Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű feszültség szabályozó kismotorhoz
Lapozás: OK   8 / 9
(#) tapszer hozzászólása Máj 6, 2012 /
 
Akkor valaki árulja már el mi a bánatról van itt szó ?
(#) pivi1 válasza mex hozzászólására (») Máj 19, 2012 /
 
Üdv!
Próbálom megérteni az általad feltett feszültségszabályozó kapcsolást,de nem megy.Bővebben: Link
Induljunk ki: a használt poz.félperiódus emelkedik,tranzisztoron keresztül a tirisztor begyujt a gatén folyó áram miatt.Tehát a zenereken keletkezet fesz. eléri a 13,6V-ot.A velük sorba kötött 1K-n feszültség fog keletkezni ami nyitni fogja a tranzisztort ennek következtében a gate áram megszűnik,a tirisztor továbbra is nyitva marad. A kimeneten jelentkező pozitív periódus addig emelkedik ameddig a töltőtekercs engedi.
Áteresztőtranzisztorral még érteném,de tirisztorral?
Mindenesetre gratulálok,ha működnek.
(#) mex válasza pivi1 hozzászólására (») Máj 19, 2012 /
 
Köszönöm a gratulációt!
Felületesen nézed az áramkör szerepét. Ha odaképzelsz, (a valóságban ott is van) egy akkumulátort az áramkör kimenetére, akkor már nyilvánvaló, hogy az Általad leírt folyamat helytálló ugyan, de nem minden pozitív periódusban jön létre, mivel az akku egy idő után feltöltődik a szabályzó határolási szintjére, és így a tirisztor nem kap gateáramot. Így aztán egy kétállású szabályzás jön létre, ami fordulat, és terhelésfüggő, de teszi a dolgát.
(#) pivi1 válasza mex hozzászólására (») Máj 19, 2012 /
 
Én viszont a magyarázatot köszönöm.
Már belátom,több poz. periódust kell végig gondolni.
Pedig a kötelező akkumulátort is olvastam .Nagy tüskéket csinálhat,de nagyon ötletes.
(#) frici.hu hozzászólása Jún 27, 2012 /
 
10-es oldal:
http://www.hobbielektronika.hu/katalogus/files/tl494.pdf
Kérdés el-e lehet választani az IC és a szabályzótranzisztor tápját, szabályoz-e úgy is?!
(#) proli007 válasza frici.hu hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Hello!
Kicsit pontosíthatnád a kérdésedet, mert így nem lehet értelmezni kit mitől szeretnél elválasztani. Esetleg egy kis rajz? Ha az a kérdé, hogy táplálhatja-e a az IC-t más, mint a szabályozandó feszültség, akkor igen a válasz, de a GND-nek közösnek kell lenni. És a szabályozandó feszültség, nem lehet nagyobb, mind a kimeneti tranyó maximális kollektor feszültsége.
üdv! proli007
(#) frici.hu válasza proli007 hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Igen, arra gondoltam amit írtál. Mivel a topik címe kapcsolóüzemű szabályzó, de olyan rajz nem leledzett itt, gondoltam ezzel lehetne valamit kezdeni, másod sorban nekem is jól jönne az elektromos bringámhoz (48V/12V-ra).
Üdv: Frici
(#) proli007 válasza frici.hu hozzászólására (») Jún 28, 2012 /
 
Hello!
Most már végképp nem értem.
- Ez kapcsoló üzemű szabályzó. Esetleg arra gondoltál, hogy nincs 48V-os?
- Ha a 48V-ból szeretnél 12V-ot készíteni, akkor főleg csak egy tápfeszültség áll rendelkezésre. Ha az C-nek ez magas, lehet stabilizálni neki old. egy zénerrel.
- Minek a bringára a 48V-ból 12V? Csak nem az izzók számára?
- Egyébként a TL a 48V-ra elég necces. Mert az abszolút maximuma a 42V mind az IC-nek (ez lenne a kisebbik baj), mind a végtranyónak. Egy feltöltött aksi, viszont elérheti a 54V-ot is. Vagy is itt azért módosítani kellene több dolgot is.
üdv! proli007
(#) frici.hu válasza proli007 hozzászólására (») Jún 29, 2012 /
 
A téma címére utalva linkeltem be az adatlapot. Természetesen tisztában vagyok a felvetéseiddel, és a témánál maradva, a motoroknál akár 100V is felléphet, itt olyan rajzot-(kat) linkeltek be amiknek közük nincs a kapcsolóüzemhez, ennek a kapcsolásnak viszont van. Kiindulási alapként átalakítással ez a kapcsolás lehetővé tenné a topik nyitója kérdésének megválaszolását.
Arra gondoltam, hogy, ha az IC tápját egy zénerrel (ahogyan te is gondoltad) stabilizálnánk mondjuk 12V-ra (amin még remélhetőleg üzemképes) és a tranzisztort az IC tápjától függetleníteni lehetne (kivéve test és vezérlés) akkor ebből lehetne egy kapcsolóüzemű töltő kismotor akkumulátorokhoz, s mások is hasznát vehetnék pl; elektromos kerékpárjukhoz, mivel a disszipatív kapcsolások nagyon melegednek és nagyobb az áramfelvételük is, ezért e kapcsolás átalakított verziója a céljainknak megfelelhetne sokak örömére.
(Valóban az elektromos kerékpár akkufeszültsége akár 54V is lehet egyébként pedig hivatalosan közvetlen töltés után 57,6V. Nos az én elektromosomban van 48V/12V átalakító és kapcsolóüzemű, akár azt is után lehetne építeni, mert egy remekbe szabott kis ketyere, de a tekercseivel lehet sokan nem boldogulnának. A világításom 12V-os igen, viszont az én elektromosomban üzemel két erősítő is amik 2x6W-ot és 1x20W-ot tudnak, két panelműszer és egy 6 dallamú riasztó, ezért ez a kapcsolás számomra is kecsegtető lenne, mert egy kis áramfelvételű DC/DC konvertert lehetne belőle készíteni amiről a riasztóm mehetne).
Akkor azt hiszem most már értjük egymást, tehát jöhet a kapcsolás általad is javasolt módosítása aminek hasznát venné nagyon sok emberke (többek között én is).
Üdv: Frici
(#) proli007 válasza frici.hu hozzászólására (») Jún 29, 2012 /
 
Hello!
Én nem fogom neked módosítani a kapcsolást, mert vannak itt szakavatottabbak, akik ezzel foglalkoznak. Ha nem itt, akkor esetleg másik kapcsolóüzemű topikban. Én csak bele beszéltem,mert nem volt érthető merre felé is tartasz. De most már látom száz felé..
üdv! proli007
(#) dante01 hozzászólása Máj 24, 2013 /
 
Sziasztok.
Én egy egyszerű,megbízható kapcsolást agyaltam ki mint jó hatásfokú,kapcsolóüzemű feszültség szabályzó simsonomra. A fordulatszám emelkedésével emelkedik a feszültség ez szokott a gond lenni,vagyis hogy ha alapjárat közeli a fordulatszám akkor nem világít a lámpa eléggé,ha meg nagy a fordulatszám ,akkor meg kiég az izzó.Én úgy oldottam meg ezt a problémát hogy oylan tekercset tettem be az alaplapba ami minél kisebb fordulaton tudta táplálni megfelelően a fényszóró izzót,és hogy ne égjen ki egy kis tirisztoros EWR-t is tettem bele.De ez nem egy jó megoldás,hiszen mikor az EWR dolgozik,akkor az fölöslegesen előállított energiát változtat át hővé,ami megint csak fölösleges,ezért elkezdtem máson agyalni és itt kezdődött az egész kapcsolóüzemű szabályzó.
Csináltam 329 ledből egy fényszórót,amiben a ledek 15 fokos szögben világítanak,így a szembe jövőt nem vakítják el,és mindössze 20watt energiát vesznek fel.De ezeknek stabil feszültség kell,ezért egy lm1085-ös alacsony maradékfeszültségű stabilizátor segítségével már teljesen sima egyenfeszültséget kapnak.Csak jött a következő probléma,meg kell oldani hogy a stabilizátor lehető legkisebb mértékben melegedjen.
Tekercseltem 2 tekercset úgy hogy minél nagyobb energiát tudjon leadni kis fordulaton is.Ha a világítás be van kapcsolva,akkor mindkettő tekercs dolgozik,egyenirányítva vannak pc tápból kiszedett schottky diódákkal,majd a pozitív ág rögtön megy az lm1085 felé,a negatív pedig egy mosfet felé amely a motor vázába kapcsolgatja a negatív ágat egy ferrit gyűrűs tekercsen keresztül,így egy soros kapcsolóüzemű szabályzó lett. A feszültséget egy tranzisztoros Schmitt trigger figyeli,és kapcsolja a FEt-et.Szerintem ennél egyszerűbb és jobb hatásfokú kapcsolóüzemű szabályzó nincs a Földön.Már hónapok óta gond nélkül működik ( persze voltak kezdeti nehézségek,de meg lettek oldva,pl hogy önmagától meginduljon a szabályzó).
Ha kicsi a termelt feszültség,mert alapjárat van,akkor képes a mosfet megszakítás nélkül folyamatosan vezetni,a kicsi belső ellenállása és a tekercs kicsi ellenállása miatt pedig szinte semekkora feszültség nem esik rajta.Ezért is jó hogy nem ic-vel van vezérelve,mivel én nem találtam még olyan szabályzó ic-t aminek a kimenete ha túl alacsony a feszültség akkor megállna a félvezetőt így folyamatos vezetésre bírva.Így lett az egyszerű kapcsolóüzemű szabályzó nagy feszültségtartományban működőképes,jó hatásfokú és egyben alacsony maradékfeszültségű (kb 0,1V) is.
Ha növekszik a feszültség,növekedik a mosfet frekvenciája is,így a vele sorba kötött tekercsé is,így a tekercsen egyre nagyobb feszültség esik el,így a tekercs az aki a feszültséget csökkenti és simítja,az elektrolitok száradását,melegedését megelőzvén.Remélem adtam egy ötletet valakinek akinek hasonló tulajdonságú feszültség szabályzóra lenne szüksége.
Videó is készült az egész motorról: http://www.youtube.com/watch?v=IN5i9W0wOTA
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2013
(#) proli007 válasza dante01 hozzászólására (») Máj 30, 2013 /
 
Hello! Egy kapcsolási rajz, azért beszédes lett volna.. üdv!
(#) Akii hozzászólása Júl 9, 2013 /
 
Sziasztok
n*ekem van egy 99 es Suzuki Katana 50 ccm is robogóm és nincsen visszatöltésem ! mit kellene először kicserélnem benne? vagy megnézni kimérni a motoron?
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2013
(#) Szasza9668 hozzászólása Dec 2, 2015 /
 
Sziasztok!

12v dc ről műkődtetnék lm7805-öt, telefon töltő lenne. Sajnos nagyobb hűtőbordával is melegszik, kb 2perc alatt kikapcsol. Kb 1A kellene kisajtolnom belőle. Arra gondoltam hogy sorba kötött diódákkal ejteném a bemenő feszültséget kb 8v-ra. Mennyire csökkentené a 7805 hő termelését? Illetve a 7805 elé kell-e áram korlátozó ellenállás?

Köszönöm a segítséget!
(#) Bakman válasza Szasza9668 hozzászólására (») Dec 2, 2015 /
 
Az adatlapjában van pár példakapcsolás, hogyan lehet növelni a kimeneti áramot (extra tranzisztor) vagy hogyan lehet csökkenteni az általa elfűtött teljesítményt (előtét ellenállás számítás is van benne). A 12 V honnan van?
(#) Szasza9668 válasza Bakman hozzászólására (») Dec 2, 2015 /
 
Sima zselés akksi. Az a bajom,hogy a telefont rádugva 2 perc és ki kapcsolja magát olyan meleg ledz.
(#) Bakman válasza Szasza9668 hozzászólására (») Dec 2, 2015 /
 
Bementnél 330 nF, kimenetnél 100 nF kondenzátor van? Egyébként gazdaságosabb lenne egy kapcsolóüzemű tápegység használata. Pl. szivargyújtóba dugható típus. Viszonylag olcsók is.
(#) Szasza9668 válasza Bakman hozzászólására (») Dec 2, 2015 /
 
Tudom. De 7805-el szeretném megoldani mert vanbelőle bőven. Később másra is használnám ha működik. Kondi van be és kimenetnél is. 100 nf mindkettő.
(#) proli007 válasza Szasza9668 hozzászólására (») Dec 2, 2015 /
 
Hello! Ha ragaszkodsz hozzá, akkor hűteni kell a stabit és egy ekkora borda kell hozzá.
Egyébként ennek semmi köze a topik címéhez. Talán másikat kellene választani.
(#) Szasza9668 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 2, 2015 /
 
Hűtés van rajta. Kb pont ekkora. Csak annyi köze van a topichoz ,hogy motorba használnám később. Amúgy megpróbáltam diódákkal ejteni a bemenő feszültséget semmi eredménye. Utána sorba kötöttem a kimenő feszültséget ellenálással 5ohm 5w. Már egész türhető a melegedése csak a telefonnak kevés az áram mert bekapcsolt kijelző mellett alig tölt valamicskét. Kikapcsolt kijelzővel már ér annyit mintha usb-ről tölteném.
Holnap kisérletezem még.

Üdv és köszönöm a segítséget!
(#) proli007 válasza Szasza9668 hozzászólására (») Dec 3, 2015 /
 
Elírtad, vagy nem jól csináltad. Mert a stabi bemenetével kell sorba kötni az ellenállást, hogy a 7V "felesleges feszültségből" elfűtsön 5V-ot. Akkor pedig már jónak kell lenni, mert a stabira így is marad még 2V a szabályzáshoz. De kondit tegyél az ellenállás után, mert lehet begerjed miatta a stabi, és esetleg azért szabályoz le.
Ez az indok azért nem jó, mert ilyen alapon betehetnéd az aksis topikba is, hiszen arról megy. De ez egy mezei tápegység kérdés..
(#) Szasza9668 hozzászólása Máj 24, 2016 /
 
Sziasztok!

Megépítettem a Mex féle fesz. szabályozót. kitünően teszi a dolgát. Közepes fordulaton 2-2,5 A is átmegy rajta. Akku nélkül is lehet használni. Nekem 27 led van helyzet jelzönek és 24 féklámpának a simin. Simán viszi már egy hónapja. Ha rá kapcsolom az akkut akkor még azt is tölti mellette.

Üdv!
(#) attika hozzászólása Jún 11, 2017 /
 
Sziasztok.
Egy ILYEN hamar elfüstölne ha feszültségszabályzónak használnám simsonba?
(#) gulyi88 válasza attika hozzászólására (») Jún 11, 2017 /
 
Szia! Amennyiben teszel elé egy egyenirányítást. Gyári tekercs esetén csak egyutasat tehetsz, mert a tekercs egyik fele testelve van, ebben az esetben csak max 1,5A terhelhetőséggel számolhatsz. Több áramhoz keress galvanikusan elválasztott DCDC-t, vagy a tekercset függetlenítenítsd a testtől.
A bemeneti feszültséged nem lépheti túl a 28V ot, egy szupresszor dióda (vagy fet+zéner kombó, vagy egyéb feszmegfogó trükk) azért nem árthat a dcdc bemenete előtt.
Nem lehetett valami nagy a buli, ha éjel negyed 4-kor ilyeneken agyalsz
A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2017
(#) attika válasza gulyi88 hozzászólására (») Jún 11, 2017 /
 
Idézet:
„Nem lehetett valami nagy a buli, ha éjjel negyed 4-kor ilyeneken agyalsz

Napok óta azon filóztam és bújtam a netet, hogy melyik feszültségszabályzót építsem meg az s51-es simsonhoz.
Végigolvastam itt az egész topicot és szinte az egész a bt151-es szabályzóról szól.
A tekercselés az testfüggetlen a motorba és a gyári kocka Graetz is benne van mint egyenirányító.
Akkor megpróbálkozok ezzel, mert egy darab ilyenem van itthon elfekvőbe.
Idézet:
„A bemeneti feszültséged nem lépheti túl a 28V ot, egy szupresszor dióda (vagy fet+zéner kombó, vagy egyéb feszmegfogó trükk) azért nem árthat a dcdc bemenete előtt.”

Egyenirányítás után járó motornál fordulaton terheletlenül 34voltot mértem.
Ha az akkumulátort is rákötöttem akkor 18voltig felkúszott.
Erről a fesz megfogóról esetleg tudnál nekem egy kapcsolási rajzot linkelni, hogy mit építsek meg?
(#) attika hozzászólása Jún 14, 2017 /
 
Sziasztok.
Megépítettem EZT a feszültségszabályzót és 13,3V fölé üveghangon pörgetve se megy feljebb az akksi feszültsége.
Szabályzó nélkül úgy, hogy csak a Graetz-re van kötve az akkumulátor, úgy 16volt fölé is felmegy.
Mi lehet a probléma, vagy a töltőtekercsel lehet a gond, vagy esetleg delejezni kéne a lendkereket?
(#) ferci válasza attika hozzászólására (») Jún 14, 2017 /
 
Első lépcsőben az alsó tranyó B-E elektródáit zárd rövedre, hatástalanítani a visszaszabályzást, úgy mennyire megy fel a fesz.
Utána jönne a felső tranyó C-E rövidrezárása, szintén növekszik-e a fesz.
A két soros dióda, + a valamennyire nyitott tranyó Uce levonódások miatt kérdés, mikor tud begyújtani a tirisztor.
Tegyél be helyettük kis schottkykat, nyersz kb fél voltot pluszban.
A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2017
(#) attika válasza ferci hozzászólására (») Jún 14, 2017 /
 
Köszönöm.
Holnap ez lesz az első, hogy ezeket kipróbálom.
Ma már nem tudok sajnos berregni a motorral mert a szomszéd lelő
Ha az alsó tranyó B-E vagy a felső tranyó C-E re változik úgy, hogy jó lesz a töltésem akkor azt kivehetem és hagyhatom úgy összekötve?
(#) ferci válasza attika hozzászólására (») Jún 14, 2017 /
 
Nem változtathatod meg, ez csak teszt, hogy azok rendben vannak-e.
A diódákat viszont kicserélheted.
(#) attika válasza ferci hozzászólására (») Jún 14, 2017 /
 
Rendben.
Annyi változás van, hogy én nem 1N4001-es diódával építettem meg hanem 1N4007-el, ez okozhat ilyen problémát?
Következő: »»   8 / 9
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem