Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autó-generátor nem tölt rendesen
Sziasztok
Azért nyitottam egy új topikot, mert nem az autó töltéssel kapcsolatos konkrétan a kérdésem, hanem a generátor diódéira. Nekem egy Bosch 100A generátorom van, ami tudjuk hogy 3 fázisú. A diódái elszálltak, és természetesen gyári kódozású az alkatrész, amiről nem derül ki milyen teljesítményt bírt. Körbenéztem a neten, és 35 és 60A es diódák léteznek bele. Akkor itt a kérdésem, ha egy generátor 100-120A ad le legnagyobb terhelésnél hogy lehet hogy csak ekkora teljesítményű diódákat alkalmaznak? Szerintetek milyen teljesítményűt vegyek bele? A hozzászólás módosítva: Ápr 11, 2013
A 100A eloszlik három dióda között, és egy dióda megengedhető áramerősségét többféle tényező befolyásolja. Egyik legfontosabb a félvezető réteg hőtermelése, ami az áthaladó árammal nagyjából lineárisan arányos. Picit meredekebb az összefüggés, de első közelítésben jó a lineáris is. Tehát a generátor minden egyes diódáját 100A terheli, viszont csak az idő egyharmadában. Hűtésük viszont folyamatosan van, tehát amikor vezet, akkor nagyobb áramerősség is megengedhető, mert az extra fejlődő hő el van vezetve akkor, amikor nem vezet.
Ha egy dióda adatlapot megnézel, találsz benne olyan adatot, hogy folyamatosan mekkora áramerősség engedhető meg, és olyat is, hogy pl. 50Hz-es váltakozóáram egy periódusának idejére mekkora áram engedhető meg. Utóbbi többszöröse az előbbinek. A generátorban a diódák a kétféle üzem között járnak, tehát a folyamatos áramtól magasabb is megengedhető rajtuk. A 35A-es típus bár nagyjából beleférne, de mégiscsak kevésnek érzem, a 60A-es típus viszont simán jó bele. A hozzászólás módosítva: Ápr 11, 2013
Szevasz!
A 65A-es elég lehet, ne felejtsd, hogy 3 fázisról van szó, egyre csak a harmada esik, itt 3 dolgozik a pozitív ágban. A 35-öt kevésnek tartom, legfeljebb elméletileg jó, de félvezetőknél messze illik "elkerülni" a határadatokat. Üdv: StMiklos
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni tőletek a képen látható generátor bekötéséhez. A generátor egy BMW-n volt, és most egy traktorra szeretném feltenni, de nem vagyok egészen tisztában a bekötéssel. A nagyobb csavar feletti jelzés a B+, a vékonyabb csavar felett pedig D+ a jelzés. A házat összetartó csavar is hosszabb egy helyen ahogy az a képen is látszik. Oda kell-e valamit kötni? Az a kondenzátor mi célt szolgál rajta? (gondolom az kondenzátor) Kérlek, úgy magyarázzátok el, hogy mit hová kell kötni mint egy laikusnak, hogy megértsem a bekötési folyamatot! Előre is köszönöm a segítségeteket!
A vastagabb 6-os csavaron jön ki a töltö áram , ide jön az aksitól a + vezeték, itt probalámpával ellenőrizd le, a hoszabb összefogató csavart és a géptestet össze kell keményen kötni egy jól megsaruzott vezetékkel, a D+ ról valószinü a segéddiódákról jön feszko forgás közben , innen müködhet a töltésjelző lámpa . Szerintem ha ezt szabadon hagyod akkor is jól kell tőltenie , de probáld ki menet közben is , álló helyzetben köss egy kis helyzetjelző égőt a B+ és a D+ kőzé, jó esetben világitana kell , és így inditsd be a masinát , ha jól tőlt akkór az égő elalszik , talán egy proba után okosabbak leszünk. még a generátor pontos tipusát is ird meg az sokat segithet , hátha megvan a belső kapcsolása a neten..
Üdv Feri
A B+ megy az akkura, a D+ pedig a töltésjelző lámpára megy. A hosszabb csavar nem hiszem, hogy testelési pont, azt inkább egy vastagabb csavarral kellene megoldani. Nem is férne be túl vastag kábel egy 6-os saruba.
![]()
Tehát! Ha jól értelmezem mindkettőtök válaszát, akkor a B+ megy az akkumulátorra a D+ pedig egy lámpára. Viszont a generátort nem kell gerjeszteni? És azt, hogy oldjam meg?
Köszönöm az eddigi válaszotokat!
Jól értetted, így kell bekötni, viszont a visszajelzőt nem tanácsos elhagyni, mert épp azon keresztül gerjed fel a generátor. Tehát oda egy 3-4W-os izzót illik tenni.
Az a hosszabb 5-ös csavar valóban testelésre használható, de csak akkor szükséges bekötni, ha a rögzítőcsavarokkal nem oldódik meg a testelés (pl. ha gumiágyba van szerelve).
Most már tiszta! A testeléssel nem lesz probléma, mert a motor blokkon van a generátor tartója. Elméletileg ha jó a töltés, akkor a lámpának el kell aludnia.
Köszönöm a segítséget!
a kis égőn keresztűl a forgorész elömágneseződik egy kicsit ( előgerlyesztés) állóhelyzetben, amivel indulás után meg tud indulni az áramtermelődés a fesszabályzó részére , azután már a taljes gerlyesztés szabályzását a generátoron levő fekete kütyü ( feszszabályozó) végzi a csúszókeféken keresztül. az a kis négyszögletes , az egy kondi , zavarszűrés végett , az nélkül is tölt rendesen , csak sistereg a rádió
A hozzászólás módosítva: Ápr 14, 2013
Hát nem jött össze! Leírom, hogy csináltam: B+-ra ment az akksi pozitív oldala, a D+-ra rákötöttem egy 3W-os izzó pozitív lábát a blokkon adtam neki testet. Ezek után˝gyújtást adtam neki˝de nem világított a kis izzó akármit is csináltam. Kipróbáltam egy Trabi generátort is amiben beépített fesz.szabályzó van ugyan így kötöttem be azt is, de ott sem világított az izzó. Azután hozztak egy Francia gyártmányú generátort, amin két csatalkozó van. Van egy B+ meg egy csúszósarus kis csatlakozó. Feltettem de csak a B+-t kötöttem be. Elindítottam a trakit és töltött a generátor, csak marha nagy árammal 17Voltal kezdte és 3 perc mulva felmelegedett és már 19.8 Voltal töltött. Le is állítottam gyorsan nehogy baja legyen. Nem láttam rajta fesz.szabályzót, gondolom ezért töltött ennyire. A trakin van egy szabályzó, egy Tungsram piros színű ez rá volt kötve az előző generátorra ami tönkre ment rajta. Van egy 15-ös bement, egy 67-es és egy 31-es a szabályzón. Tekintettel arra, hogy a Francia generátor működik(bár nem biztos, hogy a másik kettő rossz valószínúbb,hogy én vagyok a béna) és azt szabályozni kell, hogyan kössem össze a szabályzóval?
A visszajelző izzó másik pólusára nem test kell, hanem +. Célszerűen gyújtás plusz, ha a traktoron van gyújtáskapcsoló. (Régi MTZ-ken nincs)
Ákos nincs rajta gyújtás kapcsoló. Itt úgy működik, hogy van rajta egy testkapcsoló amit ha bekapcsolok áram alá kerül minden rendszer. Azt hogy érted, hogy plusz kell az izzó másik oldalára?
Úgy, hogy nem testelni kell az égőt, hanem + kell rá. Ha nincs gyk., akkor állandó +.
A hozzászólás módosítva: Ápr 14, 2013
Ha jól értem akkor az izzó mindkét pólusára pluszt kössek? Az egyik gondolom a D+ a másik meg akárhonnan jöhet? Vagy a B+-ból is lehet?
A hozzászólás módosítva: Ápr 14, 2013
Ne haragudj ha ennyire hülyeségeket kérdezek, és hálás vagyok a türelmedért!
Szia
Igen " a másik meg akárhonnan jöhet?"Ha az a akkumulátorral kapcsolatba van. A generátor ha felgerjett, akkor a izzó nem világit, mert a akumulátor és a generátor feszültsége meg egyezik. Ha nem gerjed fel, a feszszabályzon keresztül kap testet, és világít. Ilyenkor a fesz szabályzora jut 3....6V ez gerjeszti fel indulás után. Lásd: üdv.
Az egyik végére köss pluszt, a másikat kösd a generátor D+-ra (ami nem egyenlő az akku plusszal). B+ról is mehet az egyik, de gondolom, a műszerfalon lesz a lámpa, kár több méter vezetéket odavezetni, ha 10 centire is megtalálod ugyanazt.
Ugyan már, ezért van ez a fórum. Kérdezz bátran, ha megakadsz. A hozzászólás módosítva: Ápr 14, 2013
Ha nincs gyújtáskapcsoló, akkor a B+ és D+ közé kötheted az izzót! Áram alá helyezve a gépet az izzó kigyullad, ha beindítod a gépet és megjön a töltés, akkor kialszik.
Sikerült!!! Bekötöttem a kis izzót ahogy az leírtátok, és tökéletesen működik! Amint elindul a motor kialszik!
Nagyon köszönöm a segítségeteket és a türelmeteket! Még annyit kérdeznék, hogy megmértem a töltést és 13.97 V ez elég, vagy ennél nagyobbnak kellene lennie?
Tökéletes, pláne, ha terheléssel, különböző fordulaton is hasonló.
elég , szuper , ennyi jóóóóóóóóóóóó
azért a generátor pontos tipusát megírhattad volna , az nekünk is nagy segitség . Így csak találgattunk egy kicsit A hozzászólás módosítva: Ápr 14, 2013
Akkor megnyugodtam!
![]() Általatok még tanultam is valami hasznosat! Köszönöm mégegyszer!
Már írom is: 90 AMP BOSCH ALTERNATOR 0120 469 777
Tudom kicsit késve.
Sziasztok!
Tudnátok mutatni gyári BOSCH fesszabályzó belső kapcsolási rajzot? Érdekelne milyen megoldásokat használnak, amire esetleg nem gondolna az ember. A hétvégén kénytelen voltam tervezni egyet, miután sikerült tönkretenni a gyárit. Jól működik(rövid távon eddig), de jó lenne látni egy profi megoldást! Mi lehet a fekete kalap alatt! ![]() Köszi!
Én amit láttam szétszedve egy Vectra C-ből származott (nem emlékszem, hogy Bosch volt-e), abban valami cél ic-nek kinéző dolog volt, nemnagyon volt látható az "okosság" benne.
Viszont érdekelne, a te megoldásod, hogy néz ki. Nekem is van egy saját tervezésűm, pár éve már dolgozik hibátlanul ![]()
Szia! Csatoltam a rajzot.
Volt néhány szempont, amit figyelembe vettem. -legyen egyszerű -ne legyen benne IC -kicsi legyen a fogyasztása készenlétben (FET)(0,6mA) -külső forrásból vegye a szabályozandó feszültséget, ne a segéd diódákról. -legyen védelme szénkefe szikrázás ellen és egyéb zavar ellen -bírja a hőt -legyen minden alkatrész a fiókban ![]() Most tervezem, hogy egy túlfeszültség jelzőt teszek bele, ami villogtatná a töltéslámpát. Ide lehet, hogy teszek egy 555-öt astabilnak. Az egészet fellógattam a MOSFET-re SMD alkatrészekből. Elfért a gyári helyén. Van néhány dolog, amitől tartok. Egyik a hő, ezért azon gondolkodom, hogy külső dobozba teszem, nem a gyári beépített helyre a generátorban. Azóta mentem vele 200km-t, nincs gond, de... Másik a víz, de remélem az FBS paszta jól tömít. A harmadik a szénkefe szikrái, de remélem a varisztorok teszik a dolgukat(azért kettő, mert ilyenem volt. Egy rendesen melegedett.). A FET 55V-os, lehetne más típus, de az nem volt most kéznél. Legalább 200V-os kéne, de azok belső ellenállása nagyobb. Negyedik, a szűrőtekercseken eső feszültség miatt a generátoron ébredő nyers feszültség nagyásga terhelésen. Azt gondolnám, hogy 16V-ig ezzel se sok probléma lehet. ? Jelenleg 15V-ot mértem majdnem minden fogyasztó bekapcsolásakor, de a zene nem szólt, az egymaga több mint 100A... Az is zavar, hogy a szűrő kimenetén, ahol jelenleg a feszültéget mérem, még esik további fesz az akkuig. A szűrőn 13,78, az akkun 13,3V. Ha az akkun mérném, szabályoznám, az további feszültség emelkedést okozna a generátoron. Meddig lehetne elmenni szerinted? Milyen diódák vannak benne? Gondolom 40...60V-osak? És a tekercs szigetelése? És a többlet teljesítmény(70A*több fesz...)? Na kb. ennyi... ![]()
Szerintem az a dolog nem jó, hogy a forgórész áramellátását úgy szakítod meg, hogy nem hagysz a forgórész induktivitásán folyó áramnak útvonalat, amin záródni tudna . Ha kikapcsolod a fetet, akkor a tekercs miatt ott az áram tovább akarna folyni, viszont nincs hol neki, ezért jelentkezik akkora feszültség a feten és a varisztorokon is. Nézd meg az én megoldásomat: Link Ennél amikor a fet vezet, akkor a D+->fet->DF->gerjesztés->D- útvonalon folyik ugye az áram. Ha kikapcsolom a fetet, akkor az áram tovább tud folyni a D2 diódán keresztül, tehát nem jelentkezik nagyfeszültség a fet kikapcsolásakor. A kefék szikrázása nem kellene, hogy zavarjon, hiszen ha az áram nyitóirányban talál mindig útvonalat a félvezetőkön keresztül, akkor a félvezetőkre nem tud túlfeszültség jutni. Az, hogy a csúszógyűrűn esetleg milyen feszültség van, az meg nem zavar, az a gyári szabályzóval is ott lenne. Án nem pontosan ezt építettem meg, mert van hozzá még egy alul-túltöltés jelzés is kétszínű leddel, de a szabályzásban az nem vesz részt, ezért erről a rajzról lehagytam. Hely szempontjából viszont nem volt kritikus, mert egy traktorba került bele, amin eleve külső szabályzó volt régebben is, és volt hová beépíteni ezt.
Első körben lehet nem ártana valami combosabb vezetéket behúzni a generátor és az akku közé (akár pozitív és negatív ágba is), mielőtt a szabályzással akarnád kompenzálni a vezetéken eső feszültséget. Autógyárak a kompenzálást csinálják, mert ezzel megspórolnak néhány gramm rezet, de legalább mi ne tákoljunk... Ha ez megvan, akkor esetleg lehet az akkura szabályozni, de szerintem tisztességes vezetékkeresztmetszet esetén 0,1V alá fog esni a feszültségesés, akkor meg beállítod a szabályzást, hogy 14V legyen az akkun, és akkor máshol is jó lesz. A hangcuccodat meg a generátorról táplálnám külön vezetékkel, hogy annak a terhelése ne terhelje a generátor-akku közötti vezetéket (lehet, már most is így van, csak gondoltam megemlítem), így az akkun mindig meglesz a feszültség, a hangcuccod meg kap, amennyit kap. Bár nekem az a 4mm-es drótból 40 menet szintén karcsúnak tűnik, vastagabb drót kellene oda. Generátor diódái nem túl nagy feszültségűek, sőt van olyan is, hogy zénerdiódák vannak bennük, hogy sajátmaguk el tudják nyelni az esetleges feszültségtüskéket. De azért 16-17V környékére fel lehet menni gond nélkül. A tekercs szigetelése bírja a feszültséget, azzal nincs probléma. A melegedés meg nem olyan jelentős, ha ennyitől megdöglik valami, akkor annak már úgysem sok volt hátra. Tisztán kell tartani a generátort, hogy a hűtése meglegyen, akkor nem szabad, hogy baja legyen. |
Bejelentkezés
Hirdetés |