Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Analóg oszcilloszkóp javítása
Ha szkóp-képet teszel fel, legyen látható a kezelőszervek beállítása, vagy add meg a beállításokat!
Lapozás: OK   76 / 247
(#) gtk válasza peterpan hozzászólására (») Nov 28, 2011 /
 
Ahogy nezem, ez nem egeszen az a cso.
(#) pucuka válasza gtk hozzászólására (») Nov 28, 2011 /
 
Ez a pozítív, negatív kérdés. Ahhoz, hogy a cső jól fókuszálható legyen, az eltérítő lemezek, és a hozzájuk legközelebb eső elektródák g2,g4,g5,l, potenciáljának meg kell egyeznie. Tranzisztoros meghajtásnál ez olyan + 100, csövesnél + 200 V körül szokott lenni, kollektor, ill anód átlag egyenfeszültség. Ez persze kissé változhat a pozíció feszültségek miatt, de ez az ún alapszint. Ehhez képest kell a szükséges 1000, vagy akárhány voltot beállítani. Ezért van az, hogy a katódnak a rácsok feszültségéhez képest kell negatív feszültséget adni, ill. a vezérlő rácsot még negatívabbra kötni, az elektronsugár erősségének (fényerő) szabályozásához. Ebből az is következik, hogy a katód - fűtés feszültségre oda kell figyelni, mert az is korlátozva van.
(#) gtk válasza pucuka hozzászólására (») Nov 28, 2011 /
 
Tehat akkor kell a g2,g4,g5 -nek ~+200V, es ugyanennyi az xy elteritesnek. Ehhez viszonyitva -1000V a katodnak, a fenyeronek meg negativabb. Jol ertem?
A "focusing electrode voltage vg3 180V" azt jelenti hogy 180V -al negativabb kell legyen a katodhoz kepest?
Ez alapjan azt hiszem a tobbi menne.
(#) pucuka válasza gtk hozzászólására (») Nov 28, 2011 /
 
Ha az eltérítő lemezek alapban 200 V -on vannak, akkor igen, a g2, g4, g5 nek is ezen a feszültségen kell lennie.
A g3 -nak a katódhoz képest kell 100 - 180 V nak lenni, a g1 (wehnelt henger) -nek a katódhoz képest kell -34 V max lennie. A beállító feszültségosztót ezen adatoknak megfelelően kell kiszámolni.
(#) gtk válasza pucuka hozzászólására (») Nov 28, 2011 /
 
Hat hogy alapbol milyen feszultsegen vannak az elterito lemezek ez jo kerdes, ezt szeretnem kideriteni Amikor a Vx1=Vx2, es Vy1=Vy2, akkor van kozepen a pont? Es ehhez a feszultseghez kepest allitom be a g2,4,5 -ot ?
(#) pucuka válasza gtk hozzászólására (») Nov 28, 2011 /
 
Így van. Praktice összekötöd a két - két eltérítő lemezt, és a végfokok potenciáljára kapcsolod. Ehhez kell mérni az összes többi elektróda feszültségét úgy, hogy az egymáshoz képesti feszültségei meglegyenek.
(#) gtk válasza pucuka hozzászólására (») Nov 28, 2011 /
 
Koszonom.
(#) lecso25 hozzászólása Jan 1, 2012 /
 
Sziasztok először is boldog új évet mindenkinek.
A kérdésem a következő lenne ,kétcsatornás oszcilloszkópról lenne szó, nem mérek semmit de az egyik csatornán ha állítok a volt/div kapcsolón nem változik a helyzete a sugárnak,a másikon viszont lépked több osztást is és kilép a képből úgy hogy kisebb feszültségre állítva vissza se lehet hozni a position állító gombbal.Ha van ötletetek írjatok köszönöm.
(#) proli007 válasza lecso25 hozzászólására (») Jan 3, 2012 /
 
Hello!
Általában érzékenyebb állások előtt egy előerősítő fokozat van. Ha ennek munkapontja nem 0V-on van, akkor ez lehet a jelenség. Vagy hibás az Y első erősítő fokozat, vagy csak a DC balansz potin kell beállítani a munkapontot, vagy is hogy ne másszon el. (Kicsit olvass vissza, nemrég volt róla szó)
üdv! proli007
(#) satlokk hozzászólása Jan 29, 2012 /
 
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni a következö szkóp javításában,sajnos rajzot nem tudok hozzá szerezni.Tipusa:ST509A .Bekapcsoláskor egy rövid időre megjelenik egy kis pont,ennyi az egész életjel.Előre is köszönöm!
(#) BarnaPili válasza satlokk hozzászólására (») Jan 29, 2012 / 1
 
ITT vannak hozzá dolgok,csak be kel regelni,hogy le tudd szedni.
István
(#) gerenk válasza satlokk hozzászólására (») Jan 29, 2012 / 1
 
Mielőtt bekapcsolod adj 3-4 osztás nagyságú bármilyen jelet az Y erősítő bemenetére.
Ha bekapcsolás után néhány pillanatra megjelenik pont
helyett egy függőleges vonal akkor a függ. csatorna
elvileg rendben van.
Valószínű időeltérítés nincs, a trigger fokozat hibás, esetleg a tunel dióda vagy áramköre.
(#) satlokk válasza BarnaPili hozzászólására (») Jan 30, 2012 /
 
Köszönöm sikerült most már csak idő kérdése az egész,és remélem müködni fog.Van egy másik kis szkópom egy TV Miniszkóp 2-s de annak kicsi az "un" képmérete.
(#) h2oo2h hozzászólása Feb 15, 2012 /
 
Sziasztok!

Egy EMG-1567-es szkóp javításában kérném a segítségeteket.
Nemrég került hozzám a kicsike. Első bekapcsolásra nem volt kép. Kiderült, hogy a -45V-os táp. részben a C31-es kondi zárlatos volt. Ezt kicserélve már ad életjeleket.
Jelenleg az a gondom vele, hogy csak a CH2-es bemenet működik, a CH1 nem. Csík van, de még pozíciót sem tudok állítani.
Merre keresgéljem a hiba okát?
(#) Ballage válasza h2oo2h hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Szia!

Ha nem megy a CH1 Y eltolás, akkor szerintem valahol az Y-potitól az elektronkapcsolóig tartó részen lesz a hiba. Érdemes lehet megnézni, hogy a tranyókkal minden rendben van-e. Ez elég egyszerű, mert foglalatban vannak.

Ballage
(#) h2oo2h válasza Ballage hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Helló!

A TR108, TR109-re gondolsz? Megnézem őket.
Esetleg lehet a hiba az elektron kapcsolóban? Mert a Mode gomb ALTERNATE, CHOPPED és ADDED állásaiban is csak vízszintes vonalat látok.
Persze ennek lehet az is az oka, hogy mintha kissé kontaktos lenne ez a kapcsoló. Ezen lehet valahogy javítani (a kontakt spray-enés cserén kívül)?
(#) Ballage válasza h2oo2h hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Az igazat megvallva csak fejből improvizáltam, nem tudom, hogy melyik tranyók lehetnek rosszak, de ha az elektronkapcsoló állítgatására sem mozog a vonal, akkor szerintem nem abban lehet a hiba, hanem talán inkább később valahol. Nézd meg, hogy az Y erősítő végefelé mindenhol van-e táp, munkapont rendben van-e, stb. Érdemes megnézni, hogy az Y eltolás potija után a jel hogyan néz ki, valóban hat-e rá a poti, de a legjobb, ha végignyomozod, hogy meddig jut el a jel bemenettől kezdve. Ehhez persze kell egy másik szkóp, de hát szkópot szkóppal lehet a legjobban javítani.

A kontakt spray-ek közül én csak olyat használnék, ami nem hagy hátra kenőanyagot, tehát csak tisztító, de nem kenő (emiatt pl. a WD40 kilőve). Amúgy ha hozzáférsz a kontaktusokhoz, akkor egy kis darab radírral le lehet szedegetni a koszt és az oxidot az érintkezők felületéről.
(#) h2oo2h válasza Ballage hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Ránéztem a tranyókra, jónak tűnnek.
Szerintem a kapcsoló mechanikai hibája lesz a gond forrása, mert CH2 állásban finoman "meglökve" eltűnik a CH2 jel is. Visszalökve újra megvan. Mintha a CH1-nél is sikerült volna behozni a jelet 1 pillanatra, de csak 1x jött össze.
Hogyan lehet azt a kapcsolót rendesen átnézni?
(#) h2oo2h válasza Ballage hozzászólására (») Feb 16, 2012 /
 
Nos, szereztem egy másik szkópot és elkezdtem méregetni.
A kapcsolási rajzon szereplő helyeken mértem a jelet. Megvan mindenhol, de picit eltérnek az értékek a rajzon megadottól.
Viszont mikor az elektronkapcsoló környékén méregettem, azt vettem észre, hogy megjelent a CH1 jele a képernyőn... Aztán tovább próbálgatva az derült ki, hogy elég itt-ott megnyomnom a panelt, hogy megjelenjen a jel. Van ahol picit erősebben kell nyomni, de van ahol "szinte elég hozzáérni" (vagy a panelhez, vagy egy alkatrészhez).
Na ezt mi okozhatja? Hol keresgéljek tovább?
(#) Ballage válasza h2oo2h hozzászólására (») Feb 16, 2012 /
 
Nekem két dolog jut az eszembe. Az egyik, hogy a tranyók foglalatban vannak (az enyémben legalábbis úgy vannak), amik melegágyai a kontakthibának. A másik, hogy a melegedő alkatrészek lábainál a forrasztás a sok felmelegedés-lehűlési ciklus miatt egy idő után el szokott engedni. A tranyókat érdemes végigkocogtatni (szigetelt szerszámmal!), a lábakat meg megmérni ohmmérővel, hgy rendesen érintkeznek-e.
(#) h2oo2h válasza Ballage hozzászólására (») Feb 17, 2012 /
 
Érdekes számomra, hogy miért rakták foglalatba a tranyókat? Ennyire sokszor hibásodtak meg ezek abban az időben? Sajnos a lábuk meglehetősen rövidre van vágva. Nem is tudtam kimérni őket a digit multimmal.
Sajnos forrasztási hibára gyanakszom én is, de mindent átforrasztani nem kis idő és fáradság.
Gyanús, hogy ezen a részen az egyik jobban kilógó induktivitáson volt egy darab hungarocell. Lehet, hogy ezzel feszítették meg picit a panelt a házhoz képest? Érdekes egy javítási módszer. Viszont elgondolkodtató, hogy ezek szerint valaki próbálta már megjavítani ezzel a hibával, de nem sikerült megtalálnia az okot. Kérdés ezek után, hogy nekem sikerülni fog-e?
(#) pucuka válasza h2oo2h hozzászólására (») Feb 17, 2012 /
 
Volt egy idő, mikor a modulos építkezés dívott, ha kellett, ha nem. Ráadásul azt szerették volna elérni, amit a csöves szkópoknál lehetett, az erősítő elemeket egyszerűen cserélni lehessen, mint a csöveket. Csakhogy egy tranzisztor nem kopik, mint egy cső. De aranyozásra már nem futotta.
Ha rendesen megtakarítod a kontaktusokat, még jópár évig használhatod, és jöhet az újabb takarítás.
(#) Ballage válasza h2oo2h hozzászólására (») Feb 17, 2012 / 1
 
Én olyan sztorit hallottam, hogy annyira nagy volt a különböző gyártási kötegekből származó RF tranyók paramétereinek szórása, hogy rizikós volt beforrasztani, inkább foglalatosra csinálták, hogy ha beméréskor kiderült, hogy nem tudják azt, amit kéne, akkor könnyen lehessen cserélni őket. Ez persze rendesen aláássa a megbízhatóságot, de sajnos ez van. Az enyém is állandóan KH-s.

A forrasztási hibákat sokszor egy egyszerű nagyítóval is észre lehet venni. Az én egyik EMG-mben pl. két vezeték forrszeme is ki volt lazulva, meg egy ellenálás lábai.
(#) h2oo2h válasza Ballage hozzászólására (») Feb 18, 2012 /
 
Méricskéltem kicsit megint.
Mellékeltem egy képet, amin beírtam a méréseim eredményét. Pirossal az 1-es csatorna. Ahol két érték szerepel, ott a másodikat akkor mértem, amikor a panelt megnyomtam egy helyen, mire bejött a csatorna képe a kijelzőn. A Zöld értékeket a 2-es csatornán mértem. A bemenő jel a 2Vpp kalibráló jel volt, 0,5V/cm-es bemeneti osztó állásban.
A bemeneti fokozatban (TR101-TR105) elég érdekes értékek vannak az 1-es csatornában. Ez mitől lehet?
Az hogy nem jelenik meg az 1-es csatorna képe, szerintem az invertáló kapcsolótól az elektronkapcsolóig terjedő szakaszban keresendő (ezeket is beleértve). Átnézem ezen alkatrészek forrasztásait.
Érdekes a rajzon a két 3,1V-os fesz. osztós táprész. Én itt 0,8V-ot és -0,8V-ot mértem, de az osztó ell. értékei alapján ennyinek is kell lennie. Miért írtak ide 3,1V-ot?
Közben kiszedtem a katódsugárcsövet is, hogy megnézzem a panel túloldalát is. Mi van a katódsugárcső alatti dobozban?

Érdekelne, hogy a Trigger source (az elektronkapcsolóval egy tengelyen levő) kapcsolónak nem csak két állásának kellene lennie?

emg1567.jpg
    
(#) h2oo2h hozzászólása Feb 21, 2012 /
 
A TR352 bázisa és kollektora közé utólag be lett forrasztva egy 20pF-os kondi. Ez miért kellett vajon?

Az R357-as ellenállás érdekes módon színkódos, pedig nem úgy néz ki, mintha utólag forrasztották volna be.

Próbálgatom javítgatni a forrasztásokat, de a cső alatti részen nem egyszerű. Nehéz hozzáférni a panelhez.
(#) gerenk hozzászólása Feb 22, 2012 /
 
Sziasztok !
Segítségre lenne szükségem, oszcilloszkóp időalapját
szeretném beállítani, a gépkönyv azt írja kapcsoljak
a függ. bemenetre 1 uS-os markerjelet markergenerátorból és állítsam az időeltérítés kapcsolót
1 uS-os állásba, minden osztásra jusson egy markeljel.
Először is nincs marker generátorom de szeretném
ezt a fix markerjelet előállítani.Ha jól gondolom
ez egy olyan négyszögjel aminek frekvenciája 1 MHz és
attól marker hogy a négyszögjel egyik felének kitöltési tényezője nagyon kicsi pl 95/5 % arány ?
Jól gondolom ? És ha igen, van ennek valami szabványa ?
Válaszotokat köszönöm, csatolok egy mérési utasítást a gépkönyvből.

markerjel.jpg
    
(#) pucuka válasza gerenk hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
A kitöltési tényezőnek különösebb jelentősége nincsen, csak annyi, hogy az impulzus jól látható legyen. Mindenképpen szükség van egy aránylag hiteles markergenerátorra. Azért aránylag, mert a szkóp önmagában csak kb. 5 % pontosságot tud, ezért túl pontos markergenerátornak nem sok értelme van. Markergenerátorként használhatsz bármilyen jelforrást, ha van egy frekvencia mérőd, ezzel beállíthatsz egy pontos frekvenciát, aminek a periódus idejét az eltérítő generátor frekvenciájának finom állításával a képernyőn látható jelet beállíthatod. Ha nincs frekvenciamérőd, akkor kell építened egy kristályoszcillátort, egy pontosabb kristállyal, pl. 1000.000 kHz -es megfelel. Ez a beállításhoz elegendő pontosságot nyújt.
Nem feltétlen fontos négyszögjel a frekvencia markerezéshez, de ha már van markergenerátor, akkor érdemes gyors felfutású négyszögjelet alkalmazni, mert akkor használható a mérőfej frekvencia kompenzálásához is. Aztán még könnyebb inverterekből, kapukból megépíteni a generátort.
(#) pucuka válasza pucuka hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
Jut eszembe, a hálózati frekvenciával is beállíthatod a vízszintes eltérítés frekvenciáját. Az is elegendően pontos.
(#) SzAndras00 válasza kadarist hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
Üdv! Meg van még a Telequipment szkópod?
András
(#) Ballage válasza h2oo2h hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
A kondi szerintem gerjedésgátló lehet. Bár nem tudom, hogy mennyire gerjedékenyek ezek a gépek. A forrasztásokat nem feltétlenük kell újra megmelegíteni (ez amúgy sem biztosan használ a nyáknak), elég, ha egy szigetelődarabbal (pl. csavarhúzó nyele) határozottan megnyomkodod. Elég jól be lehet határolni, hogy merre van a kontakthiba (már ha van).
Következő: »»   76 / 247
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem