Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Valóban nem olyan drága, csak a beszerzésre már ötletem sincs. A startkit csomag már megváltozott és ha jól tudom nem is ingyenes.
Ezt privátban, légy szíves, a HE nem támogatja ezt a tevékenységet!
Sziasztok!
Végre majdnem kész vagyok a dobozolással és a kisebb segédáramkörökkel. Mivel a legkisebb energiát maga a tápegység panelja vitte el, ezért úgy döntöttem, hogy a 2.7.2 lecserélem a 2.7.4-esre. (ha már lúd legyen kövér). Viszont akadt egy kis problémám. Feszültséget szépen tudom szabályozni, és az áramkorlát szabályzása is működik, de vannak anomáliái. Terheltem a kimeneteket először egy 12V 55W-os izzóval. Azt figyeltem meg, hogy "ciripel" az izzó. Megpróbáltam másikkal is és ugyanezt csinálja. Az izzót kicseréltem egy ellenállásra, és az is "ciripelt". Egy külső multiméter rosszul méri az áramot (mindig 0,4 A mutat) miközben látszik hogy az izzó fénye erősödik vagy csökken. 2 példányban építettem meg és mindkettőnél ezt tapasztaltam. Most ellenőrzöm a beültetés helyességét, de elvileg erre nagyon odafigyeltem. Másik hibajelenség pedig az, hogy ha világít az áramkorlátozó ledje és tovább tekerem a fesz szabályzó potit felfelé, akkor egy ponttól hirtelen leesik a feszültség. Mi lehet a probléma?
Egy kis türelem. Valahogy majd kiokoskodjuk. Nálam hasonló a probléma. Állítólag bevált tápegységről beszélünk, már csaknem fog ki rajtunk. Nekiülök méregetni.
Szia!
Nagyon úgy tűnik a leírásodból, hogy gerjed a műveleti erősítő. Szkóppal nem ártana ránézni a kimeneteire. Próbáld meg a C2, C5 értékét növelni, pl. 2,2-4,7nF-ra. Valahol régebben írták, hogy némely LM324-esek hajlamosak voltak a gerjedésre, esetleg másik gyártmányút beletenni.
Köszi a tippet, este megnézem.
Sajnos szkópom még nincs. Tényleg különböznek a lm324-nek a gyártói amit a működő 2.7.2-be és az újabb verzióba raktam (erre nem gondoltam). Majd este kiderül, hogy megoldja e a problémát az ic és a kondi csere.
Kicseréltem az ic-t más gyártmányúra, valamint próbáltam a C2, C5 kondikat többféle értékekkel, de a helyzet változatlan. Az alkatrészek beültetését ellenőriztem és jók.
Az R25-R32 ellenállások nem lettek beültetve, mivel a méréshatár váltót máshogy oldottam meg. A D5 6A100, D2 SR506 típusúak. A dióda híd 20A-es. Valamint 4db MJ15003G lett beépítve. Más nem lett módosítva. Mind a 2 panellel ez a helyzet.
Láthatunk egy fotót a készülékről? (Az Én tervembe nem fér el csak 3 áteresztő elem).
Vedd ki T6-ot, a próbák idejére.
Tudom, hogy nem szereted ha átrajzolják a paneled, ezért nem szerettem volna forszírozni. A nyákterven megpróbáltam minimálisan módosítani. A diódahíd és a BD244 is kikerült a bordára, az áteresztő elem más típusú csatlakozót kapott. ezeket a módosításokat a 2.7.2-re is megcsináltam, és ott nem okozott galibát. A szabályzó részen nem módosítottam. Valamit elnéztem?
A panel tetején lévő 2 pines csatit egyéb feladatra használtam, és a tesztelés alatt nem volt csatlakoztatva. A T6-ot kivettem és a helyzet változatlan. Még egy jelenség: Ha a feszt leviszem 0-ra az áramerősség korlátozó potit beállítom egy értékre, majd ezután lassan növelem a feszültséget, akkor a "ciripelés" sebessége nő. Tehát nagyon kis feszültségnél másodpercenként 1-2x "villan" az áramkorlátozó led fénye, illetve ilyenkor ciripel. Minnél feljebb tekerem a feszt, annál jobban világit az áramkorlát led, illetve a ciripelés is erősödik. Bocs a képek minőségéért de jelenleg ez a max. amit tudok csinálni. A foltok azok a védőlakk maradványai, valamit sikerült összekennem a 0,68R-es ellenállásokat. (nem égés nyomok). Köszönöm a segítségeteket.
Helló nferi1!
Nekem is volt hasonló problémám, de még a legelső Rádiótechnikás verzióval is. Ahogy Pioneer kolléga is mondta gerjed az lm324. Én úgy oldottam meg, hogy a c5 1nf-os kondenzátort növeltem 4.7nf-ra, és a kimenetre tettem egy 47uf/63v és egy 100nf-os kondenzátort; ezek után minden probléma megoldódott. A kimeneti kondenzátort szerintem ne növeld túlságosan, és a c5-öt se, csak amennyit javasoltam mert lassítod az áramkorlátodat.
Igen, valóban némi ellenszenvvel szemlélem az áttervezett panelokat. Ennek több oka is van, ami közül kiemelném az így készült tervek minőségét, és funkcionális alkalmasságát. Az eredmény sokszor nagyon lehangoló. Ez nem jelenti, hogy ne lehetne kifogástalanul újraértelmezni egy-egy tervet, de ritkán találni erre valódi indokot. Egy jó tervet sokkal inkább célszerű követni, mint "valamiért" áttervezni. (Csak megjegyzem, hogy direkt a "drótozók" kedvéért, kimondottan huzalozáshoz is megcsináltam ennek a tápnak az Alkotó-s paneltervét, de az is igaz, hogy egyiket sem próbáltam ki. Szándékosan nem vétettem hibát, de ezt se zárjuk ki.)
Pioneer és Dr.PCB is jó tanácsokat adtak. Ne a fiókból cseréld az IC-t, hanem vegyél egy másikat. A kimeneti elkó is jó ötlet, csak óvatosan kell bánni a nagyságával, mert megviccelhet.
Üdv.Emmzole mi a technológiája annak hogy ily módon lehessen megfesteni a panelt?Értem ez alatt az átlátszó zöld szint s a kimaradt részeket amit eztán ónozol?Bővebben: Link
A v2.7.4b paneledet (huzalos verzió) használtam fel, és megpróbáltam minél kevesebb helyen módosítani. Az oka az volt, hogy a hűtést már régebben megcsináltam, minden a helyére került/megvolt a helye, és 4 áteresztőt akartam berakni. Valamint szerettem volna hűteni a diódahidat és a BD244-et. A sorkapocsokat azért cseréltem le 3.96-os tápcsatira mert így könnyebb szerelni (bolond biztosabb). Sokszor átnéztem és nem találtam hibát a módosításban.
Ha lesz egy kis időd megnéznéd hogy nem e néztem el valamit? Tegnap vettem a lomexből 2 fajta gyártmányú IC-t, mindegyikkel ez a helyzet. A C1, C5 4,7 nF-re (is) módosítottam, de nem segített. A kimenetre a kondikat este tudom kipróbálni. Beszámolok a fejleményekről. Mindenkinek köszönöm a segítséget!!!
Szia!
Nekem még gyanús az utólag beletervezett "negatív segédtáp megszűnése esetén megugró kimenőfesz" védelem. Próbáld meg, hogy kiforrasztod és úgy mi lesz az eredmény.
Erre én is gondoltam, de nem segített.
C1, C5 4,7 nF, Az R33-mat és a T6-ot kikötöttem.
A kimenetre kötöttem egy 47µF kondit de 100nF -et nem találtam. Így is kipróbáltam. Így sokkal lassabb lett a "villogás/ciripelés" és a rákötött izzó nem izzik fel
Meg van a hiba. Teszteltem a tápot és észrevettem hogy a 3 RX ellenállás izzik (ami elvileg nem lehetne, mert a DC ágban lévő 5A biztit kiverné). Színkódot nem tudtam róluk leolvasni, mert összekentem a védőlakkal és a műszeremmel nem tudtam ilyen kis értéket kimérni. De találtam nem beültetett darabot és kiderült hogy a 3. színsáv nem ezüst hanem arany. A boltban 0,68R-t helyett 6,8R-t adtak. . Bocs mindenkitől a bénázásért és az időrablásért.
1. Így már jól működik?
2. Jól beállítható? 3. Kikapcsoláskor a T6 meggátolja a kimeneti feszültség felugrását? 4. Az áteresztőket meghajtó tranyó melegszik (indokolt a túlzott hűtés)?
Visszaraktam az alap alkatrészeket, és kicseréltem a "rossz" 3 ellenállást, így jól működik, szépen egyenletesen lehet szabályozni a feszt és az áramkorlátot is. Nem érzékeltem semmi anomáliát. Be tudtam állítani minden max korlátot.
Feszültségugrást nem tudok mérni, szemre és a multiméter ill a panelmérő szerint nincs ugrás. De biztosra nem mondom, mert nincs hozzá megfelelő műszer, hogy az esetleges tüskét kimutassam. A BD244-et azért raktam ki a bordára, mert sok terven rá volt fogatva az L profilra, így biztos ami biztos alapon kivezettem azt is.
Egy kérdésem/kérésem lenne: ha beállítasz akkora feszültséget ,amivel egy led haloványan világít,és a 230V os kapcsolóval ki majd kis idő múlva be kapcsolod, a led felvillan-e?
Köszönöm.
Megnéztem. Ha kikapcsolom 230-at vagy a secunder körben lévő kapcsolót, majdnem egyből vissza, akkor kissé felvillan a led. Ezt a kis felvillanást sima bekapcsoláskor is csinálja.
Ha lenyomom kapcsolót, akkor nem felvillan, hanem egy kicsit elhalványodik, majd vissza normál fényerőre, majd lekapcsol. (de ezt nagyon gyorsan csinálja "levillan" XD)
Köszönöm,ettől féltem.Akkor nem csak az én példányom csinálja. Tehát kis fogyasztású ,kisfeszültségű áramkörökhöz nem igazán jó.(vagy legalábbis a hálózati feszültség nem igazán kapcsolgatható.)
Már korábban is felmerült ez a "probléma", és akkor sem értettem miről van szó.
Megpróbálnád nekem összefoglalni, milyen életszerű helyzetben jelenthet gondot az, ha a tápegység ki be kapcsolása közben, a kimeneti feszültség megváltozik? Idézet: „milyen életszerű helyzetben jelenthet gondot az, ha a tápegység ki be kapcsolása közben, a kimeneti feszültség megváltozik?” Nekem is ilyen tápom van, én is észleltem ezt a jelenséget nála. Én úgy szoktam csinálni, hogyha az áramkört járatom róla, de pl el kell mennem pár percre, és kikapcsolom a tápot (mert minek menjen feleslegesen) akkor leválasztom róla a áramkört.. Kezdetben jártam már úgy hogy csak kikapcsoltam a tápot és mikor legközelebb teszteltem az áramkört neki már vége volt...
...mert nem használjátok a DC off funkciót. Ilyen helyzetek ellen van kitalálva, nem az előlap díszítés a feladata.
DC off, _utána_ AC off; AC on, _utána_ DC on. Másik tesztáramkör halál ok: 24V, majd utána 3 V. A tápnak kell "kis" idő (néhány másodperc), amíg lemegy a feszültség, amíg a kimenetre rakott kisütő ellenállás elfűti a plusz feszültséget.
Adott két rfm70 modul amit 3.3V ról járattam.Egyszer csak fogta magát az egyik és bezárlatosodott,nem igazán értettem az okát (gondoltam a próbapanelen hozzáért valami.) .Jött a következő példány na ehhez tuti nem ért semmi. Sajnos a tápra nem raktam dc on/off kapcsolót ezért a 230V os kapcsolóval kapcsolgattam ki be. (ez a panel is beadta a kulcsot.) Ekkor jött a ledes tranzisztoros feszültséghatárolás a táp kimenetre.(tudom nem korrekt,nem szép ,de 3,3V zenerem nem volt otthon a led+tranzisztor pedig pont ekörül volt.Itt vettem észre hogy kapcsolásnál a led erőteljesen felvillan.(tehát a kimenő feszültség feljebb megy a beállítottnál.)
Pont hogy használom a DC off kapcsolót és így csinálja azt amit írtam...
Ezért jobb az a DC OFF kapcsoló, ahol nem áramkör szinten manipulálsz, hanem tényleg egy kapcsolóval szakítod meg az áramkört. Paranoidabbak 2 pólusúval +/- ágat is szakítják, én csak a + ágat.
Én azért jobban szeretném, ha ezt a részt hardverből tudná.Az áramszüneteket nem lehet prognosztizálni.Azon gondolkodtam valami reset áramkört kellene ráépíteni,hátha azzal vezérelve a tiltó tranzisztort ,ez megelőzhető lenne.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |