Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Csöves erősítő készítése
 
Témaindító: seedz, idő: Márc 31, 2006
Témakörök:
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Lapozás: OK   1395 / 2208
(#) MrBrown hozzászólása Júl 6, 2012
Sziasztok,
A most készülő küllemében a hagyományos felépítéstől eltérő erősítőm alapja egy itt a fórumon jól bevált hálás kapcsolás. Kifejezetten ehez a projecthez készült számomra egy tápegységet vezérlő pic program némi egyéb extrával az olcsónak mondható 16F716-os mikrokontroller-re. Ez sokatokból fog fejcsóválást kiváltani (nem is teljesen ok nélkül) de talán ha majd egészében látjátok a szerkeztet megbocsájtjátok :yes:
Mivel a többlépcsős tesztsorozat vége felé járok megosztom veletek a dolgot hátha valaki mégis ráharap.
Mit is tud aszázlábú (18):
Három vezérlő kimenete van amik tranzisztorokon keresztül reléket működtetnek. Bekapcsolás után a fűtés és a kijelző vezérlő lábak azonnal aktívak. A két BCD kimenetén keresztül (nálam 74141-eken keresztül nixie csöveket fognak vezérelni) visszaszámol 30-ró 0-ra késleltetve így az anódfeszt majd az anód relét vezérlő láb behúzza a relét. Ezután a két nixie cső átvált hangerő indikátor üzemmódba. Ez annyit tesz hogy a hangerő potival közös tengelyen lévő 10kohm-os poti az 5V leosztott értékét figyeki és a beépített A/D átalakítóján keresztül indikálja azt 00-tól 99-ig. Ha a hangerő potit senki sem piszkálja legalább egy órán keresztül akkor a display relét vezérlő láb kikapcsola a nixiek tápját és az IN-13-asokat. Ha változás történik a hangerőben azonnal visszakapcsol. Bármi is történjen a bekapcsolást követő öt óra múlva a fűtés (és mivel egy trafón vannak az anódfesz is) lekapcsolódik. Kiküszöbölve ezzel az éjszakára bekapcsolva felejtés lehetőségét ami nálunk nem ritka.
A nixie-k tizedes pontjait is kihasználandó ha az öt órai kikapcsolás áll fenn akkor azt a bal oldali kijelző tizedespontja jelzi. Lesz az erősítőn egy TEST kapcsoló aminek bakapcsolásával a 4 fokozatú bemenetválaztó jaxley-t felhasználva a négy végcső nyugalmi katódáramát méri majd a nixie-ken keresztül egyfajta digit multiméterként mA-ben. Ezt a test állapotot jelzi majd a jobb oldali nixie tizedespontja.
Elnézést a parasztvakításért ígérem csak ebben a projectben használom majd
üdv.
(#) marker válasza marker hozzászólására (») Júl 6, 2012
Sziasztok!
ismét kérdés lenne.
Megépítette esetleg valaki a RTÉK 2001 számában Plachtovics György által tervezett 35W-os erősítőt?
Pont ilyen anyagaim lennének hozzá.
Mi a véleményetek róla?
Bár nem terveztem nyákot hanem légszerelve. Vagy esetleg az Ágoston féle könyv első részében épített erősítő ami EL-34el van szerelve viszont ott SM85-t használ a szerző.
(#) mark.budai válasza marker hozzászólására (») Júl 6, 2012
Szia! Én mindenképp a Plachtovics György féle kapcsolást építeném meg. Az Ágoston féle, ha jól emlékszek vissza a könyvre, akkor SE, aminek a teljesítménye kisebb. Na meg azért Plachtovics úr cikkeinek jobban hiszek én is.
(#) marker válasza mark.budai hozzászólására (») Júl 7, 2012
Köszönöm, a megerősítést!
Kérdés a kimenőkkel kapcsolatban, hogyan szokták megvalósítani az osztott primeres trafóknál a középső elválasztót? Vagy kell egyáltalán? Ami felvetődött bennem hogy hol legyen kivezetve a primer tekercsek elválasztó felőli vége.
(#) mark.budai válasza marker hozzászólására (») Júl 7, 2012
Igazán nincs mit!
Tulajdonképpen a fizikai elválasztónak annyi értelme van, hogy könnyebb megtekerni, és azt csak egyszer kell pontosan odarakni. Én 1-2mm vastag textilbakelit lapból csinálnám, és pillanatragasztóval odaragasztanám, vagy esetleg műgyantával, ha brutális jó kötést akarsz. Ha nincs bakelit, és nem sajnálod a nyák lemezt, mard le róla a rezet (vagy hőlégfúvóval szedd le) és csinálhatod abból is. Egyik oldalát persze ennek a keretnek el kell vágni, hogy rá tudd rakni a csévére. A kivezetés: rögzítsd a szálat, és szigeteld le ott a tekercset ahol van a kivezetés, és egyszerűen húzd ki a csévének a szélére a tekercs és a szigetelés fölött a szálat, ezek után szigeteld le újra, és kész is. Viszont ne felejtsd el, hogy melyik kivezetések melyik tekercsnek, és nagyon fontos, hogy melyik oldali vége, mert kínos órákat tölthetnél el azzal, hogy rájöjj, hogy kell bekötni a a trafódat, hogy jó legyen. Nem kell félni a trafó tekeréstől, ha van hozzá anyagod, akár egy kézzel hajtott egyszerű géppel meg lehet tekerni két nap alatt egy kimenőt, szépen menetet a menet mellé. A kivezetéshez kis tipp, egyszerűen vezesd ki a szálakat, esetleg valami vékony gumi csövet ráhúzva, és én tennék egy forrlecet a trafóra (EI-nél a két összefogató csavar közé, hiperszilnél, a keretre csavarozva), és forraszd rá ide a huzalokat. Szép megoldás, nincs vele olyan gond, hogy az oda rakott vezeték túl rövid, akkor toldozni kell, ami csúnya, stb... Ha van egy kis türelmed, nagyon igényesen és szépen lehet dolgozni azzal az erősítővel. Én személy szerint szeretem az EL34-et, amit itt sokan megköveznek, de ez persze szubjektív vélemény.
Sokan mondják, hogy nem a teljesítményre megy a játék. Én aranyközéputat választanék. Ahhoz, hogy élvezni is tudd a zenét egy nagyobb térben, egyrészt fizikailag nagy hangszóró kell ami jó hatásfokú, de kell a nagyobb teljesítményű erősítő, mert tegyük fel hallgatom -10dB-en a 25W-os erősítőmet, akkor egy basszusgitár/bőgő, orgona játéknál legyen benn erő, és ne haljon meg a mélytartomány. Ezért nem elég a kis PCL86 SE, az erősítőt nem ideális 0dB-en hajtani, mert beletörik a foga, amikor Cliff Burton a húrok közé csap a Master of puppets lemezen
Ja, elnézést, hogy így beleéltem magam, kicsit el is kanyarodtam a témától, de nem biztos, hogy árt, ha tudod ezeket.
(#) spirik válasza mark.budai hozzászólására (») Júl 7, 2012
Szia.

Nekem agyon tetszett az írásod. és segítséget is nyújt.
(#) mark.budai válasza spirik hozzászólására (») Júl 7, 2012
Szia! Köszönöm, és szívesen!
(#) spirik hozzászólása Júl 7, 2012
Szia mindenki.
Szeretném kérdezni hogy pcl86pp re a rajz másolat jó-e....
Köszönöm szépen.

nyom.jpg
    
(#) Pioneer válasza spirik hozzászólására (») Júl 7, 2012
Szia!
Esetleg ez jobb lenne?
(#) spirik válasza Pioneer hozzászólására (») Júl 7, 2012
Szia .
Nagyon köszönöm szépen...
(#) spirik válasza Pioneer hozzászólására (») Júl 7, 2012
Szia,
Lehetek még egy kicsit szemtelen.Szeretném elkérni az alkatrész listát is .
(#) pucuka válasza spirik hozzászólására (») Júl 7, 2012
Legyél oly kedves, és működjél egy kicsit. Nehogy már olyan nagy feladat legyen, hogy ne tudnád magad is elkészíteni. Nyomtasd ki az alkatrész beültetési rajzot, (ha nincs kapcsolási rajz) és szépen sorjában jegyezd fel az alkatrészeket az értékükkel együtt. az ellenállások méretéből következtetni tudsz a terhelhetőségükre, a kondenzátorok pozíciójából a feszültség tűrésükre. stb.
(#) sturbi válasza marker hozzászólására (») Júl 7, 2012
Úgy kell megtekerni a trafót, hogy ne legyen tekercsvég az elválasztó lemeznél (a bruttó huzalvastagságból, a rendelkezésre álló ablakszélességből és a tekercselési lehetőségekből ki kell számolni, hogy szélre jöjjön ki a kezdet is, és a vég is. Ha kell kis mértékben módosítani kell a menetszámot (ekkor a szekundert és a quad tekercset is újra kell számolni). Az elválasztó lemez szükséges, mert az egymás mellett lévő primer részek között igen nagy is lehet a pillanatnyi feszültség (1000 V-os tétel). Az elválasztó lemezen, még beragasztás előtt, megtervezett helyen, bevágást kell készíteni a szekunder és a quad tekercsek átvezetésének (mert azok nem osztottak, csak rétegeltek). A szekunder, és a quad tekercs huzalvastagságát úgy kell megválasztani, hogy faltól falig legyen a szükséges menet, félúton nem érhet véget. Látható, hogy előre el kell dönteni egy ilyen osztott trafónál azt is hogy honnan indítsuk a szekundert (és a bifilárisan tekert quad tekercseket is), ahhoz, hogy majd középen az átvágásnál gond nélkül át tudjon menni a válaszfalon. A huzalvastagságokat is kényszerűen tartani kell az illető csévetesthez illeszkedően (hogy az áttétel nagyjából renben legyen (fél kilós változtatás simán belefér az impedanciánál, ha a konkrét elkészítés ezt szükségessé teszi a huzalok miatt). Maga az erősítő brilliánsan szól, én hallottam eredeti Plachtovics trafókkal is EL 34-ekkel (légszereltet), az általam akkoriban készített változat sem maradt el a sok változtatás ellenére. Nálam a vége nem EL 34-ekkel ment hanem 2-2 db 6P14P vel (a sztereóban összesen 8 db válogatva). A kimenőt M102/54-re csináltam, a csúcs teljesítményem 30 W körül volt, ha jól emlékszem, 310 V stabilizált tápppal (6C33C 310 V 420 mA-es stabil táp). Értelemszerűen az elején is változtatnom kellett, mert EL84-nek sokkal kisebb erősítésre volt csak szüksége a fázisfordító után (első fokozat elmaradt, pontosabban katódkövető lett). Itt jegyzem meg, hogy R2 (10 M) amúgy sem kell bele. Az erősítő, ha rendedesen meg van csinálva "atombiztos", "első rúgásra indul", de beállítást nyílván igényel. A beállításokhoz (rácselőfszek, fázisfordító áramgenerátora) feltétlenül jó minőségű, stabil, finiman szabályozó trimmereket érdemes beszerezni. Az RT évkönyvben szereplő trafókat, az ott megadott huzalvastagságokkal lenne érdemes megcsinálnod (mert az már ki van számolva SM102 A-ra, hogy jól jöjjenek ki a menetek) a leírás alapján. Sok szerencsét a "projekt"-hez, inkább kétszer gondolkodni, mint föl le tekergetni a kimenőtrafót, megéri előre, minél pontosabban eltervezni (minél aprólékosabban) az elkészítést. A szigetelésekre is fordíts nagy gondot. :yes:
(#) sturbi válasza sturbi hozzászólására (») Júl 7, 2012
Mondjuk a szekunder és a quad tekercselést az elválasztó lemeznél kezdve nem kell az átvágás helyét kalkulálni...
(#) marker válasza sturbi hozzászólására (») Júl 7, 2012
Szia! nagyon köszönöm a tanácsokat!
A tekercselő gép félig kész csak még egyelőre a huzal feszítésen gondolkodom, de lehet kézi feszítés marad.
Viszont még mindig egy kérdés, a tekercs közötti szigeteléseknél szóba jöhet olajkondi szigetelő papír vagy csak transzformátor papír?
persze ennek is "becakkozva" a széle.

Közben míg írom számolgattam is . Sajnos így elsőre pont nem jött ki . Az SM102a ablakszélessége
60mm ha ezt ketté osztom és leveszek 2mmt az elválasztónak marad oldalanként 29mm.
A szóban forgó kimenő primer tekercseit 0.28mm-e huzalból kellene tekerni, 298menetet. Ha soronként 100menet rakok és szélről indulok az utolsó sor pont az elválasztónál végződik.

Akkor , ha jól értelmezem a tanácsaidat inkább kellene 4 sorba 74 menet rakni és a tekercselést úgy indítani hogy kb. a (fél)ablakközépen helyezkedjen el?
(#) spirik válasza pucuka hozzászólására (») Júl 7, 2012
Szia.

Köszönöm A potméter az lehet 470kom sztereó azért?
(#) pucuka válasza spirik hozzászólására (») Júl 8, 2012
Természetesen, bár a beültetési rajzon nem szerepel értelemszerűen.
(#) sturbi válasza marker hozzászólására (») Júl 8, 2012
Valóban, teljesen igazad van. A cikkben lévő értékekkel (0,28mm-es (bruttó 0,3mm) 3 soros primer résszek jönnek ki, tehát a válszfaltól varnis csőben ki kell vezetni a tekercsek egyik végét, ahogyan Márk leírta. 0,32 (brutto 0,35-ös)-es huzallal már négysorosra is elkészíthető. Én sorszigetelést általában nem szoktam használni (ha igen, akkor egy sor fehér szigszalagot szoktam ráfeszíteni a feltekert sorra, hogy lássam a következő sornál a meneteket), csak rétegszigetelést. Szigetelésre rendszerint Zsírpapírt, sütőpapírt használok (ezt simán egy sor szigetelőszalaggal rögzítem, és ezen a szigetelőszalagon indítom a következő tekercset), amiket leírtál azok teljesen megfelelőek szigetelésnek.
(#) spirik válasza pucuka hozzászólására (») Júl 8, 2012
Szia.Köszönöm szépen.6 vagy 9 lábú legyen a potmáter?és mellette az a bekapcsoló rész -?
(#) pucuka válasza spirik hozzászólására (») Júl 8, 2012
Nekem nem úgy tűnik, egyébként sem túl jó ötlet lenne a bemenetek közelében a nyákra vinni a hálózati feszt, pláne ha már a trafó sincs rajta. Egyszerűen szerintem csak arról van szó, hogy a hátsó poti érintkezőinek beültetési lehetősége meg van duplázva, hogy esetleg más potit is be lehessen ültetni.
(#) spirik válasza pucuka hozzászólására (») Júl 8, 2012
Szia.
köszönöm szépen a választ .
(#) Hakkee válasza Hakkee hozzászólására (») Júl 8, 2012
Sziasztok! Megcseréltem a szekundert ahogy Orbán józsef írta, de még így sem szerette a visszacsatolást! Viszont a 4ohmos csapolásra kötve már egészen más volt a helyzet. Maradhat rajta ha nem gerjed vagy duplázzam meg a 100K-t és kössem a 8 ohm-ra?
(#) Hakkee hozzászólása Júl 9, 2012
Sziasztok! Lehet nem idevaló a kérdés, de újra kell tekerni az egyik kimenőmet! Kérdésem, hogy szigetelésnek használhatok zsírpapírt? Valahol olvastam, hogy az is használható, esetleg rakjam duplán? Ha szerintetek nem jó, akkor honnan szedjek megfelelőt, esetleg valami netes beszerezhetőség? Az én drága kisvárosomban nem találtam sehol.
(#) sulaco válasza Hakkee hozzászólására (») Júl 9, 2012
Én a Vaterán vettem.
(#) bakos13gab válasza Hakkee hozzászólására (») Júl 9, 2012
Csepelen van egy cég, nekik van trafószigetelő fóliájuk, kilóra adják (meg rézdrót, varnisch stb.). Photoline-ként keress rájuk, szerintem postáznak is. Olyan 7000Ft volt tavaly a kisebbik kilója, a vastagabbiké meg talán 4000Ft.
(#) kiszebra válasza Imi65 hozzászólására (») Júl 9, 2012
Köszi a táblázatot ismét! A=12cm^2, ezt nem tudom, minek a felülete ez? A teljes maghoz nagyon kicsi, és a középső részem is sokkal nagyobb ennél.
(#) bakos13gab válasza kiszebra hozzászólására (») Júl 9, 2012
A hasznos magkeresztmetszet, ami a teljes vasmag keresztmetszet fele (ha ez így nem érthető, akkor a középső oszloprész metszete)
(#) piciusmarcus hozzászólása Júl 10, 2012
Sziasztok!
Valaki tudna segíteni abban, hogy hol találhatok EM4-es varázsszemet?
(#) MrBrown válasza MrBrown hozzászólására (») Júl 10, 2012
A nagy érdeklődésre való tekintettel eszembe jutott még egy "nélkülözhetetlen" tulajdonsága a rendszernek: ha a hangerő poti 50% felett van feltekerve a késleltetés nem indul el vagy megáll adíg amig vissza nem csavarjuk a hangerőt
üdv.
(#) fleta válasza MrBrown hozzászólására (») Júl 10, 2012
Jó lenne már látni valamit a készülő erősítőből :hide:
Hogy haladsz? Engem nagyon érdekel!
Következő: »»   1395 / 2208
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem