Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   34 / 152
(#) patkolttojas válasza sanykaraj hozzászólására (») Aug 15, 2011 /
 
Szia! Ha már 555-el építetted, akkor én inkább ezt javasolnám:http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/d6/d62fd9a0a087e65c9062acf9861f9971.jpg
(#) sanykaraj válasza patkolttojas hozzászólására (») Aug 16, 2011 /
 
Kösz már csak azt hogy a buz11 helyettesíthető egy irf540 el ja és az mbr 164 helyet ha berakok egy 3 amperes diódat az elég ha a motor csak 2-3 A vesz fel max és r2 az egy 47 r ellenállás? illetve c1 és c2 is érdekelne hogy nanoban vagy miben van mert ezt nem tudom kitalálni többi menni fog ha nem írtam valamit jól kérlek javíts ja és amit építtetem működne egyáltalán
(#) mester06 válasza vilmosd hozzászólására (») Aug 16, 2011 /
 
Tehát ha jól értelmezem, így műküdne a dolog (csatolt file)?

pwm.png
    
(#) vilmosd válasza mester06 hozzászólására (») Aug 16, 2011 /
 
Igen igy mar meg tudja rendesen hajtani a FET G-jet.
(#) mester06 válasza vilmosd hozzászólására (») Aug 16, 2011 /
 
Köszönöm a segítséget!
(#) patkolttojas válasza sanykaraj hozzászólására (») Aug 16, 2011 /
 
Szia!

A kondik értékét általában µF - ban adják meg, vagyis 100nF és 10nF értékekről van szó. A dióda egy gyors nagy áramú Schottky dióda, amit helyettesíthetsz mondjuk egy rossz PC tápból kivarázsolt diódával, ami a 12V, vagy az 5V egyenirányítására szolgál. Az megteszi. Ha ilyen kis áramú a motor, akkor az IRF540 bőven megteszi, nyugodtan be lehet tenni. A BUZ11 -nek csak egy kicsivel jobbak paraméterei, de itt nem lényeges.
R2 természetesen 47 Ohm, ahol nincs kitéve a paraméter, ott mindig Ohm az alapértelmezés szerint.
A korábbi kapcsolásod nem próbáltam ki, nem tudom, hogy működik e, de ez biztos jó lesz. Nem sok átalakítás kell hozzá.
(#) joci.kun válasza poros hozzászólására (») Aug 19, 2011 /
 
Köszönöm az eddigieket. Azonban ha az IRF510-nek megjelölnéd a lábait... sajnos lelkesedésem meghaladja az ilyen irányú tudásomat.
(#) joci.kun válasza sanykaraj hozzászólására (») Aug 20, 2011 /
 
Ez poros rajza

beköt.png
    
(#) kadarist válasza joci.kun hozzászólására (») Aug 20, 2011 / 1
 
Szia!
Balról gate, felül drain, alul source. Sanykaraj rajza ROSSZ! Jó FET-bekötés.. Másik megközelítés: Bővebben: Link
(#) joci.kun válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Aug 20, 2011 /
 
Köszönöm, Köbzoli!
Nekem sanykaraj rajzáról is ugyanez jött le
De poros rajzával kapcsolatban változatlan a kérdésem.
(#) kadarist válasza joci.kun hozzászólására (») Aug 20, 2011 /
 
Megadtam a választ, de még egyszer leírom: balról a gate, felül a drain, alul a source, ez Poros rajzán a FET bekötése.
(#) poros válasza joci.kun hozzászólására (») Aug 20, 2011 / 1
 
Ha így érthetőbb, tessék. A motorra nekem egy relén keresztül csatlakozott a táp feszültség ezt most kihagytam. Sajnos a nyák rajzot most nem találom hozzá.

pwm 2.png
    
(#) joci.kun válasza poros hozzászólására (») Aug 20, 2011 /
 
Ismét köszönöm mindenkinek a segítséget. Gyanítom, hogy ez alap-szintű dolog, de én csak egy lelkes forrasztgató vagyok, nézzétek el nekem a láma kérdéseket. Most ismét eltünök, ha megakadok, jelentkezek.
(#) maestro válasza vilmosd hozzászólására (») Aug 21, 2011 /
 
Helló!
A source körbe miért nem jó bekötni a terhelést?
(#) monyi22 hozzászólása Aug 22, 2011 /
 
Sziasztok!
Kérdésem az lenne, hogy _BiG_ álltal közölt kapcsolást valaki elkészítette e és ha igen akkor működik e.
Továbbá, hogy egy kis átalakítással a PWM vezérlés képes e nagyobb motort is meghajtani? Egy 24VDC -s motorrol lenne szó, melynek a maximális teljesítménye 800 W.
Válaszokat előre is köszönöm.

pwm.gif
    
(#) El_Pinyo válasza maestro hozzászólására (») Aug 22, 2011 /
 
Azért, mert a MOSFET- ek csatornaellenállása a G-S feszültségtől függ. Minél nagyobb a G-S feszültség, annál kisebb a csatorna ellenállása. Ha a Source körbe van kötve a terhelés, akkor az átfolyó áram hatására a terhelésen feszültség esik, mely megemeli a Source elektróda potenciálját, amely csökkenti a G-S feszültséget, így megnövekszik a csatornaellenállás. Ez pedig csökkenti a hatásfokot, mert a tranzisztoron nagy disszipációt okoz. A hatásos teljesítmény jelentős része a tranzisztoron fog hővé alakulni, mely igen előnytelen.
(#) maestro válasza El_Pinyo hozzászólására (») Aug 22, 2011 /
 
Tényleg. De ezek szerint csak akkor lényeges ha 1 tápról üzemelem mind a vezérlést és mind a terhelést. Az én kapcsolásomba (H-híd) a MOSFET közvetlenül a GS elektródán kapja a vezérlést egy külön tápról. Tehát ez számomra lényegtelen.
(#) maestro válasza monyi22 hozzászólására (») Aug 22, 2011 /
 
A kapcsolást nem ismerem, de ha tényleg PWM jelet ad ki az IC, akkor működnie kell, persze a MOSFET-et lehet ki kell cserélni egy nagyobb áramúra és az 555-nek a tápfeszültségét le kell csökkenteni (pl. 7812-vel), mert nem bír csak 16V-ot.
(#) monyi22 válasza maestro hozzászólására (») Aug 22, 2011 /
 
Tehát, ha keresek egy nagyobb áramot kibíró FET-et (bár nem néztem utánna, hogy az adott kapcsolási rajzon szereplő mennyit bír) és megoldom az 555-ös megtápját külön, akkor müködőképes is lehet a dolog az adott 800W-os motornál?
Szerinted elég egy FET, vagy párhuzamosan rakjak be mellé esetleg még egyet?
(#) maestro válasza monyi22 hozzászólására (») Aug 22, 2011 /
 
A BUZ11 azt hiszem 30 vagy 33A-es. A te motorod csúcsárama pedig lehet ennél jóval több is. A párhuzamos üzemről meg nem tudok nyilatkozni, nem tudom, hogy működik-e.
(#) maestro válasza monyi22 hozzászólására (») Aug 22, 2011 /
 
Egy IRF 3710 Z (100V, 59A, 18mohm)szerintem megfelelne a célra, nem is túl drága (~262Ft Hestore-n)).
(#) foxi63 válasza monyi22 hozzászólására (») Aug 22, 2011 /
 
Szia!
A túlméretezés fet terén nem árt, mert a motor indításkor főleg ha le van terhelve pillanatra képes 8x -os áramfelvételre is.
üdv. Foxi
(#) monyi22 hozzászólása Aug 24, 2011 /
 
Sziasztok!
Mit gondoltok? A csatolt kapcsolás működőképes lehet. Jól átrágva a témát én úgy gondolom, hogy igen, bár lehetnek benne hibák.
Észrevételeket várok!
(#) joci.kun válasza poros hozzászólására (») Aug 28, 2011 /
 
Üdv !

A rajzod alapján elkészült a mű. Kb félórás tesztüzem után viszont nem tudom a potival szabályozni a fordulatszámot. Kimértem a poti ellenállását, az jónak tűnik.
Hol keressem a hibát?
Valamint még azt vettem észre a teszelés alatt, hogy "indulás előtt" morgó hangot ad 1-2 motor. Eltérő tipusú 3pólusú motorok. Ez kiküszöbölhető, vagy a pwm velejárója?
(#) poros válasza joci.kun hozzászólására (») Aug 29, 2011 /
 
Félre értések végett tisztázni szeretném , ez a rajz csak annyiban az "enyém", hogy lemásoltam egy a neten talált kapcsolást. Így kinyomtathatom a nekem megfelelő értékekkel, ha arra van szükségem. Bárhol megtalálhatod a neten. Ha először ment akkor valószínűleg a FET nem bírja a terhelést. Esetleg az 555 kimenetén oszcilloszkóppal meg kellene nézni a kimenő jelet. Igen a sípoló hang természetes jelenség ennél a kapcsolásnál a motorokon.
(#) mester06 válasza vilmosd hozzászólására (») Aug 29, 2011 /
 
Üdvözletem ismét.
Még egy kérdésem lenne a korábba kapcsolással kapcsolatban. (FET meghajtó Bővebben: Link). A tranzisztoroknak muszáj ezeknek a típusoknak lennie, vagy megfelelnek egyéb NPN-PNP párok is?
(#) vilmosd válasza mester06 hozzászólására (») Aug 29, 2011 /
 
Hasznalhatsz 2N2222-2N2907 tranyokat is. Aramban nagyobbat tudnak. En hasznaltam mar sokfele univerzalis kisjelu tranyot, es minddel ment. Pl: 2N3904-2N3906 part.
(#) mester06 válasza vilmosd hozzászólására (») Aug 29, 2011 /
 
Igazából a kapcsolást már megépített bontott alkatrészekből, de a FET állandóan nyitva van, ha földre húzom a PWM bemenetet, ha 5V-ot adok rá...
Más tippem már nem maradt, mint a tranyók, ezért is kérdeztem...
Most S8550 PNP és S9014 van benne.
(#) vilmosd válasza mester06 hozzászólására (») Aug 29, 2011 /
 
Figyelj a tranyok bekotesere. sok variacio lehet. Meg melle a bontott tranyo lehet akar rossz is. Esetleg kosd le a G elektrodat egy 1k ellenallassal a GND-hez. Lehet valamelyik tranyo viszaramos, es a G nagy bemeneti ellenallassal rendelkezik. Nagyon kis aram ki tudja nyitni. ( inkabb fesz, mert nem folyik aram csak a be es kikapcsolaskor).
(#) mester06 válasza vilmosd hozzászólására (») Aug 29, 2011 /
 
A tranyók elvben jók, és a bekötésre is figyeltem (először bele is szaladtam abba a hibába, hogy előbb terveztem panelt aztán bontottam, és nem stimmelt a lábiosztás...). A tranyókat a multiméterem tranzisztor mérőjével (nem tudom mi ennek a hivatalos neve) mértem. Próbálkozok másik tranyókkal, és kipróbálom az ellenállással is. Majd megírom, hogy van-e valami előrelépés.
Következő: »»   34 / 152
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem