Fórum témák
» Több friss téma |
Szerintem nem lehet az eredeti áramsűrűséget megengedni, mert a fordulat csökkent az eredetihez képest, és a saját tengelyű hűtés levegőmennyisége köbösen függ a fordulatszámtól. De való igaz, hogy kicsit óvatos volt a 3-4A/mm^2.
Plusz a számítást is elrontottam, az 5 fázisú egyenirányítás vezetési rendszerét... Szóval újraszámolom 6A/mm^2-el. Tekercs effektív árama:750mA (effektív) Minden tekercs 2*75 fokot vezet egyet pozitív egyet negatív iránnyal. Ennek a csúcsértéke (közel) azonos lesz a kimeneti áram középértékével: 1,18A (AV) A diódák csak 75 fokot visznek így azok közepes árama: 240mA (AV).
Ha a kommutátort körbevágod középütt,akkor egy furattal felhozhatod a másik pólust is.
Így csak a szénkeféket kell módosítani.
Ez nagyon jó ötlet.
Ez nagyon jó ötlet, de egyéb is jutott eszembe. A tengely 8 mm átmérőjű és 90 mm hosszú. Van egy másik fajta motorom is, amit már szétszedtem. Annak a tengelye szintén 8 mm vastag, de 155 mm hosszú. Megpróbálom kicserélni a tengelyt. Hátha sikerül és akkor bően lesz hely kívül a második kollektorgyűrűnek. Ezt a kommutátort még nem vágnám ketté, mert nem bízok a leendő teljesítménybe, amit majd adni fog. Akkor majd visszatekerem hasonlóan, ahogy volt, csak kétszer akkora menetszámmal és minden kollektorlemezhez, csak két drót fog vezetni.
Köszönöm a segítséged. Egyre érdekesebben alakul ez a generátor. 0,4 A, az nem is olyan sok, hogy lehessen vele valamit kezdeni. Akkut szeretnék tölteni vele. Itt most két eset lehetséges. Az egyik az, hogy nem lesz értékelhető teljesítmény. A másik az, hogy ha erősség kevés lesz, legalább lesz feszültség, ami a 100 méter távból kevesebb veszteséggel jön le. Ha megérdemli, törhetem magam valami kapcsoló üzemmódú átalakítónak a megépítésén, de először legyen teljesítmény. A 100 méter távból nem lehet lefaragni semmit, mert a dombtetőn sokkal jobb a széljárás, de az akkut se vihetem fel a torony alá, mert esős időben járművel nem lehet felmenni, kézben nehéz és el is lophatják. Először 1N7007-es diódákat teszek, bár megpörkölődnének, mert akkor lenne erő, de a 0,4 mm-es dróttól, mint ahogy írtad, nem várhatjuk el. Most a tengelycsere jár a fejemben. Abból a rotorból, amelyikből származik a tengely, meglepően könnyen kijött. Reménykedek, hogy holnap beszámolhatok a sikeres tengelycseréről. A tengelycsere azért szükséges, mert a kinnlevő része, nem több, mint 15 mm. Precíz munkával így is meg lehetne oldani, de ha van hely, kényelmesebben dolgozhatok.
Jól gondold át a tengelycserét!
A lemezpakk gyárilag hőillesztéssel került fel a tengelyre. A tengely és a lemezpakk közötti átmeneten az összes forgatónyomaték jelentkezik, azaz nem elég csak beledugni a tengelyt, legalább valami erős ragasztóval kend össze. Tárcsás csúszógyűrűket is lehet csinálni (2 gyűrű amik egymásba vannak, nagyobb és egy kisebb, és oldalról, tengelyirányból keféli a szén), ez akár kisebb tengelyhosszfoglalással is megoldható, mint az egymás melletti gyűrűs megoldás (nem túl bonyolult esztergályos meló). A kimeneti árama max 1.1A (de ekkor a villamos hatásfok már nem lesz olyan hatalmas (szerintem csak 80% körül), a generátoron belül elfogy a feszültség (így a teljesítmény) egy része.) A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2012
Ha vastagabb lenne a tengely,át lehetne fordítani a motort.
A tengelybe furatot csinálni,és azon kihozni a feszültséget. A külső ház meg lenne a forgórész,mint a kerékpár agymotornál.
Fejben összevetettem az elérhető feszültségeket szénkefés egyenáramú generátor és 5 fázisú híd-egyenirányítós esetre:
A tekercselési tér adott, beleértve a tekercsfejeket is - ugyanannyi menet (két tekercs-oldal) fér el egy horonyban. Mindkét esetben maximálisan kihasznált a tekercselési tér, vasmag, mágnes. Csak a fesz. arányokat nézve azonos fordulaton, azonos tekercshuzalnál kefés gen-nál a kapocsfesz-t 10 db sorba kötött tekercsoldal adja, legyen 10 V. 5 f-únál 4x2=8 tekercsoldal a fázisfeszültséget (fázisonként sorba kötve, ahogy a fényképről is sejthető), ez 8 V. Két utas híddal egyenirányítva az egyenfesz. 2,34*8=18,72 V, 1,8-szor nagyobb, mint kefés generátornál. Ha ez így igaz, akkor főnyeremény. Az 1 A-s diódákból felépített 2 utas, 5 f-ú (10 diódás) híd egyenáramú oldalon kb. 4 A-l terhelhető. Megnézhetnéd dióda beforrasztás után összerakva a feszt. Ez a plusz áramszedő nélkül is megmérhető a tengelyhez tartott pl. szénkefével (üresben nincs áram). A tengely cserétől én is óva intenélek, vagy az újat ragasztani.
Nekem az a bajom, hogy ezen a fórumon mindent elolvasok. Vasárnap és szerdán (valamikor mert nincs sorszám) írt István a menetszámról, ez alapján 25 helyett 70 menetet tekert. Eredetileg 5 tekercs volt sorba kötve, most meg 4 darab, és ezek 5 fázisú csillagba kapcsolva, majd követi a kétutas egyenirányítás. A közel négyszög jelű 5 fázis miatt itt nem érvényes a 2,34-es szorzó, az eltérést nem tudom, ezért a számolást én inkább Gulyi88-ra bíznám (örülök hogy megint itt van).
Alapvetően két ok miatt írtam ezt a durva összehasonlítást. A pontosabb számításokat szerintem is hozzáértőbb, napi gyakorlattal bírók elvégezhetnék.
Az egyik, hogy Te hívtad fel a figyelmem, hogy ez valószínűleg egy leégett forgórész, amit mindenképp újra kell tekercselni. Hogy érdemes-e a beépítendő plusz áramszedő, diódák miatt az 5 fázis felé araszolni, vagy jobb az eredeti konstrukciót hagyni a lehető legtöbb menettel újra tekercselve bármi egyéb átalakítást mellőzve. A másik, hogy egy már elillanó rémlátomásom támadt, miszerint 5 fázisnál jelentősen kisebb lesz az elérhető feszültség. A jelentősen és a kisebb már elillanni látszik, de a várható minél pontosabb saccolást nekiülve talán nem ártana valakinek kiszámolni. A plusz beépítések miatt egyébként én az eredeti konstrukcióra szavaznék, ha erről szólna, de nem erről szól ez, hanem a közös ötletelésről. A tékozló fiúk visszatérésének én is örülök.
Tisztelt uraim
A tengelycsere nagyon csábított. Megpróbáltam kiütni a régit és könnyen kijött. A másik már egy kicsit nehezebben ment be, de bement. A forgórészt a kezemben tartottam és úgy kalapáltam be a tengelyt. Az a tengelyvég egy kicsit megrogyott, amelyiket ütöttem, de csak ott. Az új tengely mind a két végén kiér, legalább 20 milliméterre. A helyén van a kollektorhenger és az egyik csapágy is. Reménykedek, hogy a tengely dereka nem görbült meg. Mellékelek egy képet a kicserélt tengellyel. A tengely végére rátettem egy bronz perselyt, azt fogja dörzsölni a kinti kefe. Természetesen, nem ez lesz a végleges helye. Már nagyon szeretném megforgatni, de az majd csak szerda felé lesz lehetséges, ha minden jól megy. Akinek kedve van, számolgasson, majd meg látjuk, mit igazol vissza a gyakorlat. őszintén mindent megírok. Minden tekercs 30 mm-szer 27 mm keresztmetszetű vasmagra van tekercselve, 0,4 mm átmérőjű drótból, 70 menetes tekercs, négy sorba kötve és ötször van négy ilyen sorba kötött tekercs.
Szia István.
A szorgalmad tiszteletre méltó, de... 4db 70 menetes tekercs sorba kötve 0,4-es huzalból? Van ennek értelme a tapasztalatszerzésen és tanuláson túl? Ettől függetlenül én is kíváncsian várom a teszt utáni eredményt. Sok sikert!
Lehet, hogy túl aggódtuk a tengelycserét. Lényeg, hogy sikerült. A bronz persely annyira egyszerű és jó ötlet, hogy eszembe se jutott volna. Talán a végleges helyén célszerű lenne két szénkefét ráaplikálni a minél kisebb veszteség miatt.
Ha találtál valami 1 A körüli diódákat, akkor már csak órák választanak el az első fesz. mérésektől. Kíváncsian várom. szerintem is az a biztos, amit megmértünk (néha még az sem). A várható nagy belső ellenállás külön história. Majd ahhoz igazítva kell a terhelést megválasztani, akár inverteres illesztéssel. Nem is olyan egyszerű, mint aminek látszik ez sem. Nyakig benne vagyok az Rb/Rt viszony jelentőségében szélkerék meghajtásnál.
A túl aggódásotok, hogy úgy mondjam, örömömre szolgál. Azzal magyarázom, hogy kár lett volna egy tengelycserével az addigi munkám tönkretenni, ugyanis a tengely egy kicsivel több munkával vagy meghosszabbítható lett volna. A másik megoldás, amit Gulyi88 ajánlott, a tárcsás kollektor. Amikor enyhén megütöttem a tengelyt és megmozdult, nekibátorodtam. Néhány monitort és tv-t elbontottam, abból összejött néhány dióda, azokat majd megválogatom egy 12 V, 21 W-os égővel. Amelyik nem megy tönkre, vagy nem melegszik, az a nyerő. Természetesen az 1N4007-es diódát és a hasonló méretűeket nem teszem ki 1,75 A terhelésnek. Kis teljesítményű generátornak, nagyobb feszültségen, bizonyára van több mint szeretném, belső ellenállása.
Annyira tetszik ennek az 56-os Rádiótechnika könyvből a szélpropeller, hogy még kettőt építettem, még kell rá finom megmunkálás és lakkozás, aztán bosszanthatja a szelet. Idézet: „Lehet, hogy túl aggódtuk a tengelycserét” Nem hinném. Egy ilyen cserét megfontoltan, és célszerszám alkalmazásával illő elvégezni. A kalapácsos módszer bizony belevisz sérüléseket, és egyáltalán nem szakszerű. Egy hidraulikus autóemelő, egy egyszerű csavarozott, vagy hegesztett kaloda, és a kipréselni kívánt tengelyre lazán illeszkedő csődarab, (ami a lemezelt forgórészre támaszkodik) sokkal jobb eredményt garantált volna.
Apróság a dióda válogatáshoz:
A bontott diódáknál sok esetben a katód sincs megjelölve, nemhogy típus feliratot találnánk rajtuk - bizonyára ilyen okból az izzós válogatás. Arra törekedj, hogy legalább szemre 5-5 db egyforma legyen. A régi szakirodalomban én is gyakran csemegézek. Sok jó, néha kis modernizálással használhatóvá tehető ötletre lelhetünk. Nem kell mindent újra "feltalálni". Hogy ez mennyire jó propeller csak az egész rendszer együttes méréseikor derül ki. Bátran merem leírni, hogy a ténylegesen kivehető teljesítménybe, az össz. hatásfokba nagyságrenddel nagyobb mértékben szól bele a generátor, a fordulat-, terhelés illesztés, mint maga a bármilyen típusú szélkerék.
Szevasztok
Bongeszve az oldalakat foxi63 generatorat es a sok hozzaszolast olvasva erdekelne mi lett a vegeredmeny ha elkeszult.Ha valaki esetleg ismeri az eredmenyt vagy Foxi63 is itt van ,nagyon erdekelne hogy sikerult .Koszonom .Laci
Szia.
Csatlakozom hozzád, engem is érdekelne, ezért meg is kérem most azonnal, hogy válaszoljon ha itt van. Kedves foxi63 fórumtársunk. Légyszi számolj be az eredményeidről, amennyiben már eljutottatok odáig. Köszönjük.
Szevasztok!
A fejlesztés folyamatos, hamarosan lesznek mérési eredmények, türelem.
Talán ez a legkevésbé szerszám és műhely igényes szélgép kialakítás:
Függőleges tengelyű 1 szélgép: Az oszlop mellett forog a tengely, ami egy szál 1-5/4 collos cső. A csövet megfogó csapágyakat vaslemezek és csavarok közzé téve meg lehet fogni. A hajtást gumitárcsás tengelykapcsolóval el lehet húzni az oszloptól. A járókerék Darrieus változat. 6 vagy 8 darab 2-2,5 méter hosszú szárnyprofilú léc kettesével összekapcsolva a rajz szerint. A tengelyre felfogás 50 cm hosszú laposvasakkal történjen. A merevítés a kerületen és a léc közepén 2,5-3,5 mm-es horganyzott vashuzallal megoldható. Függőleges tengelyű 2 szélgép: Egy 3 méteres 1-5/4 collos, és egy 5 méteres 5/4-6/4 collos cső összetoldva adja a földig leérő forgó tengelyt. A lapátok és a csapágyak megfogása azonos az előzővel. A hagyományos kikötés a nagy gépeknél a legmagasabb pontról indul. A biztos kikötés itt elengedhetetlen feltétel. Megjegyzés: -A gyorsjárási tényező itt 3,5-5 értéket vesz fel, és beméréssel lehet pontosítani. -A hajtást bekapcsoló egyszerű tengelykapcsolót kell beépíteni. Ennek formája még kidolgozás alatt van nálam. -A szélkerék nagyságnak itt határa van, ezért csak hobbi szintű alkalmazásnak tekinthető ez a megoldás. -A csövek átmérőjével nem szabad spórolni. Melléklet egy weblap, talán bizonyítja, hogy a rajzolt alak működik: Bővebben: Link
Sziasztok!
Szélgenerátort,napelemet,napkollektort hogyan lehet felszerelni? Itt az érdekelne,hogy milyen jogi eljárásai vannak. Engedélyeztetni kell-e? Fizetni kell érte,hogy én felszerelhessem bármelyiket ezek közül?
Amennyiben magáneröböl,magán telekre,senkinek semmi dijat,illetéket nem kell fizetni,se a napkolektoros,se a szélkturbinás,se a kombinált rendszerek után.Tudtommal M.on,engedély nélkül valahol 6-7 méter magasságig lehet telepiteni a szélgenerátor tarto oszlopot LAKOTT területen.Romániában (Erdélyben)ez a magasság 9 méterre van korlátozva.Lakotelepülésen kivül (extravilán)nagyobb magánterületen,a maximálisan megengedett magasság 24 méter.
Szia!
A legbiztosabb, ha besétálsz a helyi "Tanácsházára" és a Műszaki osztályon megkérdezed. Hatalmas eltérések vannak településenként a felszerelési ceremóniára - van ahol semmit, máshol, helyszín rajzot, kiviteli tervet, vagy bármit kérnek. Fizetni közvetlenül nem kell, csak az esetleges terveztetés kerülhet pénzbe. Inkább a széllel lehetnek apró nehézségek némelyik Önkormányzatnál - városkép, szomszéd ingatlanok, légvezetékek védelme, stb... .
Kisebb átalakításokat kellett végezni a szélgépen, ugyanis mechanikailag nem lehetett kivitelezni biztonságosan a dupla forgós ötletet. Jelentős feszítő erő jelentkezett a tengelyen, amivel nem számoltunk. Meg lehetett volna valósítani az ötletet más megoldással, de az tovább bonyolította volna a megvalósítást nem kis munka árán.
Maradt tehát az egy irányba forgós változat a kétszeres generátor sebesség rovására, így elkerülhetetlen lett az áttételezés. Megnöveltük a rotor átmérőt 2,6m-re, ami 4m rotor magassággal 10,4 nm^2 befogott felületet adott. A generátor természetesen elkészült. 60-as fordulaton 84V-ot ad a három fázis egyenirányítva üresjárásban. Az egyes fázisok középmegcsapolással kerültek kivezetésre, így a nagyobb fordulat sem okoz túlfeszültség problémát. A hétvégén felkerült a generátor és a felső 4 rotor, holnap remélhetőleg az alsó 4 is a helyére kerül. Most dolgozunk a dinamikus terhelésen, cél a 0,6-os tsr tartása.
Köszönöm szépen mindkettőtök felvilágosítását. Azért kérdeztem mert mesélték nekem,hogy valami önkormányzati fejes embernek sem engedték meg. Le kellett szerelnie illetve ezt olvastam: Bővebben: Link
De akkor megnyugodtam.
Valoban volt az általad linkelt esethez hasonló,de ez csak amolyan birokratikus tulkapásnak minösithető,vagy inkább csak egy kis ,,,csuszopénz,,, éhségnek tudhatni be. ,,,Szegény,,, funkcionáriusok.ök is szeretnének valamiböl megélni.. És ez nemcsak,M.o-ra érvényes..
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2012
Én végigjártam ezt a procedúrát,50kW-ig háztartási kis erőmű,nem kell engedélyeztetni.Kertben 6m magasságig(rosszindulatúan értelmezhetik a rotor legmagasabb pontját),tetőgerinc felett 3m-ig nem kell semmilyen engedély,még bejelentési kötelezettség sem.Biztonság kedvéért bementem az önkormányzathoz és az előadóval egyeztettem,nagy nehezen talált ugyan egy engedélyre utaló passzust,de az a műemlék épületekre vonatkozott.Ezután annak ellenére,hogy nem kell bejelenteni,hivatalosan bejelentettem a felszerelést,amit nyugtáztak,ezt az iratot szépen elraktam,mert a szó elszáll és a hivatalnok cserélődik vagy feledékeny.
sziasztok!
Ma túl sokra nem jutottunk az alsó 4 rotor felszerelésével az eső miatt, de addig is itt egy videó a felső 4-ről: videó Az oszlopmagasság 6m. Könnyedén forgatja a gyenge szél is, 2x-es felülettel remélhetőleg 1-1,5m-es szélben is meg fog indulni. Tettem fel egy képet is, hogy néz ki valójában. A felbillentéshez sajnos kicsi a kert, a körülmények adottak voltak így állványról kellett összeszerelnünk. Az oszlop merevítés fent 6-os, középen pedig 5-ös sodrony. |
Bejelentkezés
Hirdetés |