Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autó-generátor nem tölt rendesen
Lapozás: OK   67 / 157
(#) pinkova válasza dozyas hozzászólására (») Okt 18, 2011 /
 
Menj át a Hornunghoz!
(#) Akashi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 18, 2011 /
 
Köszönöm. Akkor elég lesz bőven a BD244, csak a hűtést kell megoldani. Hajtogattam egy dobozt, arra csavaroztam fel a BD-t. Kicsit áttervezem a nyákot, hogy könnyebb legyen szerelni, és kiönteni, nomeg ha szükséges élesben lehessen még rajta állítani.
Csak azt nem tudom mivel öntsem ki. A sziló nem jó, megmarta a cuccost. Bitumen esetleg? Gyantám nincs sajna..
Ha kész felteszem a tervekkel együtt.
(#) Akashi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 18, 2011 /
 
Egy fárasztó kérdésem lehet?
Miért kell pont 2db. dióda sorban a zéner elé?
Ill. a kapcsolásban nem értem miért alkalmaztak 470+560ohm ellenállást? Nem lenne elég 1db. 1K-s, és a kondit rögtön a - ágra kötnénk?
(#) Akashi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 18, 2011 /
 
Értem. Tehát elvileg 1db dióda + nagyobb zénerrel is működne?
(#) dozyas válasza pinkova hozzászólására (») Okt 18, 2011 /
 
Köszi IMI!
(#) Akashi hozzászólása Okt 19, 2011 /
 
Készítettem egy szimulációt. Egy 12v40W izzó szimulálja a gerjesztőtekercset. A led visszajelzi, amikor a szabályzó dolgozik.
Szerintetek gyakorlatban életképes lehet a kapcsolásvgay hiányzik még valami róla? (megbízhatóság terén) A legminimalistább megoldásra törekedtem.
(#) Akashi válasza Akashi hozzászólására (») Okt 21, 2011 /
 
Hát végülis megépítettem. Most teszteltem le labortáppal, és egy 21W-os izzóval. Az egész szerkezet egy kicsi aludobozba van szerelve,amit majd kiöntök bitumennel.
Bár a maximum áramerősség 2A-ben limitálva van a 470-es ellenállással, a BD rendesen melegíti a dobozt ha épp szabályoz, (1,5A) de még kézzel épp meg lehet fogni. Elvileg bírnia kell a terhelést, ha a hűtőfelület elég.
Felteszem a nyáktervet a beültetéssel, ha valakit esetleg érdekel.
Az egész cucc párszáz forintból megépíthető.
(#) kényszerkezdő hozzászólása Okt 28, 2011 /
 
Sziasztok!Bele vágnék a közepébe, '91 Renault Trafic 2,5D
generátor túltöltés problémával küzd. Megreléztem a gyújtáskapcsolóról érkező B+ szálat, mivel típushiba ezeknél, hogy kontakt hiba esetén a feszültséget kevesebbnek érzékeli a Valeo fesszabályzó és túl nagyot tölt az akksira- egy 1,5 éveset szét is durrantott. Egyébként 16-17V az érték- igaz az új akksit is feltornázta 15,5V körülire...
Végül is relézéssel nem küszöbölődött ki a hiba. Új utángyártott fesszabályzó került rá, de ennek a 2 vezetékes csokin és a generátorra csúsztatandó kék vezetéken kívül van egy citromsárga vezetéke is a szabályzó túloldalán- ez le lett szigetelve.
Na most a malőr ott történt, hogy az eredeti rögzítő csavarok belógtak a forgórészig és indításkor blokkolták azt. Tehát 4 másodpercig csikorgó féktárcsa, enyhe füst és égett szag... Talán, ha 20 másodpercig ment így a diesel( sötét volt). Leállítás után, újra gyújtásra téve már nem világított a töltésjelző lámpa. Vissza a régi szabályzó, ugyan úgy túl tölt. Tehát a generátor nem sérült. Kérdés, hogy az utángyártott fesszab. valóban meghalt-e vagy csak gazdi rosszul emlékezett előtte és még sem világított a töltés lámpa, tehát a sárga vezetéket is valahova be kellene kötni- tehát pl. nem plussz opció.
Illetve van egy hasonló Valeo generátorom ami kicsit egyszerűsített bekötésű( sztem személyautóé). Ugyan úgy rajta van a csavaros B+ és B- és a fesszabályzón kék csúszósarus vezeték, de a csokis kivezetésén már csak egy csúszkát alkalmaznak. Beszerelhető a másik helyére, de működhet így?
(#) zolika60 válasza kényszerkezdő hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
Szerintem próbáld meg a gyári szabályozóval, a B+ pedig az akku +-ra kötve. Ha így is magas a feszültség, vizsgáld meg a generátor testelését is.
(#) kényszerkezdő hozzászólása Okt 28, 2011 /
 
Közben találtam fotót az utángyártott szabályzóról, néhány homályos folt világosabbá vált!
Ezek szerint a sárga saru állandó pozitívot kell kapjon!?

A másik generátor meglévő csúszkája pedig a vastagabb, képen látható "L "jelzésű lesz, tehát a gy.kapcs. B+-ja nincs rajta gyárilag.
Ennek meg vannak az adatai is:
Valeo YX1925 12V 2181008
MODELE DEPOSE 02.88
12V 50A
2105761 A-8 E

Csavar a forgórész vasmagját érte el... :S

HC130347.JPG
    
(#) kényszerkezdő válasza zolika60 hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
Ezeket megcsináltam az elején! Még szinte nagyobb feszültséget mértem a generátor B+-ján mint magán az akksin. A generátor B- testről is mértem nem jelentkezett feszültség esés, de a csatlakozókat is megcsiszoltam.
Tehát a gyári szabályzó rossz lehet, bár zavarja a mérést az alapból magas feszültség is.
De 15,4 V akksi feszültségnél akkor sem szabadna 16-17V-t töltsön, főleg ha magán a generátoron is meg van az akksin mért nyugalmi érték.
(#) Busz válasza kényszerkezdő hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
Autónál a töltésjelző lámpa mialapján jelez vissza? Tehát mit mér, mi az az érték aminél visszajelez hogy van-e töltés vagy nincs?
Nissan Primeranál csak 3 ezres fordulat fölött alszik el a töltést jelző lámpa, de az akksi rendszerint lemerül mélykisülésig. Hiába pörgetem a motort, a rádió is kikapcsol...
(#) kényszerkezdő válasza Busz hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
Primeranal el kellene aludnia a kontroll lámpának, ha tölt a generátor, már ezres fordulaton. Tehát ahogy írod is nem tölt.
Nem is csoda, hogy lemerül...
Végig kellene zongorázni a szokásos dolgokat. Szemrevételezni a csatlakozókat, multiméterrel mérni egy töltést és ha nincs vagy kevés akkor lehet kiszerelni és megnézni a kefék állapotát. Szerintem első körben azokra lehet gyanakodni, ezek a japán generátorok sokat elfutnak problémamentesen és a nagy futásteljesítmény miatt a kefe ami elsőnek elfogy.
De vannak itt villamosságban jártas fórumozók, ők talán pontosabbat tudnak mondani.
(#) kényszerkezdő válasza kényszerkezdő hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
Felraktam újra a mellékelt fotón látható szabályzót és bekötöttem pozitívra a hibádzó sárga szálat( generátor B+ csavaros részére). Egyből vissza jelzett a kontroll lámpa.
Viszont most még többet tölt mint a régi szabályzó... :S
Nyugalmi helyzetben 15,5V van az akksiban és beindítva 16V-18V-ig megy fel a töltés alapjáratról fordulatig.
(#) potyo válasza Busz hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
Ahogy kényszerkezdő is írta, ez nagyon kefegyanús, lehet kopott, de akár beszorult kefe is. Ha ez nem, akkor lehet tovább agyalni.

A töltésjelző tipikusan attól alszik el, hogy a generátor segéddiódahídján megjelenik a névleges feszültség. Ez még nem jelenti azt 100% biztonsággal, hogy a generátor tud is adni elég áramot, de az esetek túlnyomó részében igen. Ha nem alszik el a lámpa, az viszont biztosan azt jelenti, hogy a generátor nem tölt.
(#) akos70 válasza kényszerkezdő hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
Alkatrészcserebere előtt szét kellett volna szedni azt a generátort, és kimérni minden részét. Nem csak a feszszab miatt lehet magas a töltőfesz.
A másik generátorod is jó lehet rá, ha a felfogatás egyezik, de csak egyben, az alkatrészek nem csereberélhetőek egymás között.
Az, aminek a szabályzójára csak egy vezeték megy, az segéddiódás, amire 2 megy, az külső gerjesztésű.
(#) Akashi hozzászólása Nov 7, 2011 /
 
Baj van!
Felszereltem a traktorra a fesz.szabályzóm, beindítottam a gépet, beállítottam a szabályzót 14.2 voltra. Minden szép és jó, simán tartotta a feszültséget.
A fesz.szab doboza jobban melegedett a vártnál. Kb. 15 perc után már nem tudtam rajta tartani az ujjam,de még nem sercegett le róla a nyál... (mármint a dobozról)
Egyszercsak zárlatossá vált a DB244.. szóval a hűtés kevés.
Az lenne a kérdésem, mekkora felületű hűtőbordára lenne szükség,hogy tudom kiszámolni ill. lehet valahogy limitálni a DB tranyón átfolyó áramerősséget hogy ne terhelődjön túl egy esetleges rövidzárnál?
(#) Akashi válasza Akashi hozzászólására (») Nov 7, 2011 /
 
Ja, elfelejtettem.... Megmértem a gerjesztőtekercset, 10 volt feszültségen 1.8 Ampert vesz fel ha ez érdekes lehet.
(#) potyo válasza Akashi hozzászólására (») Nov 7, 2011 /
 
Szerintem az a probléma, hogy zárt dobozba tetted. 14V-on ott folyna maximum 2,5A, ha a tranzisztoron esik 1,5V, az még mindig csak 3,75W. Ehhez nem kell túl nagy hűtőborda, de a hűtőborda körül kell, hogy tudjon a levegő áramlani.
(#) Akashi válasza potyo hozzászólására (») Nov 7, 2011 /
 
Köszi...

Annyira megmelegedett a tranyó, hogy megolvadt a szigetelőgyűrű.
A doboz felülete kb. 70cm2. Lehet az a gond, hogy nagyon vékony a lemez, és nem képes elég gyorsan elvezetni a hőt?
Azon gondolkodtam hogy a megmaradt tartalék áramkört egy öntött alu dobozba (valami orosz kapcsoló volt) szerelem, annak eléggé vastag az anyaga (és van tömege) hogy el tudja vezetni a keletkező hőt. A doboz felülete egyébként elég lenne?
Sajnos itt a "tanyán" most nincs lehetőségem szigetelőgyürűzni stb.. valami olyan tranzisztor rögzítést/szigetelést kell kitalálnom ami itt is kivitelezhető. Tudtok ilyet? Egy TO220 tokost kellene rögzitenem, de se állványosfúró, se menetvágó, se szigetelőgyűrű nincs itt. Csillám, és paszta az van..
(#) potyo válasza Akashi hozzászólására (») Nov 7, 2011 /
 
Hm. nekem most nem tiszta, hogy eddig a dobozt használtad hűtőfelületnek vagy sem? A 70cm2-ben biztos vagy? Ha ott tényleg csak az említett hőmennyiség fejlődik, akkor a felületnek elégnek kell lennie. Én attól tartok, hogy analóg üzembe kerül a tranzisztor, és sokkal jobban melegszik, mint indokolt lenne. Mondjuk ezen nemnagyon tudsz segíteni, mert az analóg üzem az ilyen. Olyan kapcsolást kellene készíteni hozzá, hogy a tranzisztor ne kerülhessen analóg üzembe, és én inkább mosfetet használnék, mert azon még kisebb a veszteség. Nekem egy ilyen szabályzó gyakorlatilag melegedés nélkül dolgozik, megpróbálom megkeresni a rajzát.
(#) Akashi válasza potyo hozzászólására (») Nov 7, 2011 /
 
Köszönöm, a rajznak nagyon örülnék!!!

Egyébként a dobozt használtam hűtőfelületnek. Ez egy kb 4cmx4cmx2cm-es doboz.
Érdekes ám, mert mikor labortáppal próbáltam otthon nem melegedett ennyire. Igaz ott kevesebb terheléssel mert nem tudtam mekkora áramot vesz fel a generátor gerjesztőtekercse.
(hogy érted hogy átment analógba?)
(#) potyo válasza Akashi hozzászólására (») Nov 7, 2011 /
 
A tranzisztor akkor melegszik legkevésbé, amikor két állapot között kapcsolgat. Vagy teljesen nyitva van, és kb. rövidzárként viselkedik, vagy teljesen zárva, és akkor meg szakadásként viselkedik. Előbbi esetben a feszültségesés rajta minimális, így hiába nagy az áram rajta keresztül, kicsi marad a melegedés. Utóbbi esetben meg az áram szinte nulla, ezért hiába van rajta a teljes tápfeszültség, szintén nem melegszik. De a tranzisztor tud olyat is csinálni, hogy pl. 6V-ot vesz magára miközben folyik mondjuk 1A, ezért rajta 6W veszteség fejlődik, ez az analóg, más néven erősítőüzem. Így is tud szabályozni, mert mondjuk mászkál 10V és 2V között, csak épp ez nem túl ideális számunkra. Mivel a generátor forgórésze jelentős induktivitással rendelkezik, így lazán meg lehet azt csinálni, hogy a tranzisztort ki-be kapcsolgatjuk, a tekercs meg kiátlagolja az áramot magának.

Az én kapcsolásom abban különbözik, hogy egy műveleti erősítő van benne komparátorként használva, ami a generátor segéddiódahídján mindig jelenlevő hullámosságot kihasználva ki-be kapcsolgatja a kimeneti mosfetet, így az vagy teljesen vezet, vagy teljesen zárva van, nagyon rövid időt tölt a két állapot között. A 78L05 biztosítja a referenciát az áramkör számára, ha ez stabilan 5V-ot ad, akkor a generátor stabilan tartja a potméterrel beállított kimeneti feszültséget - ezt elvileg akár 5V-os zenerrel is meg lehet csinálni, azért 5V-os zenert mondok, mert annak a legkisebb a hőmérsékletfüggése. Nekem egy kb. 3x3 centis lemez van az IRF9540-re csavarozva, de kézmelegséget nem éri el. A B+ pont az a gyújtáskapcsoló utánról kell, hogy legyen táplálva, bár gondolom ez logikus abból, hogy oda van jelölve a töltésjelző lámpa. Lehet, hogy a B+ áramkörhöz vezetését el is lehetne hagyni, de én úgy voltam vele, hogyha már építek, akkor az akkun tartsam a feszültséget pontosan, ne a generátor segéddiódahídján, így beletettem ezt is. A D3 szerepe, hogy megakadályozza az áram folyását a B+-tól a gerjesztés felé, amikor áll a motor (gyakorlatilag gyújtáson ne nyeljen le gerjesztés folyamatosan 2A környékét, illetve nehogy a gerjesztés túlmelegedjen), valamint akkor emiatt kellett a D4 is, hogy ha a B+ valamiért lekapcsolódna (traktornál ez általában simán kivitelezhető, hogy a motor járhat a gyújtáskapcsolótól függetlenül), akkor a D3 miatti feszültségesés miatt ne legyen az akku túltöltve.
(#) Akashi válasza potyo hozzászólására (») Nov 7, 2011 /
 
Értem..tehát attól melegedett ennyire mert a tranzisztor nem kapcsolgatott hanem kvázi folyamatos üzemben volt.

Itt a traktoron nincs gyújtáskapcsoló, csak egy áramtalanitó ami leveszi a testet az akkuról.
A generátoron nincs segéddióda kivezetés, így a tápot a fesz.szabályozó az akksiról kapja.

Szóval azért melegedett ennyire mert nincs semmi hiszterézise a szabályozónak??? Vagyis nem kapcsolgat hanem beáll a két állapot közé, úgy szabályoz..
valahogy határozottabbá kell tenni a tranzisztor kapcsolását, hogy határozottan zárjon le és nyisson, csak azt nem tudom még hogyan.

A rajzot köszönöm, átnézem, de nekem valami egyszerűbb kellene, mert itt nagyon ridegtartásban vannak a gépek.
(#) potyo válasza Akashi hozzászólására (») Nov 7, 2011 /
 
Na akkor az megint kérdéses, hogy ha a szabályzó csak az akkuról szabályoz, akkor az én szabályzóm is mennyire működne melegedés nélkül, mert terhelés nélkül az akku eléggé csúcsegyenirányítóként működik, nem lesz rajta a generátor kimeneti hullámossága. A tiéd pedig így szinte biztosan analóg üzemben megy. Szerintem a megfelelő hűtésre gyúrj rá, mert ha el tudod vinni a hőt tranzisztorról, akkor nyert ügyed van.

Amúgy a ridegtartás önmagában nem annyira probléma. A rezgés az, ami miatt az elektronikát mechanikailag stabilra kell megcsinálni, ha ez megvan, akkor más probléma nem szabad, hogy legyen vele.
(#) Akashi válasza potyo hozzászólására (») Nov 9, 2011 /
 
Készítettem egy új szimulációt. Ez talán nem megy át analógba, mert gyorsan kapcsol. De erősítsetek meg légyszives.
(#) Akashi válasza Akashi hozzászólására (») Nov 9, 2011 /
 
Na.. a kép lemaradt valamiért.
Szóval itt ha jól gondolom, nem kell a tranzisztor alá szigetelés mert a kollektora a negativ. (MTZ-be)
Azért erősítsetek vagy cáfoljatok meg légyszíves mielőtt nekiállok az áramkörnek.
TL072 jó lehet az áramkörbe?
(#) Inhouse válasza Akashi hozzászólására (») Nov 9, 2011 /
 
Ritkán kerül a kollektor testre, itt sincs ott szerintem. Te hol látod úgy?

Üdv
Inhouse
(#) Akashi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 9, 2011 /
 
Tényleg, elnéztem.. bakkaaa..
de ami a lényeg jó lenne ha a tranyó hűtőfelületét nem kéne szigetelgetni, csak lecsavarozni és kész.. mert nekem mindig ezzel van a gondom.
(#) akos70 válasza Akashi hozzászólására (») Nov 9, 2011 /
 
Nem akarok beleszólni, de ez így tényleg megéri?
Bővebben: Link
Következő: »»   67 / 157
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem