Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
A fent említett cuccból szeretnék hőmérőt készíteni. Valahogy így kéne: feszültség --> érzékelő --> műszer és ha nő a hőmérséklet akkor a műszer kitér az alaphelyzetéből. Segítségképpen lefényképeztem a műszert is és az elképzelt rajzot. Ez egy fordított alaphelyzetű műszer csak így lett lekapva! Erősítőbe lesz majd! Szimmetrikus trápról menne? A tápfesz +- 18 V DC lesz! Asszem ennyi. Köszi: Müszi
Szia!
Hogyan működik a Deprez műszer?Úgy mint egy feszültség, vagy árammérő, van benne egy tekercs és egy mutató a tekecs közelében valamilyen mágnessel? Mert, ha igen akkkor egy diódát kötsz, egy tranzisztor bázisára(ez lesz a hőérzékelő) egy előtét trimmerrrel. a tranzisztor collectorát a deprez műszer kivezetésére és az emmiterjét a földre. A trimmerrel tudnád hangolni. Szerintem működik! Ant
Tied a pont ha adsz rajzot!
Egyébként olyan műszer amit mondasz az elején!
Szia !
Idézet: „Hogyan működik a Deprez műszer?Úgy mint egy feszültség, vagy árammérő, van benne egy tekercs és egy mutató a tekecs közelében valamilyen mágnessel?” Nem semmi Hívjuk ezentúl lágyvasas, analóg, vagy deprez műszernek. a kapcsolás mit felvázoltál megpróbáltam lerajzolni, egyre gondolunk -e (kép) Ha igen, akkor most vakartam meg a fejem másodszor Üdv !
Szia !
Talán így jobb ! Üdv !
Szia !
például. Egy a lényeg, hogy hőmérséklet függő ellenállás legyen. Üdv !
Jó, de a dióda érzékeny a hőmérséklet változásra, vagy nem?
Jó, az ellenállásos az jobb!
A két fél megás jpg-t töröltem a hozzászólásodból, mert nem látszik rajta semmi, tök homályos. Máskor használj makrót...
És mi a véleményed a termoelemről gázkazánok és tűzhelyek égésbiztositójaként használják leggyakrabban mostanában.
Hány fokig akarsz egyébként mérni?
Az meg mi?
Idézet: „A két fél megás jpg-t töröltem a hozzászólásodból, mert nem látszik rajta semmi, tök homályos. Máskor használj makrót...” Meg nem is volt 2,5 mega hanem csak 1,5!! Azér van egy kis külömbség.
Talán érdemes LEGALÁBBB egyszer elolvasni a digitális fényképezőgép DOKUMENTÁCIÓJÁT...abban benne van a MAKRO-mód leírása...
A makró módot általában egy kis virággal jelölik a gépeken - ha nem lenne meg a leírás. Ezzel tudsz éles közeliket csinálni, egészen kicsi mélységélességgel.
Idézet: „A két fél megás jpg-t...” Nem két és fél megás kép, hanem 2db fél megás kép!
Sziasztok!
Keresgéltem itt a fórumon, hőmérők kapcsán és ez a műszeres kapcsolás áll ahhoz legközelebb amire nekem lenne szükségem. Egy olyan kapcsolás kellene ami a gépkocsiban lévőkhöz hasonlóan működik csak kijelzi a hőmérségletet, de pontos értékre nincs szükségem, csak arra hogy elért e vagy túllépett e egy hőmérséklet tartományt. Azt néztem hogy az itt talált kapcsolás tökéletesen jó erre a célra, csak azt nem tudom honnan lehet tudni, hogy a műszer hány fokot jelez ki éppen? Hogyan kalibráljátok a kapcsolást?
Olvadó jég=0 fok
víz ha forrni kezd=100 fok testhőmérséklet ha nem vagy beteg vagy halott=36,6 fok celsius. (ez a legpontosabb) De célszerű egy kontroll hőmérővel kalibrálni ami lehet egy sima szobai is.
Hi! Valahol a 200x és 199x Rádiótechnika évkönyvekben, Hobbyelektronika SKK rovatában , Rádiótechnika havi számaiban újra megjelenített SKK rovatjaiban volt 2 3 féle ilyen deprez műszer / 1 - 2 dióda / 1 - 2 ellenállás / 1 poti / 1,5 V elem. Összesen 5 - 6 alkatrészből álló hőfokmérő leírás.
Emlékeim szerint hídban voltak a dióda és ellenállások a deprez meg a hídátlóban . A deprez tulajdonképpen a dióda nyitófesz -2.2 mV / Kelvin fesz változását mérte a hídág felborulását indikálva. Tehát 100 fok különbdéggel 220 mV változást kell indikálni amire 1 deprez műszer tökéletesen jó 10-100 uA érzékenység mellett . 2 dióda sprba kötésével már dupla változás 4,4 mV van igaz akkor már kevés lehet a 1.5 V elem mert a diódák nyitó fesze 2*(0.5-0.7 V). Kicsit jobban belegondolva kitalálható az elvi rajz is. Tápfesz változás kevésbé befolyásolva mivel hídban mérünk de bizonyos határokat azért bekell tartani dióda nyitó feszek stb. 2 db potival meg a hitelesítés is elvégezhető 0 fokra / 100 fokra. NEM kell semmiféle tranzisztor és egyébb aktív elem se ! .
No időközben lementem HÍDba
Itt van a hídas hőmérő . Jó építést és hűsebb méréseket mint ami most van 40 fok árnyékban erre csak lehet !!!
Pont egy ilyen egyszerű kapcsolást kerestem köszi szépen
Ha még valaki meg tudná mondani, hogy egy 24V-os hűtőventillátor motorja kb hány celsiusfoktól kezd el tökremennni nagyon hálás lennék. Mégegyszer köszi a kapcsolási rajzot. Redcar
Ez az elv egyszerű .
R1 * R2 = RD1 * P2 ekkor Uműszer = 0 Volt. A hídat tápláló áramot lehet csökkenteni ha az ellenállásokat növeljük. Nagyobb áramú üzemben jobb a műszer illesztése a hídághoz, mivel ekkor már kisebb belsőellenállású lesz a hídág a műszer felől benézve a hídba. Kb.: 5 - 10 szer nagyobb áramot kell beállítani a műszer áramához képest a hídágakban. Iműszer * 10 = Ihídág = Ut-Ud / R1 Ihíd = 1.5-(~0.5-0.7) / R1 => R1 = 1.5-(~0.5-0.7) / Iműszer * 10 ( 1.5 volt ceruza elem esetén ) Iműszer nem más mint az az áram amivel végkitérésbe lehet állítani a műszert. Ez általában rá is van írva. De nem a nagy pontosság a fontos akkor nem gond. Ezen kívűl a tápfesz változás is kihat a pontosságra!(merül az elem! ) Tehát érdemes 1 kalibráló állapotot is beiktatni ha elemről járatod.
szia!
és ez csak 0 fok ig mér? nekem olyan lenne jó ami minuszt és pluszt is tudna mérni úgyis van itthon 44 tremisztorom
Milyen a műszer?
Mérőmű (deprez, lágyvasas, elektrodinamikus, hányadosmérö...stb)? Érzékenység (végkitéréshez ( V vagy A )? Belő ellenállás (Ohm)? Ha ezeket ismered akkor lehet elgondolkozni azon hogy milyen kapcsolást alkoss! Szerencsés esetben akár 5 alkatrésszel is lehet hőmérőt építeni!
Termisztorral az a baj hogy nem tudni a karakterisztikáját deltaT / deltaR .
Csak úgy ha kiméred grafikonban ábrázolod stb ..stb ... Na jó a diódákét se ismered de kis hibával -2.2 mV/K számolhatsz. De valószínű a diódáké lineárisabb lehet a deltaT/deltaR . Mérhetsz minuszt is ... csak akkor oda kell az alsó végpontot hitelesíteni és nem 0-ra. 1 átlag Si dióda ~ 5-600mV nyitóval rendelkezik szobahőmérsékleten (25fok) . +100 Kelvinnel 220 mV kevesebbel -100 Kelvinnel meg +220mV változik. De gondolom nem mínusz 100 fokot akarsz mérni max mínusz 20-30 akkor ott kb.: 100 mV al több a dióda nyitó feszültsége. Érdemes ekkor már közép nullás deprez műszert alkalmazni.
igen ahogy mondod kb-30-40fok-ot szeretnék max mérni és ha több diódát rakok be pl 2-t akkor mmennyi tápfesz kell?
akkor ezt sima analóg műszerrel nem lehet megoldani gofy minuszt is mérjen? pedig nekem csak az van itthon üdv!
Megoldható csak megfelelő legyen a műszer érzékenysége és a hídáramok nagysága.
Ezenkívűl jobb lenne 1 közép nullás deprez műszer. ha nincs ilyened akkor elkell tolni a mutató nulla helyzetét. Pl.: a mutató mechanikus beállító csavarjával feltéve ha annyit enged. De ezenkívűl a hídágat nem muszály kinullázni 0 fok esetén a balszélső 0-s állásba. A mutató állhat pl.: a skála közepén is amikor 0 fokos olvadó jégbe rakod a diódát és a potit (P1 a jobb felső potival)addig tekered míg középen nem lesz a mutató. Ezt elektronikus 0 üzemneknek hívjuk. Ekkor is létre jön a mérés csak fejben vagy ténylegesen újra kell skáláznod a kijelzőt ha 100as osztású a műszer. középen 50 van . Tehát ez azt jelenti hogy a hídágak közt 110 mV (50 osztás * Udiódafeszváltozás/fok így jön ki a 110 mV) különbség van . Igaz a műszer osztásai/fokok közti arányokat meg kell mérni pontosan . Elvileg az lenne a legjobb ha kb.: 2,2 mV / osztás körüli érzékenység van beállítani a müszeren 1 dióda esetében. Több dióda sorba kötése esetén diódánként nő a feszültség diódák száma szorozva a 2.2mV/K konstanssal. A diódák sorba kötésével nő a nyitó feszültség értékük dióda darabszám szorozva a 0,5-0,7 Volt nyitó feszültséggel. Tehát a hídágak áramát fentebb már jelzett 5-20 szoros Iműszert végkitérébe állító áramra méretezve számolható ki a hídágakban lévő ellenállások értéke a diódák számából és a kívánt tápfesz nagyságából. Tehát Ihídágárama = { Utáp-(diódákszáma szorozva nyitófeszük (~0.5-0.7V)) } / R1 (ami a diódák felett van) Idézet: „Pl.: a mutató mechanikus beállító csavarjával feltéve ha annyit enged.” Sztem nem fog tudni mínuszba menni a mutató, hiszen megtámasztod... (javíts ki, ha nem jól mondom)
Igen ettől tartok én is hogy kis jusztírozási lehetőség van. +/- 5-10 mm .
Skála Bal oldalán van 0 jobb oldalán végkitérés. Igazad van ... a jusztírozó pöckön fenn akadhat a mutató nem megy balrább vissza fele ... csak jobbra . Ezért sokkal jobb a elektromos közép nullás módszer nem kiegyenlített híd használatával.
Az áramköri elemek mértezéséről bővebben ...
Utáp = Udiódák nyitója*diódákszáma + (R1*Ihídág) R2 = R1 A hídág potis ellenállásos részének értékei adják magukat. P2 = Udiódák / Ihídág értékénél nagyobb potenciómétert beépíteni. Potik helyére érdemes nagy stabilitású helikális trimmert beépíteni. Érdekes látványos kisérlet: Vegyél 1 diódát 1 DMM-t (digitmultiméter) 1 pákát. A DMM tudjon diódát vizsgálni. dióda mérés állásban nyitó feszt mutat a műszer X mA mérő áram áthaladása esetén. Alap esetben 5-700 mV közt. Ha most meg páka mellé teszed a diódát akkor meglódul majd a mért fesz és csökkeni kezd lefele 2.2mV/K mértékkel. Ha meg elveszed a pák közeléből akkor meg újra növekedni fog. Fagyasztó spray-el való lefúvás után megintcsak növekedni fog majd a nyitó fesz értéke. Igaz vigyázzál hogy túl nagy hőfok esetén kinyírhatod a diódádat. Si esetén aszem 150-200 fok felett már nem szeret dolgozni a félvezető réteg. Ez kb.: 300mV csökkenő változás esetén fog bekötvetkezni. (-2.2mV/K * 150K = ~ -300mV).
értem szal akkor középállású müszer kell
és 1 diódával milyen az érzékenysége? elég érzékeny vagy lomha? és milyen belső ellenállású müszer szügséges vagy az nem számít? üdv!
Hogy magyarázzam el jobban ennél hogy megértsed ?!?!?!
NEM KELL közép állású műszer !!! MERT NULLA fok esetén nem bal oldali 0 alaphelyzetet állítod be hanem a mutató a skála közepére kell állítanod a normál deprez műszert!!! Ezt a P2 potival tudod megtenni !!! Ekkor 1 sima DEPREZ műszert használsz !!! De mi lenne ha már legalább összeraktad volna azzal amid van és óvatosan kisérleteznél vele. Gyakorlatban kb.: 5 perc alatt megértenéd azt amit már 3dik esetben kérdezed meg. 1. lépésben : Mérd meg az alap deprez műszered érzékenységét. ebből megkapod a belső ellenállását . Ami jó neked 10-50 max100-as uA (mikro amperes). 2. lépésben : Számold ki a műszer érzékenységéből a kívánt hídágak áramát (10-20 szoros mint a műszer alapérzékenysége) De ne legyen több 5-10 mA-nél akkor vedd kisebbre a szorzót 5-10 közé. Számolj újra . 3. lépésben: Számold ki a híd összes többi ellenállás értékét a meg ismert híd ági áramokból és az alkalmazni kívánt tápfesz és a bekötöt diódák számából. Számításokat OHM és Krichoff I. és II. törvényei alapján eltudod végezni. Csomóponti / hurok törvények . 4. lépésben : Rakd össze a hidat a kiszámolt értékekkel . 5. lépésben: Hitelesítsd a P2 potival . Ahogy tekergeted a potit úgy fog mozogni a műszermutatója jobbra balra. No ekkor akárhova rakhatod az alaphelyzetet a trimmer potival skálán. Itt döntöd el honnan fog elindulni a mutatód jobbra vagy balra. Állitsd középre és akkor ha pákával óvatosan kb.: 5-10 másodpercig 5 -10 cm megközelíted megláthatod mekkora kitérése van pozitiv (jobbra) irányba. Ha elhúzod balra billen a műszer. Feltéve ha nem fordítva kötötted be ! Ekkor már a reakció idejét (más néven hőtehetetlenségét) is láthatod . Elvileg gyors mert viszonylag kicsi a dióda mérete gyorsan felveszi a környezeti hőmérsékleti változást. 6. "Kalibráld" be olvadó jégben a nulla értékét a mutatónak és a másik végletetét forrásban lévő vízben. Hááát kb ennyi volna . Most mivel van gondod melyik lépéssel ? |
Bejelentkezés
Hirdetés |