Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Üdvözletem minden Fórumozónak
Szereztem egy régi elektromos ketyerét, ennek beazonosításához kérnék segítséget . Üdvözlettel Madzagos
Eléggé érdekes, lehet, hogy valami egyedi házilag legyártott darab. Nekem annak tűnik, de vannak itt szakemberek akik majd megmondják...
A típust nem ismerem fel, de magyar gyártmányú autórádió lehetett a kábeles antennacsatlakozás, a hálózati trafó hiánya, az alkatrészek külleme alapján. Tápfeszültséget külső transzverteres tápról kapott(12 vagy 6 voltról rezgő feszültség átalakító segítségével). A noválcső foglalatok 4 és 5-ös láb bekötésből kiderül, hogy 6 vagy 12 V-ról üzemelt.
Ez egy autórádió, tudomásom szerint, egy Szekszárdi KTSZ csinálta a Pobeda-Warsawa autókhoz, 1958 körül. Egy szinkron-vibrátoros tápegység tartozott hozzá, amit a motortében kellett elhelyezni, általában az akkumlátor alá, mert nagyon zajos volt. Üdv
Üdv mindenkinek
Egy kapcsolási rajzot keresnék ehhez a rádióhoz, valaki nem tudná ide feltenni ? És hogy milyen csövek valók bele. Üdv Madzagos
És így nézett ki eredetileg
Itt van még egy link róla. A gyártót nem tudtam jól, Székesfehérvári Finommechanikai Vállalt gyártotta 1958-61-ig
Bővebben: Link
Tisztelt kollégák. Kezembe került egy felújításra váró oszcilloszkóp, de sajnos semilyen típusszám nincs rajta. Biztos hogy magyar gyártmány, háború körüli lehet, mert még EF 6 is van benne. Valaki találkozott már ilyennel? Kellene a rajza és a leírása. Előre is kösz.
Szia,
Sajnos a típust én sem tudom, de bőven lehet akár, háború utáni is mert pl. 1955-ös hanggenerátoromban is EF6 van.
Időközben jobban átnéztem, szóval inkább a 40-es évek elejéről való, a szkópcső egy LB 8-as ami kimondottan Wermacht cső, valamint a bakelit foglalatokat, meg a régi típusú pot métereket sem használták már 45 után.
Ettől persze lehet, hogy raktáron levő elfekvő készletekből építette valamelyik cég, talán az Orion. Elég profi módon van összerakva, biztos, hogy gyári készítmény. Sajnos hiányzik a hál.trafója, a magas gyorsító fesz miatt, nem lesz egyszerű pótolni. Üdv.
Nekem ez a készülék (a kép főképp) a "piros" Kádár-könyvből (Rádió és Televízió Vevőkészülékek 1964-66) ismerős...
Igazad van, a Radiomuseum link is hivatkozik a Kádár könyvre, ott is megtalálható. Általában minden fellelhető helyen ez az egy fénykép van róla forgalomban.
És most egy kicsit az egészről: Szóval "Madzagos" kolléga kért segítséget e készülék kapcsán még szombat délelőtt. Többen reagáltak rá, Köbzoli az én nevemet is említette. Ezért nekiálltam szombat délután 36 fokos melegben, föltúrtam a régi rajzaimat, kikerestem az adatokat a neten, fényképeztem, szkenneltem, és bár öreg fejjel elég nehezen boldogulok a számítógéppel, úgy érzem sikerült minden ma tudhatót összegyűjteni és megírni a készülékről, akár újra is lehet építeni a közölt adatokból. Dolgoztam vele, vagy két-három órát. Azóta elmúlt 3 nap és a kedves kolléga annyit sem reagált rá, hogy fapapucs. Szóval nem foglalkozom tovább a témával, és legközelebb azt is meggondolom, hogy kinek mikor segítek. Üdv. Janó bá.
Ne haragudj rá érte. Lehet, hogy nem járt erre, aztán egyszer csak észleli és örül neki.
![]() ![]()
Persze. nem kell az egészet komolyan venni, csak csipkelődés volt, szívesen segítek bárkinek ezután is ha tudok, csak kérdezzetek nyugodtan. Minden visszavonva.
Janó bá.
Folytatom a rádiós csomagommal a munkát. Most értem el oda, hogy az egyik R4901-esből már csak a végfokot mentem át, de ezzel akadt a problémám. Az eredeti hangerőszabályzó potméter körül van egy fém lemez, árnyékolásnak. Na, ennek a forrasztása egyszer csak, próbaüzem közben (már szólt a végfok) elengedett, és beleért a potméter középső kivezetésébe. Az eredmény: a panelon, a cső körül kb. 5 centis sugarú körben lilás-kékes kisülés, és búgás a hangszóróban. Persze, mint próbakor általában, a kezem ott volt az áramtalanító kapcsolón, így gyorsan kikapcsoltam. Visszaforrasztottam az árnyékolást, és újabb próba. Most már nem szikrázik, de a hangszóró egyenletesen dübörög, pattog. A zene szól, de elég halkan, és a hangerőszabályzásra nem igen reagál. Jó a sejtésem, hogy a csatolókondik és talán a potméter látta kárát ennek a balesetnek? A cső szerencsére túlélte, már két órája szól egy másik rádióban, ahova próbaképp betettem.
Ez és típusvariánsai hajlamosak arra, hogy a nyomtatott panel a pentóda anódkivezetése körül a foglalat középső csőszegecs rögzítéséhez vagy a fűtés 5-ös lába felé átégjen. A vezetővé szenesedett panel pedig furcsaságokat tud művelni. Jobb minőségű(porcelán) foglalat beépítésével orvosolható a gond.
Sziasztok,
Úgy alakult, hogy egy kis leválasztó trafóra lenne szükségem a méréseimnél. Kis keresgélés után itthon rátaláltam az én 3ik Birodalmi sasos trafómra. Oszcilloszkóphoz kellene, ahhoz a teljesítményhez szerintem elegendő. Sajnos az egyik tekercs meg van szakadva, és a kérdés az, hogy lehet javítani vagy hagyjam az egészet? Kátrányos cuccal van kiöntve, ami miatt elég nehézkes hozzáférni a tekercsekhez. Valaki javított már hasonlót?
Csak azt az egyet látom, amit nem töltöttél fel újra. :yes: A kátrány talán melegítéssel kinyerhető belőle.
Üdvözletem mindenkinek!
Most sikerült a géphez hozzájutnom,mert már másodjára volt szerelőnél. Ezért nem tudtam a kérdésemre érkezett válaszokra reagálni. Nagyon sajnálom ha emiatt valakit megsértettem. Most így utólag szeretném megköszönni mindenkinek a segítséget. Külön köszönetet mondanék Janó bácsinak hogy a szombat délutánját az én kérdésemnek szentelte! Üdvözlettel Madzagos
Egy pill, feltöltöm valahova a képeket és belinkelem ide.
Rá tenném egy rezsóra és amikor folyékony lesz a szurok a nagyját kiönteném belőle. Aztán megvárnám míg kihűl és beletenném egy alkalmas edénybe és leönteném benzinnel. Annyi kell , hogy ellepje. Esetleg petróleumot is keverhetsz hozzá. az kevésbé párolog. Ebben áztatnám egy két napig. Az kioldja a maradék szurkot is. Aztán lehet újra tekercselni.
Külső festéket nem kapja le a magas hő meg a benzin/petróleum? Itt pont az lenne a lényeg, hogy eredeti állapotában használjam
![]()
Azt sajnos nem tudom. Egy kicsi helyen próbáld ki. Vannak olyan festékek, amik még kromofág hatására sem sérülnek. Ha viszont valami olajfesték akkor sajnos van esély rá, hogy nem bírja a kezelést. Hőterhelést is kipróbálhatod egy nem feltűnő helyen pákával.
Még az jutott eszembe, hogy egy forrasztásra már nem igen használt pákával kibányászhatod a trafót a dobozból. Akkor csak a trafót kell kezelni a festés maradhat.
Arra gondoltam, hogy a sérülés környékét benzinnel kipucolom, és megpróbálom összeforrasztani a szálakat, majd valami védőlakkal lefesteném. Majd újra kiönteném az egészet kátránnyal. Talán sikerül így is
![]()
Talán az is működni fog. Sok sikert.
![]()
Sziasztok! Rég jártam erre. Most alkatrészt keresni jöttem. Kéne nekem egy Unitra m2405 s, ami nem működik, vagy megunt stb, alkatrésznek. Egy két ezer forintnál többet nem szánok a dologra. A gombok, burkolat, néhány mechanikai alkatrész érdekelne, és a két hangszóró.
Köszönöm. Laci |
Bejelentkezés
Hirdetés |