Fórum témák
» Több friss téma |
Köszi a tippet. Megpróbálok az oszcillátorkörbe egy másik típusú diódát. Azt hiszem BB204 van is itthon. Tudom, hogy mind a négyet kellene, de egy próbát megér. Köszi!
Gyula
[OFF]Érdekes, de egy ismerős - akinek szinte minden VT rádiója volt már, zárva a sort az Aidával - arra panaszkodott, hogy a VT képtelen volt hosszú évek alatt egy olyan konstrukcióval előállni, ami ne hangolódott volna el a bekapcsolást követően. Mikor már hozzáférhetővé váltak a nyugati (Japán) eredetű termékek, a probléma egy csapásra megszűnt (készülékcserével).
Én sem voltam "elájulva" az utolsó tunertól, bizony, az is mászkált, bekapcsoláskor az adó helyes frekvenciáját jelezve félrehangoltnak mutatta pár percig........
Az RT 7300 -as nem nagyon (egész minimálisan) hangolódott, az már szintézeres hangolású volt. Igaz, itt már nem is az okozta a hangolást, hanem a varikapok, meg az oszcillátor kör.
[OFF]Nekem is ilyen volt, erről írtam, hogy a frekvenciát pontosan kijelezve, félrehangoltnak mutatta az adót pár percig. Ez azért hiba volt, ilyet Japán rádiók soha nem produkáltak.
Szia!
Nekem sikerült csökkentenem a hőmérséklet változás okozta hangolódást annak idején az oszcillátorköri kondenzátorok cseréjével (más-más hőfoktényezősöket próbáltam bele), és más varikappokkal, amiknek nem volt annyira meredek a hőfoktényzős görbéje. Sokat vacakoltam vele, aránytalanul sok munkával, kevés javulást lehetett csak elérni. Ott van a probléma egyik oka a sok közül, hogy maga a hangolóköri referencia sem túl stabil a hőmérséklet változásra. Ezeket mind-mind megpróbálhatod, csökkeni fog a jelenség, de megszűnni nem fog. Talán a referencia stabilabbá tétele a legegyszerűbb. A leghatékonyabb viszont az AFC kör behúzásának a növelése. Meg kell egy kicsit növelni az AFC kör erősítését a visszacsatoló -köri ellenállások megnövelésével. Majdnem atomstabillá tehető a behúzás, csak ha túl nagyra növeled a körerősítést, akkor elkezd az AFC kör alacsony frekvenciás zajt termelni (gerjedés), a másik probléma pedig az lesz, hogy hangoláskor nehezen engedi el az adót, és ugrásszerűen ráhúz a másikra, sőt előfordulhat az is, hogy túltekered egy közbenső adón, ami nagyon közel, az előzőleg hallgatott melletti frekvencián sugároz, és még mindig az előző szól. Aztán átugrik a másikra, ha elejti az AFC kör az előzőt. Én az itthoni tuneremben az AFC kört módosítottam. Hangoláskor pedig kikapcsolom manuálisan addig az AFC -t. Még sosem láttam félrehangolódva, egy bekapcsoláskor sem a tunert. Kísérletezgettem annak idején azzal is több-kevesebb sikerrel, hogy a megnövelt hurokerősítés ellenére egy bizonyos hibafeszültségnél automatikusan egy komparátor áramkörrel lecsökkentettem a kör erősítését, aztán középhangolásnál egy pár mp. után újra engedélyeztem. Ha jól emlékszem, működött, de néha pattanás hallatszott a hangszórókból, mikor visszakapcsolt a nagyobb erősítésre az AFC kör, aztán nem foglalkoztam vele tovább időhiány miatt. De ez már volt vagy 20 éve, azóta meg nem is foglalkoztam vele. Jó így, manuálisan kapcsolgatva...
Hát, igen... itt a keleti blokkban nem voltak olyan speckó alkatrészek a szériában gyártott készülékekben, mert túl drágák voltak...
Volt egy gond az RT 7300 -asokkal. Túl nagy volt a gyártási szórása a szintézer ic -knek (vagy a beállításoknak ) és nem pontosan jelezte a hangolásközepet. Erre volt egy átforrasztható jumper a szintézer mellett, amivel a 0 -hoz képest (azt hiszem) +- 3 lépésben lehetett offsetet állítani. Ha sikerült (!) a jumperekkel belőni, nem volt észrevehető a hangolásjelzőn az elmászás. Némelyik készüléknél még a szélső állások is kevesek voltak az offset beállításához...
A hibára van egy nagyon egyszerű megoldás! Eddig bejött A hibát az is okozza, hogy az eredeti tunert 10V-os tápfeszre tervezték a környezetével együtt, és ezt a többletet a TDA1062 belső stabilizátorainak kell benyelnie, amit csat tetemes hőfejlődés mellett képes. A VT-nél "elfelejtették" módosítani az áramköri környezetet a 15V-os tápfeszhez. Továbbá a hangoló az AFC-kör is hibádzik, ugyan is nem számoltak a műver offsetjével és bemenő ellenállásával.
A tunernél: UR16 csere 1k2-re UR17 csere 1k8-ra UR43 csere 390R-re Az oszcillátorból ezek után kidobható az R106 ellenállás, ami a tekercs éába és a nyák közé van helyezve, sőt a legtöbb esetben elhagyható a TDA1062 1-16 lába közé alulról forrasztott 4pF is. A KF-nél: A kerémia szűrőket először is helyesen bekötni (ki-test-be), mert a legtöbb gépben fordítva vannak!!! UC102 csere minimum 10µF-ra, de inkább 22-re UT85 csere BC337-40 UR89 csere 470R UD83 csere BZX79C10 ezzel a 3089 tápja elég hőstabil lesz! UD95 diódát átkötni. Ha nem lenne elég stabil, akkor a 741-est kicserélni TL061/071-re. Ezek után atomstabil lesz még AFC nélkül is. Az AFC áramkört ezek után a következőképpen kell módosítani! UR38 kiszed, ezzel ugyan megszűnik a helyi vétel kapcsoló működése, de ez kit zavar Az FM modul 15-ös és 4-es lába közé 47k, a helyi vétel kapcsolót pedig fixre kötjük. Ezután kiszedjük az alaplapról a 4-es láb és a +15V között lévő 68k-os ellenállást, esetleg ide is be tudunk operálni egy kis fúrással egy kisméretű trimmert is Ezután mV mérőt teszünk az FM modul 5-6 lába közé és kikapcsolt AFC-vel ráállítjuk egy jó erős adóra úgy, hogy a mV mérőn lehetőleg 0 mV legyen (ilyen úgysem lesz, de 2-4mv is nagyon jó). Ekkor bekapcsoljuk az AFC-t és a "helyi vétel" trimmerével az előbb mért feszültséget állítjuk be. Ezzel addig játszunk, amíg az elhúzás mértéke megközelítőleg 0mV nem lesz! Ez csak az UL86 pontos beállítása után történjen, ha esetleg elállítódott volna!!!
A kerámia szűrők bekötésében biztos vagy, hogy ki-test-be és nem be-test-ki?
Mondjuk hirtelen megnéztem itt egy modulban (E10.7A típusú szűrővel, a bal sarkában egy lila pötty), az első szűrő be-test-ki szerint van bekötve a második pedig pont fordítva ezek szerint valamelyik mindenképpen fordítva van Üdv: Laci
Azért egy szintézer az szintézer, kvarc van mellette referenciának. Ha jól emlékszem, azzal a jumperrel azt lehet beállítani, hogy a KF 10.7 vagy 10.6 vagy 10.8 MHz - nem tudom, milyen finomsággal és milyen tartományban, de a lényege ez. Véleményem szerint ezzel a kerámia KF szűrőkhöz igazították a szintézerben figyelembe veendő középfrekvenciát, mégpedig azért, mert a kerámiaszűrőknek is van gyártási szórásuk (a rajtuk lévő pötty színével jelzik a valódi középfrekvenciát). Ráadásul el tudom képzelni, hogy a pontatlanabb vagy válogatatlan kerámiák olcsóbbak is voltak anno. Szóval a szintézer a beállított frekin (+ a jumperrel kiválasztott KF) kvarcpontossággal fog dolgozni, nem mászkál el.
Ami ezekben a tunerekben elmászkálhat, az az FM demodulátor tekercse, és ez is lehet sima hőfüggés. Sajnos vagy nem sajnos, de az a 10kHz-es lépésköz nagyon kicsi, abból a sávból nagyon könnyű kihangolni a demodulátort. Valószínűleg egy 50kHz-es lépésközre tervezett szintézerrel, és a hozzá igazodó hangolásjelzéssel sokkal stabilabb lett volna a működés. Nem értem, mi szükség volt a 10kHz-es hangolhatóságra, hacsak nem az OIRT sávon akkoriban még meglévő frekvenciák indokolták (nem emlékszem már rájuk). Egyébként én mostanában találkoztam pár hasonló korú rádióval (pl. kis Orion tuner és egy Sony receiver is volt), és az a tapasztalatom, hogy ennyi idő után - valószínűleg az anyagok öregedése miatt - mindegyikben elhangolódott az FM demodulátor. A szintézeres rádióknál ez pl. abban is megmutatkozik, hogy nem áll meg az adón keresés közben. Visszatérve a 7300-ra: ha az ember megbízik a gyári beállítások (jumper) és a kerámiaszűrők összhangjában, akkor egy ismert frekvenciájú adóra kézzel ráhangolva a rádiót az FM demodulátortekerccsel kell beállítani a hangolásközepet. Ennél többet nem nagyon lehet tenni vele, mert a szintézer kvarcpontosságú.
Szia!
Megnéztem az adatlapot és az "A" jelű ki-test-be, az "S" jelű pedig be-test-ki. Gyula
Szia!
Megnéztem a kerámia szűrőket, és tényleg fordítva voltak beültetve. Egy régebbi hozzászólásod alapján már alakítottam az AFC-n, annak hatására valamit javult, de még nem az igazi. A most javasoltakat még a héten elvégzem. A tapasztaltakat majd közzé teszem. A zener típusa mennyire lényeges, vagy csak ez volt a fiókban? Az én modulomban a stabilizátort egyszerűen kihagyták, egy 120ohm-os ellenállás van helyette. Egy érdekesség amit megfigyeltem, a TDA adatlapján, és más rádiókban is szembekapcsolt hangolódiódákat alkalmaznak, gondolom nem véletlenül. Meg kellene próbálni egy modult így átalakítani. Egyébként megpróbáltam az oszcillátorkörben lévő bb139 helyett egy fél bb204-el helyettesíteni. Sajnos nem működött, a tekercset pedig nem akartam eltekerni. Köszi, hogy megosztottad a tapasztalataidat. Ha elvégeztem az átalakításokat jelentkezem. Üdv Gyula!
Én csak a Murata katalógusából vettem a bekötést, de már szedtem szét SFW10,7MA szűrőket is, amire egyértelműen rá van írva, hogy in-out, belül pedig két sorba kapcsolt válogatott SFE10,7MA szűrő van. A félreértés abból adódik, hogyha a felirat veled szemben van, akkor a lában számozása 3-2-1 3=kimenet 2=test 1=bemenet. Wobblerral nézve van különbség a helyes és a fordított bekötés között.
Ezzel az összeállítással sikerült összehoznom azt, hogy a 3089 referencia feszültsége a legkevesebbet változzon. Ennek a tranyó-ellenállás-zener hármasnak pont olyan a hőfokfüggősége, hogy kompenzálja a 3089 referencia feszültségének hőmérsékleti ingadozását. Szerintem más típusokkal is össze lehet hozni, de nem az eredeti Tungsran zener diódával, mert annak túl kicsi a hőfokfüggősége. Erre a tulajdonságra a bekapcsolást követő 10-15mp-ig van szükség.
Kipróbáltam az általad leírtakat az egyik modulomon, úgy tűnik bevált, köszi a részletes leírást!
Tényleg a +15V-os tápfeszből adódó nagy hő miatt mászik a TDA, ezért volt szükség az oszcillátorban a 4pF-ra kompenzálni ezt (megjegyzem úgy is viszonylag stabilan működött a megfelelően beleválogatott hőfokfüggésű kondival, de ez a megoldás, hogy normális tápfeszről járatjuk mégiscsak jobb ). Annyit még hozzátennék, hogy emellett érdemes a hangolófesz előállító/sávváltó körben az általam néhány oldallal visszább említett ellenállásokat is cserélni, mert elég nagy volt a hőfokfüggésük nálam már csak ezzel is nagyon nagyot javult a modul stabilitása. A keverőfokozat módosítása után nem tapasztaltál egyik modulnál sem (a leírásodból úgy vettem ki, hogy már több esetben is alkalmaztad ezt) érzékenység, jel/zaj viszony vagy bármi más negatív/pozitív irányú változást? A kerámia szűrőt is megfordítottam (csak az elsőt kellett, a második jól volt beültetve) érdemi változást nem tapasztaltam, de azért biztos jobb helyesen bekötve Fordítva bekötve mit tapasztaltál woblerral csak a csillapítás volt nagyobb vagy a sávszélessége is változott? Üdv: Laci
Nos az átalakítások során két esetben is a TDA1062 adatlapján megadott tekercsadatokkal építettem meg a modulokat újra, természetesen és minden esetben cseréltem az ellenállásokat. A végeredmény az lett, hogy a modul érzékenységben hozta a gyár által specifikált adatokat, tehát a 26dB jel/zaj viszony mellett az érzékenység 2,2uV-ról 0,8uV-ra nőtt. Az ezüstözött rézből készült tekercsekhez nem kell nyúlni, csupán a vékony tekercseket kell újra készíteni 0,4mm-es CuZ huzalból..
A kerámia szűrőknél a fordított bekötés az impedanciaviszonyban okozott jelentős eltérést, emiatt jóval hullámosabb lett az átviteli görbe.
Sziasztok!
Elvégeztem a Bekei Peti által javasolt átalakításokat. Azért tartott ilyen sokáig, mert a zenert meg kellett rendelni. Nos a tapasztalatok elég vegyesek. A referencia feszültség mászás igaz, hogy csökkent, de nem számottevően. Az egyik modulban átalakítás előtt kb. 50-60mV-ot mászott. Csak a KF IC cseréjével csökkent 20-25mV-ra. A modulok, kettő is van, bekapcsolás után, ha beállítom a venni kívánt adót, egy néhány percig tökéletesen működik, majd elkezd mászni, viszonylag gyorsan kb. olyan 0,5 MHz-et. Aztán ott megállapodik és innen már csak nagyon lassan, órák alatt olyan 0,1-0,2MHz-et. Ha ekkor kikapcsolom, majd egy-két óra múlva újra visszakapcsolom, akkor megint rá kell hangolni az adóra, és minden kezdődik elölről. Közben azért kísérletezgettem. Azt tapasztaltam, hogy a modul belső hőmérséklete elég jelentősen megnő. Ennek oka az áteresztő tranzisztor disszipációja, úgy, hogy ezt a tranzisztort kivezettem a modulon kívül. Így már mindjárt "hűvösebb" volt odabent. Majd az oszcillátor varicapját kicseréltem bb204-re, de úgy, hogy mindkét oldalát bekötöttem (előzőleg csak a fél oldalát kötöttem be). Így már megtudtam fogni vele egy adót, kissé megerőszakolva a hangolást elfogadható minőségben. Nos a változás döbbenetes volt. Bekapcsoláskor csak kb. 0,1MHz-el volt az előzőleg beállított adó mellett, majd egy-két perc után magától ráállt, és így is maradt. A probléma csak annyi ezzel a megoldással, hogy nem tudja befogni a teles sávot, és az AFC sincs a helyzet magaslatán. Jelenleg ott tartok, hogy van 3 bontott modul, melyekből kitermeltem a varicapokat, és próbálgatom, hogy melyikkel lesz stabilabb az oszcillátor, hátha nem kell a fél modult átalakítani. A TDA tápjával kapcsolatban eszembe jutott egy másik megoldás. Mivel mindkét IC-nek jó a 10V, mi lenne, ha egy LM317-el közös tápellátást készítenénk hozzá, természetesen a modulon kívül. Ha esetleg ezt már valaki próbálta, kíváncsi lennek a tapasztalataira. Ha valakinek esetleg van még jó ötlete, várom. Köszi Gyula
A sávhatár beállító/hangólfesz előállító körben (uA741 és környéke) cserélted az ellenállásokat(jópár HSZ-al visszább leírtam pontosan melyikek a leggyanúsabbak)?
Nekem több modulnál is ez már önmagában megoldotta az elhangolódást, amiben az oszcillátorban lévő UC111 4pF jól volt megválasztva, ennek kiküszöbölésére pedig a bekeipeter által leírtak tökéletesen működnek.
Én úgy választottam meg a félvezetőket, hogy a referencia feszültség pont annyit másszon, mint az oszcillátor. Nem tudom, hogy nálad mi lehet a baj, de nálam a táptranyó semmit sem melegszik!
Az elhangolódásnak lehet oka, hogy bent hagytad az oszcillátor körben lévő 4pF-ot, vagy szürke színű TDA1062 van benne. Ezen átalakított modulokat nap mint nap használom. A szobámban egy RA6360-as üzemel, aminek a programozásához egy éve hozzá sem kellett nyúlni. Csak bekapcsolom és szól, a műhelyemben pedig egy legelső szeriás Cleopatra szól egész nap. Ennek a hangolgatása nehézkes lenne számomra, hiszen a hosszabbítóval tudom könnyedén be- és kikapcsolni. Ez sem hangolódott el még soha. Egész nap szól rajta az Antenne Steiermark Igaz gyengén jön de jó a zenekínálata. Ha nem boldogulnál a moduljaiddal, megcsinálom őket. Újra is hangolom őket, kihegyezve a maximumra!
Szia!
A 4pf kikapom, de nélküle mintha nem lenne elég stabil az oszcillátor. Mintha a vétel is zajosabb lenne. Az AFC-hez még nem nyúltam, mivel a legnagyobb gond a bekapcsoláskor mászás. Délután ,vagy holnap este a laci6662 által javasolt ellenállásokat is kicserélem, attól függően mennyi ellenállást találok a fiókban. Köszi a tippeket Gyula
Nem tudom helyileg mennyire megoldható számodra, de szerintem jobban járnál, ha vennél 1%-os 0,6W-os új ellenállásokat (pl. lomex), nem összeg az a pár ellenállás és azokban biztos lehetsz, hogy nem nagy a hőfokfüggésük, szóval ha úgy is mászna véletlenül akkor legalább biztosan tudod, hogy nem azért mert kicseréltél egy hőfokfüggő ellenállást egy ugyan olyan hőfokfüggőre, elég kényes a 741 környéke ezekre jah, és ahogy bekeipeter is írta a 741-et ha tudod próbáld meg TL071-re cserélni pl..
Jó munkát! Üdv: Laci
Tényleg, a 4pF kivétele után nekem is úgy tűnt mintha kicsit nagyobb lenne a zaj, szerinted lehetséges, hogy ennek volt ilyen hatása, vagy valami más játszhatott közre?
Az oszcillátort újra kell hangolni a 4pF kivétele után vagy nem nagyon húz el ettől?
Szia!
Helyileg nem gond az ellenállások cseréje, a problémát inkább az okozza, hogy itt Mátészalkán egy-egy speciális alkatrészre egy hetet kell várni, kereslet híján nincs mindig a polcon. A zenerrel is így jártam. Közben kivettem a 4pF kondit így tényleg jobbnak tűnik. Vele párhuzamosan elkezdtem a varicapok tesztelését. A legstabilabb marad az oszcillátor körben. A próba erejéig a fóliaoldalra forrasztom csak őket. Nem tudom okoz e ez későbbiekben valami gondot, hogyha véglegesen ott hagynám? Elvileg ezen az oldalon a többi alkatrész hőjét kevésbé kell érzékelnie. Az UT85 egyébként kézzel érzékelhetően meleg, de nem süt. A 741 már régen kicseréltem TL071-re. Változást a csere hatására nem érzékeltem. Az ellenállások cseréjével kapcsolatban elgondolkodtam, ezek az ellenállások, amiket felhasználtak már fémrétegek, akkora hőmérséklet ingadozás nincs, hogy számottevően változzon ennek hatására az értékük. Inkább az értékük pontatlansága , mint változása okozhatja a 741 kör hibás működését. Természetesen ha bekerül a körbe egy szénréteg ellenállás, az már okozhat galibát. Köszi a tanácsokat! Nyomozok tovább. Gyula
Üdv.
Barátom adott ma egy ilyen erősítőt,hogy nem működik. Szétszedve találtam 2 ellenállást ami elolvadt,illetve egy(nem tudom pontosan a nevét) tekercset ami szintén megolvadt.A képen bekarikáztam miről is beszélek.A kérdésem az lenne,hogy megtudnátok mondani mivel tudnám helyetesíteni az a tekercs félét,illetve mekkora az ellenálás?Én 14,7-re tippelek de nem 100%.Előre is köszönöm
Bocs a képet el felejtettem,és már nem engedte szerkeszteni.kép
Az az ellenállás 4,7 Ohm , a huzal ellenállások 0,47 Ohm .Ám ha ezek megégtek, akkor a végtranzisztoroknak is harangoztak, a 2 kis védőtranzisztorral egyetemben. Én a helyedben a meghajtókat is megnézném, valamint a meghajtó fokozat áramgenerátor tranyóját is, mert esélyesek lehetnek egy cserére
Az ellenállásoknál a csere azért is célravezető, mert at én 1979-es Cleopatra rádiómban pl. zöld színű "Sokol" szén ellenállások vannak.
Az ellenállás csere holnapra marad, ha már cserélek, akkor újakra és nincs mindegyik értékből kéznél. Az 5pF nélkül meglepően stabillá vált az oszcillátor. A 10 ohmos ellenállásnak van e szerepe az elmászásban, illetve mi a tapasztalat vele kapcsolatban? Kell, nem kell? Folyamatban van 4db, másik modulból kitermelt varicap tesztelése elmászás szempontjából. Kettővel már megvagyok, úgy tapasztalom nem egyformák, legalább is elmászás szempontjából. KF IC-nél mi a különbség a "PC" és az"E" változat között. A két modulban kétféle változat van.
Gyula
Még valami.
KF beállítására van e valami jó módszer? Sajnos voblerem nincs. Gyula
Ha az általam leírt ellenállásmódosításokat elvégzed, akkor vedd ki a 10 Ohm-ot! Az Oszcillátor tekercs primere 3 és 3/4 menet 0,4mm-es zománcozott huzalból. A szekunder tekercset nyugodtan hagyd változatlanul. Wobbler nélkül nehezebb behangolni, de ha van szinál és egy szkóp, azzal is be lehet. A kf IC-k közül a CA3089E jobb, mint a uA3089PC. Kisebb a sávszélessége, kisebb a zaja és kisebb a torzítása. A CA3089E verziónál az UC101 5pF-os kondenzátor felesleges. Ezekkel a módosításokkal stabil lesz a modul! Már van Photoshopom, így valamelyik este megcsinálom a módosított rajzot!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |