Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   151 / 345
(#) kadarist válasza thomas91 hozzászólására (») Ápr 16, 2013 /
 
Szia!
A három kivezetés kevés lesz, mert így nem lehet átkötni 230V-ra, ezért nagyon gyenge lesz a motorod 230V-on.
(#) thomas91 hozzászólása Ápr 16, 2013 /
 
Köszönöm a választ

akkor hagyom a fenébe !!!
(#) Magorh hozzászólása Ápr 18, 2013 /
 
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni a következő motor bekötéséhez.
Illetve azt, hogy hogyan működik. :S
Állítólag "klixon" motor és a behúzója 230V-os. Ennyi infóm van róla. Motor dekni képe

Köszönöm,Tamás
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2013
(#) kadarist válasza Magorh hozzászólására (») Ápr 18, 2013 /
 
Szia!
Van egy gyanúm, hogy az U-V kapcsokra kötött vezetékek egy PTC ellenállásban végződnek és a tekercsekre a felső három van kötve. Van adattáblája?
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2013
(#) Magorh válasza kadarist hozzászólására (») Ápr 18, 2013 /
 
Szia!

Igen, most láttam meg az adattáblát.

Motor adattábla
(#) kadarist válasza Magorh hozzászólására (») Ápr 18, 2013 /
 
Mérj rá a kapcsokra ellenállásmérővel. Szerintem ezt a motort már áttekercselték fix 400V-osra.
(#) Magorh válasza kadarist hozzászólására (») Ápr 18, 2013 /
 
Rajzoltam és mértem is.

Motor mérése
(#) evdem hozzászólása Ápr 19, 2013 /
 
Olyan kérdésem lenne adott egy motor 6 kivezetéssel adatábla nélkül, két pár kivezetés között 7 ohm a 3. pár 15ohm-s. Bekötve úgy volt hogy a 3 tekercs 1-1 végződése a nulla a másik két 7 ohm-s a fázis valamint a 15 ohm-s és a 7ohm fázis oldalon egy 16uF. A kérdés lényege ez miez ? Ja és fűnyírót hajt a drága.
(#) elhungaro válasza evdem hozzászólására (») Ápr 19, 2013 /
 
rajzold le_
A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2013
(#) evdem válasza elhungaro hozzászólására (») Ápr 20, 2013 /
 
Éreztem, hogy nehéz lesz elmagyaráznom, vagy 3 -r körbemértem mire felfogtam, de érteni nem értem.

kawa_m.jpg
    
(#) elhungaro válasza evdem hozzászólására (») Ápr 20, 2013 /
 
Egyfázisú Asszinkron motorra gondolok,aminek gyártástechnológiai okokból a főtekercsét 2 részre osztották!
a kondival meg eltolják a fázist a segédtekercsbe így forgatva a tengelyt!

ha mozgatod a tengelyt van változás a mért eredményekben?
(#) evdem hozzászólása Ápr 20, 2013 /
 
Nincs most előttem de szerintem nincs változás, a sztori röviden, hogy bedöglött a kondi úgy került hozzám, ránézésre azt hittem egy 380-as motor 230 átalakítva, csak rosszul lett bekötve, de a 15 ohm -s rész miatt végig gyanús volt a dolog.
(#) stev hozzászólása Ápr 21, 2013 /
 
Üdv mindenkinek!
Van egy 380/220 Y-D villanymotorom 2880-as névleges fordulatszámú, 3kW-os, EVIG gyártmány, 2probléma adódott, van egy Y-D kapcsolóm is hozzá arra be is van kötve, de 3fázisról természetesen nem használom D-ban, mert a motort csak Y-ban szabad használni 400V-ról, D-ben 230-ról kell (a két üzemmódra szükség van mert van ahol nem rendelkezünk 3 fázissal)
1. a házban 3x16A fő megszakítók vannak, így 3 fázisról használva (természetesen csillag kapcsolásban) elindulásnál gyakran előfordul, hogy leoldanak a megszakítók (2 minimum a 3 közül ha történik ilyen) a nagy indítóáram miatt, valamint ilyen módon eléggé "durván is indul" mi lenne olcsó erre megoldáserre a hálózatra főleg áram esetleg a dinamikusság szempontjából is óvatosabb indítás érdekében? esetleg indítóellenállások használata, ha igen mekkorák? (W, ohm) (pont akkorák hogy ne haladja meg a 16A-t fázisonként lefogott motor esetén sem)

2. 1 fázisú használat esetén D-ból való indítás esetén azonnal leold a megszakító a nagyonnak indulóáram miatt, ezért alkalmazom az Y-D kapcsolót, Y-ban indítom nyomógommbal indítókondizva (180mikro-s) aztán D-ba átkapcsolom mikor elérte a kellő fordulatszámot, természetesen mindkét esetben rá vannak kapcsolva üzemi kondik is egy 80 és egy 30 mikrofarados(amik persze egymással párhuzamosan vannak kapcsolva), ma azomban a 30mikrós csattant egyet a csillag üzem közben és füstölt (egyrészt feltételezem ez a kapacitás nem elegendő, úgy tudom kW-onként kb 70mikro van előírva üzemi kondinak tehát kellene 210mikro, indítónak pedig 180 körül kW-onként, tehát 540mikro ha jól feltételezem) de ennek alkalmasnak kellene lennie Y és D módra is mert D-ban túl nagy az indítóáram, az eddigi megoldás nagyjábol jó volt, csak Y-ban búgott eléggé a motor , gondolom túl nagy feszültség jutott a kondira "a villanymotor tekercsei és a kondik alkotta rezgőkörben"

Tehát összefoglalva a 2. hoz a kérdésem mekkora kondikat alkalmazzak indítónak és üzeminek hogy ezzel a Y-D indítással jó legyen vagy ne oldjon le D-ból való indítástól a 16A-es megszakító 1 fázisról?
(#) stev válasza stev hozzászólására (») Ápr 21, 2013 /
 
hozzátenném, hogy ez egy szalagfűrészt fog hajtani, éksijtárcsa méret módosítással, volt rajta egy 1440-es névl. fordulatú szintén 3kW-os evig motor, ékszijal hajtja a 600-as fűrészt, (úgy volt az áttétel, hogy 460-at forog percenként a fűrészhajtó kerék), de testzárlatos lett, annál nem volt semmi probléma a 3x16 amperes rendszerről való indításkor (az új 2880-assal már terheletlen tengellyel is leoldja a megszakítókat sok esetben de hát ezt a motort sikerült szerezni), csak ott a réginél is túl erősen indult, "nyikkant egyet az ékszíj", 1 fázisról pedig azokkal a motorokkal szintén y-d-vel indítva semmi gond nem merült fel,
és ez az új most ellőtte az egyik kondit is Y-ban 1 fázisról
tehát eléggé máshogy viselkedik ettől hogy 2 helyett 1 póluspárú
de a két motor szinte teljesen egyforma, csak az újnak az oldalán van a bekötődoboz, réginek meg felül)
mit tudtok javasolni erre?
(#) stev hozzászólása Ápr 21, 2013 /
 
azt is fontos még hozzátenni, hogy nincs meg az új motoron az adattábla, azt hogy evig típusú és 3kW az következtetés a mérete alapján a másikhoz képest, megmértem a tekercsek ellenállását a réginek 2,2 ohm-osak az újnak csak 1,2 ohm-osak tehát ez alapján lehet, hogy ez nem is csak 3kW, hanem több annak ellenére, hogy csak kb 1-1,5 centivel nagyobb szélességre hosszúságra
A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2013
(#) erbe válasza stev hozzászólására (») Ápr 21, 2013 /
 
Teljesen természetes és gyakori dolog, hogy a 3 kW-os motor induláskor levágja a 16-os automatákat. Lágyindító vagy eléggé hosszú hosszabbító segít.
Idézet:
„a két motor szinte teljesen egyforma”

ezen már a bekötődoboz helyzete sem segít.
A nagyobb fordulatszámú a névleges fordulatra felpörgéséig hosszabb ideig vesz fel sokkal magasabb indítóáramot, mint az 1450-es fordulatú. Ez ugyanúgy fennáll 1, mint 3 fázison.
(#) xuy hozzászólása Ápr 21, 2013 /
 
Sziasztok!

Hogyan tudom eldönteni egy 1fázisú aszinkron motorról, hogy indító vagy üzemi kondenzátort igényel?
750W 1400 1/min gyári betonkeverőben volt.
Mindkét tekercs ki van vezetve 5 ill 15 ohm.
Terhelés nélkül hány fokosra melegedhet fel az aluház 10 perc alatt?
(#) erbe válasza xuy hozzászólására (») Ápr 22, 2013 /
 
Bármelyik egyfázisú motorra lehet kötni indító és üzemi kondenzátort. Hogy melyiket, azt inkább a használat módja befolyásolja. Az említett betonkeverőn üzemi kondenzátor lehetett.
Idézet:
„Terhelés nélkül hány fokosra melegedhet fel az aluház 10 perc alatt?”

Semennyire. Ha mégis, ott már nagy baj van.
A hozzászólás módosítva: Ápr 22, 2013
(#) pucuka válasza xuy hozzászólására (») Ápr 22, 2013 /
 
Hibás a kérdésed. Egyfázisú asszinkron motornak nincs indító nyomatéka. Hogy mégis el tudjon indulni, segéd fázist kell alkalmazni. Ezt egy megfelelően elhelyezett segédfázis tekerccsel, és egy fázistoló kondenzátorral (de lehet mással is) érik el. Tehát indító kondenzátorra mindíg szükség van. A gépnek ha üresen indul, akkor csak akkora segédfázis áramra van szüksége, amekkora elég a veszteségek miatti nyomaték legyőzésére, ez határozza meg az üzemi kondenzátor nagyságát. Kiszámolni körülményes, ezért ennek meghatározására tapasztalati értékek vannak. Ha már a motor elindult, és felvette a névleges fordulatszámát, akkor elvileg nincs is szükség semmilyen kondenzátorra. Hogy mégis ott van, annak az az oka, hogy ha a motor átmenetileg kissé túlterhelődik, akkor se álljon meg, mert akkor biztos leég, azaz mindíg legyen indító nyomatéka.
Ha a motor indulásakor valmilyen terhelő nyomatékot is le kell győznie, akkor használnak indító kondenzátort, ami átmenetileg nagyobb gerjesztő áramot biztosít. Ezt azonban a gerjesztő tekercs nem bírja sokáig, nem erre van méretezve, ezért ha már elindult a motor, ezt a kiegészítő (indító) kondenzátort le kell kapcsolni. Ez történhet automatikusan, ol. áramrelével, vagy kézzel, pl. nyomógombbal.
A motor üzemi hőmérséklete nem lehet túl nagy. üresjáratban épp hogy langyos, mert terhelésnél még amúgy is melegedni fog. Ha feleslegesen nagy az üzemi kondenzátor, akkor is melegszik.
(#) xuy hozzászólása Ápr 22, 2013 /
 
jelenleg egy 20µF-os kondi van rajta egy nyomógombbal, de ahogy nézegetem a szokásos értékeket ez az üzemi tartományba esik. Akkor felesleges a nyomógomb. Látszólag sokan barkácsoltak már bele, nem tudom milyen volt eredetileg...
(#) xuy válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 22, 2013 /
 
Ezek szerint ugyanazt a gerjesztő tekercset használhatom mindkét üzemmódban, alkalmazástól függően?
(#) pucuka válasza xuy hozzászólására (») Ápr 22, 2013 /
 
Igen, ahogy írod az 5 ohmos a főfázis tekercse, a 15 ohmos a segédfázisé. A 20 µF üzemi kondinak tűnik. De ha nem indítod megrakott dobbal a keverőt, (mondjuk nem is szokás) akkor nincs szükség indító kondira. A különös melegedés pedig származhat abból, hogy a tekercsek szerepei fel vannak cserélve.
A hozzászólás módosítva: Ápr 22, 2013
(#) xuy válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 22, 2013 /
 
Köszönöm,
ma délután megmérem majd az áramokat mindkét tekercsen, nekem is úgy tűnik, hogy a 20µF nyomógomb páros nem tartozik össze. Lehet, hogy eredetileg fixen volt bekötve vagy nagyobb kondi volt nyomógombbal...
(#) xuy válasza xuy hozzászólására (») Ápr 22, 2013 /
 
Megmértem, elég érdekes áramértékek adódtak:

1.üzemi kondenzátorral:
Isegéd=2,7A
Ifő=3,1A

2.üzemi kondenzátor nélkül:
Ifő=7,4A

Mindez terhelés nélkül volt, még a ventillátorkereket is lehúztam.
Lehetséges, hogy menetzárlatos a főfázis tekercs?
(#) keresztapa hozzászólása Ápr 24, 2013 /
 
Sziasztok.Lenne egy kérdésem azt nem tudom miért nem akar rendesen pörögni a 380-as villanymotorom 220v-on a motor tipusa a képen láthato.A kondi egy 8 mikrofarádos állando üzemelésü.

IMG_0869.JPG
    
(#) tungsram válasza keresztapa hozzászólására (») Ápr 24, 2013 /
 
Először próbáld meg a "hagyományos" madzagos módszerrel. Tekerj a tengelyre spárgát és rántsd meg erősen. Kondi most nem kell! Ha motor felpörög akkor jó. Kettő köss rá kondenzátort de ne 8mikrót hanem kb 75-öt. Ezzel már mennie kell rendesen.
(#) tungsram hozzászólása Ápr 24, 2013 /
 
Kadarist kolléga figyelmébe. A múltkor tényleg elnéztem a motor kapcsolási csoportját..
(#) Wuti91 hozzászólása Ápr 24, 2013 /
 
Hali!
Az lenne a kérdésem, hogy jól kötöttem-e be a motor?
Köszi előre is.
(#) Tomi111 válasza Wuti91 hozzászólására (») Ápr 24, 2013 /
 
Üdv!

A bekötés jó. Viszont azért a csavarok alá illene szemes sarukat tenni és a dugvilla is kicsit hiányos.
A irányt akarsz váltani, a két feketét cseréld fel.

Üdv! Tomi
(#) Tomi111 válasza keresztapa hozzászólására (») Ápr 24, 2013 / 1
 
Üdv!

6 kivezetés van rajta? ( az adattábla szerint nem valószínű ).
Ha csak három, akkor 230V-os harmatgyenge lesz, ha el is indul. Ha 6, akkor át kell kötni deltába, viszont a 75 mikro csak indítani jó, állandóra sok!!! Állandóra 10-20µF körül próbálkozz!
A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2013
Következő: »»   151 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem