Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   116 / 344
(#) c27 hozzászólása Jún 12, 2012 /
 
Esetleg valami nem ért az árnyékolt pólusú motorokhoz vagy lenne valami információja a tervezésükhöz? Szükségem lenne egy ilyen árnyékolt pólusú 24V-os motorra ezért fogtam egy 230V-ost és áttekercseltem 24V-ra. Összeraktam és elindult szpen megy viszonylag még erős is, de a casmag eléggé melegszik 5 perc után már van vagy 50 fokos és úgy vettem észre az árnyékoló gyűrűk melegednek jobban. Esetleg vastagabb drót kellene bele az alacsony feszültség miatt vagy át kellene helyezni máshová? Sajnos nem találtam igazán lényeges és új információt az interneten sem. Esetleg valaki tud segíteni, hogy mi lehet a probléma? A tekercs nem melegszik, de 2,5A-t vesz fel a motor üresen ha lefogom 2,9A-t. Nem igazán értem hogy miért vesz fel olyan sok áramot üresen. Biztos nincs menetzárlat rétegszigetelést is tettem arra is gondoltam, hogy esetleg kevés a menet és túlgerjeszti a vasmagot, de nagyobb menetszámmal meg alig forog. Remélem valami tud mondani valami hasznosat.
(#) erbe válasza c27 hozzászólására (») Jún 12, 2012 /
 
A rövidrezárt menetes segédfázisú motorok üresjáratban is melegednek. Már csak az elv alapján is, hiszen a vasmag egy részén van egy "zárlatos tekercs".
Ma már ritkán használják, akkor is csak nagyon kis teljesítményű motoroknál. Mikrosütő ventillátora, ... Ha feszültség szerint átszámoltad a menetszámot, annak jónak kell lennie. Természetesen a kisebb feszültséghez teljesítményarányosan vastagabb drót dukál.
(#) krissz7 hozzászólása Jún 13, 2012 /
 
Sziasztok!

Remélem tudtok segíteni!
Van egy 220v-os szivattyúmotorom aminek tönkrementek a kondenzátorai, és nem tudom milyen értékűek voltak. Hogy lehet ezt kiszámolni mekkora kondenzátor kell rá?
Azt hiszem indító kondik lehettek mert nagyon nehezen akar felpörögni. morog és alig forog. A motornak az adattáblája is megkopott, ezért nem tudom Milyen teljesítményű, ezt a P=U*I képlettel lehet kiszámolni?
A motoron 4 kivezetés található, ebből 2 össze van kötve egy fémlappal és erre van rácsatlakoztatva a 220v egyik vezetéke, egy másik kivezetésre a másik vezetéke és az utóbbira még a kondenzátorok egyik kábele, és megint egy másik motorkivezetésre a kondik másik kábele. így jó a bekötés?
(#) adamka0523 hozzászólása Jún 13, 2012 /
 
Sziasztok!
Rendelkezem egy Evig VZ 112M 4 típusú villanymotorral és 230V-ról szeretném használni. Most a problémám a következő. Nem tudom, hogy mekkora kondenzátort kellene rákötnöm indítónak és, hogy kell-e rá még plusz kondenzátor aminek menet közben is rajt kell lennie?
Nézzetek rá légyszi a bekötésre, hogy jó-e így vagy sem(pörgetés majd fesz. ráadása után tökéletesen megy a motor, elvileg azzal nem lehet gond) és, hogy a kondi jó helyre lenne-e bekötve.
Sajna nem túl sokat tudok az előéletéről, de valszeg valami lett benn átalakítva (zöld-sárga vezetékből kiindulva, nem hiszem, hogy gyárilag ilyen színűt raktak volna)
Válaszokat előre is nagyon köszönöm!
(#) VIM válasza adamka0523 hozzászólására (») Jún 13, 2012 /
 
Szia! Ha jól látom akkor jól gondoltad a bekötést. A motort bizonyára áttekercselték egyfázisú állandó üzemű kondenzátorosra. Már csak az a kérdés, hogy milyen teljesítményűre? Ha az optimális esetet vesszük alapul ami 1500W, akkor 40-50mikrofarád kell ahhoz, hogy megfelelően működjön. (ha kondenzátor nélkül belökve is forgásban marad és kellő nyomatéka is marad a motornak, akkor pedig indítókondenzátoros, ahhoz 120-160mikró kell ekkora monstrumhoz legalább) Az áramfelvételeket és üzemi áramokat meg kellene mérni működés közben ami adna némi támpontot a teljesítmény meghatározásához. Nem gondolnám, hogy 4kW-ra tekerték.
(#) erbe válasza krissz7 hozzászólására (») Jún 13, 2012 /
 
Idézet:
„nehezen akar felpörögni. morog és alig forog.”
akkor ott még menetzárlat is lesz.
(#) Tams84 hozzászólása Jún 13, 2012 /
 
Sziasztok! Egy kis segítségre volna szükségem. Van egy háromfázisú szivattyúm egy hidroforon van rajta, a nyomáskapcsoló egy elektromágneses kapcsolón keresztül kapcsolja a motort. Na most este az egyik trafó az utcában bekrepált és egy fél óráig valami nem stimmelt az árammal. Az égők alig pislákoltak, és gyakorlatilag semmi sem üzemelt. A hidrofol is csak próbált bekapcsolni, de csak búgott a kapcsoló, majd lekapcsoltam (nem sokáig próbálkozott). Most hogy vissza kapcsolták az áramot, minden működik, de a hidrofol levágja az egyik fázist a háromból. Nem tudom mi lehet a baja. A kapcsoló behúz és furcsán morog a motor meg alig forog és mintha erőlködne. Vagy a motor égett le (de rövid ideig próbált menni, és csak langyos volt) vagy a kapcsoló?
(#) lalibatyo válasza Tams84 hozzászólására (») Jún 13, 2012 /
 
Üdv
A kapcsolót könnyen tesztelheted ( egy próba lámpával) mert ha kiadja a motorra a 3 fázist akkor az rendben. Kikötöd a motort és bekapcsoltatod a kapcsolót és ellenőrzöl. Fázis és nulla közt kb. 230 voltnak kell lenni. A nulla az nem lesz a motor bekötő vezetékében ezért vagy kívülről viszed vagy fázis fázis közt méregetsz de akkor 400 volt körüli értékeket kell látnod. Ha ez rendben és nem csapta ki a biztosítékot és téged sem csapott agyon az áram akkor sajna a motor lesz a ludas. Ellenállást kellene mérni a motornál a csillagpont és a 3 bekötési pont közt (kikötött állapotban) . 3 egyforma értéket kellene mérned kb 5-10 Ohm értékeket. Ha ez nem lenne egyforma ( szinte biztosan ez lesz a baj) akkor lehet vinni a motort a tekercselő műhelybe. Azért mielőtt nekifogsz próbáld kézzel megforgatni a motor tengelyét hogy nincs e megszorulva.
(#) szkkteam hozzászólása Jún 13, 2012 /
 
Üdvözletem! Remélem jó helyre írok. Van egy 1 fázisú 230V-os szivattyú motorom, 250W, 2800 Rpm-es. A motor testből 3 vezeték jön ki, egy fekete, kék és barna. Nos a motor burkolatára rá van írva, hogy mekkora kondenzátor kell hozzá, pontosan ez a szöveg van oda írva "CB 10µF 400V DB" de a jó istennek sem tudom eldönteni, hogy neki most üzemi vagy indító kondenzátor kell-e. Én vettem egy 10µF-os üzemi kondenzátort, rákötöttem a barnára (elméletileg ez a segéd tekercs kivezetése), a másik végét a fázisra, majd a 0-át és a fázist rákötöttem a főtekercsre. A motor el is indult, de 3-4 perc után úgy felforrósodott, hogy alig lehetett megfogni.
Az lenne a kérdésem, hogy :
1.: honnan lehetne megállapítani, hogy most neki üzemi, vagy indító kondi kell-e?
2.: ha mégis indító kondi lenne az a 10µF ami kéne neki, akkor a további kérdésem, hogy elvileg van valami relés kapcsolás ami automatikusan kikapcsolja az indítókondenzátort ha elérte az üzemi fordulatát, hogy ide milyen relé kell, és hogy is működik ez pontosan?
3.: Ha esetleg rosszul állapítottam meg melyik a főtekercs, segéd tekercs és nulla vezeték (mert össze vissza vannak a színek keverve) akkor hogyan lehetne kimérni? pl.: Barna - Kék között 10ohm-ot mértem, kék - fekete között, 40 ohm, és barna - fekete között 30 ohm.
(#) erbe válasza szkkteam hozzászólására (») Jún 13, 2012 / 1
 
Elcserélted a vezetékeket. A mérésed alapján a barna a közös. Kékre a fázis és a kék és fekete közé az üzemi 10 µF-os kondenzátor.
(#) szkkteam válasza erbe hozzászólására (») Jún 13, 2012 /
 
Nagyon szépen köszönöm.
(#) krissz7 válasza erbe hozzászólására (») Jún 14, 2012 /
 
Ha felpörög utána nincs gond szépen forog.
(#) krissz7 válasza krissz7 hozzászólására (») Jún 14, 2012 /
 
Hogyan tudom megállapítani hogy üzemi vagy indítókondi kell a motorra?
(#) ha9pi.feri válasza krissz7 hozzászólására (») Jún 14, 2012 /
 
Szia!
A motorról tudni kellene, hogy eredeti állapotában van-e a bekötése. Nagy valószínűséggel üzemi kondenzátoros, ha a két kondenzátor párhuzamosan van kötve, bár gyárilag ritkán tesznek két kondenzátort párhuzamosan. Próbáld kb 20 µF-al és nézd meg, hogy melegszik-e. Képet nem ártana feltenni róla, esetleg valami kiolvasható foszlányokat az adat tábláról...
(#) adamka0523 válasza VIM hozzászólására (») Jún 14, 2012 /
 
Köszi először is
Van itthon két másik Imi villanymotorom, azokról leszedtem az indítókondikat egyik 80-100uf, másik pedig 50-63uf-os. Ezeket párhuzamosan összekötöttem, úgy egyszer el tudtam indítani, de aztán utána semmi pénzért sem. (valszeg a kondik is már kiszolgálták magukat, azért is nem működtek már utána.) Tehát én úgy gondolom, hogy egy 200uf-os nagyjából elég is lenne talán. És mi van ha nagyobb kondit kötök rá mint amekkora valójában is elég lenne hozzá?
Amúgy, berántás után gyönyörűen megy a motor, azzal nincs probléma. Terhelés alatt meg eddig nem próbáltam még ki, mert ahova kerülne körfűrész, még nincs kész és addig nem akartam megcsinálni amíg nem biztos, hogy 100%-os a motor.
Áramfelvételt és az üzemi áramot, hogy tudom kimérni?
(#) krissz7 válasza ha9pi.feri hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Igen párhuzamosan volt kötve a 2 kondi, azt nem tudom hogy ez volt-e a gyári bekötés.régi motor, 2 alumíniumházas kondi volt rajta ha ez segít valamit. Legközelebb vasárnap vagy hétfőn tudom lefényképezni a motort, de akkor már meg is tudom mondani a teljesítményét (kiszámolom). Ez a motor évek óta napi 2-3 órát üzemelt ezekkel a kondikkal és ezzel a bekötéssel.
(#) mesti87 válasza Feri hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Üdv mindenki elég sok infot találtam ezzel kepcsolatban én is a kérdésem most konkrétan Ferihez intézném ami a következő lenne esetleg feltudnád nekem tolni a könyv folytatását konkrétan ezt a témát Hangszórók polaritásának megállapítása elöre is kösz.
(#) proli007 válasza mesti87 hozzászólására (») Jún 16, 2012 / 1
 
Hello!
Ha csak ez a gond, akkor ehhez aztán nincs szükség könyvre. Rá kötsz egy elemet. És ha a membrán kifelé mozdul, akkor megegyezik a az elem polaritásával, ha befelé, akkor ellentétes.
(De ez nem egy szabvány, hanem inkább "szokvány" a polaritásra..)
üdv! proli007
(#) zolika60 válasza proli007 hozzászólására (») Jún 16, 2012 /
 
Így van, de mindegy is egy rendszeren belül, csak az egyirányú membrán mozgás fontos. az ellentétes hullámok ugyanis kioltják egymást.
(#) steve25 hozzászólása Jún 17, 2012 /
 
Sziasztok van egy 380as motor, megmértem a tekercsek ellenálásait ilyen értékeknek kellene lenni?
9.4
9.3
9.9
220/380 2,2Kw 1440
(#) granpa válasza steve25 hozzászólására (») Jún 17, 2012 /
 
Szia! Nagyon ritkán (sohasem) sikerül egyformára tekercselni a fázisokat (tized, század Ohmra). Az igazi bizonyság: fázisonkénti árammérés, 5% eltérés=0 (de 10% is még jó szokott lenni, ha nem melegszik egy idő után valamely tekercs (nagyon). Nem az Ohmos ellenállás a mérvadó, hanem az induktív, az meg lehet; tök egyforma, vagy másikat mutat.
(#) steve25 válasza granpa hozzászólására (») Jún 17, 2012 /
 
Értem. akkor ebböl nem lehet kideriteni hogy zárlatos e?
(#) granpa válasza steve25 hozzászólására (») Jún 17, 2012 /
 
Nem valószínű, ekkora motornál reálisak az értékek. Mondanám, hogy indítsd ellenálláson keresztül, vagy lágy indítással, de mindenképpen óvatosan (elég nagy az indulási árama), utána már mérhetsz üzemi áramot. Ha szépen, simán, zajtalanul (jók a csapágyak) pörög, akkor biztos jó. Ha netán morgó hangja van (nem a csapágytól), vagy egyenetlen a fordulata (nem veszi fel az üzemit), (nagyon) nem egyforma a fázisonkénti áram felvétele; akkor gáz. Minden esetre mérj a testhez is, nincs-e zárlat. Jól rögzítsd indítás előtt; tud ugrálni. Egymáshoz is mérd a tekercseket.
(#) steve25 válasza granpa hozzászólására (») Jún 17, 2012 /
 
Köszönöm. jobb lenne kipróbálni 380V al hogy működik e rendesen. mielőtt bekötöm 220V ra...
(#) zenebuta hozzászólása Jún 17, 2012 /
 
Sziasztok!

Vettem egy extol 750w kisflexet amit nem iparszerűen használok, kb.dolgoztam vele 3-4órát és cserélnem kellett szénkefét benne amit gyárilag adtak hozzá.
Tulajdonkép a másik garnitúra is elkopott ennyi használattól.
Megvizsgáltam a kommutátort a tengely rovátkák tiszták és nem élesek. Gyanítom, hogy túl erős a laprugó nyomása.
Mi történik a géppel ha a laprúgó nyomását felezném és akkor nem kopna annyira a szénkefe vagy ha alig nyomná?
Üdv.
(#) c27 hozzászólása Jún 17, 2012 /
 
Teljesen kivagyok, megtekercseltem egy árnyékolt pólusú 24V-os motort kb 20-22W-os 2x180 menet 0,35mm átmérőjű huzalból már egyszer eljátszottam akkor nem ment a motor csak búgott akár hogy kötöttem be a tekercseket. Akkor levágtam a tekercseket megnéztem az árnyékoló meneteket úgy látszott egybe vannak nincs törés. Most újratekertem figyeltem az irányokra, hogy kialakuljon a két mágneses pólus, de megint ugyan az a helyzet a motor búg de nem forog sőt nehezebb forgatni mint üres állapotba menetzárlat kizárva! Nem értem ha kicsit igazítok a tekercseken (mert még nincsenek belakkozva) akkor másabb a hangja illetve néha egy fél centinyit nagyon lassan moccan (de nem hirtelen csak ilyen mm/sec semmi forgatónyomaték) de aztán megáll teljesen és ez a pici mozgás is csak néha van. Mi a fene lehet a baja? Van egy tök ugyan ilyen az meg működik próbáltam a forgórészeket megcserélni de azzal is csak búg és mintha fékezné a forgórészt talán a fázistolással van a baj mert sztem 0 fokhoz közeli.
(#) lekvarzsibbaszto hozzászólása Jún 18, 2012 /
 
Sziasztok!

Szükségem lenne egy kis segítségre.
Meg tudná valaki mondani, hogy a mellékelt adattáblához tartozó motorot hogy kössem be (csillag vagy delta), és mekkora kondenzátort rakjak rá, ha egy fázisról szeretném használni?

Köszönöm!

motor.jpg
    
(#) erbe válasza lekvarzsibbaszto hozzászólására (») Jún 18, 2012 /
 
Ott a rajz az adatttáblán.
230 (220) V, delta. 16-20 µF állandó kondenzátor elég hozzá. Először a kisebbel próbáld!
(#) steve25 válasza lekvarzsibbaszto hozzászólására (») Jún 18, 2012 /
 
bekötés az első oldalon. de az adattáblán rajta van fűggőlegesen legyen a lemezek(deltába) mint a képn is látszik
(#) lekvarzsibbaszto válasza erbe hozzászólására (») Jún 18, 2012 /
 
Köszönöm!
Igen, az látszik a táblán, hogy hogy van deltában, és hogy van csillagban, arra voltam kíváncsi, hogy köthetem-e nyugodtan deltába.
Akkor egyik csatlakozás a nulla, másik a fázis, harmadik a fázisra kötött kondenzátor másik lába.
Akkor indulok 16µF-dal, ha felpörög rendesen, akkor minden rendben? Honnan tudom, ha nagyobb kellene?
Következő: »»   116 / 344
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem