Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LED nyitófeszültség kiszámítása
Témaindító: tejeskifly, idő: Márc 21, 2009
Témakörök:
Azt mondod, hogy egy kéken világító LED egy 1.5V elemről világít?
Sziasztok,
végeztem pár számítást LED nyitófeszre. 12,65V-os akkumulátorra kapcsoltam 10K potmétert (max állásban), ezzel sorban pedig egy fehér magasfényű 5mm-es LED-et. Rámértem a LED-re 2,68V, kicseréltem egy másikra: 2,76V, kicseréltem egy pirosra:1,78V. Mindhárom esetben fényesen világított. Azonban ha jól számolok így kb 1mA folyt át rajtuk. A mért feszültségértékeket vehetem a nyitófeszültségnek? (A fehérnek ugyanis 3,4V minimumot ír a segédprogram.) A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2012
Nem. Állíts be 20 mA-t mindegyik lednek és akkor mérd a feszültséget.
Kevés kivétellel a kisteljesítményű LED megengedett üzemi árama 20mA. Ennél az áramnál megadott nyitófeszültséget szokták megadni elsősorban. Ebből nem következik az, hogy a LED nem világít fényesen kevesebb árammal. Léteznek 2mA üzemi áramú LEDek.
A nyitófeszültség függ a réteghőmérséklettől, nagyobb hőmérsékleten csökken, így hajlamos megsütni magát. Ezért mindig kell valamilyen korlátozás, áramgenerátor, ellenállás. A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2012
Kimértem a 20mA-es nyitófeszültséget, valóban annyi, ami a számítóban van, most már ennyivel is többet tudok a LED-ekről. Ha a LED nyitófeszültségével egyenlő tápfeszültséget alkalmazok, akkor is kell ellenállás (legalább 5ohm)? Vagy mindenképp nagyobb tápfesz kell?
Mindenképpen kell áramkorlátozás. Ha jobban megnézed egy LED adatlapját, láthatod, hogy minimum, maximum és tipikus nyitófeszültség értékeket adnak meg. Az aktuális érték függ a hőmérséklettől, ezért mindenképpen kell áramkorlátozás. Ha a minimális nyitófeszültségnél alacsonyabb az áramforrásod, akkor pedig alig érzékelhető fényt kapsz.
A LEDet melegíti az átfolyó áram, ezért csökken a nyitófeszültség, ami áramnövekedést eredményez. És máris bekerültünk az ördögi körbe, a LED megsüti magát.
egy új, teljesen feltöltött 1,2V-os 1600mAh-s AA akksinak mennyi az üresjárati feszültsége? Ha 160mAh-val kisütöm kb mennyi lesz? A LED-ek táp ill. ellenállás méretezéséhez kellenek az adatok. 3db akksit használnék. Ilyenkor mekkora tápfeszültséget vegyek a számításhoz?
Köszönöm.
1.45V általában. Ez csökken az elhasználtság függvényében. Az üresjárati feszültség nem számít, az aktuális terhelésnél mérhető feszültséggel kell számolni, mert a cella belső ellenállása beleszól a dologba. Gyakorlatilag 1.2V a cellafeszültség.
Miért nem lítium akkumulátort használsz? A töltő olcsóbb, mint egy olyan NiMH töltő, ami nem teszi tönkre a cellákat. A lítium cella olcsóbb, mint három NiMH akku. Alacsonyabb önkisülés, kisebb térfogat és súly azonos kapacitás mellett... Cserébe a kisütéskor figyelni kell, hogy ne merüljön 2.7-3V alá, de ez egy bicklilámpánál feltehetően rögtön feltűnik .
Nálam egyszer úgy "leszívta" az akksit a PIC-es LED-es biciklivillogóm, hogy ki kellett dobni az akksit (persze elég hosszú ideig tartott, mert kikapcsoláskor SLEEP-be ment a PIC), bár telefon akksi volt, szóval lehet az volt a célja hogy tönkremenjen...
Ha valaki sátoros ünnepeken használja a biciklit, akkor persze. Olyan izomlázad lett a biciklizéstől?
Nem, őszintén szólva nem tudom miért merült le annyira, hiszen SLEEP módban max pár uA-t eszik a PIC (de inkább nA-t).
A hozzászólás módosítva: Szept 28, 2012
Hány forintnál kezdődik egy jó Li tőltő? Azért gondolkodok NiMH-ben, mert ahhoz van itthon egy Hama 46613-as töltő, így ahhoz csak akksi kellene.
4000 Ft.
Ha jól tippelek, a Hama töltőd 2 vagy 4 cellát tud tölteni - egyet nem. Ebben az esetben a trafója jó lesz még valamire, de a töltőt vidd a hulladékudvarba, oda való.
Most már lehet, hogy rábeszélsz. Ha jól láttam, az AA-hoz legközelebbi méret a Li-akksiból 18mm*68mm, 3,7V? Az első LED-nek 20mA-t adnék, a hátsónak 1mA-t is elégnek találtam, tehát nem lenne nagy fogyasztás, egyelőre töltőt se vennék, majd kérdezősködök ismerősöknél, nincs-e valakinek; egy évben 1-2 alkalommal elkérném. Meddig tartják a töltést tele állapotban? Azt tudom, hogy tovább mint a NiMH.
Mondjuk egy fél év alatt 10% körül veszít a töltöttségéből.
Arra kell odafigyelni, hogy ne legyen 3V alá kisütve, és ne legyen túltöltve. Ha ilyen teljesítmény kell, akkor egy telefonakkumulátor is elég lehet. Töltőt lehet házilag is készíteni, ha kisebb SMD tokozású alkatrészekkel boldogulsz. De ez már másik topik. Létezik kifejezetten AA méretű LiIon akku, 14500 a típusa. A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2012
Nézegettem LED adatlapokat, de eltérő adatokat találtam a pulzáló max áramerősségre.
Általában egy 5mm-es LED bírja a grafikonon feltüntetett terhelést? Kösz.
Hello! Nem linkeltél a Led-hez adatlapot. De gondolj bele. Ha a Led-et túlterheled hőre belepusztul. Ha 100mA csúcsáramot kap, az ötször nagyobb mint a 20mA. (ha az a névleges) ennek effektív értéke, kb. 70mA. Mivel félhullámban megy, olyan mintha az áram fele lenne. Vagy is kb. 35mA átlagáramnak felel meg. De ezt az üzemmódot, az IR Led-eknél szokták alkalmazni. Nem véletlenül. Azok akár 1-2A csúcsáramot is tudnak. De az átlagáram nem lehet több, mint a néveleges.
Amúgy honnan veszel 5ms-os félhullámú jelet? 100Hz-es a hálózatod? Gondolom a katalógusban nézted, de ott általában azt is megadják, hogy egy ilyen tranzienst egymásután hányszor viseli el.. üdv!
Üdv, milyen LED-et vegyek ami menne 1.2-1.5 voltról de még látható fényű?
Gondolom valami piros ami még nem infra csak létezhet.
Szia!
Vegyél pár fajta nagy fényerejű piros ledet, aztán próbáld ki. Adatlapon nem nagyon tüntetik fel, hány uA az az áram, ahol már látszik némi fény..- persze az se mindegy, mit nevezel "még látható fényű"-nek. Világosban, sötétben, stb. Biztos van olyan, ami már 1.5 voltnál ad ki egy kis fényt. Természetesen arra nagyon vigyázz, hogy ha nem használsz előtétellenállást, ne tudj felmenni pl. 1.7-1,8 voltig, vagy teszel be biztonságból 10-20 ohmot sorosan - 1.5 voltnál úgyse érdekes.
Egy darab lehasznált nimh ceruzsaksirol müködő kis konyhai csipogóba akarom tenni a hangszoró helyére. Tehát eleve csak pulzálás megy majd rá. Egy csöndes időzítő kell most amit még látok.
Lehet, hogy az a csipogó ad is akkora impulzusokat... ha mégsem, akkor oda kell egy mini 2tranyós inverter ( privát ).
A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2016
Mivel a LED nyitófeszültségét a szine határozza (pontosabban a fényt kibocsátó elektronfizikai kölcsönhatás a fény hullámhosszát és a feszültséget) ezért nincs 1.5 V-nál kisebb nyitófeszültségű piros LED.
A nagyobb áram esetén a magasabb nyitófeszültséget az "ideális" LED-el "sorba" kapcsolódó belső ellenállás okozza. Mellesleg a (piros) LED nagyon jól használható feszültség referenciának (zener helyett). És még a bekapcsolást is jelzi
Pont erről folyt az értekezés másik fórumon, egy nagyfényerejű piros LED nyitása kb. így néz ki:
U/mV Iled/uA 1450 0 1460 1 1470 1 1480 1 1490 2 1500 3 1510 3 1520 4 1530 5 1540 7 1550 9 1560 11
Egy napelemes erti lámpa elektronikája jó lehet erre a célra. A legtöbb esetben ezeknél a napelem fárad el.
Van pont ilyen napelemes elektronikám de kicsit nagy lenne bekötni a kis piezo csipogo helyére egy ilyen stepupot. Végülis kilehetne probálni. Lehet azlenne nekem az egyszerübb ha megnézném müködik-e ez a kis kvarcóra szerű időzítő 3voltról és akkor a meglévő sárga ledjeimmel is meg tudom oldani.
A piros LED amit vettem nem ment 1.5Voltról sajnos.
Kipróbáltam, hogy 2.5Voltot adok a műszernek, csak csupa 8888 lett tőle a kijelzőn, de túlélte viszont nem működött. Végül a napelemes kertilámpa elektronikát szereltem be a csipogó helyére és működik! Köszönöm mindenkinek a segítséget! Bővebben: Link (Video) (A dizájn még nem végleges.) A hozzászólás módosítva: Okt 21, 2016
|
Bejelentkezés
Hirdetés |