Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hőmérő Deprez-műszerrel
 
Témaindító: Müszi, idő: Nov 25, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 2
(#) Müszi hozzászólása Nov 25, 2006 /
 
Sziasztok!

A fent említett cuccból szeretnék hőmérőt készíteni.

Valahogy így kéne: feszültség --> érzékelő --> műszer és ha nő a hőmérséklet akkor a műszer kitér az alaphelyzetéből.

Segítségképpen lefényképeztem a műszert is és az elképzelt rajzot.
Ez egy fordított alaphelyzetű műszer csak így lett lekapva!
Erősítőbe lesz majd!
Szimmetrikus trápról menne?
A tápfesz +- 18 V DC lesz!
Asszem ennyi.

Köszi: Müszi
(#) Ant válasza Müszi hozzászólására (») Nov 26, 2006 /
 
Szia!

Hogyan működik a Deprez műszer?Úgy mint egy feszültség, vagy árammérő, van benne egy tekercs és egy mutató a tekecs közelében valamilyen mágnessel?
Mert, ha igen akkkor egy diódát kötsz, egy tranzisztor bázisára(ez lesz a hőérzékelő) egy előtét trimmerrrel.
a tranzisztor collectorát a deprez műszer kivezetésére és az emmiterjét a földre.
A trimmerrel tudnád hangolni.
Szerintem működik!

Ant

(#) Müszi válasza Ant hozzászólására (») Nov 26, 2006 /
 
Tied a pont ha adsz rajzot!
Egyébként olyan műszer amit mondasz az elején!
(#) PCB válasza Ant hozzászólására (») Nov 26, 2006 /
 
Szia !

Idézet:
„Hogyan működik a Deprez műszer?Úgy mint egy feszültség, vagy árammérő, van benne egy tekercs és egy mutató a tekecs közelében valamilyen mágnessel?”


Nem semmi

Hívjuk ezentúl lágyvasas, analóg, vagy deprez műszernek.

a kapcsolás mit felvázoltál megpróbáltam lerajzolni, egyre gondolunk -e (kép)

Ha igen, akkor most vakartam meg a fejem másodszor

Üdv !


höerz.png
    
(#) PCB válasza PCB hozzászólására (») Nov 26, 2006 /
 
Szia !

Talán így jobb !

Üdv !
(#) Müszi válasza PCB hozzászólására (») Nov 26, 2006 /
 
A hőelem mi legyen?
1 Kómos termisztor?
(#) PCB válasza Müszi hozzászólására (») Nov 26, 2006 / 4
 
Szia !

például.

Egy a lényeg, hogy hőmérséklet függő ellenállás legyen.

Üdv !
(#) Ant válasza PCB hozzászólására (») Nov 26, 2006 /
 
Jó, de a dióda érzékeny a hőmérséklet változásra, vagy nem?
Jó, az ellenállásos az jobb!
(#) Moderátor hozzászólása Müszi hozzászólására (») Nov 26, 2006
 
A két fél megás jpg-t töröltem a hozzászólásodból, mert nem látszik rajta semmi, tök homályos. Máskor használj makrót...
(#) László zs válasza Müszi hozzászólására (») Nov 26, 2006 /
 
És mi a véleményed a termoelemről gázkazánok és tűzhelyek égésbiztositójaként használják leggyakrabban mostanában.
Hány fokig akarsz egyébként mérni?
(#) Müszi válasza (») Nov 27, 2006 /
 
Az meg mi?
Idézet:
„A két fél megás jpg-t töröltem a hozzászólásodból, mert nem látszik rajta semmi, tök homályos. Máskor használj makrót...”

Meg nem is volt 2,5 mega hanem csak 1,5!!

Azér van egy kis külömbség.
(#) Norberto válasza Müszi hozzászólására (») Nov 27, 2006 /
 
Talán érdemes LEGALÁBBB egyszer elolvasni a digitális fényképezőgép DOKUMENTÁCIÓJÁT...abban benne van a MAKRO-mód leírása...
(#) Balázs válasza Müszi hozzászólására (») Nov 27, 2006 /
 
A makró módot általában egy kis virággal jelölik a gépeken - ha nem lenne meg a leírás. Ezzel tudsz éles közeliket csinálni, egészen kicsi mélységélességgel.


Idézet:
„A két fél megás jpg-t...”


Nem két és fél megás kép, hanem 2db fél megás kép!
(#) Müszi válasza Balázs hozzászólására (») Nov 27, 2006 /
 
Elég régi gép tehát nics rajta.
(#) redcar hozzászólása Júl 18, 2007 /
 
Sziasztok!

Keresgéltem itt a fórumon, hőmérők kapcsán és ez a műszeres kapcsolás áll ahhoz legközelebb amire nekem lenne szükségem. Egy olyan kapcsolás kellene ami a gépkocsiban lévőkhöz hasonlóan működik csak kijelzi a hőmérségletet, de pontos értékre nincs szükségem, csak arra hogy elért e vagy túllépett e egy hőmérséklet tartományt. Azt néztem hogy az itt talált kapcsolás tökéletesen jó erre a célra, csak azt nem tudom honnan lehet tudni, hogy a műszer hány fokot jelez ki éppen? Hogyan kalibráljátok a kapcsolást?
(#) vicsys válasza redcar hozzászólására (») Júl 18, 2007 /
 
Olvadó jég=0 fok
víz ha forrni kezd=100 fok
testhőmérséklet ha nem vagy beteg vagy halott=36,6 fok celsius. (ez a legpontosabb)
De célszerű egy kontroll hőmérővel kalibrálni ami lehet egy sima szobai is.
(#) Kera_Will hozzászólása Júl 18, 2007 /
 
Hi! Valahol a 200x és 199x Rádiótechnika évkönyvekben, Hobbyelektronika SKK rovatában , Rádiótechnika havi számaiban újra megjelenített SKK rovatjaiban volt 2 3 féle ilyen deprez műszer / 1 - 2 dióda / 1 - 2 ellenállás / 1 poti / 1,5 V elem. Összesen 5 - 6 alkatrészből álló hőfokmérő leírás.

Emlékeim szerint hídban voltak a dióda és ellenállások a deprez meg a hídátlóban .
A deprez tulajdonképpen a dióda nyitófesz -2.2 mV / Kelvin fesz változását mérte a hídág felborulását indikálva.

Tehát 100 fok különbdéggel 220 mV változást kell indikálni amire 1 deprez műszer tökéletesen jó 10-100 uA érzékenység mellett . 2 dióda sprba kötésével már dupla változás 4,4 mV van igaz akkor már kevés lehet a 1.5 V elem mert a diódák nyitó fesze 2*(0.5-0.7 V).

Kicsit jobban belegondolva kitalálható az elvi rajz is.
Tápfesz változás kevésbé befolyásolva mivel hídban mérünk de bizonyos határokat azért bekell tartani dióda nyitó feszek stb.

2 db potival meg a hitelesítés is elvégezhető 0 fokra / 100 fokra.

NEM kell semmiféle tranzisztor és egyébb aktív elem se ! .
(#) Kera_Will hozzászólása Júl 18, 2007 /
 
No időközben lementem HÍDba

Itt van a hídas hőmérő .

Jó építést és hűsebb méréseket mint ami most van 40 fok árnyékban erre csak lehet !!!

(#) redcar válasza Kera_Will hozzászólására (») Júl 19, 2007 /
 
Pont egy ilyen egyszerű kapcsolást kerestem köszi szépen

Ha még valaki meg tudná mondani, hogy egy 24V-os hűtőventillátor motorja kb hány celsiusfoktól kezd el tökremennni nagyon hálás lennék.

Mégegyszer köszi a kapcsolási rajzot.

Redcar
(#) Kera_Will válasza redcar hozzászólására (») Júl 19, 2007 /
 
Ez az elv egyszerű .

R1 * R2 = RD1 * P2

ekkor Uműszer = 0 Volt.

A hídat tápláló áramot lehet csökkenteni ha az ellenállásokat növeljük.

Nagyobb áramú üzemben jobb a műszer illesztése a hídághoz, mivel ekkor már kisebb belsőellenállású lesz a hídág a műszer felől benézve a hídba.

Kb.: 5 - 10 szer nagyobb áramot kell beállítani a műszer áramához képest a hídágakban.

Iműszer * 10 = Ihídág = Ut-Ud / R1

Ihíd = 1.5-(~0.5-0.7) / R1 =>

R1 = 1.5-(~0.5-0.7) / Iműszer * 10
( 1.5 volt ceruza elem esetén )
Iműszer nem más mint az az áram amivel végkitérésbe lehet állítani a műszert. Ez általában rá is van írva.

De nem a nagy pontosság a fontos akkor nem gond.

Ezen kívűl a tápfesz változás is kihat a pontosságra!(merül az elem! )
Tehát érdemes 1 kalibráló állapotot is beiktatni ha elemről járatod.
(#) zoly15 válasza Kera_Will hozzászólására (») Júl 25, 2007 /
 
szia!
és ez csak 0 fok ig mér?
nekem olyan lenne jó ami minuszt és pluszt is tudna mérni
úgyis van itthon 44 tremisztorom
(#) oldman válasza Müszi hozzászólására (») Júl 25, 2007 /
 
Milyen a műszer?
Mérőmű (deprez, lágyvasas, elektrodinamikus, hányadosmérö...stb)?
Érzékenység (végkitéréshez ( V vagy A )?
Belő ellenállás (Ohm)?

Ha ezeket ismered akkor lehet elgondolkozni azon hogy milyen kapcsolást alkoss!
Szerencsés esetben akár 5 alkatrésszel is lehet hőmérőt építeni!
(#) Kera_Will válasza zoly15 hozzászólására (») Júl 26, 2007 /
 
Termisztorral az a baj hogy nem tudni a karakterisztikáját deltaT / deltaR .
Csak úgy ha kiméred grafikonban ábrázolod stb ..stb ...
Na jó a diódákét se ismered de kis hibával -2.2 mV/K számolhatsz.

De valószínű a diódáké lineárisabb lehet a deltaT/deltaR .

Mérhetsz minuszt is ... csak akkor oda kell az alsó végpontot hitelesíteni és nem 0-ra.

1 átlag Si dióda ~ 5-600mV nyitóval rendelkezik szobahőmérsékleten (25fok) . +100 Kelvinnel 220 mV kevesebbel -100 Kelvinnel meg +220mV változik.

De gondolom nem mínusz 100 fokot akarsz mérni max mínusz 20-30 akkor ott kb.: 100 mV al több a dióda nyitó feszültsége.

Érdemes ekkor már közép nullás deprez műszert alkalmazni.
(#) zoly15 válasza Kera_Will hozzászólására (») Júl 26, 2007 /
 
igen ahogy mondod kb-30-40fok-ot szeretnék max mérni és ha több diódát rakok be pl 2-t akkor mmennyi tápfesz kell?
akkor ezt sima analóg műszerrel nem lehet megoldani gofy minuszt is mérjen?
pedig nekem csak az van itthon

üdv!
(#) Kera_Will válasza zoly15 hozzászólására (») Júl 27, 2007 /
 
Megoldható csak megfelelő legyen a műszer érzékenysége és a hídáramok nagysága.

Ezenkívűl jobb lenne 1 közép nullás deprez műszer.
ha nincs ilyened akkor elkell tolni a mutató nulla helyzetét.

Pl.: a mutató mechanikus beállító csavarjával feltéve ha annyit enged.

De ezenkívűl a hídágat nem muszály kinullázni 0 fok esetén a balszélső 0-s állásba.
A mutató állhat pl.: a skála közepén is amikor 0 fokos olvadó jégbe rakod a diódát és a potit (P1 a jobb felső potival)addig tekered míg középen nem lesz a mutató.
Ezt elektronikus 0 üzemneknek hívjuk.

Ekkor is létre jön a mérés csak fejben vagy ténylegesen újra kell skáláznod a kijelzőt ha 100as osztású a műszer. középen 50 van .

Tehát ez azt jelenti hogy a hídágak közt 110 mV
(50 osztás * Udiódafeszváltozás/fok így jön ki a 110 mV) különbség van .

Igaz a műszer osztásai/fokok közti arányokat meg kell mérni pontosan .
Elvileg az lenne a legjobb ha kb.: 2,2 mV / osztás körüli érzékenység van beállítani a müszeren 1 dióda esetében.

Több dióda sorba kötése esetén diódánként nő a feszültség diódák száma szorozva a 2.2mV/K konstanssal.

A diódák sorba kötésével nő a nyitó feszültség értékük dióda darabszám szorozva a 0,5-0,7 Volt nyitó feszültséggel.

Tehát a hídágak áramát fentebb már jelzett 5-20 szoros Iműszert végkitérébe állító áramra méretezve számolható ki a hídágakban lévő ellenállások értéke a diódák számából és a kívánt tápfesz nagyságából.

Tehát Ihídágárama = { Utáp-(diódákszáma szorozva nyitófeszük (~0.5-0.7V)) } / R1 (ami a diódák felett van)
(#) vicsys válasza Kera_Will hozzászólására (») Júl 27, 2007 /
 
Idézet:
„Pl.: a mutató mechanikus beállító csavarjával feltéve ha annyit enged.”

Sztem nem fog tudni mínuszba menni a mutató, hiszen megtámasztod... (javíts ki, ha nem jól mondom)
(#) Kera_Will válasza vicsys hozzászólására (») Júl 27, 2007 /
 
Igen ettől tartok én is hogy kis jusztírozási lehetőség van. +/- 5-10 mm .

Skála Bal oldalán van 0 jobb oldalán végkitérés.

Igazad van ... a jusztírozó pöckön fenn akadhat a mutató nem megy balrább vissza fele ... csak jobbra
.
Ezért sokkal jobb a elektromos közép nullás módszer nem kiegyenlített híd használatával.
(#) Kera_Will válasza Kera_Will hozzászólására (») Júl 27, 2007 /
 
Az áramköri elemek mértezéséről bővebben ...

Utáp = Udiódák nyitója*diódákszáma + (R1*Ihídág)


R2 = R1

A hídág potis ellenállásos részének értékei adják magukat.

P2 = Udiódák / Ihídág értékénél nagyobb potenciómétert beépíteni.

Potik helyére érdemes nagy stabilitású helikális trimmert beépíteni.

Érdekes látványos kisérlet:

Vegyél 1 diódát 1 DMM-t (digitmultiméter) 1 pákát.
A DMM tudjon diódát vizsgálni.
dióda mérés állásban nyitó feszt mutat a műszer X mA mérő áram áthaladása esetén.
Alap esetben 5-700 mV közt.

Ha most meg páka mellé teszed a diódát akkor meglódul majd a mért fesz és csökkeni kezd lefele 2.2mV/K mértékkel.
Ha meg elveszed a pák közeléből akkor meg újra növekedni fog.
Fagyasztó spray-el való lefúvás után megintcsak növekedni fog majd a nyitó fesz értéke.

Igaz vigyázzál hogy túl nagy hőfok esetén kinyírhatod a diódádat. Si esetén aszem 150-200 fok felett már nem szeret dolgozni a félvezető réteg.
Ez kb.: 300mV csökkenő változás esetén fog bekötvetkezni. (-2.2mV/K * 150K = ~ -300mV).

(#) zoly15 válasza Kera_Will hozzászólására (») Júl 27, 2007 /
 
értem szal akkor középállású müszer kell
és 1 diódával milyen az érzékenysége?
elég érzékeny vagy lomha?
és milyen belső ellenállású müszer szügséges vagy az nem számít?

üdv!
(#) Kera_Will válasza zoly15 hozzászólására (») Júl 27, 2007 /
 
Hogy magyarázzam el jobban ennél hogy megértsed ?!?!?!

NEM KELL közép állású műszer !!!

MERT NULLA fok esetén nem bal oldali 0 alaphelyzetet állítod be hanem a mutató a skála közepére kell állítanod a normál deprez műszert!!!

Ezt a P2 potival tudod megtenni !!!

Ekkor 1 sima DEPREZ műszert használsz !!!

De mi lenne ha már legalább összeraktad volna azzal amid van és óvatosan kisérleteznél vele.
Gyakorlatban kb.: 5 perc alatt megértenéd azt amit már 3dik esetben kérdezed meg.

1. lépésben :

Mérd meg az alap deprez műszered érzékenységét.
ebből megkapod a belső ellenállását .
Ami jó neked 10-50 max100-as uA (mikro amperes).

2. lépésben :

Számold ki a műszer érzékenységéből a kívánt hídágak áramát (10-20 szoros mint a műszer alapérzékenysége) De ne legyen több 5-10 mA-nél akkor vedd kisebbre a szorzót 5-10 közé.
Számolj újra .

3. lépésben:
Számold ki a híd összes többi ellenállás értékét a meg ismert híd ági áramokból és az alkalmazni kívánt tápfesz és a bekötöt diódák számából.

Számításokat OHM és Krichoff I. és II. törvényei alapján eltudod végezni.
Csomóponti / hurok törvények .


4. lépésben :
Rakd össze a hidat a kiszámolt értékekkel .

5. lépésben:

Hitelesítsd a P2 potival .
Ahogy tekergeted a potit úgy fog mozogni a műszermutatója jobbra balra.
No ekkor akárhova rakhatod az alaphelyzetet a trimmer potival skálán.
Itt döntöd el honnan fog elindulni a mutatód jobbra vagy balra.
Állitsd középre és akkor ha pákával óvatosan kb.: 5-10 másodpercig 5 -10 cm megközelíted megláthatod mekkora kitérése van pozitiv (jobbra) irányba.
Ha elhúzod balra billen a műszer.

Feltéve ha nem fordítva kötötted be !

Ekkor már a reakció idejét (más néven hőtehetetlenségét) is láthatod .
Elvileg gyors mert viszonylag kicsi a dióda mérete gyorsan felveszi a környezeti hőmérsékleti változást.


6.
"Kalibráld" be olvadó jégben a nulla értékét a mutatónak és a másik végletetét forrásban lévő vízben.

Hááát kb ennyi volna .

Most mivel van gondod melyik lépéssel ?




Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem