Fórum témák
» Több friss téma |
Utóbbi időben egyre többször kell kisebb sorozatokat gyártanom (50-100db), ezért érdekel a téma. Eddig többnyire sima pákát használtam, van pasztám és hőlégfúvóm is, de tovább szeretnék lépni.
Majd veszek, vagy építek valami kemencét, úgy látom, átalakított "toaster"-t használnak, de ez majd később. Egyelőre a házi stencil készítés lenne a feladat. Műanyagfólia, esetleg alumíniumlemezből készített stencilben gondolkozok. Ez a videó tetszik nagyon: Stenciling tutorial Gondolom, CNC-vel készítik a stencilt, vagy esetleg van valamilyen más technika is? Milyen vastag a stencil?
Szerintem ezt az általad stencil nek nevezett maszkot házilag kivitelezni esélytelen. Én a nyák gyártótól kérek a panel mellé "pastamask" ot olyankor amikor sorozatban kell valamit gyártani. És legyártja...2 - 3 e ft körül van a panel mérettől függően. És igen, CNC gépekkel dolgoznak...A forrasztást meg jelenleg a hőlég keveréses sütőben oldom meg... Asszony örül neki mert olyankor büdös van, és egyébként elég mérgezőek a forraszanyag felszabaduló gázai. Tehát csak jó szellőztetés mellett érdemes / szabad ezt csinálni.
Nekem fémből készítik el, és 0,2 - 0,3 mm vastagok. Most mértem meg.
Ha van egy éles szikélye, jó szeme és ügyes keze, akkor ha rányomtat a műanyagfóliára, utána kivagdoshatja. Szóval elvileg kivitelezhető házilag, de gyakorlatilag nagyon nehéz.
Persze ha 100 db nyákot kellene csinálni, akkor megéri szenvedni azzal, hogy egyet összehozzon.
Hello, a "gyári" pasztamaszkok (pár)tizedmilliméteres rézlemezből készülnek, lézerrel kivágva kúposan, vagy inkább gúlásan, hogy könnyen le lehessen választani a pasztától.
Hát ez nagyon függ attól hogy milyen alkatrészekkel dolgozik (pl 0603, 0402 SMT , TSSOP IC lábakat ..stb kivagdosni...hát nem tudom.. ) Meg milyen sűrűn van ültetve a panel? Az sem mindegy. Én nem szenvednék vele, az tuti. Szerintem ha valamit 50 - 100 asával kell sorozatban gyártani annak a költségvetésébe bele kell férjen egy 2e Ft os gyári pastamask. De én nem okoskodom, csak én így látom..Ha nekiáll és nem úgy sikerül ahogy szeretné akkor a sok próbálkozás csak az idejét viszi el, nem beszélve a selejtekről ami majd forrasztás megy a kukába. Szerintem ezen pont nem érdemes spórolni.
Hmm, ha már rézlemez, akkor erről jut eszembe egy elméleti ötlet:
- vesztek rézfóliát (ilyen vastagságút) - a toenres nyákgyártó eljárással rájuttatjátok a rajzolatot (a lyukak helyén ne legyen toner) - a másik felét leragasszátok, majd be a maróba Elvileg ekkor a stencilezendő helyeken kimaródik. Persze ez csak elméleti ötlet, de esetleg megvalósítható lenne. Persze ahogy menyus mondja, profi alkatrészekre házilag egyetlen módszer sem kivetelezhető biztosan. De 1206-ig és SOIC tokokig biztos lehetne házi módszert találni.
Amit előbb leítam, valaki már kipróbálta:
Instructables Ajánlom NickE olvasd el, lehet az igényeidnek majd megfelel. Eszerint a dolog nagyjából működőképes.
A tapétavágó kés felejtős. Ellenállásból, kondiból általában nagyobb SMD-ket használok, 0805, 1206, ez menne, de a kontrollerek már nehéz ügy, ráadásul vannak lekerekített padek, képtelenség kézzel kivágni. Viszont nézegettem, 200ezerért lehet venni mini desktop CNC-t (gyári), 20 centis munkaterülettel, nekem már elég lenne. Amúgy is érdekelne, kisebb gravírozásokhoz, ablakvágáshoz jól jött volna, sőt homemade hobbycnc-t össze lehet hozni 1-200ezerből.
Most nézem, van olyan nyákom, amihez akár bicskával is könnyen ki lehetne vágni a stencilt vagy ha úgy tetszik "pasztamaszkot". Először kísérletezni jó volna, mielőtt beruházok. Mindenképp műanyagfóliában gondolkozok, mint a spakfun videón látható. Honnan lehetne jó fóliát venni, ami megfelelő szilárdságú, nem nyúlik, írásvetítő fólia? Nem ártana, ha volna többféle vastagságú, 0,2-0,5mm-ig.
Positiv20-as technológiával is kimaratható bármilyen vékony fémlemezből.
Szóval házilag profi maszkot esélytelen csinálni. Ahogy írtad, "Ellenállásból, kondiból általában nagyobb SMD-ket használok, 0805, 1206, ez menne, de a kontrollerek már nehéz ügy". A profik a maszkot lézerrel vágják ki, vagy növesztéssel készítik. Ahogy írta itt valaki, kúposan készítik. Nem attól fog elkenődni, hogy a kivágott rész a lapra merőleges vagy nem. A kivágás minőségétől és a paszta flux tartalmának állagától, hőmérsékletétől inkább. A kontroller láb távolságát kézzel nem lehet pontosan kivágni úgy, hogy a paszta olvadásakor ne legyen zárlatos. Ha egy hobbycnc beszerzésén gondolkodsz, akkor miért nem csinálod a paszta adagolását azzal. A pozícionálás megoldott lenne automatikusan, csak a maró motor helyére egy pneumatikus adagoló pipettát kell tenni és máris kész.
A maratással az a gond, hogy ha sima réz lemezt maratsz, a maszk alatt a furat falán alámarás lehetséges, ez egy kontroller lábainak méretét tekintve használhatatlan maszkot eredményezne. Ha sima nyákot maratsz akkor pedig az üvegszálat hogyan távolítod el?
Több mint 10 évig smdz-tem kis és nagy szériákat mindkettőnél a legolcsóbb az volt ha legyártattuk a lemezt kis szériáknál rézből, nagynál rozsdamentesből lézerrel. Nem érdemes vele az időt húzni ha az ember ebből él.
Nekem a sparkfun videója meggyőző. Youtube-on van néhány videó (nagyon kevés) fecskendős cnc pasztázó szerkezet, hát nem tudom. Erősen reklámszagúnak érzem. Én szoktam fecskendővel és különféle tűvel pasztát felvinni, sokszor nem igazán egyenletesen jön a paszta, néha ha vékony tűvel nyomom, spirálisan elgörbül a csík és nem oda megy, ahova akarom, igazítani kell rajta, levegőmentesen nem mindig sikerül betölteni, ...
Videókon is többnyire jó nagy padekre nyomják, IC padjein végighúzza az egész soron. Ezt szoktam én is csinálni, de nem 100%-os. Nem véletlenül a maszkos megoldás terjedt el és nem csak azért, mert nagyüzemileg hatékonyabb. Komoly kétségeim vannak a pipettás adagolás működőképességéről, főként házi megoldásokat alkalmazva.
Köztes eset vagyok, kézzel sok, gépesíteni kevés....
De a rézlemezt csak CNC-vel marták ki, nem? És nem kúposra? Úgyis kézzel pakolom fel az alkatrészeket egyelőre, ha 100ból 1-2 pad beleragadt a maszkba, akkor fecskendővel pótolom.
Amit írtam, azt alternatívaként javasoltam a maszk helyett. A paszta kartusba töltése valóban nem egyszerű, de megoldható. A gyártók egyébként ezért komoly felárat számolnak. Az adagolás korrekten lekövethető egy pneumatikus adagolóval ahogy írtam, csak az időzítésekre kell figyelni, és a tű méretére. Egyébként szerintem is a tuti megoldás a gyárilag elkészített maszk.
A Sprint-Layout soldermaskját kell negatívban ráprintelni a rézlemezre és kimaratható. Mindenesetre szerintem nem árt pozicionáló furat a panelbe és a fóliába.
Sziasztok! Nekem van néhány rézlemezből készült pasztasablonom.. Nagyon jó Egyik fele sima fényes a másik fele erősen mattra maratott ez megy a nyákra így nem tud elcsúszni! A gyártása az nem CNC-vel történik hanem maratásos eljárással csak nem egyoldalas maszkolást kap hanem mindkét oldalon le van világítva és előhívva majd így maratják.. Házilag elég nehéz megcsinálni és olyan pasztalemezt is nehéz beszerezni..
Hello,
Pontos melóhoz mindenképpen acél stencilt érdemes gyártatni. ezt lézerrel vágják ki egy igen pontos géppel. Jó pár éve nyomom SMT iparban, nagy szériás gyártásban. Van olyan stencilünk amin 20000 apertura van nem ritka a 0,4mm-es osztású alkastrész sem. Természetesen ez egy pasztázó géphez készült profi stencil, ami elég drága (200USD körül indul). Szerintem egy mini stencil levágása valahol 60Eur körül megáll, ennek ugyan nics kerete, de kisebb panelekhez elég lehet. Ez sem olcsó, de pontos! Járatos fólia méretek 80, 90, 100, 125, 150, 200um-es vastagságban. Házilag nem hiszem hogy érdemes nekiállni, kivágni szikével szinte biztos hogy lehetetlen, vagy ha olyan anyagot választasz ami vágható szikével, akkor az nem lesz tartós... Ha ebből élsz akkor költeni kell rá. Ha hobby akkor mindenképpen ki kell próbálni minden hobby megoldást! A réz fóliába maratás jó megoldás, ha a folyamatot jól kikísérletezed. És hát mi a Hobby ha nem ez (: Gondoltam rá én is korábban, hogy meg kellene próbálni, de sajna nem jutottam el még odáig ): Bármit is választasz, mérlegeld, hogy mi a célod. Amúgy vékony acél lemezbe (150-250um) mikro maróval lehet marni stencilt de ehhez is pontos gép kell...
Az első ötletem a sörös doboz felhasználása volt , ha az egyik oldalról el tudnánk távolítani az eredeti bevonatot akkor
fotótechnikával használható stencilt lehetne belőle varázsolni
Tökéletes a réz is ha kis széria kell. Nekem egy ismerős gyártotta egy nyáküzemben hol ha gyártatsz nyákot kérhetsz hozzá ilyen sablont is.. Pár százszor használható szerintem ha vigyáz rá az ember és letisztítja utána..
Felcsigáztam magam ezen a fórumon (: Még a végén én is megpróbálom és csinálok egy stencilt próba képpen.
Láttam a lentebb belinkelt videot, az a stencil rögzítés kicsit instabilnak tűnik, illetve nagyon "ember függő". Van erre valami módszeretek, hogy hogyan rögzítitek a stencilt a panelen amig a nyomtatás tart? Illetve a stencil leválasztásakor nem kenődik el a paszta? (nem lesz csúcsos, vagy "kutyafüles"?)
Két furat, két gombostű a pasztázáson kívül eső részen.
Én nem látom a pontosságot annyira kritikusnak, hogy mikronokban kelljen gondolkozni. Néha szoktam pasztát fecskendővel is felvinni. Biztos nem néhány mikronos intervallumon belül remeg a kezem
Amikor megolvad a paszta, úgyis a helyére megy magától. Az ilyen pontatlanság nyilván eredményezhet hibákat, 10ezres darabszámú gyártásnál komoly probléma. Örülök, ha tapasztaltak is hozzászólnak, de én vagyok Jabil és Foxconn, nálam az átlagos gyártási sorozat kb. 40-50 db, ritkán megy 100 fölé az egyszerre gyártandó mennyiség, tehát ehhez kell méretezni a technikát.
Én már láttam (az egészségesnél többször) fecskendős gépet dolgozni, BGA-hoz is használták, minden pontot egyedileg rakott fel. Igaz, nem kézzel töltött fecskendő került a gépbe...
Ami előnye az ilyen gépnek, hogy szükség esetén egyedi, nagy bonyolultságú NYÁK-okhoz is használható. A hátránya, hogy még hulladékárban is drágább, mint az általad említett mini CNC gép... Mindezt csak azért írom, hogy nem kell lebecsülni ezt a technikát. Megfelelő géppel nagyon is jól működik. Persze nagy szériánál már nem olyan hatékony (sebesség) mint a maszkolás, kézi pasztázásnál szinte csak maszk jöhet szóba, ha nem egy-két darabról és darabonként több száz (több ezer) pad-ról van szó.
Bocs! nem akartam okoskodni, csak megosztani amit én a stenciles pasztázás kapcsán tapasztaltam. Igazad van, nyilván nem a mikronkon múlik (:
Ugyanakkor ha van olyan projekt, amiben van annyi plusz pénz, vagy potenciál, akkor érdemes lehet felvenni stencil gyártókkal a kapcsolatot -egy telefont megér(het)- tudnék ajánlani csak nem tudom beírhatom-e ide... (?) A fecskendős megoldásnál kifejezetten "dispense" pasztát használsz? Eleve hol szerezhető be paszta?
Szerintem is, kézi pasztázás esetén nem a nyílás falának kúposságán fog múlani a pasztázás minősége, sokkal inkább a pasztán.
A kúposság a lézervágás folyamatából adódik, illetve növesztett stencil esetén a növesztés folyamatából. A nyílás, (vagy apertura) mérete így egy kicsivel nagyobb a panel oldalon, mint a kés oldalon. Ez a gyártásból adódó "hiba" tulajdonképpen nagy segítség lehet, ha nem túl nagy vagy kicsi. A kúposság (taper) ha lefelé nyit a panel felé, akkor segít az elválasztási arányon. De szerintem mindez csak gépi pasztázásnál érdekes igazán. Sőt, ez esetben a merőleges falú apertura kifejezetten káros (beszorulnak a golyók az aperturába) Idézet: „nyílás, (vagy apertura)... ...merőleges falú apertura ...” Szerintem nyugodtan maradhatsz a magyarnál, általában jól érti itt mindenki.
Most nézegetem, az alapprobléma ott kezdődik, hogy az Eagleben a tStop rétegen rajta vannak olyan dolgok is, aminek nem kellene. Pl. a nem SMD csatlakozók is és a Via (furatfémezett lyukak)
Ide nem kellene paszta. Azt ne tanácsolja senki, hogy ne Eagle-t használjak! |
Bejelentkezés
Hirdetés |