Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Szia Proli.
Bocs a negativ ertekelesert, errol a nyamvadt telefonrol melle nyomtam...
Kompenzáltalak.
Koszi, meg is adtam a tartozasom
A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2013
Igazából azért gondoltam erre, mert kevés alkatrészből áll és nem túl bonyolult kapcsolás, kezdőként egyszerűnek tűnik. Nekem már van egy labortápom, de ez lenne az első saját készítésű.
A bsselektronika.hu nem túl jó forrás. Mint anno az Ezermester újság. Nem sok kapcsolás volt benne, ami megépítése után örömöt szerzett.
Javaslom az Alkotó-Pioneer féle V2.7.4-et. Én 2x is megépítettem, teljesen labortáphoz méltó a működése, nem ingadozik ha normálisan meg van építve. És természetesen nem csak 2N3055-tel működik. Akár kísérletezgetésekhez is jó, mert brutálisan jól bírja. Nekem még akarva se sikerült tönkretenni! Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2013
Alkotó tápjához hány amperes trafó kell?
A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2013
Ahány amperes kimenetet óhajtasz, "szabadon választható".
A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2013
A tervben 3 ampert olvastam, de láttam olyan kapcsolást ahol nagyobb kellett mint a kimenő áram. A 3A-s elég lesz?
Ha kisebb trafóról táplálod, akkor annyi történik, hogy kisebb áramot tud majd a kimenetén. Meg akkor kevesebb 2N3055 is elég lehet bele. Ez egy áteresztő táp, itt pont annyi áram folyik be a bemeneten, mint amennyit a kimenetén kiveszel belőle (nyilván eltekintünk az áramkör saját, 10mA-ekben mérhető fogyasztásától).
Letezhet az, hogy ha egy trafo ket szekundere pontosan 42V, azonos alkatreszekbol felepitve az 1.4.2 labortapot, az egyik tapot 49.8V-ig tudom vezerelni, a masikat meg 53Vig?
Tudok ezen valamivel segiteni?
Az első táppal próbálva a másik szekundert, marad a 49,8V?
Tudja a táp az 50V 5A-t. De Alkotó írta, hogy VAGY 50V, VAGY 5A. 5A 50V esetén 50V*5A=250W a hődisszipáció. Azt is írta, hogy a 2 érték (V*A) ne haladja meg a 100W-ot. HA mindenképp ez fölé akarsz menni, akkor szükség lesz egy előszabályzóra... Ilyenkor viszont a tápod segédtáplálását is külön kell megoldanod....
nem neztem, de majd mindenkepp kiprobalom.
De ha az AC szekunderfeszultseg ugyanaz akkor mi valtozna?
Akkor mégsem egyforma a két táp, hiába azonosak az alkatrészek. Pl. van tűrésük is, ott is lehet különbözőség.
Be lehet, sőt kimondottan ajánlott is beállítani a határértékeket. Annyi a "furcsaság", hogy itt ehhez nem trimmert fogsz találni, hanem két párhuzamosan kötött ellenállást. A beállítás első lépéseként használhatsz trimmert az ellenállások helyett, majd a beállítás után megméred az értékét, és ezt "rakod ki" 2 párhuzamos tagból.
A beállítást feszültség és áram vonalon is célszerű elvégezni.
Akkor koszonom, erre voltam kivancsi, hogy nem sok-e (nem-e gyanus) az a 3V kulonbseg.
A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2013
Éppen az alkatrészek szórása miatt indokolt a beállítás. Feltételezésem szerint a referencia feszültség értékében van egy kis eltérés, és ez okozza a tapasztaltakat. Ekkora "szórást" kényelmesen lehet az említett módon tolerálni.
Mondjuk ebben az az érdekes, hogy 1%-os potikat tettem bele. Na mindegy.
És volna itt még 1 kérdés. Ha a feszültségállító potikat max-ra tekerem, az árampotit meg min-re, akkor mi a normális: ha leesik a feszültség nullára vagy leesik olyan harmincvalahány V-ra? Mert az egyik oldal így a másik úgy csinálja. A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2013
Szia.
Mint már írták a referencia fesz és az alkatrészek szórása okozza. Nekem sem egyforma a két oldal az 1.4.2-esemnél.Én próbálgattam több különböző gyártmányú 723-ast és így közel egyforma lett a kimeneti fesz.Kaptam őskövület 723-asokat ,meg nem mondom most hirtelen milyen gyártmányúak,de dátumkódra egyidősek és azokkal sem volt egyforma a kimenet.Találtam egy igazán matuzsálem UA723-ast ami TO-100-as tokozású na azt még nem próbáltam ki,de nem is akarom .
Ha le esik 0V-ra az áram letekerésekor az gond de közel 30-ra sem jó.Gondolom terhelés nélkül?
Egy kérdés a felvázolt beállításnál nem gyullad ki az áramkorlátot jelző led? Mert nekem mindig kigyulladt mikor levettem 0-ra az áramot. Fórumban olvasgatva másoknak is volt hasonló gondja és a TL071-ek 741-esekre cserélje ezt is orvosolta.Ha van rá lehetőséged egy próbát mindenképp megér az IC csere.
Bocs, faradt voltam, nem potikat, hanem ellenallasokat tettem bele 1%osat.
A uA741-et fel is csereltem a ket tapban, ez nem hozott eredmemyt. Koree: igen kigyullad az aramkorlat led, az opa az egyik tapban op07 a masik panelon ne5534 ha jol emlekszem, de az ne5532 is lehet. Azt tudom, biztosan belevalo mindketto. Ha a kimenetnek egyik varians sem jo, akkor normal esetben hogyan kene mukodnie? A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2013
Mar megint ossze vissza beszelek, uA723.
Véleményem szerint nem jól közelíted a kimeneti feszültség és az áramkorlát kapcsolatát.
A nulla kimeneti áramra való korlátozás, ennél a tápnál erősen elvi lehetőség. Azt sem lehet pontosan kimondani mennyi az "értelmes" minimum, mert függ az alkatrészek szórásától, de nagyjából néhány 10mA. Mikor nullára tekered a kimeneti áram korlátját, akkor az történik, hogy a tápegység saját működéséhez szükséges (picike) áram, már beindítja a szabályzási mechanizmust, és addig próbálja csökkenteni a kimeneti feszültséget, amíg ki nem alakul a beállított áram. Csak ugye nem tudjuk a nullára tekert poti valójában mekkora áramot is állít be, mert mint mondtam itt a szabályozás nagyon bizonytalan. Ezért fordulhat elő (egyébként jól működő tápok esetében), hogy hol ide, hol oda billen. Ebbe a billegésbe szinte bármilyen Uki beleférhet. Ha ezt elfogadjuk, akkor sokkal életszerűbben vizsgálható a helyes működés. Pl legyen Uki=22,4V, és a kimenetre tegyél egy 560R/5W-os ellenállást s vele sorba kötve egy árammérőt. Ekkor azon 40mA-t kell látnod. Most tekerd lefelé az áramkorlátozó potit addig, hogy éppen kigyulladjon a korlátozást jelző LED. Most ha próbálod följebb tekerni a feszültséget, akkor nem történik semmi, mert a korlátozás nem engedi nőni, hiszen akkor nagyobb lenne a kimeneti áram. Sőt, ilyenkor ha rövidre zárod az ellenállást, tehát csak az árammérő lesz a kimeneten, akkor sem változik az áram, marad 40mA, csak a feszültség fog jelentősen csökkenni, hiszen az árammérő ellenállása sokkal kisebb. Ha tudni akarod nálad konkrétan mennyi a beállítható minimum, akkor egyszerűen zárd rövidre a kimenetet -egy árammérővel ha készüléknek nincs saját mérőkéje-, és tekerd le a potit. Ezután kezd el felfelé csavarni, és ahol megmozdul a kijelzett érték, az a beállítható minimum. Volt már itt gondolatcsere arról, mennyire fontos vagy éppen mennyire jelentéktelen a minimális áram hajszolása. Ezt magadnak kell eldönteni. Az Én felhasználási körömben még sosem kellett 80-100mA-től kisebb áramkorlát. A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2013
Eloszor is koszonom segito szavaid!
Az emlitett ellenallasos probat mar megtettem, igaz egy joval nagyobb 40W-os peldannyal. Teszi rendesen a dolgat a tap panelmuszerek alapjan, csak azt hittem, a nullara tekert arampoti altal okozott feszultsegcsokkenes a normalis es a harmincvalahany V-osat nem ertettem. Mindenekelott probalok egyforma opa-kat betenni a ket tapba es az altalad javasolt tesztet is elvegzem ujra... Elmondom honnan az aggodalmam: sajnos hetvegen hajnalokig szereltem, ez hiba volt. A faradtsagtol elkovettem nehany hibat a masodik panelon, amiket azota javitottam. Forditott polaritast adtam a fotapra, ettol elszallt a 48µF-os kondi. A vezerlo resz egyeniranyitojanak ket diodajat forditva kotottem be D9-10-et plusz a kozepleagazast nem kotottem be a traforol, hanem hanem D8 anodjat kotottem ossze a stabok gnd-jevel. Ettol egy opa szallt el meg ket dioda. Tudom, amator hibak, de faradtan sajnos bele lehet szaladni konnyen ilyesmibe... A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2013
No, már minden flottul működik, csak a beállítható feszültséget és áramot kéne"beállítani".
Ilyen esetben gondolom az R4-R5, R15-R16 eredőjét kéne pontosan beállítani. Azt írtad, ez történjen egy trimmerrel vagy többfordulatúval először, majd csere. Ennél a résznél kérdezném meg azt, hogy muszáj cserélni? Nekem oltári kínlódás ez így. Például az 53V-os kimenetnél, hogy lehúzzam 50re, a 27K és 10,75k eredőjére van szükségem, ami 7688 ohm. Értem, hogy ez létezik az ellenállás sorban (az 1%-os E96-ban), de a legközelebbi boltosunk (Alkotó biztos tudja kiről beszélek) azt nyilatkozta, hogy olyan nincsen a világon, 7,5-ös van, meg valami 8k után, már nem is figyeltem, mert a szokásos... Pár darab ellenállásért meg nem esne jól 1000+ postát fizetni.
Ha 7688 ohmot akarsz valahova rakni, akkor keresel egy 7500 ohmosat, meg egy 180 ohmosat, és sorbakötöd őket. Ennél pontosabban is be lehet állítani, de akkor mérni kell az ellenállásokat, mert az 1%-os 7500 ohm ugye 75 ohmnyit hibádzhat.
SMD-ből összerakható kis helyen.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |