előtétellenállással. üdv:hp
Ezt le tudnád írni pontosabban, hogy hogy érted?
Én is megpróbálom leírni kicsit pontosabban a panel kinézetét, de lehet majd lefényképezem. Tehát egy egyszerű téglalap alakú nyáklap, 12 leddel 2 sorban 6-6. Az egyik sor ellenállással kezdődik, majd 6 LED talán sorba kötve (ebben nem vagyok biztos). A másik sor szintén ugyanez, csak kisebb az ellenállás, mert ez lenne a féklámpa. Ezt a 3-as sorokat nem értem igazából... Úgy gondolod, hogy 4-esével kéne tenni őket és akkor jó lesz vagy inkább pont, hogy 3-asával és 4 mező? (Akku 12V 4Ah)
Az alapötlet jó, csak a ledeknek van egy nyitófeszültsége, ami ha nincs meg, nem világit.
Az akkud feszültsége pedig változik 12 egész pár tized volttól 14 egész pár tized voltig. Tehát: előtétellenállás, sorban 3 db leddel.Ebből 1 csoport mondjuk jó helyzetjelzőnek, 3 csoport pedig féklámpának, ha elég nagy fényerejű a led.Ha nem, akkor életveszélyes játék lesz belőle. Az a 21 W-os féklámpaizzó nagyot világit ám egy mezei ledhez képest, jól gondoljátok át, mert nem éri meg ha utolérnek a nem látható féklámpa miatt...
Ebben van igazság, de egész jól látható a nagyobb ellenállással működő helyzetjelző...
Amúgy olcsón és viszonylag sok problémával vettem a robeszt, köztük az egyik, hogy nem volt semmiféle hátsó lámpa, csak a búra, a gyári hátsó lámpa bele 13k körül van, ehhez képest ennek az elkészítése kb 3k körül volt. A többi gond már off lenne (első teleszkóp - az is életveszélyes volt, nem tudott csillapítani, valószínűleg baleseteztek vele, mert volt benne egy kis kanyarulat és amiatt nem rugózott, viszont kikezdte a kormánycsapágyat, valamint nincs alsó burkolata, az viszont csak esztétikai probléma, tehát nem érdekes...) Visszatérve tehát új nyákot kell marassak vagy megoldható valamiféle átformálással?
Előrefúrt "próbanyákon" remekül lehet ilyeneket épiteni.Az én féklámpám is igy készült anno, csak nekem 12 nagy fényerejű led a helyzetjelzőm és még 24 db a féklámpám...igy látható.
Ha a nyákkészitő barátod érti a dolgát, nézzetek ki egy áramgenerátoros kapcsolást itt a HE-n, és örökéletű lesz a lámpád, pár száz Ft-os befektetéssel.
Össze is lehet kombinálni a kettőt. Egy csokor LED (4db is elfér), mondjuk 1W-os teljesítményű. Ezeket megfelelő hűtéssel el kell látni, a 4W-nyi LED az körülbelül egyenértékű a 21W izzóval. A hátsó lámpa szerepében elég szumma 1W-nyi teljesítménnyel etetni (piros LED-eknél ez nagyjából 100-120mA lesz és olyan 2-4V fog az ellenállásra maradni), fékezéskor pedig a LED-ek és az ellenállás közös pontjába becsatlakozik egy újabb ellenállás a fékről, aminek az értéke egyharmada lesz az előzőleg számoltnak.- Áramgenerátor igazándiból felesleges ide, abszolút maximumra méretezünk, a LED-ek fényereje meg ehhez képest eltér kb. 20%-kal legrosszabb esetben, ennyit az izzóké is szór az üzemi fesztől függően bőven.
A helyzetjelző miatt gondoltam az áramgenerátorra, egy robogónál nehéz kiszámolni, mikor mennyit érez maximumnak a világitástekercs "korlátozója".
A cseheknek persze erre is van fullos megoldásukBővebben: Link lásd :"LED světlo pro JAWA 50 ver 2.0 "
Pedig pont helyzetjelzésnél lényegtelenebb: Messze vagyunk a LED határértékeitől és minél nagyobb ellenállás feszül a LED előtt, annál inkább áramgenerátoros a meghajtás (az ideális áramgenerátor belső ellenállása végtelen). Ezt hamar be is lehet látni, egységnyi feszültségváltozás a kapcsokon a LED áramára az előtétellenállás növelésével fordított arányban fog hatni. A féklámpa meg szakaszosan használt, a hűtés lehet kisebb, és a szakaszos üzem miatt szintén nem kell a LED-et túlzottan félteni. Ahol jó ötlet a normális áramgenerátor, az a fényszóró. De itt (és amúgy a hátsó/fék lámpánál is!) nem árt figyelembe venni, hogy a gyári foncsor az az adott izzóhoz tervezett, azzal ad olyan fényt, ami mellett látni lehet és a szembe jövőt/mögötte haladót nem zavarja, ezért az átalakítását első körben nem szerencsés megoldani sufniban. Ha meg építünk bele ilyet, akkor az LM317/LM338+egyszem ellenállás preferrált megbízhatósága (nincs benne időjárásra érzékeny kapacitás és zajt generáló nagyfrekis alkatrész, messzebb rakható a LED-től, az a pár W teljesítmény meg nem probléma egy robogónál), egyszerűsége és bolondbiztossága okán. Két fehér LED sorosan elfér mögötte, így a vesztesége is moderált.
Hellosztok!
Megbízásból kéne csinálnom egy robogó féklámpát! Szóval szerrintetek hány ledet raknék be Jobb az SMD vagy Dip 5mm használjak? A ledeket persze párhuzamosan kötném!
Már 3 szór átolvastam!! Csak nemtudom mennyi ledet használjak és milyet a kapcsolás rendben van! 25-30 led vagy több és SMD vagy 5mm DIP led?
Ebben a hozzászólásban van egy link, az ott található kapcsolást építettem meg néhány éve. Bár vitázni lehet, hogy van-e jelentősége az áramgenerátornak, ezt választottam.
Könnyen át lehet alakítani, méretezni az esetleges más igényeknek megfelelően. Kiindulásnak jó lehet. Hibátlanul működik, javaslom.
Azt is el kell döntened, hogy a LED-eket a búra alatt marasztalod vagy átakarod bújtatni azon. Hogyan a szimpatikusabb neked? Ha a búra alatt marad szinte csak te fogod tudni led-es mert ez a gyári búra megtöri a fényt rendesen. Ezért is árulnak piszok drágán átlátszó utángyártott burákat sok járműhöz. Ha meg a LED-eket átdugod sokkal látványosabb lesz de a munkád is rendesen meg fog gyűlni vele. Persze függ a LED-ek sugárzási szögétől, típusuktól stb.
Mellesleg most vettelek észre, hogy 1 éve már itt kérdeztél. Nem találtál vissza?
Ha megfelelő LED-eket teszel bele, elegendő a 12-20 db. Én 5 mm-es LED-eket használtam, jó áron vettem attól a cégtől, aki a LED-es fénysorompókat gyártja a vasútnak. Nem jut eszembe a neve, de ha beugrik megírom.
Mert jó sok féle LED van, ezek direkt valami foncsorozott alapra készülnek, de külsőre pont úgy néznek ki, mint a normál LED-ek.
Tőlük vettem a LED-eket. Többe volt a posta, mint a boríték tartalma...
Köszi szépen nagyon sokat segítettél örök hála!!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |