Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   167 / 970
(#) erbe válasza zoli_varga hozzászólására (») Okt 6, 2011 /
 
Egykor, mikor a mi óránkat kötötték be, az idősebbik megjegyezte, hogy aki ezt készítette, adja vissza a szakmunkásbizonyítványát (ÉN). Egykor villanyszerelő, ma műszaki informatikus mérnök.
(#) zoli_varga válasza tibistor hozzászólására (») Okt 7, 2011 /
 
Szia.
Mivel ez nem önálló főzőlap ezért valószínűleg a fokozatokat a sütőre szerelt vezérlőben kellene keresni.
(#) zoli_varga hozzászólása Okt 7, 2011 /
 
Egy kérésem volna:
Akinek megvan az éintésvédelmi felülvizsgálók kézikönyve és az elektromos berendezések felülvizsgálói kézikönyv küldjön már privát üzenetet legyen oly szíves.
(#) walter válasza karaszbandi hozzászólására (») Okt 7, 2011 /
 
"Hát a folytóval nem is a brummot csökkentetted, hanem az egyenirányított villany szűrésén segítettél. Az nem ugyanaz."
De a kettő itt ugyan az.
(Bocs Zoli ez a csövesbe illene.)
(#) tibistor válasza zoli_varga hozzászólására (») Okt 7, 2011 /
 
Igen, közben erre is rájöttem, azonban a sütő része már nem szerezhető meg.
Arra gondoltam, saját készítésű fokozatszabályozót kéne összehozni. Azt olvasgattam itt a fórumokban, hogy tán triakkal viszonylag egyszerűen megoldható volna.
Csak sajnos nem vagyok szakember, egyedül a kapcsolást nem tudom összehozni.
Nem tudnál ebben segíteni? Kb. 1500 W-ot kellene fokozatmentesen szabályozni. Konkrét értékű alkartészeket tartalmazó rajzra volna szükségem.
De mindenki más segítségét nagy köszönettel venném.
(#) zoli_varga válasza tibistor hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
Mivel nem vagy szakember nem ajánlom a moddingolást.
De igazad van, triakos fázishasításos teljesítményszabályozóval megoldható.
Az érintésvédelmét azonban szakembernek kéne megoldani.
(#) tibistor válasza zoli_varga hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
A saját felelősségemre sem tudnál rajzot küldeni?
(szereltem már villanyt, és elektromos kütyüket -
230V-osakat is - eleget)
(#) karaszbandi válasza tibistor hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
Tisztában vagy az érintésvédelemmel? Az, hogy szereltem épp eleget, az még nem jelent semmit. Én is tankoltam autót épp eleget, mégsem vagyok benzinkutas. Saját felelősségedre azt csinálsz amit csak szeretnél, de segítséget ilyen formában ne várj.
(#) tibistor válasza karaszbandi hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
Magad bizonyítod azt, hogy nem kell feltétlen villanyszerelőnek lenni ahhoz, hogy valaki villanyt szereljen. (Mint ahogyan nem kell benzinkutasnak lenned ahhoz, hogy megtankolj. - ezt te írtad)
Kellő gyakorlattal Te sem gyújtod fel a benzinkutat, és engem sem vág agyon az áram. Mindkét esetben a saját felelősségünkre járunk el, és ezt semmi írott, vagy iratlan szabály nem tiltja.
Igen, tisztában vagyok az érintésvédelemmel!
Sajnos itt inkább szakmai gőgöt látok. Sajnálom!
Hagyjuk az egészet a fenébe!
Üdv.
(#) zoli_varga válasza tibistor hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
Bővebben: Link

Ez műszaki szempontból elég, de a triak cseréjével a teljesítmény növelhető. Viszont azt vedd figyelembe hogy hogy ehhez már igencsak kell hűteni a triakot, valamint némi EMI zavart is gerjeszt a kapcsolás.
A triakot hűtő borda feszültség alá is kerülhet!
(#) kendre256 válasza tibistor hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
"Sajnos itt inkább szakmai gőgöt látok."
Én itt a hozzáértők részéről inkább az élet tiszteletét, az óvatosságot, a felelősségérzetet látom (persze egy kicsit a szakma védelmét is a mindenféle barkácsolóktól), de szakmai gőgöt semmiképpen.
(Mindezeket annak ellenére mondom, megvan egyes "villanyszerelők" hozzáértéséről a véleményem.)
(#) tibistor válasza zoli_varga hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
Zoli!
Nagyon szépen köszönöm a linket.
Én ezzel a témát le is zárnám.
"karaszbandi"nak és "kendre256"-nak PM-et küldtem, mert nem ide tartozik a magán téma kifejtése.
Bocs, ha valakit megbántottam!
Mégegyszer köszi, és üdvözlet mindenkinek!
(#) zoli_varga válasza tibistor hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
Segíteni vagyunk itt.

De azért teljes mértékben egyetértek mindenkivel aki védi a szakmát és ezáltal titeket.

Gondolj bele hogy a csináld magad (DIY) eszközöket is olyanok készítik akik konyítanak valamit a szakmához.

Más kérdés hogy az országban olyan nagy a különbség a szegények és gazdagok (és a szegények és szegények) között hogy kénytelen kelletlen az ember megcsinálni, megtanulni egy csomó dolgot.
De ettől még nem válik a szakma képviselőjévé.
Nem is azzal van a baj amikor saját részre tuningol valaki mert az nem kerülhet forgalomba, valamint csak szűkebb körben okozhat életveszélyt. Mindet feltételes módban írom mert születhetnek jó megoldások is.
Villanyszerelőként nemrég szereztem képzettséget, de előtte is kellett műszerészként erősáramú munkát végeznem sőt megkerülhetetlen volt. De kijártam hogy legyen végzettségem mert egy balesetnél a munkaadód már mentesül is ha nincs megfelelő végzettséged.
Szóval csak óvatosan.

És bár mindig előjön hogy a laikusok szerelni akarnak, kérlek ne tegyétek. Ezekből adódnak az összesodort kötések, laposvezetéken vételeznek 16A -okat, meg a megpatkolások.

Ne feledjétek: a feszültség alatt levő vezeték ugyanúgy néz ki mint a feszültségmentes csak más a fogása.
(#) ekkold válasza tibistor hozzászólására (») Okt 9, 2011 /
 
Tibi: ha már te akarsz szabályozást építeni, akkor szerintem nézz szét kicsit jobban az adott témakörben. A fázishasításos szabályozás rengeteg zavart kelt a hálózatban, nagy teljesítmények esetén, az áramimpulzusok szószerint rázzák a vezetékeket és a kötéseket, ezért ilyen célre ma már korszerütlennek tekinthető.
Azonban höfejlesztő készülékekhez létezik más egyszerü alternatíva is: a periódus-csoport szabályozás. Gyakorlatilag ez arról szól, hogy a hálózat nullaátmeneteinél, ki/be kapcsolgatja a fogyasztót (a periódusidő néhány másodperc - ami fütőberendezéseknél nem probléma). A ki/be kapcsolás időaránya határozza meg a teljesítményt.

Ehez kell egy nullaátmenet kapcsoló pl. MOC3061 (az adatlapja szerinti kiépítéssel), és egy alacsonyfrekvenciás pwm szabályozóval kell meghajtani (ez kialakítható pl. egy dual opampból : háromszög-generátor + komparátor). Persze ehez némileg több áramkörépítési affinitás kell, mint egy fázishasítós szabályozóhoz...
(#) Dániel X hozzászólása Okt 9, 2011 /
 
Üdv!

Hogyan tudom kiszámolni hogy egy adott keresztmetszetű és hosszúságú vezeték mennyire terhelhető? Pc táp vezetékről van szó de a képletet, számítási módot is tudni akarom.
(#) proba válasza Dániel X hozzászólására (») Okt 9, 2011 /
 
Nagyon "egyszerű" ,megnézed az adott vezeték keresztmetszet terhelhetőségét ,és megszorzod egy korrekciós tényezővel,ami a vezeték szigetelésének anyagától kezdve a párhuzamosan futó vezetékek terhelésétől az adott hely szellőzésétől...és még sok egyébtől függ.Erősáramú kábelekre transzformátorokra találtam már ilyen közelítő táblázatot ,de a te esetedre sajna nem biztos hogy pontosan ráillenek.
(#) tibistor válasza ekkold hozzászólására (») Okt 9, 2011 /
 
Köszi. Ez egy nagyon hasznos válasz és tanács volt a problémámra. Ilyenkor örül a lelkem, mert legalább a fonál végét a kezembe adják, amin elindulhatok.
Tudok a fázishasításos megoldás jelentős RF-zavar keltő hatásáról, és szűrő beépítésének szükségességéről, de hogy ilyen mértékű problémákat is okoz, arról nem hallottam. Ezzel a hullámcsomag vezérléssel még nem foglalkoztam. Bár tudom mit jelent, az alacsonyfrekvenciás PWM megalkotása elméleti oldalát nézve még gondot okoz.
Köszi, és üdv.
(#) karaszbandi válasza Dániel X hozzászólására (») Okt 10, 2011 /
 
Fordítva közelíted meg a dolgot. Van egy terhelésed, van x m kábeled y keresztmetszettel.
Ennek a feszültség esését számold ki és a melegedését,és döntsd el, hogy neked megfelelő e. Az áramot ebből következően a keresztmetszethez max10A/mm2 értékkel számolhatod.
(#) Dániel X válasza karaszbandi hozzászólására (») Okt 10, 2011 /
 
Oké.
Köszi a választ mindenkinek.
(#) Kovács Tibor hozzászólása Okt 17, 2011 /
 
Sziasztok!
Tudja valaki hogy mi a különbség az egykori Bakony Művek BS és BK kismegszakitói között? ...kösz
(#) Balli hozzászólása Okt 20, 2011 /
 
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni tőletek, hogy milyen kismegszakítót válasszak a panellakásomba.

A villanyóra és a hozzá tartozó B20A es kismegszakító a pincében van, így egy esetleges zárlat esetén le kell botorkálni a sötétbe és visszakapcsolni.
A lakásban 5 ágba vannak kötve a vezetékek helyiségenként. (Eddig olvadóbiztosíték volt de új vezeték új biztosítótábla lesz beépítve)

Az a bajom hogy ha pl 5db 10 Amperes kismegszakítót rakok, akkor a lakás minden konnektorába dughatok kb 2300W teljesítményű fogyasztót de ha pl megy a mosógép pl 9 Amper meg megy a vasaló Pl 9 Amper és még mondjuk 3 Amperral világítás, akkor a lakás kismegszakítói nem oldanak le mert külön vannak kötve és egyenként nem érték el a 10 A es határt viszont a pincében összesen már elérte a 20A-t
Hogy lehetne ezt megoldani? Ha csak 5db 6A os megszakítót rakok akkor meg nem bírja el a vasalót.

vagy rakjak a lakásba az összes elé a bejövő vezetékre egy 16 Amperosat és mint egy főkapcsoló az oldana ki hamarabb?
Bármilyen segítségnek örülök.
Előre is köszi a választ.
Balli
(#) karaszbandi válasza Balli hozzászólására (») Okt 20, 2011 /
 
Na, akkor segítségért fordulj egy szakképzett villanyszerelőhöz, lehetőleg ahoz, aki át fogja vezetékelni a lakást.

A te megközelítésed teljesen téves.

Dugalj körök elé 16A kell. Világítás körök elé elég a 6A vastagon. Az áramköröket nem kombináljuk. Zárlat esetében általában végig lemegy minden a mérőig, tehát nem fogod megúszni a mászkálást. Amiről te beszéltél, az a túlterhelés.
(#) Balli válasza karaszbandi hozzászólására (») Okt 20, 2011 /
 
Köszi a segítséget
Nem az a lényeg hogy 10 vagy 16 azt csak az egyszerűség kedvéért írtam, hanem hogy hogy oldjam meg hogy egyenként nem haladják meg a kismegszakító max terhelését viszont összeadva már igen.
A szakképzett szerelő nem foglalkozik kényelmi okokkal hogy le kell e menni a pincébe, ezért érdeklődök itt, hogy nincs e valami alternatíva.
Amúgy miért rossz az a felvetés, hogy elé mintegy főkapcsoló legyen egy kismegszakító pl A karakterisztikával? Légyszíves indokold meg. Esetleg más tipp?
(#) karaszbandi válasza Balli hozzászólására (») Okt 20, 2011 /
 
Akkor a következő a javaslat.

Kényelmi okokból tessék csökkenteni a készülékek számát, illetve az egyidejűleg használt nagy fogyasztók számát.
Másik megoldás, kérni az áramszolgáltatótól 32A kismegszakítót, és annak megfelelően kiépíteni a lakáshoz menő fővezetéket. Ezután sokkal ritkábban kell lemenni a pincébe. Semmi ördöngősség nincs ebben. Ez egyszerű matamatika.

16A+10A és máris egy percen belül mehetsz felkapcsolni a pincébe. Mindent a megfelelő eszközzel!
(#) Sword hozzászólása Okt 20, 2011 /
 
Sziasztok!

Korábban már felmerült a probléma, megoldást nem találtam, de egyre égetőbb lenne.
Adott egy elektromos infrafűtés, ami vezérelt (éjszakai) és normál tarifás mérőről is üzemel. Az átkapcsoló a villanyóra szekrényben van és nem hangfrekis, hanem konkrétan egy óra. A fűtést egy mágneskapcsoló kapcsolja, mait szobai termosztát vezérel. Nappali áramnál nincs hiba, éjszakainál viszont nem kapcsol le magától. Nem hinném, hogy beragad a mágneskapcsoló, mert manuálisan a termosztát letekerésével elenged, magától viszont nem. Tehát ha 18 fokra állítom, akkor is fűt 22-23-ig is, nappal viszont teljesen pontos.
Azt sajnos nem tudom mi hogy van kötve, nem értek a villanyszereléshez, meg leve csak egy halom drótot látok.
Ami biztos, hogy a termosztátba csak egy érpár megy.
Hogy fordulhat leő ez a hiba? Se a mágneskapcsoló, se a termosztát nem tudja, hogy mit kapcsol, ráadásul a két áram ugyanaz, csak külön mérőn megy át és külön vezetéken jön a megszakítókig.
(#) proba válasza Sword hozzászólására (») Okt 20, 2011 /
 
Hívj villanyszerelőt.A termosztát szerintem rosszul van bekötve.Mellékesen szerintem ehhez két mágneskapcsoló kellene,egy amit a termosztát vezérel (ha a termosztát önmagában nem képes a fűtőtest kapcsolására) ,egy meg az éjszakai nappali áram átkapcsoláshoz kell .Sajna szerintem a jelenlegi formában a lakás egy részében a termosztát bekapcsolásának ideje alatt az éjszakai áram is megjelenik. Ami az áramszámlát tekintve neked jó,de ha nem tudsz róla akkor igen balesetveszélyes.(lekapcsolt nappali biztosíték mellett is bizonyos fogyasztók áram alatt vannak az éjszakain keresztül,ha éppen van vezérelt áram)
(#) Sword hozzászólása Okt 20, 2011 /
 
Lehetséges, hogy van egy átkapcsoló is, sőt szerintem biztos, mert szoktam hallani egy halk kattanást 10h-kor a
(10h kor kapcsol be az éjszakai és reggel 8 körül ki)
Ez biztos nem a mágneskapcsoló hangja, mert az konkrétan csattan, olyan hangja van.
Tudtommal egyedül a fűtésre van rákötve az éjszaki. Minden más fogyasztó a nappaliról megy.
Valahogy ki kéne szűrni, hogy a mágneskapcsoló vagy a termosztát-e a ludas. Ha az utóbbi, azt tudom cserélni magam is, az előbbihez villanyszerelő kéne.
Jah és állítólag ez évekig működött hibátlanul...
Ellenben a jelenség mégis kötési hibára utal, hiszen a kapcsolóknak csak két állása van, így ilyen reprodukálható hibát nem okozhatna csak maga a mágneskapcsoló vagy a termosztát.
(#) proba válasza Sword hozzászólására (») Okt 20, 2011 /
 
Hát ha tudod akkor derítsd ki hogyan van kötve.Így nekem az jön ki ,hogy az éjszakai direktbe rá van kötve a fűtőtestre ,a nappali meg a termosztátal vezérelt mágneskapcsolóval.
Először is ha csak nappali áram van a termosztátra kattog a mágneskapcsoló?
Ha van éjszakai áram a mágneskapcsoló akkor is kattog a termosztátra?
A mágneskapcsolón mennyi vezeték van (ill hova mehetnek?)
(#) karaszbandi válasza Sword hozzászólására (») Okt 20, 2011 /
 
Egy biztos, hogy egy mágneskapcsolóval nem tudod megoldani a két mérő átkapcsolását!

Oda minimum kettő kellene, amit az órád kapcsolgat. A termosztátot pedig a megfelelő közös ágba kell(ene) kötni.
(#) Sword válasza proba hozzászólására (») Okt 21, 2011 /
 
Igen, ha csak nappali megy, akkor is kattog, ahogy tekergetem a termosztátot, sőt mint mondtam, igy tökéletesen működik is ebben az időszakban.
Éjszakaira szintén kattog, de ha bekapcsolt állapotban elérte a beállított hőmérsékletet a termosztát, nem kapcsol ki, csak ha kézzel letekerem jó 5-6 fokkal lejjebb.
Képet sajnos hétfőn tudok legközelebb csinálni, fejből nem emlékszem, talán4-4 vezeték kapcsolódik a mágneskapcsolóhoz, de azt sem tudom, hogy ez melyik mágneskapcsoló lenne.
Egyébként tavaly már látta villanyszerelő, de elintézte annyival, hogy olcsó a termosztát és ezért pontatlan. Nem akarta megérteni, hogy nappal tökéletesen működik. Nem voltam épp otthon, de szerintem nem is mért semmit.
Következő: »»   167 / 970
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem