Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Időjárás figyelő állomás
Lapozás: OK   3 / 10
(#) Medve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 13, 2007 /
 
Gondolkozzunk már el ezen mégiscsak! (melléklet) Ebból négy az ABCD vonalakra. Csak a "hosszan" meglévő szintre billen a kimenete. A kondival párhuzamos diódával asszimmetrikussá is tehető, ha kell. A kapuk, csak leválasztó szerepet töltenek be, logikai funkciójuk nincs.
(#) Ronald válasza Medve hozzászólására (») Nov 13, 2007 /
 
Hááát, igen, járható út...de azért ezzel lenne egy hangyányi kétségem.

1) A T késleltetés nagyon pontosan egyforma kell legyen minden bemeneten...mert ha nem, akkor minden beállás előtt ! körbe-fényorgonázza az egész szélrózsát...ahogy az az épp az aktuális ABCD kombináció időbeni variációiból (eltéréseiből) adódik.

2) Utánagondoltam - és a késleltetés az még nem igazi átlagolás !. Csak viszonyításként, ime a gyári beállítása ennek a rendszernek:

Adat frissítés RF kapcsolat esetén : 32 sec (szélsebesség>10m/sec. esetén) - 128 sec. (szélsebesség < 10 m/sec. esetén)
Adatfrissítés kábeles kapcsolatnál: 8 sec.

A közlési intervallumok valójában átlagolási idők. Még a 8 mp elmenne valahogy (bár az is sok) - de ennél nagyobb "gondolkodási idő" már elfogadhatatlan egy vitorlásnál. Ennyi idő alatt nagyott fordulhat ám a hajó - akár rossz irányba is.

Tehát a hangsúlyt az "átlagolásra" kellene tenni inkább - mintsem a "késleltetésre"...ahogy azt első körben gondoltam. Hátha akad erre is egy egyszerű ötlet.

Jaaa - majd elfelejtettem. Hogy ne legyen annyira egyszerű az életem - kiderült hogy az egész szenzor-egység mindössze 3 V tápfeszről üzemel.
Ha meg így van, akkor további illesztésre lesz szükségem - ha csont-nélküli TTL meghajtást "vizionálok".
(#) Medve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 13, 2007 /
 
Szerintem az adatfrissítés, nem átlagolás, csak a lekérdezések között eltelt idő lehet. Ha a lekérdezés épp egy pöff vagy befúvás idején történik, akkor ugyanott vagyunk. Ha jól gondolom. A méréstechnikában az energiatakarékosság miatt van igy. Ha ez ilyen akkor szerintem ezt a széliránymérőt nem hajózási célra tervezték.

"késleltetés az még nem igazi átlagolás" Én szűrésnek nevezném, vagyis ha az adat nincs meg kellő ideig a vonalon, akkor az nem érvényesül. De ettől függetlenül télleg nem jó, már megint oda jutottam. Akkor mi lenne ha egy órajelel szinkronizálnánk őket? Bonyolultá válna biztos, úgy meg nem érdemes.

A 3V nem probléma!

OFF: Egy folyadék-csillapítás megoldaná a dolgot!
(#) deguss válasza Ronald hozzászólására (») Nov 13, 2007 /
 
Ez egy nagyon érdekes és szép probléma, hardware-rel vagy software-rel oldja-e meg az ember. Sokszor én is kételkedőbe esek, és néha rosszul döntök.

Medve ajánlata, a súlyozással, nem elvetendő! Szerintem ki kéne próbálni valamilyen provizórikus megoldással, ami visszacsinálható, ha esetleg mégsem jön be.

A 8 lábas PIC-et azért írtam, mert a 16 szenzor jelét GRAY vagy BCD kóddá alakítva ez már csak 4 bit. Így mindegyik vezetéknek az értéke mellett (test vagy táp) van egy helyiértéke is. (20, 21, 22 és 23 BCD-nél), de ez gondolom nem idegen.
Így kijössz 4 digitális bemenettel. A kimenetet hasonlóképpen kell megoldani, ahhoz is kell legalább 4.
Egy 8 pines PIC-nek ált. 6 GPIO (general purpose input/output)-ja van, így trükk nélkül nem tudod simán bekötni a szenzorokat és az aktorokat, de egy pár diódával és pár leleményességgel lehetséges, de persze nem szép megoldás.
Ha már mikrocontroller mellett döntesz, válassz egy olyat, melynek van 8 sima GPIO-ja. PIC16-os család, ill. AT Tiny-k, sok féle van.

Körbe kéne nézni, nincs-e ilyen célra cél IC valahol...
(#) Ronald válasza deguss hozzászólására (») Nov 14, 2007 /
 

Kedves kollegák!

Be kell valljam nektek - bár nem vagyok rá túl büszke - hogy bizony már megfordult a fejemben, hogy a "dekódolást" mikro-reed-relékkel + forgómágnessel oldjam meg.
Vannak 8-9 mm-es mini-reedek (fillérekért) - ebből elég lenne 12 darab is (30°-onként, radiálisan rákomponálva a nyákra) - ennek a megtervezése, kivitelezése semmivel sem komplikáltabb, mint egy 24 lábas DIL tok+zubehör NYÁK-ja.

Mert lássuk csak, mit is spórolok meg egy 154-es tokkal? Pár szál árbocra vezetett kábel-eret?
Mert az IC- levezetéséhez min. 6 kanóc köll...a reed-relés megoldáshoz meg 13. Na bumm...nem akkora "érvágás", ugye?.

Hajós környezetben amúgy sem merném egyik megoldást sem, semmilyen bontható csatira bízni - így hát mindkettő fix-hosszra - vagyis mindkét végén beforrasztva készülne.
A sokeres kábelt beszerezni ma már nem gond - rendkívül finom, sokeres kanócokat lehet kapni.

Viszont "bolond-biztos" jelet kapnék - amivel azt csinálhatok "lent" a dobozban - amit csak akarok...mert egy bivalyerős, tökéletes négyszög-impulzussal ....ez ugye már nem akkora bravúr.

Medve kollega! A folyadékos csillapításra bizony én is gondoltam már.
Sőt, még (a sokkal elegánsabb) Foucault-áramos fékező-tárcsa gondolata is átfutott már az agyamon - ami ráadásul pont úgy hatna, ahogy az ide a legjobb: azaz a legnagyobb gyorsulásoknál (pöfföknél) fékezné a legnagyobbat - vagyis ideális lenne erre a célra.

Még nem "alkottam" ilyesmit (utoljára lágyvasas műszerek csillapításánál láttam használni) - ezért fogalmam sincs mekkora mágneses tér, tárcsa-vastagság, stb. kellene egy ilyenhez - hogy hatékony legyen?

Mindent összevetve - bizony néha odajut az ember, hogy az egyszerübb, kőkorszakibb megoldások hatékonyabbank, üzembiztosabbnak (netán még olcsóbnak is) ígérkeznek

Példa: lehet most nagyon meglepődtök, de a mai hadihajókon, repülőgép-hordozókon, stb. a mai napig !!! sem volt szabad kiírtani a szócsövet - főleg a parancsnoki híd és a gépház közöttit.
Hiába az interfon, az ilyen-olyan integrált kommunikációs rendszerek - a csőnek maradnia kell !
Megáll az ész, mi?
(#) deguss válasza Ronald hozzászólására (») Nov 14, 2007 /
 
Ez mind csak szerkezet-megbízhatóság kérdés. Akár a csövet veszed figyelembe, akár a 13 eret, ugyan úgy lehet tekinteni mindkettőre.
Csak a hiba fellépésének lehetősége más. A 13 érnél kb. egyetlen szakadása esetén 92% esélyed van rá, hogy egyik a reléről szakad le és a szerkezet nem működik teljességében, de működőképességét nem veszti el.
De ha csak az a 13. szakad el, mely a test, akkor a szerkezet teljességében működésképtelen. Ennek az esélye matematikailag igaz csak 8% a többihez viszonyítva.

Ha viszont egy éren meg testzárlat van, akkor azt nem is veszed észre egy pillanatkép alapján. Persze hosszabb megfigyeléssel úgyis látja az ember.

Most ha veszel két PIC-et, mert kettőre már nem sokkal több munka programot írni, mint egyre, akkor teszel egyet a tárcsához, ami feldolgozza, átlagolja, számol az értékekkel, és melyre rá lehet kötni mind a 16 vagy 24 szenzort direktben, és amely leküldi az adatokat egy lenti cél IC-nek, mely rossz esetben lehet egy PIC is. Pl. RS232 szintetikával elég biztos a jelátvitel. Egyetlen ér kell hozzá, plusz test. Tehát összesen kell 3 kábel fel a vitorlára. Ha fém vitorlád van, akkor arra mehet a test, és akkor már csak 2. Nem tudom hogy hajóknál, nincsenek-e egyes fém alkatrészek már alapból rákötve az akku negatív sarujára...

Ennek a rendszernek a meghibásodása esetén (kábelszakadás vagy épp zárlat) ezt egyből észre lehet venni, ez megoldható.

De meg lehet oldani persze reed relékkel, és közvetlen adatátvitellel, csak hát ahogy írtad is, sok ér kell hozzá.

Üdvözletem: deguss
(#) Ronald hozzászólása Nov 15, 2007 /
 

Ha komolyan érdekel valakit - ennyiért bizony házilag sem lehet megcsinálni. Ilyen minőségben meg pláne nem.

http://shop.idokep.hu/index.php?mod=product&id=WS-TX20

De ismétlem: ezt cserealkatrészként árulják (tán ezért is csak ennyi az ára) - és ebbe benne van ugyan minden elektronika - de protokoll támogatás az nincs hozzá.
De szerintem visszafejthető.

Annyit tudok biztosan, hogy összvissz 4 kanóc megy tőle az RF adóba - ebben benne van táp, test szélsebbesség- és szögadat is.
És 3 V-ról megy - ez is tuti biztos.
(#) Medve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 15, 2007 /
 
Engem megérintett a dolog! Mert irányt még csak-csak, de a sebességmérő időtálló csapágyazása, kiegyensúlyozása már problémát jelentene. Nagy kérdés a protokoll, de nem is drága!
(#) Ronald válasza Medve hozzászólására (») Nov 15, 2007 /
 

Tudod min röhögnék egy jó nagyot?
Ha kiderülne, egy egy sima, soros adatátvitelről van szó.
Az egyik kanócon a sebesség, a másikon az irány.
Hisz 4 szál van, mint mondtam volt.

A kanalas sebességmérőben valóban van egy eszement golyóscsapágy - kb. 4,5 mm a külső !!! átmérője.
De szerintem nem az a nagy trükk - mert tán lehet venni olyat - de a kanalakat kifaragni házilag...naháááát. Ma megint szétszedem - és lefotózom azt a részét is.

Tudod mire gondoltam az éjjel (mert melóztam)? 16 reed fent, és egy 16-os ellenállás-sor - amit a reedek sorban megcsapolnak...a szélirány függvényében.
Így hát kapunk egy 0,7 V-onként lépegető jelet, amit 1 darab jelszálon le lehet vezetni - és lent meg kap egy UAA 170-est - ami majd szépen kikódolja a 16 darab kijelző-ledre.

Kérem "belekötni" az ötletbe - mielőtt még nagyon erőt venne rajtam a nagy megelégedettség
(#) Medve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 15, 2007 /
 
Legyél magaddal elégedett! Analóg rendszer, a maga előnyeivel, hátrányaival. Csak bele kell gondolni abba, hogy a reedes megoldásnál nem tudjuk úgy beállítani a mágnest, hogy a kapcsolások között se hézag, se átfedés ne legyen. Inkább az átfedést kellene használni, de hogyan befolyásolja az analóg jelet? És a digitálisat? Ezt a hibát tekintve, jobb a 16 vezetékes rendszer. Illetve 8, mert az átfedés is irány!. Épp szólni akartam amúgy, hogy ha lehet szedd már szét jobban hagy lássuk, hogy milyen IC is van benne? (Jól láttam, hogy ez rádiós is lehet? Vagy hogy is van ez?) A hosszú vezeték jó lesz viharjelzőnek is!

4 drót? +,-,Clock, Data. pl. Szkóppal, piezóval rá kell hallgatni, hogy hogyan muzsikál. PC re is vannak soros monitorok...
(#) Medve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 15, 2007 /
 
A kanalakat lehetne pingpong labdából, van amelyiket szét lehet szedni. Én 8cm-es karácsonyfa díszből csináltam. Van ugye kisebb is...
(#) Ronald válasza Medve hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
Akkor először az analóg(iáról)

Kössz a bíztatást...de (jól átgondolva) azért nem olyan brilliáns az az "analóg ötlet"...mint ahogy az első szúrásból tünik.

1) Az átfedéseket minden józan konstruktőr bekalkulálja - illetve ha nem, akkor jókora szüneteket hagy a szögértékek között.
Ez utóbbit azonnal el lehet felejteni (mert szar ügy, ha sötét marad a kijelző) - a jótékony átfedés viszont komoly kavarást okozhat egy síma osztóról való fesz-levételnél.
Mert ugye akkor egyszerre két (egymás melletti helyről csapolunk) - és ez akkor is gáz, ha mondjuk minden csapolásról egy diódával jövünk le.
Az UAA 170-es különben is semmiképp sem tud egyszerre 2 ledet is kigyújtani.

2) Bár első szúrásra úgy néz ki, hogy gyönyörűen (és játszikönnyen) lehetne integrálni az analóg jelet - de ez csak a szögtartomány közepére igaz.
Nulla szögállástól jobbra-ballra (vagyis min és max jelfeszültség között ingázva) az integrálás egy pont 180° -al átelenesnek megfelelő, közepes-feszértéket fog adni az IC-re...amiért - értelemszerüen - pont ellenkező szélírányt is fog eredményezni a kijelzőn.

Ha ezt a kormányos kritika nélkül befalja (és eszerint fordítja a hajót) - akkor következik be az, amit vitorlásnyelven : "ingyenes vitorla-mosásnak"...a legénység számára meg "kondició-megörző, nemkért úszóleckének" hívnak.

Így is "bíztattak" már az ellendrukker kibiceim, hogy akkor fogom majd bevágni a tóba a műszeremet - szélkakasostúl - amikor majd előszőr jól megborítom vele a hajómat - a hülye szélkiertékelése miatt.
(#) valve hozzászólása Nov 16, 2007 /
 
Egyszeru szelsebesseg mero; Es olcso!
(#) Ronald válasza valve hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
Jó-jó...de akkor küldjél már mellé egy aktiváló kódot is - amivel begyújtom a progit - amivel megnézhetem
(#) valve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
Bővebben: Link Itten a 3 -dik oldalon van a rajz,.. (pdf formatum) A programhoz mailben kuldok serialt mert a modik zakatyolnanak Amgy a multisimrol beszelunk?!
(#) Ronald válasza valve hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 

OK, köszi szépen, várom a mailt.
De a link az nem "harap" nálam...egy logó jön be...és annyi - semmi több.
(#) valve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
Bővebben: Link ahogy megnyilik "the ms8 schems.pdf" ebben a 3 -dik oldalon, Anemometru,..
Ez szelsebesseg meresere hasznalhato kutyu, majd bexurom a progit is es az eredeti leirast,.. (ha erdekel valakit )
(#) Ronald válasza valve hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
Oksi - engem érdekel(ne) - dehát ez a rajz mitől anemométer?
Vagy a d-subról még megy valahová - ami fontos?
A kód "invalid"
(#) valve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
En pedig azt a kodot hasznalom! De utananezek! A programod biztos Multisim v8.0.45 -os verzio? Amgy a google kidobja a serialt egy szempillantas alatt,.. Na close serial tema! Ezt occe kell kapcsolni a PC -d soros portjaval es van egy program ra, ami poccre indul es nem kell hozza telepites beallitas ez-az,.. Van benne egy optotranyo ha jol emlexem ;o) es amikor kozotte elhalad egy tengelyre feltett butyok az megszakitja a kontaktust es azt szamolja a program, s asszerint kiirja a szelsebesseget,.. De a leiras bovebb es pontosabb abrakkal illusztralva! BeScannelem es feldovbom ma este ugy 7elott!
Udv; Imre,..
(#) Ronald válasza Medve hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 

Na, itt van egy kis "belsőség" - amit kértél. Nem maga a fej a rádiós. Másképp van - mégpedig így:

http://shop.idokep.hu/index.php?mod=product&id=WS2350

Reméllem elég részletesek a fotók...de megismétlek egy kérdést:
Lehet ide avi-t csatolni????...mert lenne 10-15 másodpercem arról, hogy mi is a szélirány-jelző valódi problémája.

(#) Medve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
...Fájin...Kár, hogy csöppentett IC...Lehet csatolni bármilyen fájlt, csak ne legyen pár megánál több, mert lemoderálnak!
(#) Ronald válasza Medve hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 

Jó-jó, hogy fáin - de okosabbak lettünk valamivel? Mondjuk a "nem-gerilla" IC, vagy a 4eres kivezetések elnevezése semmi újat nem mond?

Jó lenne pedig, mert nincs máá soká, hogy a forgómágnes mellé parentálok egy reed-et (a béna tekercs helyett) - és máris valami impulzus-frekvencia-mérő ügyben fogok érdeklődni - szélsebességmérési célzattal...
(#) Medve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
Jó-jó, most mit csináljak! A kivezetéseknél a táp oké, adat ki , az is oké, regulator CF, vagy CE? Enable? tán a kütyü tápját kapcsolja be? Ott kellene lenni ehhez.
(#) Medve válasza Medve hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
Be kellene hát kapcsolni a gépet. egy piezohangszóróval ráhallgatni az adatmadzagra, ha csipog akkor rátenni azt a PC LINE IN bemenetére, és rögzíteni azt egy akármilyen wave recorderrel. Tárolószkóp híján. Majd lehet összefüggéseket keresni az irány-sebesség és a jelsorozat között. Én igy csináltam egy hőmérő esetében, ott bejött.
(#) Ronald válasza Medve hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
Azért nem hajtok rá a betáplálására - mert valójában azért kaptam meg (ajándékba) a jelzett cégtől - mert döglött az elektronikája.
Azt ugyan nem közölték, hogy melyik része van "kiszellentve"...de hogy döglött, az fix.

Ami a táp ki-bekapcsolást illeti - hát az nem is annyira egy eszement ötlet.
Merthogy az egész kültéri kócerájt, azaz: (csapadékmennyiség mérőt napi 1 darab, mechanikus tartályürítéssel, a páratartalom-mérőt, a hőmérőt, a szél sebesség és széliránymérőt + mindehez még a 433 Mhz-es rádióadót) - szóval ezt az egész bandát mindössze 2 darab, R6-os elemér táplálja.

Ahova ezt helyezik viszont (többnyire háztetőre) - oda nem túl hálás dolog ám hetente felmászni elemet cserélni - ezért nem tartom eszement dolognak a táplekapcsolgatást...pláne hogy sovány szélben és rádiós üzemmódban - mindössze 2 percenként van csak adatközlés.

Akárhogyis - láttunk egy ilyen gyári szerkót belülről is...de a szélsebesség mérésével visszajövök ám még.
(#) Medve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 16, 2007 /
 
Ja tényleg... Akkor négy csatornás fotoerősítő, de sztem csaknem döglött az a rész...ki kellene lámpázni!
(#) Ronald válasza Medve hozzászólására (») Nov 18, 2007 /
 
Látod Medve - agyalhatunk mi akár 32 bites szélirány-adattovábbításon is - ha ilyen adódik.
(#) deguss válasza Ronald hozzászólására (») Nov 18, 2007 /
 
Bocs, de ez megmosolyogtatott engem is
(#) Medve válasza Ronald hozzászólására (») Nov 18, 2007 /
 
Lefűtik az ilyet!
(#) Ronald válasza Medve hozzászólására (») Nov 19, 2007 /
 
Ezekután arra gondoltam, hogy a tartórúdra szerelek egy termosztát vezérelt hajszárítót (vagy hőlégfúvót) - aztán az majd beindul 0 fok alatt...és nem lesz lefagyás.

De aztán átgondoltam a dolgot - mert félő, hogy amig a megy leolvasztás - addig mindig ugyanazt a szélirányt és szélcsendben is min. 40 km-es szelet mutat majd nekem

Most komolyra: tényleg nincs ellátva semmilyen fagy és hóvédelemmel a cucc. Pedig mérni télen is kell(ene).

Mert az rendben van, hogy most kinyúltam egy seprüvel - és elvégeztem a "karbantartást".
De ha ugyanez a kütyü, mondjuk egy 3 méteres árbocón lakna, a ház tetején - akkor ez már egy sokkal komikusabb művelet lett volna.
Következő: »»   3 / 10
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem