Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Gázlézer, házilag
Témaindító: Kartalljani, idő: Feb 24, 2007
Témakörök:
Na erről van szó, akkor végül is jól értettem (remélem ), csak nem mertem leírni tehát működőképes levegővel-széndioxiddal is, csak a gáz gyorsabban használódik és nem lesz egyenletes a teljesítmény hélium nélkül mert gyorsan átmelegedhet a gáz meg a cső és így gyorsan el is használódna.
Jó. Ezzel nincs bajom, gondolom ez a folyamat nem olyan gyors hogy ne tudjam még 10 másodpercre se bekapcsolni. Ha jól megoldom a cső és az elektródok hűtését, akár még fél percig is mehet egyhuzamban? Szabályozható gerjesztő árammal akár még el is találhatom hogy jó is legyen meg menjen is egy darabig, aztán úgy is gázcsere, ami így sokkal egyszerűbb (és olcsóbb!) lesz hélium nélkül. Ez nekem elég. Szerinted? A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2012
Nem olyan forró az a kása A kisülésicső köré Azért tennék egy hütőköppenyt. Hamár működik akkor ne szűkülködjön az idővel. :o) Azt akár pvc csőböl is megcsinálhatod. Könnyű alakitani csonkot csinálni stb. Nem fog elolvadni ne félj. csapra kötöd ás folyamatos hűtés. Jöhet a puding.
Persze, mindenképpen valami hatékony hűtést találnék ki hozzá, hűtve a csövet meg az elektródokat is valahogyan...az elektród hűtés lesz körülményes kicsit. Ne is legyen életveszélyes, de azért hűthető is legyen. Eredetileg úgy gondoltam hogy a cső végére műanyagból csináltatok esztergályossal kupakokat, abba rakom az elektródokat, azon keresztül oldom meg a hűtést, gázt, meg persze a tükröket. Ezekbe a kupakokba méretre pontosan esztergált hornyokba ragasztom bele a csöveket (kisülés meg hűtőköpeny). Ezen még gondolkodok. Vagy az üvegcsőbe rakjam az elektródokat?
Bár ha csőbe rakom és az ha átforrósodik, aztán hideg víz éri elrepedhet. Lehet hogy mégis a kupakba rakom. Vékony rézlemez jó lesz? Vagy kicsit vastagabb falú csődarab? (1-2 milis)
Ha a hütököppeny túlér az elektródákon akkor az is megfelel. A tükröket nem kell hűtened, nem lesz ott akkora teljesítmény. Úgy csináld meg ahogyan az első linkedben mutatott megoldásban látni. A külső köppeny a hűtés. Ugyanolyat csinálhatsz műanyagcsőből is. Az elektródát mindenképpen a kisülési csőbe tedd. Belülre. Ahogy a mellékelt rajzon látni. Az utolsó képen látni a hűtőcsövet.
Így nézki a valóságban. Belül a kisülésicső, körülötte a hűtő.
Tisztul a kép, van elképzelés, lerajzolom
Első elképzelés papíron, nem röhög! Ez csak egy szabadkézi vázlat, régen volt már az hogy én szakrajzot tanultam. A tömítést mezei szimmeringekkel képzelem el, szerintem jobban tömítene mint egy gumigyűrű, nagyobb mozgásteret adva a tükör állításnak tengelyirányban is. A kupakok mindenestől műanyagból, csövek gondosan ragasztva, elektródok a cső végeiben.
Kérdések, észrevételek?
Jó szaki a sajtcédulára skiccelt rajzot is érti, és oda-vissza. Nem tervrajz csak elképzelés vázlat. Víz és gáztömörnek látszik. A szimmering is jó, bár nemtudom, hogy mennyire lesz hajlandó elviselni a vákumot. Igyekezni fog be a külső levegő. Ha a gumi úgy van kiképezve mint a hidraulikus hengereknél a dugattyún lévő akkor nem lehet hiba. Azoknál úgy van kialakítva, hogy ha nyomás éri ( V ) felülről akkor a nyomás szétakarja nyitni a szárakat, de azok éppen emiatt feszülnek neki a falnak. Így még jobb zárás jön létre. Hasonló kialakítású kell. Merész a megoldás, de tetszik. Gondolom az illesztési pontoknál valamilyen tömitő anyagot használnál. Pl. szilikon.
A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2012
Nem szilikon, rögtön ragasztanék epoxy-val. A szilikon jó egy darabig, de idővel hajlamos elválni a felülettől. A kupakot úgy csináltatnám az esztergályossal hogy a hűtőköpenyt külön rá tudjam húzni, hogy előtte a kisüléscső illesztésénél szépen eldolgozhassam a ragasztót. Így nem egyszerre lesz beragasztva a két cső. Szimmering természetesen olyan ahogy te is írtad, a felfekvő felületet szép simára munkáltatva. Remélem beválik, végül is a kétlépcsős szivattyúmban is ilyen van, az meg bírja a 6-7 bárt. Csak nehogy fordítva rakjam bele...
A tükrökre meg a beállításukra is van elképzelés, azt majd akkor ha látom hogy működhet. Mondjuk olyan 80 centis tükörtávolságnál mennyire kell homorítania a tükörnek?
Nemtudom igy fejből utána kell néznem, hogy mennyi a fókusztávolság.
A tipikus érték 3, 5, 7, 10 Méter. Itt egy mankó
Azta... tehát egy 19 inch hosszúságú (majdnem 80centi ugye?) rezonátor tükrének fókusza 5 méterre van?? Akkor nem pont egymásra fókuszálnak azok a tükrök? Akkor mind a két tükörnek ennyi a fókusza? Nem nagyon igazodok ki ezen a táblázaton, kár hogy gyenge az angolom, pláne ebben a szakirányban.
Akkor ha jól kalkulálok, egy 3 centis tükör íve kisebb mint egy milliméter. Ha változtatom az értékeket, YES STABLE meg NO UNSTABLE feliratok váltják egymást. Még most a rezonátor hosszát meg a fókusz távolságot próbálgatom (azt hiszem ) de úgy néz ki az nem baj ha a fókusz közelebb van, túl messzire nem érdemes rakni. Jól látom? Mely értékeket érdemes még figyelni? Jó kis táblázat egyébként! Köszi!
Nem egészen 19 inch, pontosan 31,4 " 800/25,4 Igen a fókusz 5 méterre van. Több változós a sugárátmérő, a sugár tipus stb. Szerintem egyszerűbb most ha egy kész méret után mész. Az már biztos. Egy ilyen méret pl. a 647 mm a tükör sugara 10 méter. Később kivesézhetjük a táblázatot. Van néhány képlet is majd küldöm.
Hm. Igazából ez a merevlemezes tükör megoldás mozgatta meg a fantáziámat, úgy képzeltem el hogy az esztergályossal egy olyan homorú "foglalatot" csináltatok amilyen a tükör kell hogy legyen, aztán egy ugyanilyen domború szerszámmal a beragasztózott hdd tükröt belepréselem a homorú foglalatba. Az így a ragasztó megszáradása után -talán- jó is lehet... ha nem reped meg és nem hullámosodik be a hdd darabka. De talán kibír egy 1 milliméteres préselést sérülés nélkül szerintem. Szétszedek egyet, megdögönyözöm hogy lássam mit bír. Szerinted?
Meglepő, de nagyon kemény. Szerintem a gőzölt réteg sérülni fog. Nemtudom, próbáld ki, igy kezdődött a világ felfedezése is Megoldás még a folyamatosan állítható fókuszú tükör. Vékony tükrösített lemezt vákummal megszívnak. Igaz ez a megoldás egy komoly vezérlést kiván, az állandó vákum létrehozáshoz. Anno Én egy vérnyomásmérőben lévő jeladóval mértem a meglepően jó pontossággal. De használható egy pontos áramlásmérő is. pl ez:
Á... ennyire nem bonyolítunk. Viszont egy 10 méteres sugarú kör 3 centis cikke talán pár század millimétert jelenthet. Majd kiszámolom. Lehet hogy az esztergályos haveromnak feladná a leckét, de ezt azért talán kibírná a hdd darabka. Úgy szabjuk a méreteket hogy jó legyen. Próbálkozunk mint a kiskutya. Akkor gondolom a hosszabb fókusz kisebb, tömörebb sugár, a rövid fókusz meg szélesebb gyengébb sugár. Hm. Lesz min gondolkodni az éjjel.
Hogy legyen min gondolkodni nem csak homorú tükrökkel csinálnak lézercsövet. A domború tükrösnél már hidraulikus nyomás állitja elő a domborulatot. Ez kezd elterjedni. Az előzőnél macerásabb, mert ugye a másik oldalon is vákum van 8 tor. Attól kisebb nyomással kell görbíteni a tükröt. Érdemes még a munka lencsével is foglalkozni ami fókuszálja a sugarat a munkadarabra. Erősití a hatást. Koncentráltabb lesz. A lebegő tükrök is megérdemelnek pár szót.
Na majd a következő ilyen lesz. Majd rajzolok vele egy cicát a Holdra.
A másik nagy kérdés az ablakocska az elejére amin kilép a sugár. Na az miből legyen?
A lehetséges tipusok.
85 % -ban visszaverő tükör. Vanank ilyen tükrök a CD olvasók, és írok lézerfejében. Csak a méret nem nagy. Azon gondolkodom miben láttam nagyobbat. Hamár a tükröket csinálgatod, szerintem érdemes a 3. tipusút is. A hemispherical -t. egy homorú és egy siktükör aminek a fókusza a cső hossza ahogyan az elsőnél írtam.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
Ebben a leírásban mire szolgál az a lukas rézdarab akkor? Már azt hittem értem Tehát akkor az első tükör nem ugyan az mint a hátsó csak van rajta egy lyuk? Aztán azután jön a kilépő ablakocska, ami simán átereszti a keskeny sugarat ami átjött az első lyukas tükrön nem? Már összezavartam magam megint.
Nem találom. hol van? Szerintem arra gondolsz amikor a tükröt állítja be a hátsó tükröt. Előről belövi a beállító sugarat és ha egytengelyű akkor ott is jön vissza.
De volt az a ruszki leírás is amiben CD lemezt használtak erre? Ebben azt hiszem... de itt is lyukas tükör van. Vagy már megint keverek valamit...azt hiszem mára elég volt a tükrökből ennyi.
Értem, illetve nem. Mert ezzel behatárolja a kilépő sugárátmérőt. A beállítást viszont megkönnyiti. Én mindenestre nem tennék oda egy ilyen szűkitőt. Ha egytengelyben van akkor a sugár úgyis az optikai tengelyen fog kilépni minek korlátozni az átmérőt? Minnél nagyobb a sugár átmérője annál hatásosabb.
Azt a lyukat lezárja egy vékony átlátszó műanyaglappal. igy oldja mega féligáteresztő tükröt. A cd lemez a tükör - ugyanez a réztömbnél az a tükör a 85 % a lyuk meg a maradék 15 % féligáteresztő rész. Persze lezárva egy átlátszó valamivel, hogy a sugár kitudjon jönni. Ha nincs lezárva később nemtud vákumot csinálni.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
Akkor jó. Én is erre gondoltam. Már azt hittem kezdhetem elölről az értetlenkedést.
Tehát két homorú HDD tükör (ha sikerül) egymással szemben, meg egy darab CD lemez kilépőnek a lyukas után, ez így működhet? Az jutott eszembe ha mondjuk a CD-ről lemaratnám a fényvisszaverő réteget, jó lenne kilépő ablaknak nem? Végül is ez lenne a legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás. Gondolom a CD elviseli a sugarat mivel az átmegy rajta nem olvasztja el (legalábbis rögtön nem). Vagy ha a CD nem jó min megy még át a sugár?
Egy videó a lyukas réztükrös megoldás gazdájától.
Szerintem az is megfelel Nem tudom mi jó még lezárásnak. Mikroszkóp tárgylemez? Az is jó. Vagy az a kis vékony üveglap amit a tárgylemezre raknak a viszgáűlandó anyagra . Elviekben.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |