Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanypásztor
 
Témaindító: bernardo, idő: Feb 5, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   108 / 289
(#) Markell hozzászólása Szept 13, 2011 /
 
(#) kadarist válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Még jó, hogy ez a tok tele van mindenféle frincfanccal
Bővebben: Link
(#) kadarist válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Teljesen korrekt Darlington, sok típus ennyire fel van cicomázva, de nem véletlenül.
(#) Markell hozzászólása Szept 14, 2011 /
 
Köszönöm mindenkinek a sok segítséget!
Abszolút kezdő vagyok az elektronikában, ez életem első ,,műve" ez a v.pásztzor lenne. Annak is örülök, hogy a nyák rajzolást és gyártást sikerült zökkenőmentesen megcsinálnom a leírások alapján. Az áramkört is sikerült elsőre feléleszteni, csak nem teljesen úgy működik, ahogy azt szeretném.
A továbbra is fenálló egyetlen problémám a tranyó melegedése. A dióda híd utáni feszültséget kedvemre tudom változtatni.
Megpróbálok szerezni egy többek által is javasolt mezei lemezelt 50Hz-es trafót, ebben kérném ismét a Ti segítségeteket. Hány voltos legyen a szekunder? 12V v. 9V v. 6V, minél kisebb annál nagyobb feszültség érhető el a primer oldalon? Mekkora teljesítményű legyen, a 16VA nem sok? Valahol olvastam, hogy néhány VA is megfelelő lehet. Vagy ezzel is kísérletezni kelenne?
Mégegyszer köszönöm a segítséget!
(#) Markell válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
Igen van rajta, hővezető pasztát is nyomtam alá és jó erősen rávan rögzítve. A h.borda egy Fischer SK 09-20 16,5°K/W :

hb.jpg
    
(#) Tibike hozzászólása Szept 14, 2011 /
 
Sziasztok

Olvasgattam a fórumot, de sajnos nem tudom eldönteni, hogy melyik villanypásztor rajz a helyes. Egyikben az IC 7 lába felől mutat a dióda, a másikban meg feléje. Melyik a helyes rajz? Ebben kérném a segítségeteket. Én a vill. pásztor 2. rajza alapján építettem meg és sajnos hol a BU, hol az 555 melegszik.

Köszi
(#) mex válasza Tibike hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
A vill.p-2 a helyes. A BU melegedését elsősorban az alacsony áramerősítése okozza, másodsorban nagyon nem mindegy milyen a gyújtótrafó, mekkora a primer ellenállása. Az 555-el nem nagyon lehet mit csinálni, természetes, hogy melegszik, a kimenetén több mint 200mA folyik a tranzisztor vezérlése idején, és ez már határadat!
Ami miatt mégiscsak elviseli ezt az áramot, az a jel-szünet aránynak köszönhető. Ha ezt a potikkal nem megfelelően állítod be, akkor tönkre is mehet.
(#) Tibike válasza mex hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
Köszi a választ. Amúgy Lada vagy Lada Samara trafóm van. Olvastam, hogy az 555 nem képes meghajtani a Bu326-t. Jobb lenne kicserélni darlingtonra. Van is egy BU806 tranzisztorom. Ehhez mekkora lehúzó ellenállás kell és hová?
(#) kadarist válasza Tibike hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
Szia!
Tranzisztorhoz nem kell lehúzóellenállás. A FET-ek gate-je és source-e közé szoktak tenni egy gate-kisütő ellenállást, de 555 alkalmazásánál erre nincs szükség. Ráadásul a BU806-ban mindenféle védelmi és egyéb alkatrész is elhelyezést nyert.
(#) Tibike válasza kadarist hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
Szia. Szóval akkor kicserélhetem a BU326-ot a BU 806-ra így ahogy van, ezekkel az értékekkel? Vagy nincs értelme?
(#) mex válasza Tibike hozzászólására (») Szept 15, 2011 /
 
Lada samara trafóval nem ok nélkül melegszik a BU.
Ezek a trafók nagyáramú tranzisztoros gyújtáshoz készültek, ennek megfelelően a primer tekercs ohm-os ellenállása nagyon kicsi, akár 20A áram is létrejöhet ha az akkura csak úgy rákötnéd. A "sima" zsiguli gyújtótrafó már sokkal jobban megfelelne, ezen 4-5A áramnál több nem folyik.
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a samara trafóval is lehetne boldogulni, csak az 555 kitöltési tényezőjét kell nagyon kis értéken tartani, talán elég lenne pár ms is, és ez idő alatt a trafó induktivitása miatt nem tudna kialakulni a teljes áramerősség, csak a harmada-negyede.
Mindenesetre kisérletezz a kitöltéssel, s ha végképp nem jutsz eredményre, akkor trafócsere, (vagy más kapcsolás).
(#) Tibike válasza mex hozzászólására (») Szept 15, 2011 /
 
Szia. A trafó még rajta sincs és úgy melegszik. Ha rátettem a trafót akkor csak a BU melegedett, de nem volt szikra. Ha nincs rajta a trafó akkor, az 555 melegszik, de ezt majd kimérem.
(#) mex válasza Tibike hozzászólására (») Szept 15, 2011 /
 
Akkor más gubanc van. Ellenőrizd át a bekötéseket, ha nem vagy biztos a BU lábkiosztásában, akkor keress hozzá adatlapot. Trafó nélkül nem melegedhet, csak helytelen bekötés esetén.
(#) Tibike válasza mex hozzászólására (») Szept 15, 2011 /
 
Köszi. Át fogom nézni a bekötéseket. De minden a kapcsolási rajz szerint van. A BU lábkiosztása megfelelő, utána néztem. Még az 555 kell átnéznem és beállítanom az impulzusokat. Sajnos eddig ezt még nem tudtam megtenni. Trafó nélkül csak az 555 melegszik.
(#) mex válasza Tibike hozzászólására (») Szept 15, 2011 /
 
Írták már többször is, hogy egyszerűen lehet ellenőrizni az 555 működését, illetve beállítását. Kösd le a 3-as kimenetéről az 50 ohm-ot, tegyél helyette 470-680 ohm értéket, és köss sorba vele egy nagyfényerejű ledet, a katód a testen legyen. Amikor az 555 vezérli a tranzisztort, akkor a lednek röviden fel kell villannia. A villanás időtartama kicsi a szünet arányához képest. Ezt tudod a két potival beállítani.
(#) Tibike válasza mex hozzászólására (») Szept 15, 2011 /
 
Köszönöm. Olvastam már én is, csak még nem volt időm rá.
(#) Markell hozzászólása Szept 19, 2011 /
 
Sziasztok!
Végre sikerült életet lehelni a ketyerébe a tranzisztor melegedése nélkül. Igazatok volt, a ferrit magos trafó nem jó választás volt, bár FET-tel lehet, hogy jól működött volna, de azt nem próbáltam. Találtam itthon egy 7W-os 230/9V-os lemezelt vasmagos trafót és ezzel teljesen jól működik, a melegedés nem számottevő. Ha tudok szerezni, akkor kicserélem majd egy nagyobb trafóra aminek jobb a hatásfoka, de egyenlőre ez is megteszi. 2 napja teszt üzemben kattog a pásztor durván 300m-es madzagon. A szikraközön (1,5CM) nincs kisülés normál üzem közben, csak ha lekötöm a madzagot a pásztorról. Elég rendesen megvág, ha egy fűszállal hozzáérek a madzaghoz, szegény macska is 1 métert ugrott nyávogva amikor átakart bújni alatta .
Bár a kondi (25uF), amit kisütök a gyújtórtafón nem töltődik fel csak 310V-ra. Így is elég nagy kitöltési tényezővel dolgozik a 555, de szerintem elég lesz.
Azonban lenne még egy kérdésem: Az autó gyújtótrafónak minél nagyobb az ellenállása annál jobb? Én egy Lada Szamara trafót használok aminek az Ohm-os ellenállása 11,5K Ohm, van egy másik trafóm is, de annak csak 5K Ohm az ellenállása. Melyikkel érhető el jobb eredmény?
(#) erdgab válasza Markell hozzászólására (») Szept 19, 2011 /
 
Ugye,hogy ugye.Nem kell 7W trafó,elég a 3W is,én dugasztápokból szoktam kiberhelni.A szamara trafó biztosan jó és ne a nagyfesz tekercs ellenállását mérd,hanem a primert,az inkább ohmos ellenállásértéket mutat.A szikraközt javaslom 8mm értéken tartani.
(#) smsanyi88 hozzászólása Szept 29, 2011 /
 
Sziasztok!
Szeretném a segítségeteket kérni. Bele akarok fogni egy villanypásztor készítésébe. Olvasgattam a hozzászólásokat, de nem jutottam dűlőre, hogy melyik lenne a legjobb...(persze erőm és időm nem volt, hogy az egészet végigolvassam )
Megkértek, hogy meg tudnék-e nézni egy v.pásztort, amit kinyomott egy villám, de az egészet újra kellene csinálni, mert jóformán minden kiment benne..
A régi egy tirisztoros volt (bt151 800r), 2 trafóval, meg néhány kiegészítővel. 1- 1,5 km-es "kerítéshez kellene, birkáknak. A tapasztalatotok szerint melyik kapcsolás lenne a legmegfelelőbb egy ilyen felhasználásra?
Ha tudnátok adni alap instrukciókat, hogy mikre figyeljek oda a készítése közben, megköszönném.
Segítségeteket előre is köszönöm.
(#) Markell hozzászólása Szept 30, 2011 /
 
Én szintén egy bt151-es tirisztoros pásztort építettem kb egy hónapja. Szürkemarhák vannak bekerítve 1,2 km-es madzaggal és tökéletesen műküdik. Elég erőset üt, pláne ha kicsit nedves a talaj is. Egy sima LADA szamara trafóval kegyeg.
A multkor véletlenül rosszul fogtam meg a rugós kapu szigetelőjét és lezsibbadt a fél karom úgy megvágott.
A pásztor alapja ez a rajz:
(#) Markell hozzászólása Szept 30, 2011 /
 
Az értékek persze nem azonosak és a hibák is kivannak javítva (pl. D8), és némi módosítást is elkövettem.
A többi kapcsolást nem ismerem, de nekem ez bevált. Ha kell tudok küldeni rajzot és képeket a készülékről, hátha segít valamit.
(#) Markell hozzászólása Szept 30, 2011 /
 
Ja és itt a kapcs.rajz: Bővebben: Link
(#) gaben62 válasza Markell hozzászólására (») Szept 30, 2011 /
 
üdv. impulzus üzemben, alacsony kitöltési tényezőjű /energiatakarékos működésnél pláne/,nem a tranzisztor bétája a legfontosabb tényező, hanem az hogy minél gyorsabban tudjon nyitni, ill.lezárni, +kollektor emmiter fesz.g határ.
T=us
Pl. Bu326, Bu 208, és BUT11A, BUT12A, BUT18A, között ég és föld a különbség a BUT javára.
(#) kadarist válasza gaben62 hozzászólására (») Szept 30, 2011 /
 
Szia!
Adatlap szerint a BU gyorsabb, mint a BUT.
(#) smsanyi88 válasza Markell hozzászólására (») Szept 30, 2011 /
 
Köszönöm a kapcsolást, annyit azért megkérdezek, hogy ez a kiinduló kapcsolás, vagy már a módosított?
Van, ami nem egészen világos: D7 szerepére nem igazán jövök rá; meg Cx és Rx értéke hogy határozható meg?..
A képeket megköszönném, ha tudnál mutatni, meg az se lenne hátrány, ha a 230-as oldalon lévő kondik fesz. értékében tudnál tanácsot adni, hogy te milyeneket használtál.
(#) Wegg válasza Markell hozzászólására (») Szept 30, 2011 /
 
A D8 as diódát fordítsd meg .Így nem fog működni ,mert a dióda kinyit mielőtt elkezdené feltöltené a kondenzátort.
(#) Markell válasza Wegg hozzászólására (») Okt 3, 2011 /
 
Igen, a D8 fordítva van a rajzon, de írtam is, hogy hibás a rajz..., azért köszi h szoltál.
(#) Markell válasza smsanyi88 hozzászólására (») Okt 3, 2011 /
 
Igen, ez a kiinduló kapcsolás. D7 a tranzisztor védelmére van csak, bár én egy zénert raktam be. Igazábol ha megfelelő tranzisztort választasz (megfelelő feszültségű) akkor elhagyható. Én az 555 kimenetére is tettem egy zénert a biztonság kedvéért.
Én Rx-et nem raktam be hiszen R6 (1M ohm) már ott van, ezen keresztül szépen kitud sülni Rx kikapcsolás után.
Cx egy bizonyos értékig a tárolt energiát befolyásolja , azért írom, hogy egy bizonyos értékig, mert az auto gyújtótrafóval nem lehet túl nagy teljesítményt átvinni, igazából nem erre lett kitalálva, de bizonyos kereteken belül nagyon jól használható. Én Cx-nek egy 16 és egty 25µF-os 450V-os motortindítót használok (Egy kapcsolóval választható hogy melyiket töltse). A tapasztalatom a következő: A 10u-os kondi szépen feltöltődik 330V-ra mielőtt kisülne, a 25u kondi viszont csak 290-300V körüli értékre tölt fel kisütés előtt ( a tirisztor gyújtása 1 másodpercenként történik). Nyilván ha több időt hagyok a töltésre pl. 2s, akkor a 25u kondi is feltölt 330V-ra. Én 330V-nál többet nem tudtam kihozni a berendezésből. A lényeg hogy 25µF-os kondinál szerintem nem kell nagyobb, ez 300V-os töltöttségnél már 1,125J tárolt energiát jelent, lovakhoz pl 1J-nál erősebbet nem is javasolnak.
Én a kapcsolásból kihagytam D9-et 'R/Trafó' ellenállást is. C4 és C5 helyett én egy darab 22n/630V kondit raktam be, 2db 47n/400V is tökéletes, de igazából ez az ág is kihagyható (mivel pár forintos tétel én beraktam). C3 elvileg a diak gyújtó feszültsége (30-32V ) fölé nem mehet, én egy 63V-os kondit raktam be. Ma ha lesz időm csinálok képeket és közzéteszem.
(#) dizi válasza Markell hozzászólására (») Okt 4, 2011 /
 
Hi
Az a kapcsoló amivel a kondikat váltod nem fogja sokáig bírni,mert ott azért a 25 mikrós kondi kisülésekor talán még 100 Amper is megjelenik.
(#) Hier hozzászólása Okt 4, 2011 /
 
Idézet:
„szevasz:nagyon egyszerü,eggy 555-ös ic-t használj
huszonforint,meg kell 2-3 ellenálás meg 1-2 kondi,most időhiányban csak ennyit üdv:lali”


Sziasztok!

ezt még az első oldalon találtam, és olyan kérdésem merült fel, hogy nekem csak egy 8 méteres kerítés szakaszt kell levédenem, 4 sorban gondoltam a vezetéket, vagyis csak egy olyan 32 méternyit kell védenem, erre a kis teljesítményre is megfelelő az terv ami a hozzászólásban van?

Köszi előre is.
Következő: »»   108 / 289
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem