Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autó fűtés-zsalu vezérlés
Lapozás: OK   1 / 1
(#) totipityu hozzászólása Jan 6, 2012 /
 
Sziasztok!!!
Hát megintcsak segítségül kell hívnom az elektornikát és benneteket! A kocsimban egyik pillanatról a másikra tönkrement a belső levegő keringetés állító motorja. Sajnos elég bacán lett legyártva, mert a végállásokban nem szűnik meg a villanymotor áramellátása, így vagy a motor hal be, vagy a műanyag fogaskeret darálja le a csiga! Nálam már volt ez is az is! A kapcsolóval a polaritást váltom, vele együtt a motor forgásirányát így fordítja a zsalut erre-arra!
Szóval egy olyan kapcsolásra lenne szükségem, ami a kapcsoló polaritásvátlásaira reagálva adna mindig megfelelő polarítású áramot 4-5 másodpercig, utána pedig elvenné! Ja és 12 V! Megoldható ez?
(#) tiggersoft válasza totipityu hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Egy egyszerű ablakemelő kapcsolóra van szükséged. Ez 3 állású. 1 alaphelyzet-semerre sem vezet. 2-3 egyik-másik irányba fordít polaritást a kimenetén. Előnye még, hogy valóban csak addig kap a motor áramot amíg nyomod a gombot.
(#) tomikapc válasza totipityu hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Megkérdezhetem, hogy milyen autó? Már volt találkoztam ilyennel egyik ismerősömnél.
(#) totipityu válasza tiggersoft hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Igen erre már gondoltam én is, de mindenképpen meg akarom tartani az eredeti nyomógombot, nem szeretném faragni és idegen elemekkel terhelni a műszerfalat. Egy kis kapcsolásra lenne szükségem amit a műszerfal alatt a vezérlő motorra menő kábelre köthetnék...
Talán 1-2 ne555 ic -vel megoldható lenne, de ehhez sajnos annyra nem értek. Ezért kérném a Ti segítségeteket! Köszönöm!!!
(#) totipityu válasza tomikapc hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Persze, ez egy g astra...
(#) akos70 válasza totipityu hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Természetesen megszűnik végállásban a motor áramellátása, csak ehhez szükség van a végállásra, vagyis arra, hogy a motor lefékeződjön, és a felvett áram átlépjen egy határt, ekkor leold az ezt vezérlő elektronika.
Az tény, hogy ezeknél gyengére csinálták a zsalu mechanikáját, hajlamos eltörni, és ha eltört, állandóan forog a motor, így aztán az is leég előbb-utóbb.
A te terved semmit nem oldana meg, mert a gyári módszerrel kb. 1 mp után leáll a motor áramellátása (a végállás elérésekor) , a terved szerint meg bő időráhagyással üzemelne. Tehát inkább rontanál a helyzeten. A megoldást abban látom, hogy mechanikusan kell megerősíteni a zsalut, ha nem törik el, akkor az elektronika teszi a dolgát. (Feltéve, hogy működik, de azt könnyű leellenőrizni, ha a szabadon forgó motort hirtelen lefékezed, meg kell állnia.)
(#) totipityu válasza akos70 hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Köszi a választ, de akármennyire is hihetetlenül hangzik, nem szűnik meg az áramellátás.....kétszer is végignéztem a vezetékeket. Biztosítékról megy kettő vezeték a kapcsolóra és egyszerűen az fordítja a polaritást. Hidd el mondták a szakszervízben, hogy sajnos más típusokkal ellentétben (ahol úgy van ahogy írtad) itt ennél ez kimaradt. És sajnos általános hiba ez....
Merre induljak a kapcsolási rajz ügyében? NYÁK maratás, fúrás forrasztás nem okoz már utána gondot....
KÖSZÖNÖM!!!
(#) totipityu válasza akos70 hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Ja * meg tényleg, volt eddig egy fogaskerék ledarálás, meg kettő alkalommal motor meghalás. ez tuti a rajta maradó fesz miatt.
(#) akos70 válasza totipityu hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Nem tudom, milyen szakszervízben mondták ezt, de nem maradt ki. (Azért azt senki ne gondolja már komolyan, hogy pici motor állóra fékezve tartósan áram alatt maradhat.) Ha megfékezed a motort, meg kell állnia. Ha nem áll meg, akkor rossz a vezérlője, de ezen meglepődnék, mert nem ez a leggyengébb láncszem a rendszerben. Fogd le egy fogóval, add rá a gyújtást egyet ránt, és kész. Ha átváltod a kapcsolót, megint egyet ránt.
A te terveddel kapcsolatban is csak ismételni tudnám , amit már leírtam, hogy nem megoldás a problémára, sőt.
(#) Kinka István válasza akos70 hozzászólására (») Jan 7, 2012 /
 
Sziasztok!
Valóban alkalmazzák a totipityu által említett vezérlést. A mozgató motort mindössze egy soros ellenállás védi a túláramtól. Általában a BEHR által gyártott fűtéseknél találkoztam ilyen megoldással (pl. Renault és Mercedes kamionokban).
(#) birs válasza totipityu hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Szia!

Építsd meg hozzá ezt: http://bsselektronika.hu/index.php?id=24 a kikapcsolási késleltetőt és megszűnik a gondod.
Én is ilyet csináltam a WC ventilátor késleltetett kikapcsolásához,nagyon jól működik már vagy 5 éve.
(#) akos70 válasza Kinka István hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Szia! Itt viszont nincs ellenállás, "telibe" kapja a 12 voltot, és fékezésre megszűnik az áramellátás.

Az időkapcsoló pedig csak a motor védelmére lenne alkalmas, amire nincs szükség az áramfigyelés miatt.
A mechanikus részek védelmére kevés, a műanyag akkor törik, amikor koppan a végálláson, úgyhogy hiába kapcsolja le ezután akárhány másodperccel a motort, már késő. Ez sajnos konstrukciós baki.

Esetleg azzal lehetne még segíteni, ha a motor forgását lassítanánk, így nem lökésszerűen érné el a lapát a végállásokat.
(#) birs válasza akos70 hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Szia!

Akkor viszont érdemes lenne egy végállás kapcsolót beépíteni, amolyan vészleállító gyanánt a törések elkerülése érdekében.
Amikor katona voltam, az oroszok a szellőztető zsaluk
nyitását egy 3 állású kapcsolóval oldották meg. Közép
állásban volt kikapcsolva, a másik két állásban pedig nyitva és zárva, mind a két állás végén egy végállás kapcsolóval. Természetesen lehetett félig nyitott állásban is, ekkor a kapcsolót a megfelelő állásnál vissza kapcsoltuk közép állásba és ott maradt nyitva.
Szinte tönkretehetetlen volt.
(#) mihist4 válasza totipityu hozzászólására (») Júl 14, 2012 /
 
Üdvözöllek!
Sikerült az Opel Astra belső keringtető lamella mozgató szerkezet hibájára megoldást találnod?
Sajnos nálam is haldoklik a motor.
(#) ha4nz hozzászólása Szept 11, 2014 /
 
Egyszerű megoldás: Olyan késleltető áramkört kell építeni ami a polaritás változására ad a kimenetre pár másodpercig feszt. Ezt az áramkört sorban bekötöd a szervó motor elé. Vannak ilyen kapcsolások a neten jószerivel. Amit én építettem, azt nem publikálnám, mert nem az én szellemi tulajdonom.
(#) bubu1113 hozzászólása Nov 24, 2015 /
 
Sziasztok..97-es vw polómba nincs megfelelő fűtés.Alapjáraton 90 fok ig felmegy majd max 1 km után vissza esik a mutató 70-re és a hő is csökken.Ujj a termosztát
(#) VIM válasza bubu1113 hozzászólására (») Nov 24, 2015 /
 
Szia! Szerintem nem lett jól vissza rakva a helyére. Nem fűtött patronos?
(#) ecotech hozzászólása Nov 8, 2016 /
 
Sziasztok ! Hátha valaki tud segíteni ! Opel Astra 1.6-OS lépcsőshátú a levegő irányító körkapcsoló a legfelső ( amikor csak a szélvédőre fújja a levegőt ) állásnál elakad . Mi lehet a baja , és hogy lehet megjavítani ? KÖSZÖNÖM !
(#) ecotech hozzászólása Nov 9, 2016 /
 
Sajnos nem kaptam segítséget !
(#) zolika60 válasza ecotech hozzászólására (») Nov 9, 2016 /
 
Nem megy az olyan gyorsan. Meg kell várnod, amíg valaki erre jár olyan aki ismeri a problémád. egyébként szerintem ez valami mechanikus baj lehet, az az autó talán még bovdenekkel mozgatja a zsalukat bár évjáratot nem írtál.
A hozzászólás módosítva: Nov 9, 2016
(#) ecotech hozzászólása Nov 9, 2016 /
 
1997-es évjárat ! Szerintem nem bovdenes !
(#) FAZ1 válasza Kinka István hozzászólására (») Jún 2, 2017 /
 
Én betettem a szervoegység kismotorja elé /a fólia átvágása után/ egy soros 330 ohm-os ellenállást - s egyből megszűnt ez a "folytonmegyamotor" problémám!
A kocsi - Opel Astra G

PA041684.JPG
    
(#) FAZ1 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 2, 2017 /
 
Jaa - a már törött zsalu helyett lehet ám venni újat!
(bár nem kimondottan olcsó, hisz valójában 8 ezer forint, ámde mégiscsak olcsóbb, mint a Cromax szervíz erre az alkatrészre szóló csaknem hasonló /11 ezres/ ár-ajánlata!)

P3071926.JPG
    
(#) Szili Zoltán hozzászólása Júl 12, 2018 / 1
 
Üdv!

Látom, rajtam kívül is sokaknak volt problémája az Opelja zsalujával.
Belinkelek egy kapcsolást (oroszok tették közzé), ami megoldást jelent a problémára
és fillérekbe kerül elkészíteni! Két általam készített példány üzemel, eddig hibátlanul!
Mellékelem a LAYOUT 5.0-ban készült NYÁK tervet is.
A kapcsolás lelke egy "mezei" lm317 ami áramgenerátorként üzemel.
Az ellenállás értéke és tűrése fontos, mert ezzel kell beállítani, a 150mA-os áramerősséget
a végállásnál! A 150mA a működéshez bőven elég és a motor végállási nyomatékát kellően
lekorlátozza, hogy ne tegyen kárt a mechanikai szerkezetekben.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem