Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akku üzemképesség ellenőrzése
Lapozás: OK   3 / 11
(#) Tonybacsi válasza poros hozzászólására (») Nov 19, 2011 /
 
Nagyon köszönöm! Megnéztem.

Jó az ötlet. Valójában már én is gondolkoztam ezen az elven, de nem tudom, a valós terhelés hiánya- ami legalább 100A- (ebben a kapcsolásban ugyan is egy viszonylag kis értékű ellenállással terhelik az akkumulátort) mennyire ad "fals" eredményt.
Járható útnak tűnik mindkét megoldás. A gyakorlatban meg majd, -remélem- kiderül melyik a használhatóbb verzió.
(#) nedudgi válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 19, 2011 /
 
Ha befejezem a mostani, igen nagy falatnak bizonyuló projektemet, biztosan írok egy ilyen programot. Tulajdonképpen nem értem, miért nem építenek az autókba egy ilyen áramkört. Az egész nem lehet 1000 Ft, LED kijelzővel, csipogóval együtt.
Ez egyfajta akkuőr lesz, ami figyeli az akkumulátor feszültségét, és indítózáskor méri, mennyit esett a feszültség. Sokkal hamarabb ki lehet szűrni a gyengélkedő akkumulátort így. Ha az autó nem kapcsolja le a szivargyújtót indítózáskor, akkor még egyszerűbben megoldható a dolog, nem kell külön vezeték.
(#) Tonybacsi válasza nedudgi hozzászólására (») Nov 19, 2011 /
 
Egy ehhez hasonló, univerzálisan, többféle 12V-os rendszerhez használt, akkuőr áramkört már "összeütöttem", -habár ez analóg, egyszerű komparátorokkal és FET-el működik, és egyben le is kapcsolja a fogyasztót az akkuról- nagyon hasznosnak bizonyult kempingezések, pecázások alkalmából. Feszültség figyelésre is alkalmas persze.
(#) Inhouse válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 19, 2011 /
 
Elég macerás a mérés idejére sorba kötni bármit az autó akkujával...
Megoldás lehet egy DC lakatfogó, vagy lakatfogó adapter.
A másik megoldás még esetleg az akku sarka és a fogyasztó közötti vezetéken eső feszültség mérése, esetleg erősítéssel...

Üdv
Inhouse
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 19, 2011 /
 
Jó ötlet a lakatfogó áram méréshez, meg a testvezetéken eső feszültség mérése is, de egy már kivett, csak tesztelésre hozott akkumulátornál elég macera lenne így mérni.
(#) Inhouse válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 19, 2011 /
 
Az előbb nem csak az akkuról volt már szó, én úgy értettem...bár a lakatfogó jó a kivettnél is, vagy ha ráakasztasz egy terhelés, ott is kell/lehet összekötő vezetéket használni és azon is eshet feszültség...
Ha tesztpadra kell, akkor működhet a soros ellenállás is.

Üdv
Inhouse
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 19, 2011 /
 
Így már értem, köszi!
(#) Inhouse válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 22, 2011 /
 
Közben eszembe jutott még egy dolog, amit az utánfutó csatlakozónál is csinálnak... néhány menetnyit a terhelés felé futó vezetékből feltekerni és ennek az elektromágnesességét mérni egy Hall elemmel.

Üdv
Inhouse
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 23, 2011 /
 
Lassan kész vagyok az eredeti elképzelés általi "projekttel". A nehezén (remélem legalább is) túl vagyok: -a műterhelés, többször is letesztelve, ami 100A-es,
-az eltolt null pontú kalibrált analóg műszer skálázva,
-a doboz, meg az alkatrészek, csipeszek, kábelek, kivéve a 47k-s poti (még nem tudom milyen karakterisztikájú kell lin vagy log), és persze az elektronikát is még össze is kellene forrasztani.Tehát az "alapok" már megvannak, már csak idő kellene...

Ez a Hall-elemes megoldás ismerős, találkoztam már egy Audi100 lámpaizzó kiégő figyelő ( "check kontroll") dobozában bár itt reed relékre volt tekerve pár menet, de az elmélet jónak tűnik.
(#) Inhouse válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 23, 2011 /
 
A reed "digitális" vagy átbillen, vagy semmi... Miből csináltál 100A-es terhelést? 1200W...

Üdv
Inhouse
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 23, 2011 /
 
2mm átmérőjű kanthal huzal...
(valamikor fűtőszál volt egy kerámia csévetesten)
(#) Inhouse válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 24, 2011 /
 
Az szép! Raksz fel majd képeket?
Én is terveztem nemrég egy 25A állandó áramú merítő/mérő építését, de egyenlőre talonban marad, csak egy kísérleti modell készült. 555, fet, és terhelővilla kimaradt ellenállások...
Ami megépült, az egy izzós merítő, 2db 60/65W izzóval és TL431-el 10,5V-ig merít, mérni még nem mér. Az izzók kapcsolhatóak, egy PC táp dobozban vannak és ventilátor hűti őket.

Üdv
Inhouse
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 24, 2011 /
 
Ha kész van teszek föl képeket...is.

Izzós terhelésen eleinte én is gondolkoztam, de miután meglett a kanthal huzal, már csak azzal foglalkoztam.
Viszont az izzós verziós akku teszter kapcsolása nem egy bonyolult "szerkezet". Biztos jól működik, viszont hiányzik az amperóra kapacitásban kalibrált poti, amivel változtatható a terhelés nagysága, akkumulátor típustól függően.
(#) Inhouse válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 24, 2011 /
 
Több terv is volt. A Proli féle akkumérő lett módosítva annyiban, hogy vagy 6 féle izzóból egy spec általam forgódobból és mikrokapcsolókból álló programkapcsolóval lehetne kiválasztani az adott akkuhoz tartozó terhelést. Csak be kellene fejezni... Ami megépült, abban 2 izzó van és csak feszültség korlát. Arra kell, hogy ellenőrzötten merüljön le az akku a regeneráló töltés előtt.
Tervben volt még amit írtam, ami 25A-el merít, ez is egy standard mérés, pl. a RomBat akkuknál meg van adva a hozzá tartozó idő.

Üdv
Inhouse
(#) Inhouse válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 24, 2011 /
 
Itt egy példa:
Rombat 55Ah

A "Capacity reserve" értéket kell keresni.

Gondolom Proli007 cikkét már láttad:
Akkumulátor kapacitás mérés - Proli007
Ez a kapcsolás a kapacitást méri, a DHC BT301, meg a Bosch Bat121 pedig az indítóképességet.

Üdv
Inhouse
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 25, 2011 /
 
Az akkumulátorok kapacitásának mérése -viszonylag- egyszerű, de időigényes. Az indítóáram mérése ( és valljuk be, egy gk. indító akkunál leginkább ez számít), főleg hidegben, jóval gyorsabb, a teszt nem tart (általában) mindössze csak pár másodpercig, viszont ez a "macerásabb".
Nem nagyon láttam még olyan gyári műszert, amelyik egyszerre tudná mind a két kitételt, nevezetesen: alkalmas lenne akku kapacitás mérésére, és az indítóáram mérésre is.Mindkét módszerhez más, és más áramkör kell. Engem (most) csak az indítóáram érdekelt.

Proli007 cikkét is olvastam természetesen.

Nemrég fejeztem be a "deszkamodellt" kitűnően "bolond biztosan" indult is, szépen lehet állítani lineárisan a terhelő áramot (most, itthon "csak" 10A-el tudtam terhelni, ráadásul a FET is csak egy mezei BUZ11, és hűtés nélkül van: "pucéran", de még csak nem is volt langyos)
A nagyobb terhelést -előbb 50, majd 100A- később tudom majd elvégezni (azt már aksival), úgyis kíváncsi vagyok meddig bírja egy BUZ11.
(#) Inhouse válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 25, 2011 /
 
Én is a deszkamodellig jutottam, le is tört a fet lába a sokadik arrébbrakástól...
A Forex nevű magyar cégnek vannak (szerintem saját fejlesztésű) cuccai, mindenhez, ami akkuval kapcsolatos. Van ciklikus merítő/töltő összeállításuk, merítés közben méri, majd tölti, majd újra az egész, annyiszor, ahányszor akarod. A végén ki lehet értékelni az adatokat...

Én még egy olyan áramkörnek (fekete doboz) tudnék tudnék örülni, ami a problémásabb autók (vevők) esetén mérné egy adott időszakban (mondjuk egy hétig benne lenne az autóban) az akkufeszt, és tárolná. Lenne egy állandó pár s amit tárol és ha lenne benne változás, akkor letárolja, meg persze adott időközönként is. Az idővel egy grafikonra rakva szépen látszana mi is történik... Esetleg meg lehetne fejelni egy lakafogós DC árammérővel is közben. Aztán beleért a kezem a bilibe...

Üdv
Inhouse
(#) mgy válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 25, 2011 /
 
Szia !
A Proli által alkotott terhelhetőség mérőt, lusta emberként én melléklet szerint oldanám meg.
A hívatkozott elvvel és a kapcsolással teljesen egyetértek, de én mikrovezérlőben gondolkodnék.
Az AN0 mérné a feszülséget, az AN1 az áramot.
A terhelést kapcsolná egy kimenet.
Impulzusfeldolgozást egy tranzisztorral hajtott, számláló relé, de jó a pedometer, vagy egy átbuherált zsebszámológép végezhetné.
Bónuszként sorosan kiküldeném a jeleket, melyet egy soros LCD lekezelhetne.
Rögzíthetné egy PC is, és úri huncutságként elemezhetném a kisütés karakterisztikáját.
Egyszer, gyenge pillanatomban, a "proli elv " szerint, megírom a programját.
Töltéselemzésre, már szerkesztettem hasonlót.
Üdv MGY

akkuterh.PNG
    
(#) Inhouse válasza mgy hozzászólására (») Nov 25, 2011 /
 
Ha tudnék mikrovezérlőt programozni...
Nekem nagyon nem megy a fejembe az alacsonyszintű kód, felhasználóbarátabbal majd lehet, hogy próbálkozom később.

Üdv
Inhouse
(#) mgy válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 25, 2011 /
 
Én is csak Picbasicban dolgozgatok. Ki is röhögnek érte, de ilyen problémákra "nekem" tökéletes.
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 26, 2011 /
 
Ez a "fekete doboz" nem is olyan bolond dolog, mint ahogy azt ez ember az első pillanatban gondolná. (Olyan ez mint a 24 órás vérnyomás mérés: rád raknak egy kütyüt és 24 órán keresztül méri a vérnyomásodat, amit el is tárol az utólagos kiértékeléshez.)
Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy egy akkumulátor, mikor, milyen időben, mekkora áramot képes leadni-fölvenni. Lehetnek esetleges kontakt hibák is, no meg a kábelek sem lesznek fiatalabbak, meg az érintkezők sem . Nagyon meg tudják "viccelni" az embert.
Viszont egy ilyen kis tároló dobozzal valós körülmények között lehetne eredményt értékelni.
Tetszik ez a fekete doboz.... !
(#) Inhouse válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 26, 2011 /
 
"Nem olyan dolog", annak aki tud mikrovezérlőt programozni!
Az elvet már kidolgoztam, sőt már azt is kiszámoltam, hogy mekkora memóriára, milyen időközönként vett, mekkora felbontású adat férne...
Sok esetben nagy segítség lenne, néha nehéz felderíteni, miért is hozza vissza rendszeresen az ügyfél az akkut, hogy rossz, miközben nem az. Viszont lemerítik pl. 8V-ra, az autó ott mérve rendben van. A rajtahagyott fogyasztós, rövid városi távok télen ritkán, beviszem a tanyára világítani kérdésekre pedig rezzenéstelen arccal nemet válaszolnak, vagy felháborodásukat fejezik ki, hogy ne foglalkozzunk ezzel, garanciás, cseréljük ki az akkut...
Most is volt egy érdekes eset, 5 éves Opel, a gyári akku már csak 54%-os volt, az önindító áramfelvételét épphogy tudta melegen. Reggelente nem indult. Töltés rendben, parazita fogyasztó nem volt igazán mérhető (mondjuk a lakatfogó nem igazán szereti már ezt a hideget a kisebbik méréshatárban). Néháy óra múlva hívnak, hogy nézzem meg, mert nem indult az új akkuval, tölteni kellett 1,5órát. Az akku feszültsége rendben, az indítóárama 337A a gyári 460A helyett (EN). Ezt, hogy csinálták? A tulaj már gyanakodott az önindítóra, nagyon úgy néz ki ott lesz valami zárlat a kefék környékén, de csak néha okoz nagyobb gondot...

Üdv
Inhouse
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 26, 2011 /
 
Tegnap néztem egy x5 aksiját (720A indítóáram), amit 3év után kicseréltek, mondván: "... a gyári leírás alapján 3 év után ki kell cserélni..."hiába indult még az autó rendesen.
Ezzel azután indítani (bikázni) akartam egy 1.7D Opelt (-2fok volt ), 500A-es bika kábellel....és bizony indítózáskor leesett a feszültség -az új teszter-el mérve- 8V-ig. Nem is indult be.
Tehát a látszólag rendben lévő akkumulátor is lehet gyönge, pedig a feszültsége 12.6V értéket mutatott üresen. (egy gyengülő típus 12.2V körül szokott lenni).
Ezért is kell egy jó akku ellenőrző, tesztelő műszer.

Kár, hogy nem tudok -én sem- mikrovezérlőt programozni...pedig lenne rá pár ötletem...
(#) aroxol hozzászólása Nov 26, 2011 /
 
Akku az egy csoda tud lenni! Minden ősszel az akkut ellenőriztetem egy profi, csak akkumulátorral foglalkozo céggel. Teljesen ingyen végzik, sőt még Ők kértek hogy minden tél előtt jelentkezzek nálluk. Hozzáteszem nem ott vásároltam, és nem is várják el! Egyik évben már többször panaszkodtam nálluk az akkura, mindig bemérték, tesztelték legalább 3x. Semmit gondot nem találtak. Viszont elöfordult hogy saját magátol lemerült, vagy nem tudta beinditani a motort. Több profi müszerrel, műterhelésel vizsgálták. Mikor ismét nem találtak hibát kértem hogy 3 tesz után is még teszeljék tovább. Meg is tették, az 5.-re ugy össze esett az akku (100Ah) amit még nem láttak. 8V-ra.
(#) poros válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 26, 2011 /
 
Szerintem jó úton jársz a 2mm es kathal huzallal is. A gyári terhelő villában is különböző ellenállásokat használnak terhelésre . Nem hiszem ,hogy szükség lenne PIC programos feszültség figyelésre.
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 26, 2011 /
 
Mivel ígértem egy-két fotót a készülő "projektról, most pótolom.
Koránt sincs teljesen kész, de prototípus már működik.
Az már most látszik, hogy: "egy FET nem FET", már csak a D-S ellenállása miatt is, (nem tudtam 38A fölé vinni a terhelést, max. potméter állásban sem) no meg a melegedés....brrrrr!
Viszont a FET-ek mentségére legyen szólva(BUZ11 , IRF540 , IRFP250 ): egyiket se sikerült "kinyírnom", pedig volt egy-kettő amit az elején hűtés nélkül próbáltam ki....füstölt is rendesen.
Ami most van benne az az IRFP250 (ez impulzus üzemben 120A-t tud, és 214W-ot disszipál max.) szintén nem tökéletes erre az alkalmazásra, de próbára jó volt.
A kimeneti nyákot is át kell még módosítanom mert a FET-ek melegét a készülék alumínium házán szándékozom eldisszipáltatni.
Ami biztos:
-Sikerült egy hangvillát is gyártanom, mert nagyon szépen lehet hallani azt a 300Hz-et a hűtőbordán (is)...engem nem zavar...sőt...ezáltal nemcsak látom, de hallom is a terhelés mennyiségét, milyenségét nem is beszélve az ez általi "plusz" akku. terhelésről (elvégre egy nagy áramú, impulzus üzemű négyszög jel, ami ugye tele van felharmonikussal...lehet még a szulfátosodást is "lerobbantja" az öreg aksinál... ).
(#) Tonybacsi válasza poros hozzászólására (») Nov 26, 2011 /
 
...alakul a kanthal huzalos dolog...láthatod...
(#) mgy válasza poros hozzászólására (») Nov 27, 2011 /
 
Szia !
Lehet, hogy tényleg nincs szükség PIC-kes figyelésre, de itt már felmerült a " fekete doboz is", meg tonyabácsi eddig mégnem közölt egyéb ötletei.

Végül is megírtam a mérőprogramot, melyet kapcsolási rajzzal (, ha van érdeklődés ), mellékelni fogok.

Miközben ezen sorokat írom, a háttérben fut a szimulációs program.
Üdv Mgy
(#) poros válasza mgy hozzászólására (») Nov 27, 2011 /
 
Tudom ,hogy meglehet PIC el oldani . Nem is tartom rossz ötletnek. Kíváncsian várom a fejleményeket. Melyikőtök mire jut! Részemről csak biztatni szeretnélek mindkettőtöket. De szerintem egy gyári terhelés mérőben sem használnak semmilyen különösebb elektronikát. Mégis viszonylag jó közelítéssel megmérhető vele egy akku állapota.
(#) Inhouse válasza poros hozzászólására (») Nov 27, 2011 /
 
Nem az akkutesztelőbe lenne fontos a program, hanem egy az ügyfél autójába, teszt céljából, kb. egy hétre beszerelt fekete dobozba...

Üdv
Inhouse
Következő: »»   3 / 11
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem