Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autó-generátor nem tölt rendesen
A frekvenciaváltó ára sokszorosa egy akkutöltő vagy tápegység árának.
![]() Frekvenciaváltóval megpörgetve a motort, közel lineárisan emelkedik a kivehető teljesítmény. Azért nem teljesen lineárisan, mert van felső feszültséghatár, aminél többet a frekiváltó nem tud adni neki, az áramot a tekercse korlátozza. Hiába pörgetnéd meg 500 Hz-cel, még ha bírná is a vasmag, nem adna 10-szeres teljesítményt. 200-300 Hz-et kis veszteségnövekedés mellett a legtöbb motor elvisel. A motor külsején mért hőmérséklet nem ad jó képet a belsejében uralkodó melegről. A képed szerint ráadásul ez a motor kettős köpenyű, bár gondolom belül a törzsön mértél. Védett motoroknál a hőérzékelőt beágyazzák a tekercselésbe. Az valós értéket mér. Kívül a 85 fok soknak tűnik, de tudni kéne azt is, mikor, milyen minőségű huzallal tekercselték. Régebbiekre nem mer annyit ráengedni az ember, de ma már vannak olyan huzalok, amik 200 fokig használhatóak.
A frekvenciaváltó természetesen csak ötlet volt, csak érdekelt ha lenne mit tapasztalnék vele. A hőmérsékletet valóban a törzsnél mértem. De az is felmerült hogy a motor fordulatszáma alapján el lehetne esetleg dönteni hogy mennyire van túlterhelve, van fordulatszámmérőm is amivel ezt meg tudom mérni, azért van ott a képen látható szürke matrica a generátoron és a motoron is. Tehát az alapján, hogy mennyivel alacsonyabb a fordulatszáma mint a névleges, elméletileg jelentene valamit, azt honnan tudhatom hogy mennyivel mehet a névleges alá tartósan? Mert itt azért kicsit más körülményekről van szó mint a táblán megadottak, tehát a hálózati (vonali) feszültség sem 380V hanem 400V sőt néha eléri 410-415-t is ilyen feszültségen nagyobb nyomatékra képes, jobban tartja a fordulatszámát (egyébként a motor csillagkapcsolással van 3fázisra bekötve) Tehát fordulatszám alapján lehetne valamilyen módon a túlterheltségre következtetni? A legkisebb fordulatszám amit mértem, ez a 85fokos mérésnél volt, itt a fordulatszám 1240 -es volt. Amikor 70fokot mértem akkor volt 1300. Lehet hogy emiatt ehhez a motorhoz az áttételnövelés sem jó ötlet (nagyobb ékszíjtárcsa a motorra, nagyobb generátorról levehető teljesítmény reményében) válaszolhat bárki
Idézet: „fordulatszám alapján lehetne valamilyen módon a túlterheltségre következtetni?” Igen. Magad írod a mért értékeket, miközben a motor adatlapja szerint a névleges teljesítményhez 1360 fordulat tartozik. Azaz mindkét mérés szerint alaposan túl van terhelve. Ha 380 V-ra méretezett motort 400 (415) V-tal hajtasz, még óvatosabban kell vele bánni, mert már nagyobb terhelt fordulaton (1380-1400) eléri a névleges áramfelvételét. Megemelt feszültségen a nyomatéka akkor nőhetne, ha az eredeti huzalvastagságból bele lehetne tekerni azt a néhány menetet, amilyen arányban a feszültséged emelkedett. Máskülönben csak a melegedés fokozódik. Ha pedig vékonyabb huzalból tekered bele a kívánt menetszámot, pontosan ugyanott tartasz.
Ilyen válaszra számítottam, rendben. De azért névleges értéknél lehet jobban terhelni a motort ha jól tudom, csak rövidebb ideig vagy más körülményekkel, mint pl hűtéssel, vagy hidegebb környezeti hőmérséklet mellett éppen ezért merült fel a pontos -hibát, illetve károsodást még nem okozó- határterhelés megállapításához a motor külső házának hőmérséklete milyen hőmérsékletű lehet hosszabb idejű terhelés esetén? Mert azt szerintem tudjuk hogy a gyártó mindig olyan névleges értéket ad meg amit még bőven kibír a terméke nagyon hosszú ideig, ami egyáltalán nem jelent kockázatot, jol gondolom?
Az áttétel módosítása (motorra nagyobb átmérőjű észíjtárcsa) jobb vagy rosszabb arányt adna-e a motor terheltsége valamint a generátorból felvehető teljesítményre? vagyis a motor terheltsége nagyobb lenne-e a kelleténél ugyanolyan terhelés esetén mint az eddigi megoldással vagy kisebb? Azért merült fel a kérdés, mert esetleg a generátornak valamivel kisebb lenne a nyomatékigénye nagyobb fordulatszámon, de nem tudom annyival-e hogy a motor terheltsége még nem lenne nagyobb.
Akkumulátortöltéshez szereték egy olyan megoldást csinálni, hogy amikor a töltőáram még 4-4,5A felett van akkor még az eddigi generátoros rendszer töltené az akkumulátort, miután a töltőáram ez az áramérték alá csökken egy kapcsolóüzemű töltővel (14V 5A névleges adatokkal) menne tovább a töltés. Ezt nem lenne tul nehéz megoldani, mert van egy mágneskapcsoló a motorhoz, egyszerre kapcsolja a 3 fázist, meg a generátor gerjesztő izzóját is bekötöttem külön érintkezőkre, tehát egy fázissal ki-be kapcsolható és a gerjesztést is kapcsolja. A kapcsolóüzemű töltőt ami valójában inkább tápegység(tehát nincsenek különféle automatikus töltési ciklusai) kimenetét meg ezzel a generátorkimenettel párhuzamosan kapcsolva lenne bekötve, és egy alkatrész ami nem tudom mi lehetne "valami áramrelé", az akkumulátorhoz folyó áramtól függően, azt az energiaforrást üzemeltetné amelyiket szükséges. mivel tudnám ezt az átkapcsolás-automatikát a legegyszerűbben megoldani?? ha feszültségröl lenne szó lehetne egy két kapcsolási állású relé ami az adott feszültségnél meghúz, illetve egy ahoz közeli kisebbnél elengenged, de ezt áramra akarom megoldani 4A körül. Sokféle bontott alkatrészem van. Mivel lehetne ezt megoldani legkönnyebben??
Vagy régebbi oszlopos feszszabályzó visszáramreléjével, vagy egy sönt beiktatásával és feszültségméréssel oldanám meg
Ennek az áttételváltoztatásnak semmi értelme. A generátornak nagyobb fordulatszámon nem kisebb lenne a nyomatékigénye, hanem nagyobb, mert jobban gerjed, nagyobb áramot nyom az akkuba,...
Nagyon ellentmondásos az egész rendszered. Most meg már kapcsolóüzemű tápegységgel akarsz rásegíteni. Nem egyszerűbb lenne csak azt használni? PC tápból átalakított 14 V-os töltő a kiinduló típustól függően 10-25 A-t is tudhatna. Ha csak 70% hatásfokkal nyomja, akkor is több, mint a motor-generátor együttes. Nem valami örökmozgót akarsz megterveztetni velünk? Idézet: - Ebben biztosan tévedsz, ha csak nem arról az esetről beszélünk mikor már a generátor feszültsége nagyon lecsökken annyira nagy az áramterhelés miatt. Abban biztos lehetsz hogy ugyanakkora teljesítményű terhelésnél a generátornak nagyobb fordulatszámon kisebb nyomatékigénye van mint kisebb fordulatszámon, kevésbé gerjed nagyobb fordulaton különben a feszültsége nagyobb lenne, ebben biztos biztos lehetsz! Tehát pl 1400-as fordulaton 5A-rel terheled és 2800-as fordulatszámon is 5A-rel Akkor a nagyobb fordulatszámon lesz kisebb a nyomatékigénye EZ ANNYIRA BIZTOS MINT AZ HOGY P=U*I. „A generátornak nagyobb fordulatszámon nem kisebb lenne a nyomatékigénye, hanem nagyobb, mert jobban gerjed, nagyobb áramot nyom az akkuba,...” ![]()
Jó ötletnek tűnik mindkettő. A sönt beiktatásos fesz. méréses nél a fesz. méréses rész milyen módon gondoltad a megvalósítását? Én mondjuk gondoltam ott sima fesz relére ami nagyon kis fesznél már működésbe lép, tehát arra a nagyon kis feszültségre, ami a söntön esik. és arégebbi oszlopos fesszabályzónál amilyent szerzel olyan lesz a visszáramreléjének határértéke és lehet az nekem nem lesz megfelelő értékű, bár talán a tekercsének átméretezésével vagy hasonló módon lehetne?
Segítséget szeretnék kérni. Chrysler Voyager külső fesszabályzós generátor. Nem volt töltésem, a generátort szétszedtem. A szénkefék elkoptak a csúszógyűrűk erősen megkoptak. Generátoros felújította, visszaraktam,de továbbra sem volt töltés. Generátoros szerint a fesszabályzó a hunyó. Ajánlot egy 14,4 V negatív vezérlős FET-et. Beépítettem az alábbi módon. D+ láb a forgórész pozitív kivezetésre, DF a forgórész negatív kivezetésre, ?F az állórész negatív pólusára. Továbbra sincs töltés, hát rámértem. Az akksin 12,74 V az állórészen 12,52 V és a forgórészen is 12,52 V-ot mértem. Nekem úgy tűnik, mintha nem gerjesztene. Én kötöttem el valamit? Vagy valahol máshol lehet a hiba? Előre is köszönöm a segítséget.
Még egy kérdésem lenne. Tönkre teheti-e a fesszabályzót vagy a generátort, ha szabályozott töltővel úgy töltöm az akkumulátort, hogy nem veszem le a sarukat?
Ha az akku nem szakadt, akkor nem szabad, hogy bajuk legyen.
Szerintem a D+ az a generátor kimenetére kell menjen ami állórész. A DF az jó a gerjesztőtekercsre ami a forgórész. A ?F valszeg a generátor test.
De megnézheted részletesebben itt
Üdvözlök mindenkit!
Érdekelne hogy valaki tudja e hogy mtznél hogy kell bekötni a töltőárramerősségmérőt 50-es mtzről van szó kis kör alaku műszer -20 + 20 ig van kalibrálva most a gyujtáskapcsolóról kap áramot és a biztosítéktáblába megy bele a bajom vele h csak akkor jelez ha felkapcsolok valamit pl lámpa de a töltést szerintem nem mert miután elindítom a trakit nem tér kis semilyen irányba sőt indításkor sem remélem nem kérdeztem sok hülyeséget üdv.
Üdv
A generátor és az akku közé ha bekötöd mérni fogja a töltést. A fogyasztást pedig (akkuból jövő) úgy fogja mérni ha arra a sarkára kötöd a műszernek a biztosítéktáblát amelyikere a generátort kötötted. Az így bekötött műszer járó motornál (töltés közben) nem méri azt a fogyasztást ami a generátortól megy a fogyasztókhoz. Ha így is mérne fogyasztást akkor azt méri ami az akkuból jut a fogyasztóknak ha a generátor nem győzné. Az indítóáram mérésére ez a műszer alakalmatlan, nem is szabad bekötni arra a célra mert el is égne egyből. Ugyan lehetne söntölni de akkor inkább egy ettől pontosabb precízebb műszernek lenne értelme. Én nem nagyon ismerek olyan orosz masinát amiben ne lenne ilyen műszer ![]()
Köszönöm a gyors választ előre is
Akkor ha fogom a generátorból jövő szálat rárakom az A( a negatív felőli részére) és idekötöm a fogyasztókat is és a B-re kötöm az akkumulátor kábelét ami elvileg az önindítónál kapja a töltést akkor jelzi nekem pozitívba kitérve a töltést és negatívba kitérve a fogyasztást?
Üdv
Fejből meg nem mondom hogy melyik pontjára kell kötni a műszernek az akkut és a generátor+biztosíték tábla ( fogyasztók) nyilván a gyújtáskapcsolóval vagy annak reléjével megszakítva a fogyasztók felé menő kört. Talán kicsit félreérthetően is írtam a sorrendet mert nem hangsúlyoztam ki hogy a biztosíték táblára menő vezetéket meg kell szakítani a gyújtáskapcsolóval. Viszont nagyon egyszerűen ellenőrizni tudod. Álló motor mellett bekapcsolod a világítást és a műszernek negatív (fogyasztás ) irányba kell kitérni. Ha nem így lenne felcseréled a műszer két kivezetés bekötését ![]() Ha nem lenne érthető este csinálok neked valami Mórickarajzot, sőt van műszerem is megnézem hogy kell kötni hogy elsőre jó irányba térjen ki.
Igen így jó, ha mégsem jó irányba tér ki a műszer megfordítod a vezetéket.
Nos megköszönném a rajzot még jól jöhet! Ma reggel bekötöttem csak annyi h negatívba ment mindig a fordulatszámmal majdnem arányosan mutatta a töltés szintjét 13,5V-os feszültséget mértem rajt multiméterrel de előtte teszteltem úgy h egy lámpát rákötöttem az egyik végére és a lámpa másik vége ugye a negatívra és ha megcseréltem másik irányba ment a vekker. ami kérdésem lenne még hogy húztam egy másik kábelt a generátorról bele az ampermérőbe majd a másik szálátlehúztam az önindító megfelelő részéhez, ez nem okoz gondot? nem akartam megbontani a "vastagabb töltő kábelt" úgy gondoltam ez olyan mintha megnövelném a töltőkábel vastagságát ezzel a kábellel, remélem érthetően írtam le. Az általam húzott kábel olyan 2 mm vastag sorott rézkábel amit 380-as kábelből vettem ennek elvileg el kell bírni a fogyasztókat is. Fonots bekötnöm a fogyasztókat a gyujtáskapcsolóba is? nem lehet simán csak rákötni a biztosítéktáblára hiszen elvileg az aku felől tud "visszafelé " jönni áram a kábelen ha nem elég a generátoré bár ezt kétlem.
Az eredeti bekötése úgy volt neki h a gyujtáskapcsolóról volt egy vezeték lehúzva ami ha jól néztem az aksi felől jött és az ment bele az amper mérőbe majd tovább a biztosítéktáblába. Ma nem használtam sokat a gépet mert csak trágyát hordtam ki vele és mikor elindítottam folyamatosan kitért, ezzel nem is volt olyan sok bajom csak fontolóra vettem h a sok inditózás miatt kiszívhatott az aksiból és emiatt tölt mindig? valamint mikor áll le a töltés hogy tudom megnézni h a feszültség szabályzó működik e rendesen, az én verzióm amire gondoltam h felteszem az aksit töltőre h fullon legyen majd elinítom a gépet és várok vele egy 5-6 percet h tölt e még vissza mert elvileg ennek ki kell kapcsolnia a töltést nem? és akkor le kell esnie 12V ra a feszültségnek. Bocsánat a sok amatőr kérdésért de szeretném kicsit megtanulni mi miért hogyan a szerelő túl egyszerű lenne ha baj lenne akkor meg szeretném tuni esetleg hova nyúljak mit hol keressek. Köszönöm a válaszokat!
Üdv
No csináltam egy mórickarajzot. Az önindító mágneskapcsoló vezeték, a generátor gerjesztő szabályzó kör nincs berajzolva, nem is ez a lényeg. Azt hiszem 2 db 6 voltos aksi van ebben a trakeszban sorba kötve, én csak egy aksit rajzoltam. Vgül is a töltő és fogyasztó fővezeték a kérdés. A vezetékeken még 30-40 amper is mehet ezért úgy kell méretezni hogy azt is bírja. Szerintem épp azt rajzoltam amit csináltál is a vezetékekkel. Ha 2 mm es az kicsit karcsú inkább akkor dupla szállal vidd ha nincs vastagabb. Azért kell a gyújtáskapcsoló mert a generátor gerjesztése mindaddíg fogyasztana álló motornál míg le nem áramtalanítod a trakeszt. Ráadásul a szabályzó max gerjesztéssel küldi meg. A 13,5 volt alsó határeset, 14-14,4 is jó még. Ettől nagyobb viszont már intenzív gázfejlődést indít az aksiban (enni fogja a vizet) Egy akku mindíg vesz fel töltést, legfeljebb nem válik a hasznára, tehát a fullra töltött aksi sem "kapcsolja ki" a töltést. Viszont járó motor mellett nem szabad áramtalanítani mert túlfeszültséget termel a generátor az akku terhelése nélkül és bizony kiveri az égőket amik épp be voltak kapcsolva. A fesszabályzó ( generátor ) ellenőrzését egy visszajelző lámpa végzi neked is kelleni ilyennek lenni. Indítás után kialszik.
Köszönöm a rajzot!
A trakiban egy 12Vos aksi van benn, a fő töltő kábelt (az eredetit) bennhagytam hátha rosszat csinálok elven és akkor meg kell, nem mertem megvárni. azon kap töltést az általam a generátortól a műszerig húzott kábelen ami jön az csak a műszer miatt kell nekem. szerinted kivegyem az általam betettet és akkor vágjam meg a kábelt mert ugye ez alapból az önindítóhoz megy. az hogy akkor meg kell szakítanom a gyujtáskapcsolóval az felveti a következő kérdést, hogy hova tegyem ezt a szálat mert ugye izzítani is kell vele sajnos csak pénteken tudom majd megnézni mi honnan jön de gyanítom h izzításhoz ami kell szál az is az önindítótól jön. A töltésvisszajelző relé is most ki van kötve most még de már megnéztem hogy működik egy hella 5 lábú reléről van szó amire emlékszem 30-as láb az a generátórról jövő jelszál a másik a gyujtáskapcsolótól jön ez vagy a 85 vagy a 86-os a másikat testelni kell és a 87-es en van alapból az árram amit még nemtom hova kössek és a 87a-n van amikor lecsökken az feszültség 4-5 v alá ezt kimértem ez így jó szerinted? valamint azt a lábat hova kössem vagy mit csináljak vele ami pl 12Vnál kapja az áramot ez 87-es jelölésű.
Üdv
Hát olyan szinten azért nem vagyok hogy számok alapján megmondjam mit hova köss, csak időnként "segítettem" az autóvillamossági szerelőnek. Az jó ötlet hogy meghagyod a régi vezetékeket, így egyszerűbb visszaállítani az eredeti állapotot. Én nem vagdosnék meg vezetékeket, újat húznék. Az autók kábelkötegeiben is van egy csomó ér ami sehonnan megy sehová, egy MTZ trakesz pedig ezerszer egyszerűbb szerkezet villanyilag. Az izzítás szerintem külön szálról megy, nincs a gyújtáskapcsolóba bekötve. Azt vagy az aksitól vagy az önindítótól kellene vinni. Amelyiktől egyszerűbb.
Szeva!
Ha jól tudom a gyári MTZ "gyújtáskapcsoló" csak izzítani tud és indítani aztán rugóval visszaáll "üres"pozícióba. A mórickarajzrol szépen be lehet kotni a műszert mert úgy tuti jó lesz.
Sziasztok!
Nekem is trakis töltésproblémám van. "Gyújtás" ráadásakor töltésjelző lámpa világít. Indítás után elalszik, de nincs töltés, vagy nagyon minimális. Kis idő múlva (10-20s) szépen lassan megjön a 14V, de ahogy elkezdem terhelni (világítás, munkalámpa ...), megint leesik 12V-ra, de a töltésjelző lámpa nem világit. Forgórész 3 Ohm körül, feszszab szerintem jó, diódákat műszerrel jónak mérem. Mi lehet a baj? Már elég régóta szívok vele. Ja és gázadásra mintha csökkenne a feszültség ahelyett, hogy nőne.
Testelés rendben? Mérj feszültséget az akku negatív és a generátor háza között járó motornál.
Kefe nincs beszorulva véletlenül? Akár az is lehet, hogy csak forgás közben, amikor a forgórész húzza, akkor szorul meg valahol.
Szevasz!
Én egyszer nagyot szívtam ilyennel.. Töltésjelző elaludt (ez sohasem jelenti azt, hogy van töltés (!), csupán azt, hogy a generátor által leadott feszültség kb. az akkufeszültséget adja), állítottam a fesz.szabályzón (akkor még külön volt), oda se bagózott. Egyszercsak megvillant valami a generátornál, fényes volt az ékszíjtárcsa alja! "Elfogyott" az ék, a maradék "szíj" meg csúszott. Arra elég volt, hogy terheletlenül feljöjjön a fordulat (lámpa elalszik), de töltéskor/terheléskor már csúszott... Új ékszíj, állíthattam be megint a fesz szabályzót, adott volna vagy 20V-ot... Én így jártam, üdv: StMiklos |
Bejelentkezés
Hirdetés |