Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Kémiai-ónozás. És kémiai ónozóban lehet elkövetni.
UI.: Ennyit birtam irni, mert ugy fáj a fogam hogy megveszek :S. Majd valaki ugyis részletezi(remélem).
Lehet kémiai ónozni, ez az egyszerűbb, de kevésbé jó módszer és van a galván ónozás. Ehhez már kell ónanód (ónlap), galvánozó lötty, és áram
Két módszer van. Az egyik a kémiai ónozás. Ezt boltban tudod megvenni, és később ónII-vel lehet feljavítgatni.
Ezt maratás után rálocsolod a nyákra, kicsit lötyögteted és ónos lesz a felülete. Ennek előnye, hogy nem kell hozzá semmi, csak a lötyi, a hátránya, hogy nagyon vékony réteget hoz létre, és néha nehéz forrasztani. A másik a galvanikus ónozás. Ehhez kell egy galvánozó lötyi, (otthon is biztos össze lehet keverni, de én kaptam amiben adalékok is voltak) és ónlapok, amik kilós árban vannak és iszonyat drága, mert egy kis darab is borzasztó nehéz. Kell még egy áramforrás ami 3-5V-ot és sok ampert tud leadni. (dm2-enként 1A). A pozítívot az anódokra kötöd a negatívot a nyákra (itt még nem lehet kimarva, mert különben nem vezetné az áramot mindenhol). Előnye, hogy akármilyen vastag réteg létrehozható vele, csak az idő szabja meg milyen vastag lesz, iró könnyű forrasztani. Hátránya, hogy drága anyagok kellenek, nagy függőleges edények, áramforrás a legjobb ha áramkorlátos, (vagy nagyteljesítényű ellenállások), és az ónozott panelt, nem minden marja.
Én pont most kémiai ónoztam. Maratás elött ónoztam és maatáskor darabokban jött fel az ón Szóval most furán néz ki a nátrium-perszulfát A galvánónozott nyákot mik nem tudják marni? Nátrium-perszulfát az tudja, mert a videódon is azzal maratod. Viszont HCl+Hidrogén/oxid és vasklorid?
sziasztok!
Elkezdtem keresgélni, de hónapok után se érnék a végére ennek a fórumnak, inkább megkérdezem. Minek hívják azt a papírt, amit vasalási módszerhez használunk? Egyáltalán honnan lehet rendelni? :o Előre is köszi Üdv.: Jax
Minden oldalon le van írva legalább egyszer ez a szó: műnyomó. Lehet műnyomó és fotópapírt is használni. Kicsit kísérletezned kell velük, hogy sikerüljön, de ha egyszer sikerül, akkor már egyszerű
Van aki lézernyomtatóhoz való fóliát - és van aki öntapadós tapéta hordozópapírját használja - van aki etikett cimke hátlappal dolgozik (nálam a tapétahordozó és az etikett cimke hátlap vált be)
Áhhaaa..
Köszi Akkor utánna nézek, hogy lehet e kapni valamelyiket az írószerbe Használtam már, 3× vasaltam, de a papír nevét nem tudtam. Köszi!
Sziasztok segitsetek ma kb 1 orán át marattam amit filcel rajzoltam és sok helyen alámart, nekem is gyanus hogy sokáig tart (sosav hidrogénperoxid marato) tegnap ugyan ezzel marattam és csak egy alámarás volt. Teljesen elkeserit hogy nem megy sajnos lézerem nincs és ráadásul sok panelt kéne készitenem (min 10 db).
Tegnapi maratót használtad? Mert mindig maratás elött kell összeönteni, mert hamar lebomlik
10 darabot filccel? Nem igaz hogy a környékeden akárkinek nincs egy lézernyomtatója.
Én nem nátrumperszulfáttal martam a videón, mert az nem marja jól. Amóniumperszulfát kénsav keveréke volt, de az lebomlik. (állítólag) Valaki írhatna erről akinek van vele tapasztalata.
A sósav+hidrogénperoxid az marja, de az is lebomlik, ráadásul az túl durva ahhoz, hogy a bubis maratóba rakjam, ráadásul literszám.
Szia!
Mi lenne ha fotó eljárással csak a vezetö sávokat szabaddá tenni rágalvanizálni az ónt aztán többi részen is leoldani a lakkot/dryfoliát és maratni a nyákot.
Próbáltam, de nem lett olyan finom a vonal mint a sima marásnál.
Sziasztok!
Egy kicsit a filces maratásról: nekem nem mart alá soha a gyorsmarató (H2o2+HCl+H2O 1:1:1) És gyors volt mint a villám. Amit használtam a gyorsabb eredményért: körsablon, vonalzó. A kinyomtatott rajzot ráragasztottam az előre megtisztított panelre, átpontoztam egy pontozóval és kalapáccsal, majd a pontozott panelen felrajzoltam a forrszemeket a sablonnal és összekötögettem a vonalzóval. Időigényes, de nagyon szép eredményt ad, sajnos nem minden méretben használható. Azonban nagyon fontos, hogy jó filcet használj. Nekem pld volt Decon-dallo és Thion. Mindkettő szuper. Ami gondot okozhat ilyen arányú keveréknél, az a hő, ezért a víz hozzáadásával lehet lassítani - egyben hűteni a keveréket. Fontos, hogy míg például a vasklorid többször felhasználható, a gyorsmarató nem - főleg a Hidrogén peroxid és az oldat telítődése miatt. Bár a vasalós technikával lennének már ilyen szép eredményeim! Annyit lehet variálni, és segíthet az alámarás elkerülése érdekében, hogy nem csak előpontozod, hanem ki is fúrod a panelt. Ebben az esetben a mechanikus súrolásnál a fúrási sorják is eltűnnek és rajzoláskor belefolyik egy kis tinta a forrszemekbe is - így még kevésbé képes alámarni a marató. Van még egy bevált és nagyon egyszerű panelrajzolási technikám, ha nagyobbak az alkatrészek - például tápegységeknél. Telibe ragasztom öntapis fóliával, vagy szigszalaggal a nyákot és szikepengével, vonalzóval távolítom el azt a részt, amit maratni akarok. Telifóliás, garantáltan alámaródás mentes lesz a végeredmény. Ezek a megoldások kombinálhatóak is akár alfaset-es forrpöttyökkel is. Kinek mi van otthon éppen.
Sziasztok! Visszatérve kicsit a lézernyomtatós részhez. Az O.. Depotban lehet venni fehér, fényes hátlapot. Nekem néhány doskihoz lett véve. Kicsit elvette a kedvem, hogy a vadiúj Samsung printerem nem szívta be rendesen ...... amíg el nem olvastam rendesen a driver minden részét. Ugyanis van "Vastagpapír" opció a kiválasztható papírtípusoknál. Innen már egyszerűbbé vált az élet ezzel és a fotópapírral is, mivel így simán behúzza és szép az eredmény, csak a papírfoszlányokkal vagyok mindig bajban. A fotópapírnál azért mert műanyag alapú és odavasalódik ahová nem kéne, a papírnál meg a mennyisége miatt. A matrica hátlapom (Avery) sajnos 3 darabban jön le a könnyebb leválasztás végett a másik: füzetborító hátlap pedig annyira vékony, hogy össze-vissza gyűrődik. Elgondolkodtam, hogy ötvözöm az Averyt a vékony füzetborítós anyaggal és a fehér A4 öntapit a hátára ragasztom, így már lesz tartása és sima lesz a felület - csak még nem tudtam próbálni. A másik gondom, hogy kifogytam a H2O2-ből a vasklorid meg tetű lassú. Forralhatnám is, de ahhoz nem vagyok berendezkedve: fémedény+ rezsó. No megyek H2o2"-ért.
De nagyon gyorsan telítődik, mint a nátrium/szulfát. Fogok venni H2O2-t, mert únok várni
A nátriumperszulfát nem telítődik gyorsan, én negyed évente keverek be 2 litert, pedig nálam rengeteg nyák megfordul. Melegíteni kell azt is, és a h2o2 sósav klórt termel, ami halálos. Szerintem kezdőknek és kis mennyiségnél nem érdemes a sósav hidrogén peroxid keverékkel veszélynek kitenni magukat és a környezetüket. Most azért mert évente csinálsz 10 panelt sem, veszel hidrogénperoxidot, ami persze olyan hőt termel, hogy leoldja a fóliádat, alámar, ha meg vizezed, akkor semmivel nem gyorsabb mint a többi marató, mindeközben irtó veszélyes és még klórt is pöfög magából.
Megint lebeszéltél Akkor maradok a perszulfátnál
Aztmondod, hogy előre kikevert nátrium-perszulfátot használsz és többször is?
Én eddig mindig a kellő mennyiséget kevertem majd kidobtam. Ezekszerint pazaroltam?
Egyébként miért szoktak kémiai ónozást használni?
Igen, méghozzá nagyon Többször lehet használni és akármikor bekeverheted. Azért nem keverik be gyárilag, mert csak a helyet foglalja
Én eddig azért nem tettem el mert egy keverés is a 3. panel esetén már irtó sokáig mart. 40-50 perc 6x14cm panel.
Pedig kicsit töményebbre is kevertem mit kell. Kínomban már össze-vissza melegítettem és sétálgattam vele.
Engem is idegesít, hogy lassú. Gulasoft azt mondja lassan telítődik, de nekem máshogy tűnik. Már az első maratás után lehet látni, hogy lassabb.
Ezt mondom én is.
Első marás még rendben. 15-20 perc. Második elmegy 20-30 perc, de a harmadik már agymenés. Én ezek egymás után azonnal nem órák, napok múlva. Amúgy maradok nátrium perszulfát fan mert: - "illatos" - lassú - tiszta munka - nem mar alá
Nekem egyszer olyan lassú volt, hogy este bent hagytam, reggel megmozgattam és egybe jöttek le a dry fólia darabok
Igen. Az amóniumperszulfát kénsav, az sajnos lebomlik (állítólag), azzal lehetne kasán telibe ónozott nyákokat maratni, de mivel lebomlik nem szeretem. A nátriumperzsulfát nekem a bubis maróban van, mikor már olyan a színe mint a galvanizáló folyadéknak (nagyon kék) akkor szoktam csak cserélni. Ilyenkor télen irtó szép kék kristályok fagynak ki belőle, ezek levegőn nem bomlanak el, lehet árulom őket zsibvásárban azzal a figyelmeztetéssel, hogy az üveget tilos kinyitni, a kristály maró hatású és mérgező
Mivel napi átlagban egy panelt kell maratnom (van mikor egyet sem, de vasárnap 6 lesz) nem tudom állandóan cserélgetni. Mikor nagyon lelassul, kap még egy kis nátrumperszulfátot, de a végén ezt is cserélni kell, de mondom ilyenkor már nagyon kék. 40 fokon kell tartani akkor jó a hatásfoka, nekem egy akváriumfűtő van benne, mikor levilágítom a nyákot, akkor bekapcsolom, mire maratom már nem jéghideg az oldat, a bubik meg úgyis elkeverik a meleget az egész edényben.
Mert a rézzel szemben az ón nem oxidálódik. Hagyj egy panelt minden védelem nélkül az asztalon, és 1 hét után olyan réteget kapsz a tetején amit nem lehet forrasztani. Az ón évekkel később is forrasztható marad.
A sétáltatás a kutyán segít, a nátrumperszulfáton nem. Mondjuk én két litert rakok a nagyobbik bubis maratóba, ti meg deciket kevertek be. Ésszerűen minél több a lötyi annál lassabban telítődik.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |