Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Azt hiszem, a leragadás védelem dolgot én kevertem össze, ami onnan eredt hogy félreértettem az opto szerepét az orosz kapcsolásban.
Az áramváltó méretezése érdekelne. Van egy áramváltóm ami gyári. Hogyan tudom eldönteni hogy jó lesz a kapcsolásba. Terhelten mérjem meg a kimenő feszültségét?
Helló
Szerintem tekerj egyet.Ez a legagszerűbb trafó a maciban.Ráadásul nem mindegy a tekercselés iránya és a tekercs kezdet vég.
Az inverter megépítéséhez sok sikert kívánok! Jómagam is hasonló döntést hoztam ... építés indul
Véleményem szerint X1 jelű 4N7/1kV az odavaló ... csatolok egy kondis leírást táblázattal.
Az IC árammódú pwm vezérlő, ami annyit jelent hogy a söntön (vagy áramváltón) keletkező jel csúcsértékére szabályoz. Most nem keresem meg az adatlapját, de van benne egy komparátor, aminek az egyik bemenete elvileg 1V feszültségen van. Ennek a komparátornak a másik bemenetére vezetjük rá az áramjelet, ami esetünkben egy enyhén fűrésszerű négyszögjel. Amikor ennek a fűrésznek az éle eléri a komparátor billenési szintjét, akkor az IC lekapcsolja a kimenetet, azaz rövidebbé teszi a kitöltést. Minél előbb éri el, a kitöltés annál rövidebb lesz.
Ha ezt látni szeretnéd akkor köss be egy fetet, a sourcába tegyél egy 0,33 ohmos söntöt, a drain-jére a trafó helyett köss egy 8 ohmos műterhelést, és kapcsolj a fetre mondjuk 20V-ot. Ha elindítod, akkor 20/8->2,5A fog folyni a feten, ami 0,82V-ot fog ejteni a söntön, tehát az IC teljes kitöltésen fog menni. Ha most elkezded emelni a feszültséget, akkor olyan 25V körül látni fogod hogy elkezdi az IC visszavenni a kitöltést. Mondjuk ez így nem teljesen tökéletes mert a kimeneten négyszögjel lesz (erre találták ki a slope compensation-t), de a működés látható. Kellett csinálnom egyszer UC3843-ból áramgenerátort power LED-ekhez, ott ez szépen látható volt a szkópon. Ha az áramváltó helyett söntöt használsz akkor egy csomó alkatrészt megspórolhatsz, elég mindössze egy RC tag. Hátránya, hogy fűteni fog. Ha gondoltak volna ránk a tervezők akkor nem 1V-ra hanem mondjuk 0,5V-ra állítják a komparátort, és akkor mindjárt csak fele annyit fűtene.
Az általad linkelt kapcsolásban az optós résznek valóban túlfeszültség védő szerepe van,ahogy Ge Lee is mondta.A KC531 diódák 31V zénerek.
Csak negyedannyit... A teljesítmény a feszültséggel négyzetesen arányos.
Ezt az ic-t, illetve a kitöltését lehet ohmos terheléssel is vizsgálni, csak az ohmmal egy megfelelő értékű induktivitást kell sorbakötni. Persze, nem szabad megfeledkezni egy nulldiódáról sem, különben nem tud elfolyni a fojtó árama a tranyó kikapcsolása után. Idézet: „Csak negyedannyit...” Jól van na. Ma hoztak 3db rossz PC tápot hogy csináljak belőlük labortápot. Persze alkatrészt azt egy darabot sem, azt kukázzam össze hozzá. Az egyikben a segédtáp is rossz volt (ezt már felélesztettem), a másik kettőben meg nincs is. És ahogy az lenni szokott, a max. feszre és áramra is igényt tartanak, nehogy elég legyen a benne levő dual shottky. Ezek után az sem lenne meglepő ha vulgáris stílusban fogalmaznék. A hozzászólás módosítva: Nov 28, 2012
Csodálom a türelmedet... én ilyenekre már képtelen lennék.
Egy ehhez hasonló jelet kap az áramváltóról (vagy a söntről) a 3-as láb, erre fog szabályozni. Illetve ennek a felét, mert ez ellenütemű.
A hozzászólás módosítva: Nov 28, 2012
Üdv!
A borvendég által belinkelt do 160A -s gép ebben a formában nem alkalmasabb MIG-hez? Az opto nem a feszszabályozást végzi egyszerű kivtelben? Valamikor elhangzott, hogy a MIG-nek a feszszabályozás kell, nem az áram figyelés. Persze az áramszabályozás megvan, de nem maci módon- az áramváltó állítható. (Csak kérdezem...)
Nem is igazán neked szólt ez a hozzászólás, hanem csak a fogalomzavart akartam némiképp eloszlatni. Temela ötlete egész jó "letöréssegítő"!
Szóval, csak annyit, hogy ezen a fórumon nem szemantikai (szófejtéstani) elmélkedés zajlik alapjában. A leragadás védelem foglama, mint olyan pl. engem nem zavart, mert a leregadás "milyenségében ill. mértékében" lehet vitát indítani. "Nagyon" leragad, akkor egyszerűen odahegetosztuk, ha ez ellen véd valami ketyere, akkor meg letörhető. Bizonyára többen hegesztettek itt már hagyományos trafóval is, ha nem, próbálják ki! Na, azután tudnak csak igazán különbséget tenni leragadás védelemmel rendelkezés és annak hiánya közt. De, kitérőként mindenképpen jó! Nem lehet mindig csak komolyan elmélkedni ez nem "temetés, hanem születés" a házi, egyszerűen barkácsolt (de, a profik is csak kivitellezésben jobbak!) macik vagy más gépek világra jötte.
Ha ebben a formában normálisan szabályoz az optóval, akkor igen. Ki kell próbálni. Az a baj, hogy a mezei optók bekapcsolási ideje a legjobb esetben is 3-4us (de inkább több), ami elég lassú. Gyors, TTL kimenetűt kell használni (pl. 6N137 vagy HCPLxxx) ezek kb. 60ns alatt bekapcsolnak, csak kell nekik 5V tápfesz, de arra elvileg elég az UC referenciája is. Erre azért jobbnak tartom a hidat, mert ott megvan mindkét félperiódus, sokkal jobban fogja tudni tartani a feszültségét mint ezek.
Eszemben sem volt vitát indítani, egyébként én sem szófejtéstanilag szerettem volna megközelíteni a dolgot. Egyébként biztos jó lehet ez a védelem, eddig csak trafós géppel iparkodtunk itthon, abban meg nincs ilyen védelem, pedig néha jól jött volna.
De, jó vitatkozni a dolgokról, abból tanulunk- érvek- ellenérvek. Én meg nem szándékozom senkit kiosztani..., ha valaki ilyet érezne valamikor! Én beszélgetésnek tekintem a fórumot, így látom értelmét.
Én is teljesen ezen a véleményen vagyok, a vitákból is sokat lehet tanulni.
Helló Mindenkinek
Nos megtettem.A puffer és az igbt panel közé a pozitív ágba betettem egy 2 amperes lomha üvegbiztit.Lezajlott az indítási procedúra.Az üresjárati áramfelvétel beállt 135-136mA-re.És ekkor kiolvadt a bizti.A multi folyamatosan rá volt kötve és nem ugrott meg az áramfelvétel.Az nem lehet,hogy azért megy ki ott a bizti mert 320 volt van a 250 helyett amire az üvegbiztit tervezték?
Nos tettem egy 4 amperest a körbe.Ez már nem ment ki,és az áramfelvétel nem nőtt.Kicsit viszább cammogott a másodszori bekapcsolásnál kb 5 mA-t.Viszont a régi multim kuka.Az előző pukknál ezzel mértem az igbt panelon a feszt mikor elszállt.Most meg akartam mérni a kimeneten a feszt.Az új multi be van kötve árammérőnek.Szóval a régi multim heggesztett egyett a kimeneten.Pedig 1000 voltos méréshatárra állítottam.A gépben viszont semmi galiba nem történt.Csak a multi vezetéke sínylette meg a dolgot kissé.
A biztosíték az átfolyó áram hatására olvad ki, teljesen mindegy hogy az 2V-on vagy 200V-on folyik.
Bekapcsolni úgy érdemes, hogy a multi nincs a körben, hanem csak később rakod bele (pl. egy zárt kapcsolóra ráteszed párhuzamosan, és mikor elindult a gép akkor kikapcsolod ezt a kapcsolót és máris mér a multi). Ha valamiért túl nagy áram folyna induláskor, az simán tönkreteheti a műszert.
Itt az áldozat.De ami a lényeg.Járt 5-10 percet a gép egy 4 amperes üvegbiztivel.Ment a venti is.Az igbt snubberei szűk 40 fokosak egyébként minden hideg.A kimeneten 52.4 52,5 volt közt ugrál a multi.Szóval kb ennyi az üresjárati feszem multival mérve.Következő lépés mi legyen?
Ez megint egy hasznos tanács volt.A biztosítékot egyébként én sem értem.De a 4 amperessel ment szépen üresjáratban és 130 mA körül van az áramfelvétel.A 2 amperes mégis kiolvadt kb 1 perc után.
berobbantam-nak A 2A biszti igensovány a visszafutó diofából is jön az áram a kondifelé vissza amit multival nem mérhető. Én javasoltam, hogy 8A probáld első nekifutásnak ezután 10A 2mm pálca középen a poti és probálni heggeszteni ovatossan.
Helló
A 4 amperessel gond nélkül ment üresjáratban.Akkor ezek szerint eddig minden rendben.Szerzek vagyis veszek 10 amperest.Jelenleg 8-as a legnagyobb ami van.Aztán megnézem mit csinál az elektródával.
Alakul ez kérem,valami már lészen belőle.A kimenőfesz jónak mondható.A biztosítékodat egy áramimpulzus is kivághatta,ne foglalkozz vele.A műszerrel hol méred az áramfelvételt,a 230V AC oldalon?Remélem ott,máshol nem igazán van értelme.
Helló
A puffer és az igbt panel közt mértem.Az ac oldalon nullát mutatott a műszer de lehet én nem mérek jól vele.
Most azon spekuláltam,hogy milyen műszered van,visszakerestem s ha minden igaz akkor Maxvel303.Azt mondod az AC oldalon nullát mutatott,milyen állásban? AC vagy DC amper mérés állásban.Mert,ha véletlen DC A állásban volt,akkor valóban nullát mutatott,de AC árammérés állásban mutatnia kell azt a 135mA is.Az elhullott műszereddel nem árammérő állásban a vezetékekkel kapcsolódtál a kimenetre bár a kapcsolót 1000V állásba tetted?Láttam ilyet 2 hete a cégünknél egy villanyszerelőtől,kezében pukkant el a készülék a gatyójába meg bekukkantott a barna vonalkód,kis ideig nem volt egészen magánál.
A zsinór tuti jó helyen volt.De a multkor mikor pukkant az igbt ezzel a műszerrel mértem a feszt az igbt panelon.És akkor pukkant az igbt is.Hogy mi okozott mit azt nem tudom.Ez a műszer egy elég régi és viseltes darab.És új korában sem volt egy nagy durranás.A maxwelen egybe van az egyen és váltó áram mérés.3 méréshatár van mikroamper miliamper és 10 amper.A mérőzsinórt a 10 amperhez kell másik helyre dugni.De lehet azért nem mért mert a bekapcsoláskori áramlökés meghaladja a 10 ampert.Megfogadom Ge lee kolléga tanácsát és mérek legközelebb egy váltó áramot úgy ahogy tanácsolta
Nem biztos hogy el kell azt a műszert dobni. Szétszeded.és találsz benne 2 db biztosítékot. valamelyik elszállt méréskor. Kicseréled és örülsz. Ne haragudj, de nem értem, minek biztosíték az IGBT-k elé hiszen semmiképpen nem védi meg a kapcsolótranyóidat. Ahhoz túl lassú a működése hogy érdemi védelmi funkciója legyen. Ha gubanc van, akkor legfeljebb nem a lakásban megy el az áram először,hanem a gépedben. Aztán nagyobbra cseréled,hátha használ, na akkor lehet hogy gyorsabb lesz a kismegszakító mint a biztid.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |