Fórum témák
» Több friss téma |
Udv,
Ajanlom figyelmedbe ezt a kis cikket errol az erositorol. Remelem nehany kerdesedre talalsz valaszt ill. kozelebbrol is megismerkedhetsz az erosito mukodesevel.
Szervusz!
Köszönöm az ajánlást. Már átolvasgattam múltkorában egyszer, de próbálom kiszűrni, ami számomra kérdéses, vagy önhibámból nem teljesen világos.
Sziasztok.
Rádiótechnika 2007/9 Piret Endre cikkében sokk mindenre választ találsz. Az említett cikkben van a Maynard nevű erősítővel ér e külön topikot ez a erősítő ha ismeri valaki ?
Szia!
Sajnos csak 2004-ig voltam a Rádiótechnika újság elkötelezett híve, onnét nincsenek meg. Ha be tudnád szkennelni...?
Nem tudom lehet-e jogilag ha igen akkor megoldom .
Én is a könyvtárban kértem ki több évet és kifénymásoltattam ami értelmes volt.
Privátban mutasd meg, abból nem lehet baj.
Úgy látszik, egyébként is csak engem érdekel...
Elismeréssel és köszönettel tartozom...
Jelentem, elkészültek a nyák-jaim, a vasalásos technikával is elkészíthető fajta - köszönet a Megalkotójának.
Egy huszárvágással azonban megdupláztam a nyák keresztmetszetet, hajszálpontosan 200%-ra. Nem tudom, számít-e, de valamit én is tegyek hozzá - gondoltam
Próbapanellel érdemes összerakni? Gondolok én itt arra hogy bent még trágár marást csinálnak és ezen alapon felesleges is orcad-eznem..
Igen, szerintem ossze lehet rakni probapanelen is ugy, hogy jo legyen.
Üdv!
Csak azért írom le, hátha közben történik velem valami, ha fontos nemzetközi érdekeket sért a dolog, ki tudja? Ugyanis egy hőfokjelzőt tervezek az erősítőre, ami praktikusan egy leddel (opció hajókürt) kijelzi, ha a berendezés a kívánatos hőfokot elérte, jöhetnek a zenészek. Vívódtam egy PLC-s, ipari áramról működő IGBT & tirisztoros blokkon, de maradtam egy vasaló hőfokszabályzó bimetall kapcsolójánál. Alapból zárt lévén praktikusan rövidre záratok vele egy 2színű (anyós) led egyik LED-jét, így pirosan világít, amíg rendet teszünk a ház körül az erősítő bemelegedéséig. Ezt elérve szabaddá válik áramilag a másik LED és mosolygós színnel jelzi, gyerünk, indulhat a buli. Rajzot nem teszek fel, vagy elképzeli mindenki, vagy az enyészeté lesz az ötlet. Minden jog fenntartva!
Uraim!
A gépezet beüzemelve, kényelmesen állítható az összes féltáp és áramfolyás, amit csak akarok. De még pontosan nem tudom, mit akarok. Ugyanis a sokat nézegetett táblázat a különböző terhelő impedanciákról, árambeállításokról csak a szolgai állítgatást mutatják be nekem. Azt az ajánlott áramot és tápfeszt miért úgy adják meg, ahogy? A kivehető teljesítmény, cs-cs kimenőfesz, vagy mi indokolja, vajh? A kisebb kidobni való teljesítményt preferálnám, tehát nem a 2-3A közé eső nyugalmit. 26V a tápom és változó impedanciákat szánok a kis kohóra - 4 és 6 Ohm-os dobozokat. Köszönettel - én.
Üdv! A kivehető teljesítmény a nyugalmi árammal egyenesen (szerk. négyzetesen)-, a torzítás fordítottan arányos. Ekzakt szabályról nem tudok, praktikusan - állítsd az igényeidnek megfelelően.
Idézet: „Azt az ajánlott áramot és tápfeszt miért úgy adják meg, ahogy? A kivehető teljesítmény, cs-cs kimenőfesz, vagy mi indokolja, vajh?” Ha figyelmesen(!) elolvastad volna azt a cikket amit mar korabban belinkeltem neked akkor a fenti kerdest nem tetted volna fel. A jo tanacsot miert nem fogadod meg, vajh
Köszönöm!
A kivehető feszültséget épp most néztem meg a szkóppal, 1 perccel ezelőtt tekergettem a potikat és láttam. Akkor tényleg a saját szájíz és beállítom 1.5A körülire. Mókás volt az egyik oldal próbájánál, tekertem a jelnagyságot és még mindig nem torzul a kimenet, pedig 10V-nál nagyobb a generátor kimenete. Igen, közben a bemenetet figyeltem a műszerrel. Azt hiszem az első tranyót a saját halottamnak tekinthetem, mintha csinálna idegen dolgokat azóta...
Elnézéset!!! A szerzés (alkotás) ördöge (öröme) elhomályosította elmémet...
Pillanatnyilag csőlátásom van, de nagyon jól jött a koki, figyelek... Megígérem... Igen, jut eszembe - a szomszéd kérdezteti - mikor tekinthető beálltnak az erősítő? (ez egy olyan ember, ne tudjátok meg...)
Szolj a szomszednak, hogy regisztraljon a forumon es tegye fel a kerdeset sajat maga. Te meg ne vallalj kozvetito szerepet mert az neked se es a szomszednak se lesz jo hosszu tavon.
Nem teljesen ertem egyebkent a kerdest. Mit jelent az szamodra, hogy beallt az erosito? Azt, hogy egy adott (beallitott) munkapontba beallt?
[OFF]Mióta van ez a skizo fréniám, jobban érzem megam, hogy társaságban vagyok... Én vagyok a szomszédom is.
A beállást igen, arra értem, amikor már csak a bazseválásra vár a kis kohó és nem mászkál el benne se az áram, se a féltáp beállítás. Ha ez nagyon hőfokfüggő, akkor egy kicsit reagálni fog az évszakokra nálunk, remélem ez nem jelentős. Na igen, jelenleg 4 Ohm-ra 20V cs-cs és a végtranyó 60-65Celsiuson dohog. Áram 1.4A
Remélem a küldött cikk is segített .
Tudnál felrakni képeket, és alkatrész típuslistát.
Boldogság forog fenn, egyelőre működik, izzad a motyó, holnap a meghallgatás lesz...
Tranyók nagyja látszik, kicsik BC212B - 2N1711, többit talán látni. Kicsatoló 4700u - becsatoló 470n. Végtranyón jelenleg 72fok meleg van.
A leendő tápról:
Különösebb számításokat nem végeztem, valamilyen nagy teljesítményű töltőben (24V ólom talán) volt ez a csöppség, ráintegrált SY xxx diódákkal (25A) A szekunder 1.9 mm2 rézzel tekert, egyenirányítás után 26V-om van. Mivel szeretném felhasználni kompakt az egészet, így 2 diódával szándékozom csatolásmentesítei a két szűrőkondi csoportot, ami 2x2x15.000µF 35V leend. Tehát graetz - 2 dióda - 2 kondicsoport - 2 végerősítő. Amit nem tudtam eddig - bekapcsolási áramok kialakulása: A bekapcsoláskor rövid ideig 2-3x üzemi áram, majd a melegedéssel ca. 80%-ról elkezd kialakulni a végső, itt 1.4A állított nyugalmi áram. Az áramfelvétel 1kHz 20V cs-cs 4 Ohm-on 1.2 A áll be. Tranyók ekkor kellemes 60 Celsiuson, nyugalomban 60-70Celsiuson tobzódnak. A beépítés után valószínűleg az új hőegyensúlyhoz be kell újra repülni a beállításokat, illetve finomítani. A terhelésre a beígért 4, illetve 6 Ohm lesz, ezeken a dobozokon kell kifutni a jó tulajdonságait. Egy VU meteres felügyelő jelenti, ha vágásközelbe tartózkodna a kimenet feszültsége, így lesz mód az ilyen torzításoknak megálljt parancsolni. Egyelőre ennyi. További tapasztalatok pár nap múlva.[OFF]Egyéb, létfentartással kapcsolatos fennforgás miatt.
Sziasztok!
Próbáltátok már a JLH-t BD317-es tranyóval? Elvileg ez lenne a BDY73 helyettesítője. Érdekelne, hogy van e tapasztalatotok ezzel a tranyóval, és hogy milyen a hangja a többi tranyóhoz képest.
Nem lesz a végtranyó kissé meleg a 72 fokkal?
Néztem az MJ15003 adatlapját, 150 Celciusnál még eldisszipáltatható vele 75W pluszban.
Jelenleg a ~ 36W a csúcs, amit el kell neki, de ahogy zenélnie kell, leesik 30-ra kb. A hőfok pedig 60 alá. Inkább a szigetelő gyűrűk miatt aggódom, nehogy ellapuljanak és kisebb legyen a szorítóerő, de vastagon megkentem szilikon zsírral a kalaposinast...
" ... 150 Celciusnál még eldisszipáltatható vele 75W pluszban ..."
Ez igaz ( nagyjából ) de csak akkor, ha a tok hőmérsékletet 25 celsius fokon tudod tartani. Ez meg ugye nem megy... A szigetelőgyűrűk nem szoktak ellapulni, amiatt nem kell aggódni.
Ezt így (60-70Cels tokhőmérséklet) vagy kibírja, vagy ott d.glik meg. Nekem bizonyíték kell, nem csak ígéret.
Az evolúciónak is kell az új hús. Ha jó a hőterjedés a lapka és a tok közt, akkor nem kell attól tartani, hogy beleütnek a nagydobba és hirtelen elporlik a tranyó, sőt, ilyenkor hűl. Legfeljebb bederesedik, naés. Idézet: „Ez igaz ( nagyjából ) de csak akkor, ha a tok hőmérsékletet 25 celsius fokon tudod tartani.” Ez viszont nem igaz! Rosszul ertelmezed a katalogusadatot. A katalogusban ez van irva: Total Power Dissipation @25 C | Pd | 250W Ez azt jelenti, hogy a tranzisztor 250W elektromos teljesitmenyt tud eldisszipalni hő formajaban ha a tok homerseklete 25C fokon van. Ez az amit nehez tartani amator korulmenyek kozott A "power derating" tenyezo mondja meg, hogy az emelkedo tokhomerseklet mellett mekkora eldisszipalhato teljesitmenycsokkenesre szamitsunk. Ezt az adatot W/C fokban adjak meg. Jelen esetben (MJ15003) ez az ertek 1.43W/C. Ha mi ugy dontunk, hogy megengedjuk a 150C fokos tokhomersekletet akkor a kovetkezokepp lehet kiszamitani a max. eldisszipalhato teljesitmenyt az adott homerseklet mellett: A 25C fokhoz kepest a 150C fokra valo melegedes 125C fok valtozast jelent. Ezt a valtozast kell megszoroznunk a "power derating" tenyezovel: 1.43W/C * 125C = 178.75W Ez az a teljesitmenycsokkenes amit "elszenved" a tranzisztorunk a melegedes hatasara. Ez utobbi adatot kell kivonnunk a max. disszipacios teljesitmenybol, hogy megkapjuk az adott homersekleten eldisszipalhato teljesitmenyt: 250W - 178.75W = 71.25W Remelem igy kicsit tisztabb mindenkinek, hogy mit jelentenek ezek a katalogusadatok.
Idézet: „Remelem igy kicsit tisztabb mindenkinek, hogy mit jelentenek ezek a katalogusadatok.” Egyelőre nem tudok ugyan mind két szememmel egyszerre pislogni, de tovább próbálkozom a megértéssel... Köszi! [OFF] Rányomtattam egy imamalomra a példát, biztos, ami biztos.
Én ezeket nem írtam le, de odaírtam, hogy nagyjából megfelel a 75 W , de csak akkor, ha a tok ( case ) hőmérsékletét 25 fokon tartjuk. A " nagyjából " -lal utaltam arra, hogy majdnem jó a 75 W, de az csak valójában 71,25 W.
De nem a 71, vagy 75 W volt a lényeg, hanem az, hogy ehhez 25 fokon kell tartani a házhőmérsékletet. Lehet, hogy mégis jól értelmezem a katalógusadatokat?
Nincs ebben semmi különleges. Ha a tranyó belül melegszik, az azt jelenti, hogy a melegnek ki kell onnan jönnie. A meleg ( vagy legyen hőáram ) ellenállásba ütközik a tokozásnál, a hűtön, stb. A tokozásnak sem végtelen jó a hővezetése, tehát, ez azt jelenti, hogy a tranyó réteghőmérséklete ( junction ) mondjuk 100 fokos, de a tok már csak 80 fokos. Ebből az következik a szóbanforgó tranyónál, hogyha a tok mondjuk 150 fokos, akkor a tokozás hőellenállása miatt csak 71 W meleg keletkezhet a tranyóban. Akkor lesz a réteg 200 fokos. Ha megnézed, akkor 25 fokos házhőmérsékletnél a tranyóban 250W hőenergia keletkezhet. A megadott derating factor ( csökkentő tényező ) mutatja meg, hogy fokonként 1,43 W hőenergia ébredhet a tranyóban. Pl: 10 fokonként lehet a tranyóval eldisszipáltatni 14,3 W-ot. De ez csak akkor igaz, ha a tokot 25 fokon tarjuk. Vagyis: 200-25 = 175 és 175 x 1,43 = 250W Tehát, ha a tok 25 fokos, akkor a tranyóban maximum 250 W-ot lehet eldisszipáltatni. Ugye, ebből az is látszik, hogyha a tranyót mondjuk -20 fokon tartanánk, akkor nagyobb lehetne az eldisszipálható teljesítmény. Sajnos, ezt elég nehézkes megvalósítani...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |