Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
A fent említett cuccból szeretnék hőmérőt készíteni. Valahogy így kéne: feszültség --> érzékelő --> műszer és ha nő a hőmérséklet akkor a műszer kitér az alaphelyzetéből. Segítségképpen lefényképeztem a műszert is és az elképzelt rajzot. Ez egy fordított alaphelyzetű műszer csak így lett lekapva! Erősítőbe lesz majd! Szimmetrikus trápról menne? A tápfesz +- 18 V DC lesz! Asszem ennyi. Köszi: Müszi ![]()
Szia!
Hogyan működik a Deprez műszer?Úgy mint egy feszültség, vagy árammérő, van benne egy tekercs és egy mutató a tekecs közelében valamilyen mágnessel? Mert, ha igen akkkor egy diódát kötsz, egy tranzisztor bázisára(ez lesz a hőérzékelő) egy előtét trimmerrrel. a tranzisztor collectorát a deprez műszer kivezetésére és az emmiterjét a földre. A trimmerrel tudnád hangolni. Szerintem működik! Ant
Tied a pont ha adsz rajzot!
Egyébként olyan műszer amit mondasz az elején!
Szia !
Idézet: „Hogyan működik a Deprez műszer?Úgy mint egy feszültség, vagy árammérő, van benne egy tekercs és egy mutató a tekecs közelében valamilyen mágnessel?” Nem semmi ![]() Hívjuk ezentúl lágyvasas, analóg, vagy deprez műszernek. a kapcsolás mit felvázoltál megpróbáltam lerajzolni, egyre gondolunk -e (kép) Ha igen, akkor most vakartam meg a fejem másodszor ![]() Üdv !
Szia !
Talán így jobb ! Üdv !
Szia !
például. Egy a lényeg, hogy hőmérséklet függő ellenállás legyen. Üdv !
Jó, de a dióda érzékeny a hőmérséklet változásra, vagy nem?
Jó, az ellenállásos az jobb!
A két fél megás jpg-t töröltem a hozzászólásodból, mert nem látszik rajta semmi, tök homályos. Máskor használj makrót...
És mi a véleményed a termoelemről gázkazánok és tűzhelyek égésbiztositójaként használják leggyakrabban mostanában.
Hány fokig akarsz egyébként mérni?
Az meg mi?
Idézet: „A két fél megás jpg-t töröltem a hozzászólásodból, mert nem látszik rajta semmi, tök homályos. Máskor használj makrót...” Meg nem is volt 2,5 mega hanem csak 1,5!! Azér van egy kis külömbség.
Talán érdemes LEGALÁBBB egyszer elolvasni a digitális fényképezőgép DOKUMENTÁCIÓJÁT...abban benne van a MAKRO-mód leírása...
A makró módot általában egy kis virággal jelölik a gépeken - ha nem lenne meg a leírás. Ezzel tudsz éles közeliket csinálni, egészen kicsi mélységélességgel.
Idézet: „A két fél megás jpg-t...” Nem két és fél megás kép, hanem 2db fél megás kép!
Sziasztok!
Keresgéltem itt a fórumon, hőmérők kapcsán és ez a műszeres kapcsolás áll ahhoz legközelebb amire nekem lenne szükségem. Egy olyan kapcsolás kellene ami a gépkocsiban lévőkhöz hasonlóan működik csak kijelzi a hőmérségletet, de pontos értékre nincs szükségem, csak arra hogy elért e vagy túllépett e egy hőmérséklet tartományt. Azt néztem hogy az itt talált kapcsolás tökéletesen jó erre a célra, csak azt nem tudom honnan lehet tudni, hogy a műszer hány fokot jelez ki éppen? Hogyan kalibráljátok a kapcsolást?
Olvadó jég=0 fok
víz ha forrni kezd=100 fok testhőmérséklet ha nem vagy beteg vagy halott=36,6 fok celsius. (ez a legpontosabb) De célszerű egy kontroll hőmérővel kalibrálni ami lehet egy sima szobai is.
Hi! Valahol a 200x és 199x Rádiótechnika évkönyvekben, Hobbyelektronika SKK rovatában , Rádiótechnika havi számaiban újra megjelenített SKK rovatjaiban volt 2 3 féle ilyen deprez műszer / 1 - 2 dióda / 1 - 2 ellenállás / 1 poti / 1,5 V elem. Összesen 5 - 6 alkatrészből álló hőfokmérő leírás.
Emlékeim szerint hídban voltak a dióda és ellenállások a deprez meg a hídátlóban . A deprez tulajdonképpen a dióda nyitófesz -2.2 mV / Kelvin fesz változását mérte a hídág felborulását indikálva. Tehát 100 fok különbdéggel 220 mV változást kell indikálni amire 1 deprez műszer tökéletesen jó 10-100 uA érzékenység mellett . 2 dióda sprba kötésével már dupla változás 4,4 mV van igaz akkor már kevés lehet a 1.5 V elem mert a diódák nyitó fesze 2*(0.5-0.7 V). Kicsit jobban belegondolva ![]() Tápfesz változás kevésbé befolyásolva mivel hídban mérünk de bizonyos határokat azért bekell tartani dióda nyitó feszek stb. 2 db potival meg a hitelesítés is elvégezhető ![]() NEM kell semmiféle tranzisztor és egyébb aktív elem se ! ![]()
No időközben lementem HÍDba
![]() ![]() ![]() Itt van a hídas hőmérő . Jó építést és hűsebb méréseket mint ami most van 40 fok árnyékban ![]() ![]() ![]() ![]()
Pont egy ilyen egyszerű kapcsolást kerestem köszi szépen
![]() ![]() ![]() Ha még valaki meg tudná mondani, hogy egy 24V-os hűtőventillátor motorja kb hány celsiusfoktól kezd el tökremennni nagyon hálás lennék. Mégegyszer köszi a kapcsolási rajzot. Redcar
Ez az elv egyszerű .
R1 * R2 = RD1 * P2 ekkor Uműszer = 0 Volt. A hídat tápláló áramot lehet csökkenteni ha az ellenállásokat növeljük. Nagyobb áramú üzemben jobb a műszer illesztése a hídághoz, mivel ekkor már kisebb belsőellenállású lesz a hídág a műszer felől benézve a hídba. Kb.: 5 - 10 szer nagyobb áramot kell beállítani a műszer áramához képest a hídágakban. Iműszer * 10 = Ihídág = Ut-Ud / R1 Ihíd = 1.5-(~0.5-0.7) / R1 => R1 = 1.5-(~0.5-0.7) / Iműszer * 10 ( 1.5 volt ceruza elem esetén ) Iműszer nem más mint az az áram amivel végkitérésbe lehet állítani a műszert. Ez általában rá is van írva. De nem a nagy pontosság a fontos akkor nem gond. Ezen kívűl a tápfesz változás is kihat a pontosságra!(merül az elem! ) Tehát érdemes 1 kalibráló állapotot is beiktatni ha elemről járatod.
szia!
és ez csak 0 fok ig mér? nekem olyan lenne jó ami minuszt és pluszt is tudna mérni ![]() úgyis van itthon 44 tremisztorom ![]()
Milyen a műszer?
Mérőmű (deprez, lágyvasas, elektrodinamikus, hányadosmérö...stb)? Érzékenység (végkitéréshez ( V vagy A )? Belő ellenállás (Ohm)? Ha ezeket ismered akkor lehet elgondolkozni azon hogy milyen kapcsolást alkoss! Szerencsés esetben akár 5 alkatrésszel is lehet hőmérőt építeni!
Termisztorral az a baj hogy nem tudni a karakterisztikáját deltaT / deltaR .
Csak úgy ha kiméred grafikonban ábrázolod stb ..stb ... Na jó a diódákét se ismered de kis hibával -2.2 mV/K számolhatsz. De valószínű a diódáké lineárisabb lehet a deltaT/deltaR . Mérhetsz minuszt is ... csak akkor oda kell az alsó végpontot hitelesíteni és nem 0-ra. 1 átlag Si dióda ~ 5-600mV nyitóval rendelkezik szobahőmérsékleten (25fok) . +100 Kelvinnel 220 mV kevesebbel -100 Kelvinnel meg +220mV változik. De gondolom nem mínusz 100 fokot akarsz mérni max mínusz 20-30 akkor ott kb.: 100 mV al több a dióda nyitó feszültsége. Érdemes ekkor már közép nullás deprez műszert alkalmazni.
igen ahogy mondod kb-30-40fok-ot szeretnék max mérni és ha több diódát rakok be pl 2-t akkor mmennyi tápfesz kell?
akkor ezt sima analóg műszerrel nem lehet megoldani gofy minuszt is mérjen? pedig nekem csak az van itthon üdv! ![]()
Megoldható csak megfelelő legyen a műszer érzékenysége és a hídáramok nagysága.
Ezenkívűl jobb lenne 1 közép nullás deprez műszer. ha nincs ilyened akkor elkell tolni a mutató nulla helyzetét. Pl.: a mutató mechanikus beállító csavarjával feltéve ha annyit enged. De ezenkívűl a hídágat nem muszály kinullázni 0 fok esetén a balszélső 0-s állásba. A mutató állhat pl.: a skála közepén is amikor 0 fokos olvadó jégbe rakod a diódát és a potit (P1 a jobb felső potival)addig tekered míg középen nem lesz a mutató. Ezt elektronikus 0 üzemneknek hívjuk. Ekkor is létre jön a mérés csak fejben vagy ténylegesen újra kell skáláznod a kijelzőt ha 100as osztású a műszer. középen 50 van . Tehát ez azt jelenti hogy a hídágak közt 110 mV (50 osztás * Udiódafeszváltozás/fok így jön ki a 110 mV) különbség van . Igaz a műszer osztásai/fokok közti arányokat meg kell mérni pontosan . Elvileg az lenne a legjobb ha kb.: 2,2 mV / osztás körüli érzékenység van beállítani a müszeren 1 dióda esetében. Több dióda sorba kötése esetén diódánként nő a feszültség diódák száma szorozva a 2.2mV/K konstanssal. A diódák sorba kötésével nő a nyitó feszültség értékük dióda darabszám szorozva a 0,5-0,7 Volt nyitó feszültséggel. Tehát a hídágak áramát fentebb már jelzett 5-20 szoros Iműszert végkitérébe állító áramra méretezve számolható ki a hídágakban lévő ellenállások értéke a diódák számából és a kívánt tápfesz nagyságából. Tehát Ihídágárama = { Utáp-(diódákszáma szorozva nyitófeszük (~0.5-0.7V)) } / R1 (ami a diódák felett van) Idézet: „Pl.: a mutató mechanikus beállító csavarjával feltéve ha annyit enged.” Sztem nem fog tudni mínuszba menni a mutató, hiszen megtámasztod... (javíts ki, ha nem jól mondom)
Igen ettől tartok én is hogy kis jusztírozási lehetőség van. +/- 5-10 mm .
Skála Bal oldalán van 0 jobb oldalán végkitérés. Igazad van ... a jusztírozó pöckön fenn akadhat a mutató nem megy balrább vissza fele ... csak jobbra ![]() Ezért sokkal jobb a elektromos közép nullás módszer nem kiegyenlített híd használatával.
Az áramköri elemek mértezéséről bővebben ...
Utáp = Udiódák nyitója*diódákszáma + (R1*Ihídág) R2 = R1 A hídág potis ellenállásos részének értékei adják magukat. P2 = Udiódák / Ihídág értékénél nagyobb potenciómétert beépíteni. Potik helyére érdemes nagy stabilitású helikális trimmert beépíteni. Érdekes látványos kisérlet: Vegyél 1 diódát 1 DMM-t (digitmultiméter) 1 pákát. A DMM tudjon diódát vizsgálni. dióda mérés állásban nyitó feszt mutat a műszer X mA mérő áram áthaladása esetén. Alap esetben 5-700 mV közt. Ha most meg páka mellé teszed a diódát akkor meglódul majd a mért fesz és csökkeni kezd lefele 2.2mV/K mértékkel. Ha meg elveszed a pák közeléből akkor meg újra növekedni fog. Fagyasztó spray-el való lefúvás után megintcsak növekedni fog majd a nyitó fesz értéke. Igaz vigyázzál hogy túl nagy hőfok esetén kinyírhatod a diódádat. Si esetén aszem 150-200 fok felett már nem szeret dolgozni ![]() Ez kb.: 300mV csökkenő változás esetén fog bekötvetkezni. (-2.2mV/K * 150K = ~ -300mV).
értem szal akkor középállású müszer kell
![]() és 1 diódával milyen az érzékenysége? elég érzékeny vagy lomha? és milyen belső ellenállású müszer szügséges vagy az nem számít? üdv! ![]()
Hogy magyarázzam el jobban ennél hogy megértsed ?!?!?!
![]() ![]() ![]() ![]() NEM KELL közép állású műszer !!! MERT NULLA fok esetén nem bal oldali 0 alaphelyzetet állítod be hanem a mutató a skála közepére kell állítanod a normál deprez műszert!!! Ezt a P2 potival tudod megtenni !!! Ekkor 1 sima DEPREZ műszert használsz !!! De mi lenne ha már legalább összeraktad volna azzal amid van és óvatosan kisérleteznél vele. Gyakorlatban kb.: 5 perc alatt megértenéd azt amit már 3dik esetben kérdezed meg. 1. lépésben : Mérd meg az alap deprez műszered érzékenységét. ebből megkapod a belső ellenállását . Ami jó neked 10-50 max100-as uA (mikro amperes). 2. lépésben : Számold ki a műszer érzékenységéből a kívánt hídágak áramát (10-20 szoros mint a műszer alapérzékenysége) De ne legyen több 5-10 mA-nél akkor vedd kisebbre a szorzót 5-10 közé. Számolj újra . 3. lépésben: Számold ki a híd összes többi ellenállás értékét a meg ismert híd ági áramokból és az alkalmazni kívánt tápfesz és a bekötöt diódák számából. Számításokat OHM és Krichoff I. és II. törvényei alapján eltudod végezni. Csomóponti / hurok törvények . 4. lépésben : Rakd össze a hidat a kiszámolt értékekkel . 5. lépésben: Hitelesítsd a P2 potival . Ahogy tekergeted a potit úgy fog mozogni a műszermutatója jobbra balra. No ekkor akárhova rakhatod az alaphelyzetet a trimmer potival skálán. Itt döntöd el honnan fog elindulni a mutatód jobbra vagy balra. Állitsd középre és akkor ha pákával óvatosan kb.: 5-10 másodpercig 5 -10 cm megközelíted megláthatod mekkora kitérése van pozitiv (jobbra) irányba. Ha elhúzod balra billen a műszer. Feltéve ha nem fordítva kötötted be ! Ekkor már a reakció idejét (más néven hőtehetetlenségét) is láthatod . Elvileg gyors mert viszonylag kicsi a dióda mérete gyorsan felveszi a környezeti hőmérsékleti változást. 6. "Kalibráld" be olvadó jégben a nulla értékét a mutatónak és a másik végletetét forrásban lévő vízben. Hááát kb ennyi volna . Most mivel van gondod melyik lépéssel ? |
Bejelentkezés
Hirdetés |