Fórum témák
» Több friss téma |
Részben azért érdekel, hogy meg tudjam mondani, mit hova kell kössön (bár valszeg magától is tudja, de nem bánom, ha felkészült vagyok), másrészt viszont tényleg érdekel ennyi az egész. Elvileg nem kell nagy áramot kapcsolnia, úgyhogy nálam nyugodtan mehet a gyújtás 12V-ja az áramkörön keresztül. Viszont felmerült egy probléma. Mikor úgy építettem meg, hogy betettem egy kapcsolót a +12 és a GYK közé, akkor rendesen működött(már amennyire, mert a többedik kapcsolás után már nem akart 12V-ot adni a relére és a szoftver is hibát írt), most viszont, hogy direktbe kötöttem a 12V-ot, már hülyeséget csinál(gyanítom, nekem köszönhetően). Légy oly szíves és vess egy pillantást a mellékelt pillanatképemre és találjuk/találd meg az okát, hogy miért rossz, ha már nekem magas a téma. A szókopot elvileg oda kötöttem, ahova a relé fesz bemenete kerül, a szkóp 5sec-es és 10V-os léptékre van beállítva. Köszönöm!
Újból "megépítettem Multisimmel a kapcsolósat és azt is, amivel az előbb bajlódtam, a jelenségek ugyan azok, mint eddig, aztán megépítettem TINA-ban (a direkt 12V-os verziót) és nincs probléma vele... Mondjuk még csak most ismerkedek a Multisimmel... Azért megnyugtató lenne, ha egy tőlem okosabb is azt mondaná, hogy, amit lát az előző kép mellékletemen, az jó kapcsolás.
A kapcsolótranzisztor a rajzodon nem kapcsol semmit,(nincs relé, csak a dióda) így hiába a multisimm, sokra nem mész vele, valótlan eredményt mutat.
Ha már meghekkelni megtudtad a programot, akkor a beállításoknál igazán átállíthatnád európai szimbólumokra az alkatrészformátumot is.
Köszönöm a segítségedet! Gondoltam én is rá, hogy terhelés nélkül vélhetően nem fog valós adatokkal szolgálni, de úgy voltam vele, hogy így is úgy is meg kell jelennie a feszültségnek, majd idővel 0V (legalábbis 0V körüli értéknek kell lennie), ha már ott van az időzítő. És az, hogy "meghekkeltem" a programot ki kérem magamnak!!! Nem hekkeltem meg! Ahogy nekem sincs közöm, ahhoz, hogy te mit használsz és hogyan, úgy másnak sincs az enyémhez (természetesen kivétel ez alól, ha a tulaj engedélyt ad rá)! Úgyhogy kérlek többet meg se említs ilyet, mert vannak akik nem örülnek neki. Persze itt jön az, hogy "ezek" az emberek pont azok, akiknek van mitől félniük, de [/OFF[OFF]]hangsúlyozom tiszta a lelkiismeretem! Gyűlölöm, amikor meggyanúsítanak. Bocs, ha bunkó lettem volna, de igyekszem a lehető legtisztábban élni az életem, és pont az ilyen beszólások nem hiányoznak. Még egyszer köszi a segítséget, mihamarabb javítok a hibámon!
Hello!
Őszintén nem tudom minek szenvedtek egy szimulátorral, mikor élőben is lehet egy dugdosós panelen. Azért írom ezt, mert ahhoz, hogy egy szimulátort helyesen tudj használni, még több tudás kell, mint az alapáramkörhöz. Vagy is nemcsak az áramkör lelki világát kell ismerni, hanem a szimulátorét is. A legtöbben azt gondoljátok, hogy az áramkör működését, a szimulátorral fogjátok megtanulni/megismerni. De nem így van, arra való az adatlap és a fórum. Egyébként Mex-nek igaza van, a tranyónak munkaellenállás kell, pld. egy ellenállás a relé helyett. Mert így csak fals képeket adatokat látsz és mivel nem tudod mi okozza, mire vonatkozik, helytelen következtetéseket vonsz le belőle. Ami aztán vagy félre vezet, vagy elveszi a kedvedet. Azt kell megtanulni, hogy egy áramkörben mi miért van, és azt hogyan lehet méréssel kideríteni, jó vagy rossz-e valami. üdv! proli007
Természetesen megkövetlek, (márcsak az ártatlanság vélelme miatt is), mindenesetre akkor a boldog kevesek közé tartozol, akiknek nem okoz fejtörést egy ilyen programnak az ára.
Másrészt tényleg jobban jársz egy dugdosós panellal, meg egy akár kivénhedt szókppal is.
Proli007: Igen, igazad van, majd megpróbálom úgy is. Szívesen próbálkoznék én is ilyen próbapanelokkal! Oskolában óriási segítség volt, csak hát épp a jelenlegi relés kapcsolásból lenne annyi pénzem, hogy beruházhassak ilyesmikre.
Mex: Nem mondtam egy szóval sem, hogy az enyém az a PC, amin dolgoztam. Én csak annyit mondtam, hogy én szerkesztettem, hogy nem hekkeletem meg a progit, illetve, hogy másnak nincs köze az én tulajdonomhoz. De mindegy is. Legyen ez a legnagyobb bajunk Szóval épp azok közé tartozok, akik nem engedhetnek meg maguknak ilyesmi szoftvereket. Egy kivénhedt szkóp már annyiszor jól jött volna, de megbékéltem azzal, hogy nem "javítgatok", "készítgetek" olyan dolgokat, amikhez kellene. Maradok a kapálásnál Mellesleg holnap melóhelyen, megpróbálom kimaratni az új kapcsolást. A ti bíztatásotok és segítségetek nélkül nem sikerülhetne! Köszi mégegyszer!
No megépítettem a kapcsolást! Annyi a baj, hogy 6V-nál tökéletesen működik, de mikor 12V-ot kap, akkor szakítás után szabálytalanul "ugrál". Hol vezet, hol nem. Viszont 6V-nál nem csinál ilyet, rendesen szakít. Kipróbáltam másik ugyan olyan típusú relével, és másik 555-el, de semmi különbség. Tudnátok segíteni?
Az Általad leírtaknak többféle értelmezése is lehet.
Az első verzió (legalábbis szerintem) az lehet, hogy az időzítés lejárta után megszüntetve a tápfeszültséget, majd ismét visszaadva, hol elindul az időzítés, hol pedig nem. Ennek egyszerű a magyarázata: ha a 100µF időzítőkondi nem sül ki a tápfeszültség 2/3 része alá amíg szünetel a bemenő táp, akkor annak visszaadása után sem történik változás, a relé elengedve marad. Ha viszont elegendő idő maradt a kondi kisülésére, akkor normálisan működik az áramkör. A 6V-os működést a kisülési idő rövidülése magyarázhatja. A második, valószínűbb értelmezése a felvetett problémának: Vagy a relé által keltett induktív tüskék jutnak az 555 trigger bemenetére, vagy a tápfeszültség elégtelen szűrése, vagy a nyák helytelen tervezése miatt áll elő a jelenség. A nyákrajzolat ismerete nélkül: A +12V betáplálási pontját külön kell elágaztatni a relétekercs pozitív tápra menő csatlakozásához, a relé érintkezőinek ugyancsak külön fólia dukál, és az 555 részére megintcsak külön fólián kell elvinni a delejt. Ez utóbbi táplábaira érdemes egy 100-220nF kerámiakondit forrasztani a csatolásmentesítés miatt.
Köszi a gyors és kimerítő választ! Az első lehetőség kilőve, mert hagytam elég időt neki(bár nem mindig), a második lehetőségnek meg nem örülnék, mert ha úgy van, akkor most adom fel. Amúgy még kipróbáltam azt is, hogy BD139 helyett BC139-et raktam be és úgy rendesen szakít, amit a 20 perces próbálkozásom alatt szakítva is hagyott, de: nem tudom változtatni a benntartási időt, hiába változtatom a 100k-s ellenállás értékét, (jó változik, de mikrosec-be mérhető). Még a 100nF-os kondit is kicseréltem 680nF-ra, de még így is ~2mp körüli a tartás ideje, aztán szakít.
Ez a ~2sec időtartam a megadott alkatrészértékekkel érthetetlen! Nincs véletlen elkötés, fóliaoldalon nemkívánatos átvezetés a triggerláb (2) környékén? Bizonyosan 100µF az elektrolitkondi kapacitása? Ha van tehetnél helyette tantál dielektrikumút, akár kettő 47µF-ot párhuzamosan. Az 5-ös lábon a 100nF nemigazán kellene, hogy befolyásolja az időzítés hosszát, csak zavarok elleni szűrés a funkciója. Ezen a ponton egyébként a mindenkori tápfeszültség 2/3 értékét lehet mérni, ezt ellenőrizd, hátha eltérő, (jóval alacsonyabb) az érték, és ez már oka lehet a túl rövid alacsony bekapcsolási időnek.
Nah fejlemények: Minden gyanús láb között (ahol elég közel vannak egymáshoz a lábak, hogy rövidzár gyanús legyen), megkapirgáltam, takarítgattam. A 100u-s kondit kicseréltem 220u-ra, így megnőtt a benntartás ~20 sec-re, viszont most meg már azt csinálja, hogy 2-7 sec között tudom csak változtatni. Gyanítom ez azért lehet, mert a kondi nem sült ki (bár rámértem és 0,22V volt jelen a 220u-s elkón, majd 0). Megmértem a feszültésget GND - 5-ös lábak között 2,4V, a táp pedig 11,47. Akkor "ugrál a relé, mikor 4-8V között változik a fezültség ott a GND - 5 lábak között. Most vártam kb. 5 percet, de még így is 8sec volt a tartási ideje. Ha új kondit rakok bele, akkor jó, ha már benne van egy ideje, akkor meg nem. Nem értem. Tantál kondiból meg csak nano értékűek vannak :-S Elkötés kizárva, háromszor is átnéztem. Esetleg relé? Bár azt is cseréltem, de nem ismerem a reléket, lehet, hogy más típust kellene bele raknom? Most ilyen van benne:Bővebben: Link Annyi különbséggel, hogy nekem 812k van jobb oldalon és nem 8G1k
Már tegnap is javasolni akartam, hogy a próbák idejére tegyél ellenállást a relé helyére, természetesen közeli, vagy azonos értékűt, mint a relé tekercsellenállása. A teljesítménye számolható az ohm-os érték alapján. Ha így is rendellenes működést mutat, akkor gerjed a tok (erre utal az 5-ös láb változó feszültsége).
Tettél a táplábakra kerámia szűrőkondit? Tudom, hogy írtad:elkötés nincs, de azért nézd meg a D1-et, a katód biztosan a pozitív tápfeszre megy?
Hello!
Ha 12V körül van a tápfesz, akkor az 5-ös lábon 8V körüli feszültségnek kell lenni, és nem változhat! Ha nem így van, akkor valami terheli a lábat. Nézd meg a kondit ami a 5. láb és a GND között nem vezet-e vezet át. Ha az IC foglalatban van, mérd meg Ohm mérővel. Meg azt is, nem kapcsolódik az 5-ös láb valamelyik lábhoz vagy vezető sávhoz. üdv! proli007
Oks, amint jut időm rá megpróbálok keresni itthon elfekvőben akkora értékű ellenállást(bár nagyon kicsinek kell lennie, mert rövidzár vizsgálatkor sípolt a műszer). 2-3 óra pihentetés után(mert hát ugye dolgozni is kell melóhelyen ) poénból kipróbáltam, hogy mi történik akkor, ha párhuzamosan rákötök egy másik típusú relét, na akkor 32 sec-ig tartott meghúzott állapotban, aztán kikapcs, 5-10 perc szünet és megint 8sec környéke. Mintha saját magában megtartana x töltést valamelyik alkatrész... Alkatrészekből, pedig csak azok vannak, amik ezen a kapcsolási rajzon is láthatóak. Sajnos az a kérdés nekem magas, hogy "Tettél a táplábakra kerámiakondit?", mert nem csak egy tápláb van a kapcsolásban, az IC 8-as? A többi alkatrész az IC működtetéshez szükséges. Mondjuk ebbe inkább ne menjünk bele, mert csak bele kavarodok. Ha van tipped, hogy mit kellene még hova tennem, azt megköszönöm! Említetted, hogy érdekel a panel, mellékelem a róla készült képet. Az a Siemens az utólag párhuzamos rákötött relé, csak lusta voltam kiforrasztani.
A relétekercs ohmos ellenállását számszerűleg meg tudod mondani? Áramfelvételt kellene mérned a relé behúzott állapotában, és azt is elárulhatnád milyen tápegységről működik jelenleg. A táplábakon az 1.(GND), és a 8.(+ 12V) értendő.
A panelről alulnézetből is kellene egy nagyfelbontású kép.
Az 5-ös láb semmi máshoz nem csatlakozik, csak a tantálhoz. Látszik is az elöző hozzászólásom mellékletén a vezető sáv(felülre került, mert alul már nem volt lehetőségem elvezetni). És azt a kondit ki is cseréltem 100n volt eredetileg, aztán 680-at raktam bele, végül egy másik 100n-os van benne. Tehát ez már a 3., szal nem hinném, hogy rövidzáras(peches vagyok, na de ennyire? )
És ha törik, ha szakad, az 5-ös lábnál nem mérek többet ~2Vnál többet. Tokban van[OFF](későbbi munkálatok végett, meg mindig idegesített, amikor a gyári cuccokban azzal kellett szívóznom, hogy a 40 lábú IC-t hogyan forrasszam ki, mert nincs tokban)[OFF], úgyhogy lehet, hogy van köze hozzá, bár most arra gondoltam, hogy a relé tekercs tere húz át a triggerre, végülis alig 3-4mm távra van az IC a relétől...
Hello!
Ez a szerencsétlen IC nincs fordítva a panelban? Mert az IC foglalatot fordítva látom.. (Ha a felirat fordítva olvasható mint a relén, akkor jól van benne..) Ha az 5-ös lábon tantál kondi van, akkor a + jelzésének az 5-felé kell nézni. Különben átvezet, és megeszi az 5-láb feszültségét. üdv! proli007
Bocs,de szerintem a foglalat jelzése alapján jó a pozíció, tehát az ic feliratot is a relé feliratával megegyezően kell olvasni.
mex: most nincs időm kiforrasztani és megmérni, és sajna az sem biztos, hogy ma lesz rá, pedig már tűkön ülök, hogy megtudjam mi a baja! Két különböző tápegységen próbálgattam, mindkettő saját kivitelezés: az egyik egy LM317-es változtatható feszültségű, ami egy nyomtató tápról kapja a 30V / 400mA-t, a másik pedig egy átalakított számítógép táp (nem mestermunka, de eddig bevált kisebb próbálgatásoknál).
proli007: Igaz nem látszik a tok rendesen, de úgy van benne ahogy kell, bár fordítva is lehetne a tok, de az IC jól áll (ahogy írtad a reléhez képest fejjel lefelé vannak a szövegek rajta). Csak ma vagy hússzor átnéztem az egész kapcsolást.
Csak annyit írj meg, az ic-n a félkör alakú jelzés a foglalat négyszög alakú jelzése felé néz, vagy ellenkező irányba?
Hello!
Ahogy nézem, igazad lehet, de most már teljes a káosz, mert a következő hozzászólásban, meg azt írja fordítva van a szöveg, mint a relén.. üdv! proli007
Ha most a második bekezdéseddel arra célzol, hogy mely pontok között kell mérni, akkor: Én a bemeneti mínusz és az 5-ös IC lábak között mértem. Vagy csak nem értem ezt: "...akkor a + jelzésének az 5-felé kell nézni" és rossz választ adtam?
Ezt írtam, és így is helyes, amit aképpel is igyekszem alátámasztani.
Idézet: „Bocs,de szerintem a foglalat jelzése alapján jó a pozíció, tehát az ic feliratot is a relé feliratával megegyezően kell olvasni.”
úúúúúú és kezdődik a káosz Nah megpróbálok sorban haladni:
Az IC félkör alakú oldala a foglalat félkör alakú oldalán van, tehát egy oldalon vannak. Igen a képed rajzolata szerint van a bekötés, tehát az 1-es láb jobb felül van, ahova a nyiladdal is mutatsz. proli007: igen fordítva van a szöveg a reléhez képest. A BC139 azért áll elforgatva, mert a BD139-nek más a BCE kiosztása. Ha számít valamit: NE555N van benne
Nem lehet fordítva az ic felirata a reléhez képest, ha jól van a tokba helyezve!!!!
A relé felirata a fényképen fejjel lefelé van, (nem ittam alkoholt, tehát valószínűleg jól látom), és az ic feliratát is fejjel lefelé kell, hogy lásd!!!
Booooooocccccccsssssssss elcsesztem, tényleg egy irányban olvashatóak! Eccsém ez akkora égés, hogy már szaga van Szabad szemmel esküszöm, hogy úgy láttam különböznek, csak most vettem észre hogy lefényképeztem nektek, ne tűnjek már annyira hülyének.
Na akkor már ez legalább tiszta. Most forraszd ki azt a kék 100nF multilayer dielektrikumú kondit, tegyél helyette sima barna kerámiát, és próba. De ha már a kezedbe van a fényképező, akkor kérünk az alsó feléről is egy jó képet.
Ráér holnap is, a pihenés éjszakás műszak előtt fontosabb....
Eredetileg sima barna kerámia volt benne... de kipróbálhatom mihamarabb. Akármennyire is úgy tűnik, az IC lábak között nincs rövidzár! Nem éjszakázok, csak Asszony 2 hónapja 12 órázik és jóformán én viszem a háztartást, a teknősöket, a kutyát, épp halat pucolok/belezek
|
Bejelentkezés
Hirdetés |