Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok! Kipróbáltam Mayan hangzásjavítóját. Nagyon jó!
Még mindig Mayan hangzásjavítójával kapcsolatban.
Az effekt azon a hangsugárzón bontakozik ki igazán amelyikben igényes a magas szekció. Nem szereti azt az erősítőt melynek bemenetén erőteljes sávszűkítő (alul-áteresztő) van. Ha erősen koncentrálok hallom, hogy torzít - de nagyon jól áll neki Az igazi meglepetés akkor ért, mikor a keverő fader-ére tettem az eredeti és a manipulált jelet. Az eredeti jel bántóan üres és tompa, olyan mintha egy vastag takaró alól szólna. Úgy látszik az áramkör nagyon kellemes harmonikusokat állít elő. Hangkártya segítségével megpróbálok néhány objektív mérést is elvégezni.
Szia.
Idézet: „Úgy látszik az áramkör nagyon kellemes harmonikusokat állít elő.” -Pontosan erről van szó. Jelkondicionálónak is hívhatnánk. Legutóbb én is azt terveztem a hibrid csöves meghajtása elé. Nagyon sokat dobott még az összhangon, -dinamikában, felbontásban és részletezőképességben is egyaránt. Egyszer ha lesz kedved építs ilyet csővel is, és ha még ezt is fokozni akarod akkor egy tisztes anódtáppal ez még mind jócskán köríthető . (csöves egyenirányítással és csöves stabilizálással pompás anód feszültség születhet) A hozzászólás módosítva: Ápr 28, 2013
Szia! Gyönyörű amit építesz, figyelemmel kísérem. A bonyolultsága kicsit visszatart a megvalósítástól, de majd eljön annak is az ideje.
A Mayan által ajánlott áramkörben - nem titkolom - az egyszerűsége fogott meg. A mérések eddigi állása szerint szaporán termeli a második felharmonikust. Valamelyest el kell találni az áramkörön átengedett jel nagyságát, hogy túlzásba se essen a színezés. Nagyon szórakoztató
Én évek óta jfetezek, igaz hangszerhez, ma már olyanok is kérnek tőlem erősítőt, akiknek a félvezető szó hallatán a hátukon állt fel a szőr. A jfet tényleg okos jószág, ahogy Mayan írja, ám egy dolog még fontos lenne, hogy a munkapont környékén a triódára jellemző karakterisztikája legyen, ez pedig a megfelelő source visszacsatolás a source ellenállással. Ha túl nagy a source visszacsatolás akkor túl lineáris, ha kevés akkor túl exponenciális, a kettő között van az igazság.(Természetesen magának a jfetnek az exponenciális karaktere is lehet jó!) A dologhoz ki kell mérni a az Idss-t (nulla GS feszhez tartozó drain áram) és az Ugsoff-ot (a nulla drain áram eléréséhez szükséges GS feszt ,ahol lezár), majd a source ellenállást ebből könnyen ki lehet számítani, Rs= k* Ugsoff/Idss, ahol k=0,8-1,2. Külföldi oldalakon meg lehet találni a matematikáját is, működik a dolog, de ettől csak a munkapont körül lesz hasonló a triódához, az elzáródásnál még mindig túl hirtelen a klippelés a triódához képest (ilyenkor gyakorlatilag megszűnik a source visszacsatolás, mert elzáródik a fet, kezd elfogyni a drain áram, nincs ami visszacsatoljon, így a fet saját exponenciális karakterisztikája kezd "működni" ). Azon is lehet segíteni, de zenehallgatáskor ez természetesen nem cél nektek, csak nekem a túlvezérléshez kell a torzításhoz! Meg persze a "rács klipp" jelenéghez is használok extra áramkört, így egy komplett "trióda szimulátor" fokozatom van, amit oda állítok ,ahová szeretnék. A drain ellenállást természetesen utána kell állítani a souce-hoz, Mayan 6,8k/2,2k-t használ, így az erősítés, ha jól saccolom 1,5-2x -es lehet maximum. Ha az arányokat tartjuk (a drain kb 3x akkora mint a source, akkor az erősítés is marad, persze szkóppal könnyen belőhető, pl drainbe egy trimmer, kezdő értéknek 3x akkora, mint a source stb...). Az azonos típusú jfetek között irtózatos a szórás, pár éve vettem külföldről 300-400db j201-es fetet (alacsony Ugsoff, jól jön a túlvezérléshez) kb 10-15 zacskóba osztályoztam őket Ugsoff/Idss szerint, úgyhogy mindig ki kell mérni, ha az ember korrekt dolgot akar véghezvinni. Reloop, próbáld ki a dolgot, ha van egy kis időd rá, kíváncsi lennék a véleményedre, mérd ki, állítsd be, hallgasd meg, nem nagy kaland! A BF244-et ismerve a 2,2k source szerintem túl lineárisra lövi be a fetet, kisebb kellene oda és a felharmónikusok még izgalmasabbak lesznek! Csatolok egy képet, hogy lehet egyszerűen mérni az Ugsoff-ot és Idss-t a Runoffgroove oldalról! Zs.
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2013
Szia! Már a kezdeti tapasztalatok is nagyon megfogtak. Feltétlen végigpróbálom a kapcsolásban rejlő lehetőségeket.
Pár darab BF246A-val rendelkezem, ők lesznek a kísérleti alanyok. Az elsőnek kiragadott kettőnél 3,7 illetve 4,2V-ot mértem testhez képest a drain-en, a 2k2 és a 6k8 ellenállásokat használva 10V tápfeszültségen. Meglepett a szórás - ezek szerint nincs benne semmi rendkívüli. Megfogadom a tanácsod, végigmérem valamennyit (4-5db mindössze). A napokban szereztem be néhány 1, 5, 10k-s megbízható trimmert. Elhelyezek belőlük a drain és a source ágban is annyi soros fix ellenállással megtoldva, hogy a kísérlet hevében azért feltétlen a drain áramterhelhetőségen belül maradjak. Jelentkezem a fejleményekkel.
Szia!
Talán azért, mert a felvétel és a lejátszás közötti térbeli és időbeli torzításokat figyelembe kell venni. Hiába van neked a világ legdrágább felvevő rendszered ha a visszajátszási rendszered elméletileg se képes visszaadni az élethű hangzást, nem beszélve arról hogy a felvevő rendszerek nevezhetőek ideálisnak legyen az bármilyen drága is. Ezenkívül a hangszerek se szólnak 2 teremben se egyformán nem hogy több hangszer együttesen. És akkor még nem beszéltünk a térbeli hangzás hibáiról ...
Igen és ehhez jön, hogy szándékosan mégjobban elrontjátok a hangot... Nonszensz amit műveltek....
reloop Idézet: „A hanganyag reprodukciója során óhatatlanul keletkeznek veszteségek. Ezek mesterséges pótlása segít az élmény visszaadásában. Például az EQ-t sem tartom ördögtől valónak, ha ésszerű célt szolgál. A kérdésedre akkor kapsz igazán választ, ha magad is kipróbálod.” Próbálgattam nagyonsikmindent annak idelyén és már rég rájöttem, hogy egyszerűen jó hangszóró kell. Bármivel próbálod "javítani" a hangot, annak úgyis az a vége, hogy ideig, óráig tetszik, de aztán rájössz, hogy az akkor sem az igazi. Ami elveszik, azt már nem lehet visszanyerni, csak más frekvenciákból "emulálni", vagy ami most is a téma előállítani, de józan ésszel belegondolva, annak esélye sincs, arra, hogy az eredetit visszaadja és most ez téma. Legfeljebb valami mesterséges torzítást tudtok még hozzáadni, ami lehet, hogy fülnek kellemes, de közelében sincs ahoz, amit felvettek. Ha kellemes hangot keresetek az rendben van, de akkor a jó minőség és hasonló jelzőket, ne nagyon erőltessük, mert nem az.
Írod, próbáltál nagyon sok mindent. Most mások teszik ugyanezt
Mindössze élményről beszéltem.
Értem én, csak a folgamazás nem tetszik. Amikor láttam a a hangzásjavító cikket, jót nevettem. Ha az lenne a cikk címe, hogy hangzásbefolyásoló, az rendben lenne, de a javítás, erősen mellbevágott, mert ne már.
Azt kell mondjam, nem veled értek egyet. Az Jfet amit a hanggal csinál, az nem az 1% torzítás amit hozzátesz. Ezt magad is kipróbálhatod, vagy Goldwave-val egy wav fálj-ra ráraksz 1% harmonikust, vagy a Tina-ban szimulálod a kapcsolást és utána átengeded rajta a wav fájl-t.
Mindkét esetben elméletileg azt a hangzást kellene kapnod, amit a valóságban megépített kapcsolás csinál. De nem fogod azt kapni, mert nem az 1% harmonikus hozzáadása a lényeg, hanem az összekötő kábeleken folyó áram és a föld mágneses tér egymásra hatása. ( vagy valami egészen más, eddig nem meghatározott kölcsönhatás, de szerintem a földmágneses tér ) Abból gondolom hogy a földmágneses tér hatása, hogy ha az audio kábel válogatás során a kábelek vízszintesen fekszenek sokkal nagyobb közöttük a különbség, mintha függőlegesen vannak kifeszítve. Ugyanis ha ezt Jfet-es kapcsolást rátervezed a végfok nyákjára, akkor a tizedét sem csinálja, mint két 50cm-es kábel között. Hidd el nekem egy követőre kötött OPA és utána egy egységerősítésű invertáló OPA pont ugyanazt csinálja és annak a torzítása az ezredrésze mint a Jfet-nek. Ha gondolod szívesen felteszek neked 10 hangmintát ugyanarról a felvételről, amin 10 féle változtatás van, de csak az egyik lesz az, amin 1% a hozzáadott torzítás. 10%-nál nagyobb találati aránnyal soha nem fogod tudni megmondani, melyik az, amin az 1% hozzáadott torzítás van. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2013
Mindenképpen érdekelnek a tapasztalataid, én J201-el építek, mivel a torzítás a célom, jelenleg 40V tápfeszültséggel épp a maximum határokat feszegetem. De kell a dögös túlvezérléshez! Mesterem egy rock fejéről mintáztam a fetest, kb ugyanolyan torzítás és átvitellel, meglepő volt a hasonlóság. Vagy az ő feje szólt bemenettől hangszóróig, vagy az én fetesem a loop-ból, tehát fet és csöves végfok. Nagyon szubjektív véleménye az volt, hogy ez valamivel jobban is szól gitárra, úgy fogalmazott nincs benne az ,amit zavarónak vél az övében. Szerintem mind a kettő elég jól szólt, de más volt, se jobb sem rosszabb. Inkább hangzás befolyásoló dolgok ezek valóban, a javító elég szubjektív! Rengeteget foglalkoztam már ezekkel a fetekkel, nagyon sok kísérlet és mérés után jutottam el oda, amit már standard fokozatként használok. De a privát véleményem az, hogy a megfelelő source ellenállással belőtt source visszacsatolással sokat lehet játszani...A lehetőségek száma végtelen, nekem hangszerhez kell a színezés, én ezért csinálom! Várom a tapasztalataidat! Zs.
Itt most csak arról van szó, hogy az elveszett tartalmat nem lehet visszanyerni. Az oké, hogy nem fogja ugyanazt mutatni, ha másképpen torzítok bele egy jelbe, de az biztos, hogy ez semmit sem javít.
Befolyásolja a hangot ami talán tetszik valakinek, de, ha ilyesmire van szükség, akkor más problémák vannak és hibát hibával javítani lehet, de nem célszerű. Én most LowESR kondikon élvezkedek és őrület, hogy eddig mennyi mindent elszúrtam én is és hasonló módszerekkel próbáltam javítani a hangot, de ez nem egy olyan dolog szerintem, amit még "reklámozni" is kellene. Nemrég konzultáltam egy mérnőkkel erről, aki elmagyarázta és meg is mutatta, hogy mi a különbség a között, ha eleve jó a rendszer, vagy ilyesmi módosításokkal próbálunk jót kicsalni belőle és az utóbbit már én is nevetségesnek tartom, ahogy éppen hallgatom főleg. Mert emiatt téma miatt most összeszedtem magam és kicseréltem a kondikat (pár hónapja már halogatom) és éppen élvezkedek, mivel nagyon igaza volt az előbb említett mérnöknek! Idézet: „hanem az összekötő kábeleken folyó áram és a föld mágneses tér egymásra hatása.” Szerintem ennyire nem bonyolult a dolog, egyszerűen más felharmonikusokat gerjeszt a rendszerbe a két megoldás. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2013
Nem a hozzáadott torzítás torzítás javít, ha javít, hanem az a tény, hogy a két összekötő kábelben ellentétes az áramirány.
Szerény véleményem szerint, amit az is alátámaszt, hogy a stúdiók szimmetrikus kábelezésében sokkal nehezebb két kábel közötti különbséget kimutatni. Hidd el, hogy 1% harmonikus torzítást nem hallasz meg, ha semmi más változás nincsen. Próbáld ki, generáld le a Goldwave-val. Még annyit hozzátennék, hogy ugyanez a Jfet-es kapcsolás semmi hallhatót nem csinál, ha a source-ről hozod ki a jelet, holott ott pont ugyanannyi a torzítás. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2013
És ez mégis miért javítana? A szimetrkius kábelezésnek az előnyeit szerintem ne keverjük ide. És az alapprobléma még mindíg megmarad, hogy az elveszett információt viszaadni nem lehet és javítani sem!
Egyszerűen a hangkép színezéséről van szó semmi másról és ezt hangjavításnak hívni nevetségesnek tartom. Mostanában kóstoltam bele a házimozizásba is és be lehet kapcsolni mindenféle dolby pro logic meg hasonló megoldásokat, amik mindenen javítanak és elsőre "látnyányonak" is tűnik, de utána szimpla nyers kimenetekkel a hangszórókon picit mást, konkrétan sokkal természetesebbet, jobbat mutat a dolog. Idézet: „ Még annyit hozzátennék, hogy ugyanez a Jfet-es kapcsolás semmi hallhatót nem csinál, ha a source-ről hozod ki a jelet, holott ott pont ugyanannyi a torzítás.” Az még a gond, hogy a torzítás lehet ugyanannyi, de a szubjektív hangot nem lehet mérni. Amikor valamit módosítok a rendszeremen, mint például most a kondenzátor csere a mérési eredmények teljesen ugyanazok. A torzítás ugyanaz, a frekvenciamenet ugyanaz, mégis olyan a hangkép, mintha egyszerűen emelve lenne a magas az előző megoldáshoz képest, pedig erről szó sincs. Tovább halllgatva pedig leesik, hogy valóban nincs emelve, csak több az információ, ami nem abból jön, hogy egy fet, vagy cső vagy akármi szinesítette meg, hanem többet kapok vissza az eredetiből és ezt máshogy nem lehet elérni. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2013
Ugye a kérdést úgy is feltehetnénk, hogy javít-e egy jó csajon az, ha ki van festve a szeme, de ruha az nincsen rajta? Nem mindenkinek az ír parasztlány jön be. Sokan buknak a bögyös, kifestett, szőke nőkre is. Miért ne, ha ez boldogítja?
Akinek tetszik a Dolby, hát hallgassa, tényleg vannak olyan zenék, amik anélkül nem hallgathatóak. Látod, itt az élő példa a különbözőségre. Én 30 éve azon vagyok, hogy egyre kevesebb legyen a magas. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2013
Érdekes dolog ez a torzítósdi. Biztos vagyok benne hogy a kondenzátorok nagy része is létrehoz vagy csökkent ezekből a torzításokból valamennyit, ezért a nagy különbözőség. Illetve azért is mert tökéletes kondenzátor nincs, minden kondi nem csak kondi hanem még ez is kicsit meg az is kicsit. Az elkók szerintem rezonálnak, rezegnek is, laza szerkezetük miatt.
A jfetekről: örülök hogy generáltam egy kis érdeklődést és kísérletezést. Én ma csináltam 2sk170-ekkel egy 20V-ról, hálózati tápról működő verziót, kikísérletezve egy kb. ideális működést, és az eredmény ? Az elemes verzióhoz képest egy nagy nulla. Inkább csak ront a hangon, fedett és tompa lesz, elvész a részletek nagy része. Pedig jól működik. Az elemes nagyon sokat szépít a hangon. Nem tudom miért, talán a fet típusa miatt ? De ég és föld a kettő. A source-on 68 ohm van, a drain-en 2,2kohm. A drainen kb. 12V van.
Pedig a "javít" fogalom elvileg erősen szubjektív vélemény. Lehet valaki más azt mondja "ront". És ugyanarról beszélnek.
Az elmemes valamit emel, vagy televágja páros számú felharmonikusokkal. De nem javít az biztos.
Huhh már félek becsatlakozni én ma építettem meg a Mayan féle J-FET-es kapcsolást, és igazából a különbség tényleg hallható volt, ami nagyon tetszett benne, az ének hangok telítettsége ne várja senki ettől a kapcsolástól hogy majd a diszkózene életre kel, de pozitív csalódást okozott és akárki akármit mond ha jól van beállítva a bemenő jel erőssége akkor csodákra képes, úgyhogy terveztem is hozzá egy előerősítővel egybekötött kis kapcsolást, hogy a keverő kimenő jelét egyből rá tudjam kötni illetve, tudja a kimenő 1,5V-ot és egyből mehet az erősítőre.
Na erről beszélek... Ki kell próbálni. Örülök hogy tetszik
A félvezetők szórása valóban magas. A mért két szélső érték: Idss 29,5mA; Ugso 2,15V illetve Idss 43,4mA; Ugso 2,84V.
Potival a source és a drain ellenállás helyén egyszerű a dolog, már-már sportszerűtlennek érzem. Jó lenne egy algoritmussal leírni az Id(Ugs) függvényt. Ha nem száll meg az ihlet, marad az interpoláció. Az effekt - mármint a harmonikusok feldúsulása - remekül tetten érhető. 10k illetve 1k drain ellenállásokkal is elvégeztem a kísérletet. Az induló érték mindkét esetben velük megegyező source ellenállás volt. Ezen állapotban teljesen normál jelátvitelt produkált. A drain ellenállást (lévén szó potenciométerről) fokozatosan csökkentve, a jel enyhe erősödése mellett a magas hangok élesebbé válását tapasztaltam. Roppant érdekes, a zene szépen fokozatosan kijön a dobozból a térbe. Ha nem magam hallom nem hiszem el. A drain ellenállás addig csökkenthető, míg a FET Uds feszültsége el nem kezd vészesen fogyatkozni. A kísérlet érdekessége, hogy a clip jellegű torzítás beállta előtt van egy pont, ahol a magas hangok intenzitása rendkívül megnő. Hallhatóan hibás a jelformálás de a felharmonikus gazdagság bőven kárpótol! Magasabb drain áram esetén nagyobb erősítést tudtam elérni. Annál a FET-nél ahol az off állapothoz 2,15V Ugs tartozott 4mA drain áram előállítása 1,3V Ugs-t igényelt. A FET-et rugólemezes DIL foglalatba helyeztem, így végig tudtam próbálni a készlet minden darabját. Érdekes, a jelentős szórás ellenére az effekt hatásában nem tapasztaltam feltűnő eltéréseket. Visszamérve a drain és a source ellenállásokat, a 3:1 arány képviselte az átlagot. Magasabb drain áramnál sikerült 4:1-ig eljutni. Összegezve: működik a dolog, a hanganyagot igen érdekes tulajdonságokkal ruházza fel. Természetesen csak azoknak ajánlom jó lelkiismerettel, akik kimondottan ilyenre vágynak. Ha maradt még megválaszolatlan kérdés folytathatjuk a Gitáreffekt témában is, benne van a figylőmben.
Sziasztok!
Ez lesz az első hozzászólásom, és máris egy egyszerűnek tűnő "problémával" kezdenék. Előre leszögezem, hogy nem vagyok elektronikai szakember pusztán kedvtelésből (és rekreációs célból) kezdtem el olyan 2 évvel ezelőtt, mikor is hozzájutottam álmaim csehszlovák pisztolypákájához. Saját/sajátos tempóban haladok az engem érintő témákban. A témára térve: neten belefutottam ebbe: http://cdn.head-fi.org/1/16/16c486b7_vbattach28755.jpg Gondoltam kipróbálnám mit tud. Ez egy fejhallgatóerősítő lenne, tudom, hogy ennek a topiknak a neve nem ezt sugalja. Mindjárt világos lesz miért is ide írok. Ahogy nézegettem az alapvető erősítő kapcsolástechnikákat 2 dologra lettem figyelmes: fázist fordító, fázist nem fordító kapcsolás. A link alatt lévő erősítő első fokozata elvileg fázist fordít, a második fokozat már nem fordít fázist, tehát a kimenő jel fázisa 180° eltérést mutat a bemenő jelhez képest. Amiatt vetettem el a megvalósítást, mert úgy gondolom logikusan, hogy legyen már helyes a fázis a bemenő jelhez képest. Ekkoriban, mikor már javában ezen "kattogtam" jelent meg Mayan kis FET-es előerősítős cikke. Ha jól vettem észre ez a kapcsolás is fázist fordít. Ezzel egészen addig nincs is "baj" szerintem, míg feltételezzük, hogy az erősítőnk ami elé kötjük szintén fázist fordít ezért a kimeneten fázishelyesen jelenik meg a jel (a bemenethez képest). A cikkben szereplő linkeket is megnéztem, ott sem esik szó erről a "galádságról", mintha nem volna annyira fontos ez a jelenség. Mikor rákérdeztem erre, hogy hogyan oldja meg azt a "problémát", hogy a jel fázisfordításon esik át nem kaptam egyértelműen megnyugtató választ. És elkezdtem használni a keresőt és így jutotam ebbe a topikba. Szóval a kérdésem továbbra is fenn áll: kinek mi a véleménye erősítők kapcsán a helyes fázismenetről? (0° és 180°) Fontos-e? Hangszóró szempontjából teljesen mindegy-e? Audio termékeken miért is jelölik a polaritást? Annyiban egyetértettem Mayannal az az, hogy hallás szempontjából teljesen mindegy, mert nem tudjuk eldönteni füllel, illetve nem érezhető a 180°-os fordítás. De itt nem is ez a kérdés, hanem az, hogy megengedhető-e egy ilyen dolog tervezés/építés során? Itt egy jó példa rá: http://users.atw.hu/mpopovics/images/audio/zenret.jpg Amennyiben jól vettem ki a kapcsolás fázist fordít, DE jól látszik, hogy a hangszóróhoz való csatlakozás ellentétesen került jelölésre, azaz gondolt a fázishelyességre a tervezője. Egyik "hangszórós" ismerősömnek is feltettem ezt a kérdést, mert sokféle hangszórót látott, és mondta hogy általában arra törekszenek a gyártók, hogy a membrán alaphelyzetéből elmozdulva előre-hátra azonos úton mozoghasson, ami sajnos nem mindig valósul meg. Tehát előre "többet" bír. Másik kapcsolódó téma: csöves erősítők torzítása. A szkópos képek és a magyarázatuk alapján, amit találtam a neten azt tapasztaltam, hogy az amplitúdó 0 dB tengely feletti (tehát pozitív) rész erősebb, mint az alsó (negatív). Amennyiben ez fázisfordítva jelenik meg, úgy akár "fel is koppanhat" a hangszóró. Nyilván el lehet intézni a hangsugárzó fordított polaritással való bekötésével. És akkor a hangváltóról ami benne van nem is esett szó, hogy akkor a "negatív" oldalon lesz a hangváltó áramköre. (Itt most nem mennék abba bele -még jobban bonyolítva a kérdést-, hogy a hangsugárzónál a magasabb hangoknál további fázistorzítás léphet fel.) Rátalálva 2 másik fejhallgató erősítőre H&T ( http://picasaweb.google.com/104044041602738158645/HT ), és a HEED-re ( http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=107230 ) a kapcsolásokat nézvén jelenlegi tapasztalatommal az vettem észre, hogy ezek nem fordítanak fázist. Megelőlegezem a cég jóhírét, és szakmai felkészültségét: odafigyelhettek erre a "problémára". Tehát a kérdés összetett(avagy csak én hoztam össze ennyire). Remélem nem fogalmaztam túl bonyolultan. Szeretnék tisztán látni, és a véleményeket, tapasztalatokat várom. Egyszerűsítve: kell-e figyelni elektronikai szempontból a helyes fázismenetre, avagy sem? Amennyiben már volt tárgyalva a téma elnézést kérek. 1328 oldal átolvasását nem vállalnám*. A kereső használatán túl vagyok "fázisfordítás" kulcsszóval. Eredmény: "Igen a fázisfordítás miatt "fordítva fog működni", csak hogy itt vátóáramú jel van, így nem sok a különbség, mert nem a hangfrekvenciás jel pozitív félhullámában fog billenni, hanem a negatívban. (Ami szinte azonos eredményhez vezet)" /proli007 válasza nagy_david1 hozzászólására Szept 27, 2009/Kezdő kérdések topik * 1-2 évvel ezelőtt a "DVD-olvasóból lézer?" topikot (mikor még át lehetett állítani 200 vagy 500 hozzászólás megjelenítésére, akkor azt átolvastam, a spirográfomat megépítettem [: ) Köszönettel: István
Mint említettem, sok-sok éve napi szinten kísérletezek ezzel, megválaszolatlan kérdés ezzel kapcsolatban számomra nincs ,csak érdekelt a véleményed, hogy mit mutat kicsit kerekebb átvitellel ,mint a túl lineáris 2,2kOhm source-el!
Idézet: Annyit javítanék ezen, hogy az erősítés a drain ellenállás növekedésekor nő, nem csökkentésekor! Biztos csak elírtad, de nehogy valakit összezavarjon! Most egy ellenütemű jfetesen dolgozok, 8db LM3886-al híd párhuzamban, hangszóró árammal arányos fesz visszacsatolással az elejére, gyakorlatilag próbapanelen működik a dolog,persze gitárhoz. Próbálj még ki olyat, hogy minden további nélkül párhuzamba kötsz 2 jfetet, így a dinamikusan különböző karakterisztikák megint csak izgalmasabbá teszik a dolgot! A lehetőségek kimeríthetetlenek, nem tart soká kipróbálni. Érdemes megnézni a sávhatárokat is, mivel az erősítés kicsi ,a Miller kapacitás okozta felső törés is elég magas frekvencián van, nem árt kicsit korlátozni , gitáros körökben a gate- el soros ellenállást szoktuk preferálni. Innen aztán lehet kondi a drain-gate közé (Miller kapacitás növelése), vagy a föld felé a gate-ről mint egy aluláteresztőt alkotva, magára a drain ellenállásra párhuzamban, azt kell mondjam mindegyik másképpen nyúl bele a hangba, ilyen irányban is érdemes nyomozni. Egy kis korlátozás nem árt neki, mert nagyon magasra képes elmenni! Hallható, magam sem hittem el, ha a több száz kHz le van szűkítve pár tíz kHz-re, mindamellett a szkópon semmi rádióadásra, se zajra utaló nyomot nem találtam. Zs. „A drain ellenállást (lévén szó potenciométerről) fokozatosan csökkentve, a jel enyhe erősödése mellett...” A hozzászólás módosítva: Ápr 30, 2013
Szerintem meg sikerült nagyon sok mindent feleslegesen összekeverned. Jo volna ilyen komoly tanulmányok közlése elött elmerülni az alapokban.
A fázis helyesség nagyon fontos jellemzö, de egészen más szempontok miatt, s nem ezért, amin te rágodsz. Az meg, ha egy hangszoro (erösitö) az egyik irányban jobban ki tud lengeni mint a másikba - ok annak az eldobására, s nem arra, higy ebböl bárki bármilyen következtetést vonjon le fázis ügyben. Abban igazad van, hogy bizonyos esetekben lényeges a be- és kimenet helyes (azonos) fázisa, amit általában igyekeznek betartani, hiszen csak ez tudja garantálni több szerkezet (erösitö, hangszoro) egyidejü használatát. Hova jutna a halando, ha ez nem lenne igy? Söt, föleg nagyobb erösitöknél egy sereg mellékhatással is számolni kell, ha fázist fordit. A vájtfülüek majd mindjárt jönnek, hogy a hangban is hallhato valami - ami igaz is lehet, de ugyanez áll a forditottjára is - azaz nem igen lehet mit kezdeni ilyen jellemzéssel. Bármilyen elektronikus kütyüt viszont majdnem lehetetlenség megépiteni belsö fázisfordito fokozat (-ok) nélkül, még a mennyekbe dicsért csöves cuccokban is több fokozat forgatja a fázist. Szoval ne keress ott balhét ahol nincs (legalábbis az általad felsorolt szempontok szerint).
Valóban elírás történt, a source ellenállás értékét változtattam.
A sávszűkítés érdekes felvetés - ki fogom próbálni. A drain áram ügyében vagyok tanácstalan, az Rs= k* Ugsoff/Idss képlet 100 ohm körüli eredményt ad, amit elég alacsonynak találok.
Megtennéd a kedvemért, hogy a jelet source-ről kihozva is meghallgatod? Abban az állásban kellene, amikor a legnagyobb hatást hallod. Ugyanis a FET source és drain árama megegyezik, hiszen gate áram nincsen. Ez azt jelenti, hogy ha a drian-on van harmonikus, azaz nem lineáris az áram, akkor a source-n is nem lineárisnak kellene lennie, tehát hallanod kellene az effektet így is.
Remélem nem csináltam logikai bukfencet.
Segíts a tisztán látásomban!
Szó sincs tanulmányról, pláne komolyról. Csupán a fázisfordításra vonatkozó, és azzal kölcsönhatásban lévő dolgok jutottak eszembe. ((Leendő szakmámban szükség van ilyen mélységű elemzésre (építészmérnök -> azt tanítják azt is tudom kell hány szeg lesz egy házban -> tételes-részletes költségvetés).)) Balhéról sem volt szó, csupán kérdésekről, gondolatokról. Egymásra ható dolgokra gondolva tettem fel kérdéseim. Hivatkozásokat is tűztem be alátámasztandó. Tehát egzakt válasz keresek. Tehát akkor, ha egzakt választ szeretnék kihámozni a mondanivalódból: elektronikai szempontból teljesen mindegy hogyan jön ki a végére a fázis. Logikusan belegondolva nem feltétlen. A hivatkozott ZEN kapcsolásánál kiváló példát látunk erre. Ezért kérdeztem itt tőlem nagyobb tudású, és felkészültségű emberektől kétségeim eloszlatása céljából. A legelején akár le is degradálhattam volna puszta eldöntendő kérdésre, de nem tettem, mert feltételeztem, hogy a körülményekre is kíváncsiak. Most megteszem: az erősítőn belül jelen esetben mindegy hány fordítás történik, és merre. A lényeg az, hogy a bemenő és kimenő jel fázis azonos kell legyen elektronikai szempontból? Igen, vagy nem? C, alternatíva: Ezzel nem kell foglalkozzak, maradjak meg tudatlannak.
Nagyon jó kérdést tettél fel! A source-ön épp úgy megjelennek a felharmonikusok, csak mivel a jel nívója szinte változatlan, a hatás koránt sem olyan frenetikus. A drain kivezetést arányosan visszaosztva ugyan az tapasztalható. Sajnos ezt a visszaosztást eddig elmulasztottam, ezért kissé túlértékeltem az eredményt.
Szia! A fázishelyesség több hangszóró együttes használatakor kap jelentőséget. Fázis hiba esetén kiemelés vagy elnyomás jöhet létre. Például magad is kipróbálhatod ha van két hangsugárzód: állítsd őket egymás mellé és az egyiket kösd be fordított polaritással. Figyeld meg hogyan változik a mély hangok intenzitása a fordított polaritás hatására.
Ez alapján belátható, hogy a többutas hangsugárzóknak sem közömbös, a váltás frekvenciáján, mikor két hangszóróból ugyan az a hang jön, éppen mi történik. Lehet, hogy a hangváltó fázistolása miatt a szomszédos hangszórókat pont fordított polaritással kell összekötni a kívánt hatás érdekében. Az iparilag előállított erősítők bemenete és kimenete többnyire fázis-azonos. Az aktív mélysugárzók a fent említett probléma miatt általában rendelkeznek 180° fázisfordítási lehetőséggel,sőt némelyek fokozatmentesen állíthatók 0-180° tartományban. |
Bejelentkezés
Hirdetés |