Fórum témák
» Több friss téma |
Valószínűleg, sőt biztos hogy a hordó nem földelése okozta a bajt de azért megmérem.
De még mindig nem tudom hogy ilyenkor van e kötelező orvosi megfigyelésre szükség.
Ha bemegy az ember vagy beviszik orvoshoz, akkor nem fogja elengedi az orvos. Gondolj csak bele, az ő felelőssége ha elengedi és mégis lesz szövődménye. Engem nemrég rázott meg a 240, de csak éppen és mégis éjszakára benn kellett maradnom, vérvétel, ekg, szívmonitor stb.
Sziasztok.
Adott egy lépcsőház közös problémával és egy egyénivel. A közös probléma: A leágazó fővezeték ami a gerincvezetékről leágazik és az órákig terjedő méretlen fővezetéki szakaszt jelenti a mai igényeknek nem felel meg, olyannyira, hogy néha napján ( ünnepekkor például ) füst terjeng a közös térben (lépcsőház) ami sajnos elegendő ok arra, hogy azonnal kicseréltessük. A lépcső ház áll egy alagsori, egy földszint, és egy első emeleti szintből. A főelosztószekrény ahol a leágazó fővezeték a fogyasztásmérőig tartalmazó vezetékszakasz elindul az az alagsorban található. Az alagsortól a földszintig 16mm2 alumínium attól fölfelé már csak 10mm2 alumínium vezeték található. A leágazó szakasz 3x63A -ra van biztosítva! A leágazó szekrénytől a fogyasztásmérő szekrényekig csövezés meg van valósítva, az nem Bermann cső, hanem a régi típusú barna színű MŰ cső. Az épületre kértünk árajánlatot, azt nem tudom, hogy fel lett e közvetlenül térképezve a hálózat ( vezetékek épsége, csövezések a falban, azok szakadás, és sérülésmentessége) a lényeg az az, hogy a csövezése épp, mert azon a szakaszon már dolgoztam korábban. A régi MŰ csőbe be lehet húzni az új vezetékeket, ha az maradéktalanul elfér, vagy annak is külön ki kell vésni, új hornyot készíteni, újracsövezni? A lényeg az az, hogy a fölösleges bontást, szeretnék megspórolni, hiszen a csövezés teljesen rendben van, és a keresztmetszet is megfelelő az új áramigényeknek megfelelő megnövelt keresztmetszetű vezetékek befogadására. A második kérdés létesítés: Lakástól pincéig szeretnék kivinni maximum 10A terhelhetőségig egy vezetéket annak mik a következményei, létesítés szempontjából, tűzvédelmi szempontból? A létesítésre a következőképp kerülne sor az elképzelésem szerint: A zárlatvédelmi szerv: 10A -es B karakterisztikájú kismegszakító a lakáselosztó szekrényben a lakáson belül falban, majd az előtérben Műanyag kábelcsatornával a pincéig folytatná az útját ami MB Cu 3x1,5mm2 vezetékkel valósulna meg. A pincehelyiség közös téren van, tűzveszélyességi osztálya "C"? besorolású (ebben nem vagyok biztos) A lakás és a pincehelyiség közötti nyomvonal zárt (télen fűtött) helyiségeken halad keresztül 1:lépcsőház 2:pincefolyosó. Tudomásom szerint a kábelhálózatot a következőképp kell átalakítanom: a Kábelhálózatot az ingatlan és a pince helyisége között, zárlat és túláramvédelmi szerven túl, tűzvédelmi főkapcsolóval kell biztosítani a szakaszt, annak elhelyezését jól hozzáférhető módon biztosítani és jelölni kell. Ha ezt így mind megvalósítom akkor az a tűzvédelmi szempontoknak is megfelelő?
Az első kérdésre:
A csövezés az a méretlen szakaszon van. Mivel ez felújítást jelent, az illetékes áramszolgáltató véleményét kell kikérni. Lehet, hogy kicseréltetik teljesen egybefüggő csőrendszerre. Vagyis toldások nélkülire. A második már érdekesebb. Az, hogy kismegszakajtón keresztül viszed ki, az természetes. Azzal van a gond, hogy több közös helyiségen megy át, ami nem biztos, hogy egészséges hosszú távon. Lekötési lehetőség mások számára esetleg. Egy esetleges tűz esetén a leválaszthatóságot biztosítani illene. Vagyis egy hozzáférhető helyen, jól láthatóan jelölve egy tűzvédelmi főkapcsoló. Ennek megint az a baja, hogy csak úgy lekapcsolható és a hűtő tartalma újból életre kel.
Köszönöm a választ.
Szerencsére nem hűtő fog üzemelni, amikor nem tartózkodok ott, akkor feszültségmentes lesz a hálózat, mert egy egyszerű műhely lesz semmi több. A lekötéstől meg nem tartok két okból sem, mert a környék rendezett, csöndes, nyugodt, illetve, ahogy írtam, csak az ott tartózkodásom alatt lesz feszültség alatt.
Üdv. 3*MCu 4-es vezeték elegendő egy egész lakásnak a fő kismegszakítótól? (16A)
Ha a fő kismegszakítónál van szétválasztva a nulla és a védő, akkor elég lehet. Ha nincs ott szétválasztva és nem is megoldható, akkor kevés.
Igen ott van, köszi a választ. Egyébként milyennel ajánlatos? Mcu 8?
A 16A-hez elég lehet a 3x2,5 is, ha nem nagy a távolság. De a 4-es az elég. Nem tudod túlterhelni a 16A kismegszakítóval.
Köszönöm
Szia. Igen elég, egészen 25A -ig biztosíthatod.
Az üzemi védővezetőnek az új szabvány szerint akkorának kell lenni, mint az üzemi áram vezetőnek (eddig elég volt annak a fele is). A fogyasztásmérőtől mindig három vezetéknek kell jönnie: PE, N, L1. Szerk.: nem érdemes kisebbre cserélni a vezetéket -ha esetleg számításba vetted-, még akkor sem, ha csak 16A -es a kismegszakító, mivel bármi történhet ami miatt indokolttá válhat a nagyobb áram vételezés, ekkor már csak a kismegszakítót kell nagyobbra cseréltetni, és megspóroltál egy újra fűzést, bekötést.
Szia! Ha az áramszolgáltatói mérőből indulsz el, akkor minimum 6 mm2 kell. Természetesen ebben az esetben Mkh , vagy 3x6 Mt kábel.
Sziasztok!
Mar egyszer volt tema altalam ez, de nem rendelkeztem minden informacioval. A helyzet a kovetkezo. Adott egy forrasztopaka, 5db vezetekkel melyol 2 a tap, 2 az erzekeles, es megegy a paka futobetetjenek a vazahoz kotve (test, EPH). Az allomas viszont ugy nez ki, hogy a korabban itt emlitettekkel ellentetben, nincs merheto megaohm nagysagrendu (sot semennyi) ellenallas a konnektor csatlakozo vedovezeto es a paka EPH vezetekszakasz kozt. A pakabol erkezo vezetek a vezerlopanelrol egy a keszulek hatuljan elhelyezett EPH csatlakozoba fut, majd onnan a halozati csatlakozo vedovezeto erintkezore. Azon kerdesemet szeretnem feltenni ujra ezek tukreben, hogy kell-e vagy jo-e ellenallas, ha van a keszulek EPH csatlakozo es vedovezeto csatlakozo kozt, illetve mit tehetek a forrasztott keszulekek vedelme erdekeben, ami a legnagyobb biztonsagot eredmenyezi (persze otthoni korulmenyek kozott)? Gondolok itt sztatikus feltoltodesre, stb. Van ESD ruham, es a lakason kivuli (lepcsohaz) meroora szekrenyben kozositve van a nulla es vedovezeto. Lakason belul van a megszakitotabla innen szetosztva az elektromos aram. A haz 50es epitesu tegla. Esetleg egy fi rele, vagy barmi hasonlo otletek... A korabbiakban elhangzott az is, hogy az se lenne baj, ha be sem kotnem ezt az EPH vezetot a vedovezetobe. Tehat ha megszakitanam, az lenne a legjobb? Es bocs az ekezet nelkuli irasert, mobilrol vagyok.
A FI relé az ESD védelmen nem segít,egyéb okokból viszont nem egy hátrányos dolog.Ha az állomás bármely pontja védővezetőn van gyárilag akkor azt meg ne bontsd semmiképp.Ha van rajta olyan kivezetés ami testnek nevezhető, de a védővezetőre nincs rákötve , (kétlem) azt esetleg egy egy ellenállással összekötheted a védővezetővel.
Szia!
Köszönöm a választ! Nincs olyan vezeték, ami testnek nevezhető és nincs összekötve a védővezetővel. De remélem ennek a kérdésnek ellenére teljesen érthető, amit leírtam, mert próbáltam nagyon részletes lenni.
Szerintem minden le van írva a forrasztóállomásod használati útmutatójában. Csak el kellene olvasni és értelmezni...
Igen, igazad van.
De több résztvevő azt nyilatkozta, hogy ellenálláson keresztül szokták védővezetőre vinni. Erre azt tapasztalom a másolni kívánt állomáson, hogy direktbe, tehát alkatrész közbeiktatása nélkül van összeköttetés. Ezért csendült fel bennem ismét a dolog. De köszi a hsz-t, tanulságos.
Szia. Eddig azt hittem, egy gyári forrasztó állomásról beszélgetünk. Most írod, hogy saját kreálmány. Remélhetőleg a páka törpefeszültségről üzemel (24V), ekkor az érintésvédelmi földeléssel a páka oldalán semmi dolgod. Magát az állomást, ha fém háza lesz, földelheted, vagy lehet a készülék kettős szigetelésű. A páka fém burkolatának masszív földelésével alkalmasint több kárt okoznál, mint hasznot. Inkább ne kösd sehová! De ezt már napokkal ezelőtt is leírták Neked. Esetleg tájékozódj az ESD munkakörnyezet témakörében, ha mindenképp be akarod kötni azt a lábat.
Szerk.: Remélem, nem a hálózatról jár közvetlenül a páka?
Szia!
Idézet: „Remélem, nem a hálózatról jár közvetlenül a páka?” Miért miről kellene, szünetmentesről? Idézet: „Eddig azt hittem, egy gyári forrasztó állomásról beszélgetünk. Most írod, hogy saját kreálmány.” Nem mondtam eddig sem, csak azt, hogy a gyáriban kimértem. Idézet: „Remélhetőleg a páka törpefeszültségről üzemel (24V), ekkor az érintésvédelmi földeléssel a páka oldalán semmi dolgod” A gyári állomás is "törpefeszültségről" üzemel. Mégis egy az egybe a páka fém burkolata a védőföldbe van kötve. Én elhiszek mindent, meg köszönöm a segítséget, de szeretem hallani az érveket is, hogy lészen tartalom amögött amit mondasz. Nem pedig azért van úgy, mert csak. szerk: épp rátaláltam az ESD topikra, köszi a tippet, körülnézek azért ott is...
Az alábbiakat találtam az állomással kapcsolatban:
3. Potenciálkiegyenlítő csatlakozó A 3.5 mm-es jack csatlakozó hüvely különböző áramköri elemei 4 féle csatlakozást tesznek lehetővé: -Direkt földelés: Üres csatlakozó (a gyári kiszerelés szerint) -Potenciálkiegyenlítő csatlakozás: Dugóval, kiegyenlítés a középső ponton (0 ohm impedancia) -Föld független potenciál: Dugóval -Földelés ellenálláson keresztül: Dugóval és beforrasztott ellenállással. Földelés az ellenállás értékén keresztül. Aztán érdekes figyelmeztetés: 3. Védekezzen az áramütések ellen. Kerülje el az elektronikusan leföldelt tárgyak érintését, mint például a radiátorok, tűzhelyek, hűtőszekrények.
Miért nem akarod elhinni. A 24 V -os pákát trafóról üzemelteted, A trafó fém részei be vannak kötve az életvédelmi földbe. A szekunder rész, ahonnan a páka üzemel, az nincs, és nem is kell. Csak a tapizás elleni védelemre van az előlapi testelés (földelés) kivezetve, hogy össze tudd kötni a többi műszerrel, asztallal, szerszámmal, hogy az ESD védelem meglegyen. Nem tudom miért akarsz mindenáron a hálózattal összeköttetésben lenni. Mert ha összekötöd a hálózat védő földjével, és véletlenül fel vagy már töltődve, úgy megráz, mint a huzat, mert a töltéseket magadról levezeted. Ha nem vagy összekötve semmi gond, a lényeg, hogy a potenciálod ne különbözzön az erre érzékeny alkatrészek (MOS, CMOS) potenciáljától.
Sziasztok főelosztót kellene terveznem és lenne néhány kérdésem .
A főelosztó bejövő árama 125A ez mgey egy megsakítóra majd egy kézi főkapcsolóra inenn megy egy áramelosztóra ami 12 kimenettel rendelkezik . Innen mennek a különböző készülékcsoportokhoz a vezetékek készülékcsoportonként fő kismegszakító és Ávk közbeiktatása után fésüsinnel történik az elosztás. Kérdésem hogy lehet -e a főelosztóban közvetlen áramkör vagyis a főelosztó melletti dugaljak világítás stb. Mi a módja az elosztó kiválasztásának? Áramra és zárlati szilárdságra való megfelelés után csak annyi hogy beleférjen minden? A készülékeket hogyan válasszam ki? Pl: kismegszakító terhelőáram, zárlati szilárdság fogyasztó jellege ? Válaszaitokat előre is köszönöm.
Bekötöttem 3 fázisú villanyórámat 1 fázisú rendszerre, hogy almérőként fel tudjam használni, ha éppen a nagy teljesítményű lámpáimat tesztelem. Mielőtt megkérdezitek: Azért 3 fázisút kötöttem be, mert itthon porosodik és nincsen egyfázisú. Viszont szeretném megtudni, hogy a bekötésen amit a mellékelt, mobiltelefonnal készült fényképek alapján kell-e valamilyen módosítást eszközölnöm, hogy biztonságos is legyen, tehát ne érjen meglepetés. Ez a villanyóra (Actaris C114UR1D) mennyire "szereti az 1 fázisról való működést? Nem fog tönkremenni, ha csak 1 fázist kötök be neki?
Nem tudom, hogy jó megoldás-e, de a mért konnektornak a földelését úgy oldottam meg, hogy a méretlen vezeték védőföldjét sorkapocs segítségével összekötöttem egy zöld-sárga vezetékkel és azt vittem a mért konnektor védőföldjére. Viszont a vezeték bevitele a konnektorba számomra egy kicsit furcsára sikerült , mert olyan konnektort kötöttem rá ami falra szerelhető, de nem tudom kívülről bevezetni a konnektorba a feszültséget. Ezen a konnektorbekötésen változtassak?
Barkácsolunk, barkácsolunk. ha nem ott vitted volna be a drótokat, akkor is teljesen szabálytalan lenne az egész.
Üdvözlet, dobo! Megkérdezhetem, hogy mennyit konyítasz az erősáramhoz? Üdv.: Yoe
Én nem mertem megkérdezni.
Azt előző hozzászólásomnál elfelejtettem jelezni, bár gondolom egyértelmű, hogy mivel almérőként szeretném használni, így a villanyóra a neki kötött konnektorral együtt eltávolítható a hálózatról így földelt konnektorcsatlakozást tartalmaz a bemenetei. Mivel azt mondod, hogy
Idézet: , ezért szeretném tudni, hogy pontosan mit kellene módosítanom a villanyóracsere nélkül, hogy ha már az nem szabályos, hogy csak 1 fázisú rendszeren van használva 3 fázisú villanyóra, akkor a többi szabályos legyen. „teljesen szabálytalan lenne az egész”
Jó, ezt értem, elfogadom és köszönöm.
De ott a gyári leírásban is benne van: "Potenciálkiegyenlítő csatlakozó A 3.5 mm-es jack csatlakozó hüvely különböző áramköri elemei 4 féle csatlakozást tesznek lehetővé: -Direkt földelés: Üres csatlakozó (a gyári kiszerelés szerint)" Tehát gyárilag a védővezetővel van összekötve alapesetben, ha nem csatlakoztatunk semmit a 3,5mm-es jack aljzatba. Ezt én ki is mértem, nincs ellenállás, semmi a két pont között gyárilag (páka ESD vezető a pákán /képen jelöltem/ és védővezető érintkező az aljzatban). Szóval amit mondasz, aszerint gyárilag nem a legjobb megoldást alkalmazzák?
Nem ismerem az adott mérőt (sőt az új elektronikusokat egyáltalán), de gondolj arra; ha nincs fogyasztás 2 fázison, attól a 3-at még jól méri. Az a "falonkívüli" azért jó, mert nem tudsz belenyúlni véletlenül. Légy óvatos, és semmi gáz!
Bár én túlzottan nem vagyok szakmabeli, de a véleményem az, hogy ha ez az egész nem csak úgy "van", hanem mondjuk egy tokban, hogy semmiképpen se érinthesd véletlenül a vezetékeket, akkor nincs komolyabb baj vele. Főleg ha csak addig van használva, hogy megnézz valamit. Bár egy saját kismegszakító (mondjuk 6amper B ) még nem lenne előnytelen szerintem Plusz ha ezt az egészet egy dugaljból működteted, akkor vigyáznod kell, hogy nem dughatod be fordítva...
Ez csak a saját véleményem |
Bejelentkezés
Hirdetés |