Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Köszi!
Idézet: „és műnyomó papírt honnan lehet szerezni?” Pl. ha jársz Óbudán, akkor a Vihar utcában. Bővebben: Link
Üdv Mindenkinek.
Szükség lenne egy kis segítségre. Ma próbáltam először nyák lapot készíteni. A 35%-os sósav + 35%-os hidrogén-peroxid kombó azonnal lemosta az alkoholos filcet a lapról, meg a vezető réteget is. A lötty forró lett és felbuborékosodott mint az ásványvíz, pár óra múlva pedig minden maró képessége oda lett. Valamit biztos nagyon rosszul csinálok. Milyen filcet használjak? (valami bevált és elérhető fajta kellene) Jó a 10:1 arány HCL - H2O2 esetében? Miért "döglik be" mixtúra pár óra alatt? (látható módon gáz képződött, ezért az edény nem volt lezárva) Köszönet az Infókért.
A 10:1, víz nélkül nagyon tömény. Ezért volt képes lemosni a filcet vezetőstől. Ajánlom a 2 víz 1 HCL 1 H2O2-t vagy még hígabb oldatot. Lassabb lesz a reakció, kevesebb gáz fog képződni, és nem lesz olyan forró a folyadék. A maratóképességét pedig azért veszti el, mert lebomlik. Ezt a fajta maratószert nem lehet sokáig(bekeverve) tárolni az imént említett bedöglés miatt. Esetleg jól zárt, műanyag edényzetben.
Bővebben: Link
Igaz hogy az itt alul írt aránnyal nem fog hiper sebességgel marni, de ha a rajzolat megfelelő akkor biztos lehetsz benne hogy nem mar alá, és tökéletes nyákot kapsz. Ha gyakorlottabb leszel akkor később lehet növelni a töménységet. Ekkor már tudni fogod hogy hol van az a pont amikor már éppen lemarta a felesleget, de még nem kezdte meg a rajzolatot. Ez még messze van, ha rám hallgatsz a fent linkelt arányt használod minimum az első 1-2 alkalommal.
Az a baj, hogy nem ír a cikk szerzője töménységet. 200ml sósav. De ez most milyen? 200ml 100%-ot feltételezve, vagy 200ml 35%-os.
Milyen filcet használjak? A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2013
A sósav semmilyen körülmények között nem lehet 38% nál töményeb...
Nos igen, azt lefelejtettük onnan, de a háztartási sósav néven kapható lötyi kell nekünk, az körülbelül 20%-os, valamint az általunk beszerezhető legtöményebb, azaz szintén 20%-os hidrgén-peroxid. Filcnek igazából mindegy milyet használsz, lehet alkoholos is, de az igazán jók azok a lakk filcek. A lényeg annyi hogy ha húzol egy csíkot vele a rézen, akkor az szép, egyenletes, apró lyukak vagy csíkok nélküli legyen. Vannak direkt erre a célra is filcek. Innen például az összes jó neked.
A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2013
Megfelel a spofan által ajánlott filctollak közül mind.
Régebben Tustintát használtunk de láttam már olyat is aki a golyós lefestővel rajzolt
a filcet már kitárgyalttuk pár oldallal ezelőtt, csomó fotóval....
A zöld lötstop fóliát hogyan helyezzem a nyákra? A matt, vagy a fényes felével? A mattra tippelek.
Matt folia lehuz, csak a szelet illeszd aztan laminald ra ugy, hogy folyamatosan engeded be a foliat kezzel a laminaloba. Ne legyen tul meleg. Eppen hogy 50-60 fok eleg ahhoz, hogy a lakk elegge meglagyuljon es kesz. Ha tulmelegited akkor a lakk homogenitasa torzul majd holyagos is lehet az eredmeny. A videoval ellentetben, nekem jobb az eredmeny ha nem engedem at tobbszor a laminalon.
Ha laminaltad akkor ra a maszk es en altalaban olyan 40-50mp -ig vilagitom. Majd hagyom 4-5 percet sotetben pihenni. Utana fenyes folia leszed majd NaCO -ban elohivatom egy finom fogkefe segitsegevel. Nem szabad orult modra dorzsolni csak finoman segiteni neki. Ha jo a keverek akkor olyan 2-4p az elohivatas. Ha megvan akkor mehet vissza UV ala es en altalaban 20 percet adok neki a "kikemenyitesre". Youtube (nemet) A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2013
Sziasztok.
Dryfóliával készítek nyákokat, vagyis tegnap próbáltam először. Az eredmény relatívan jó lett, de pár vezetősáv és a TO-92 kivezetései összeérnek. 3 réteg negatív van egymásra téve,így már elég kontrasztos. Nap felé fordítva sem üt át sehol. A levilágitónak egy régi szkennert használok, amiben 3 UV fénycső van egymás mellett 2-3 cm távolságban. A csövek olyanok, mint amit a műköröm készítő csajok használnak. A fóliát és a nyákot a szkenner üveglapjára helyezem rá. Így a nyák 4-5 cm re van a csövektől. 10 percig világítottam. 5 percnél lemosódott a fólia. Mit tudnátok nekem tanácsolni? Ma kipróbálom napon levilágitani. Elég erősen süt, mennyi ideig hagyjam a napon? Köszönöm a választ.
Szerintem hosszú volt az a 10 perc. Szerintem 1-2 elégséges. (Lehet, hogy sok is)
Szia
Valószínű túl lett világítva, próbáld meg rövidebb levilágítási idővel, nálam 1W-os uv ledek esetén 2 perc a levilágítási idő kb 8cm-es távolságból a DRY fóliához. A másik lehetséges probléma, hogy a maszk alá világított az UV és ezért lettek szélesebbek a vezetősávok a kelleténél. Bari
Az első nyákom napon készült pont egy éve. Fél percig napoztattam és tökéletes lett.
Ami nálad még probléma lehet: 3 réteg negatív. Szerintem túl vastag. Mivel nagyon közel vannak a csövek a nyákhoz ez a vastag negatív széles árnyékot ad. Kb. 25-30cm-ről világítom meg a nyákot 4 csöves arcszoláriummal. A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2013
Az első levilágitás 8-10perc volt, az első kép szemlélteti, már maratás után.
A 2. képen az 1. 10perces levilágitás UV levilágitóval, a 2. pedig 1 perc a napon. Nincs sok különbség. A 3. foto pedig a levilágitó. Egy fénycső 9W, így összesen 27W. A lapot közvetlenül a csövek felé szoktam rakni. Próbáltam úgy is, hogy a csövek elé. Ott 20percig állt, de lemosódott.
A fóliát sötétben kell felragasztani? Én a szobában szoktam ragasztani, nincs kitéve direkt napsütésnek, viszont jön be fény kintről. Az első változatot is ugyanígy csináltam, annyi különbséggel, hogy tegnap esett és sötétebb volt bent mint ma. Lehet már a készületeknél beég a fólia? Hogy lehet könnyen letisztítani a nyákot a fólia maradékoktól?
A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2013
Este szoktam félfénynél laminálni, de nem hinném, hogy árnyékos szobában, ha gyorsan dolgozol, gond lenne.
Az a gond amit mondtam. Vastag a film és közel van a fényforrás.
Akkor leveszek egy réteget és megpróbálom úgy. Már csak azt volna jó tudni, hány percre tegyem.
1-2 perc bőven elég a dry-nak. És a csöveket is tedd távolabb, ha tudod. Legalább 5 cm-re a NyÁKtól.
Megfogadtam a tanácsokat. Távolabb tettem és 2 percig hagytam levilágitani. Az eredmény lejjebb. Van rajta 2, 3 hibacska de kikapartam már.
Szia!
Ez már alakul, de még nem az igazi. Még mindig a tipikus alávilágítási hiba. Félre ne érts, ezt az utat én is végig jártam. A saját tapasztalatom szerint két dolog okozhatja. Közel vannak a csövek és/vagy a film nem fekszik fel tökéletesen a nyákra. Az első problémára a következő megoldást találtam. Mivel ez bizonyított, ezért megépítettem ezt. Nem állítom, hogy ugyanígy csináld, de ötlet adónak talán jó lehet. Azt viszont vedd figyelembe, hogy a fényerő a távolság négyzetével csökken, ennek megfelelően kell ki kísérletezned a levilágítási időt. A másik probléma akkor szokott előfordulni, ha a nyák nem teljesen sík. Ráhelyezed egy üveg lapra és "táncol" valamelyik oldalán. Gyakrabban fordul elő mint gondolnád. Ezért megépítettem ezt. Így már majdnem jó volt. Pontosabban az esetek 90%-ban. Ugyanis hiába volt nehéz a "leszorító" üveglapja, egy "hasas" nyákot nem tudott kiegyenesíteni. Így elhatároztam, hogy építek egy vákuum-asztalt. Ugyan megvan hozzá minden, de még nincs kész. Viszont mégis sikerült megoldani a dolgot átmenetileg. Vettem 1mm-s szilikon lemezt, szerencsére biztos ami biztos alapon nagyobbat, mint amire szükségem volt. Ebből levágtam egy darabot és mivel a szilikonnak csak van egy kis rugalmassága, ezért gyönyörűen belesimítja a filmet egy esetleges homorú részbe. Tehát a rétegek: nyák - film - szilikon lemez - leszorító üveg. Amióta így csinálom, nem sikerült egy nyákot sem elrontani. Itt egy példa. Remélem, hogy pár ötlettel szolgálhattam.
Köszi az ötletet. Nagyon tetszik a munkád.Csinálok én is valami hasonlót. Gondolkodok a Cree Ledes levilágitón is.De ez még a jövő kérdése. Ha máskor is sikerülne legalább ilyen nyákot készíteni, akkor az szinte tökéletes lenne ahoz a pár darabhoz amit évente készitek, idő hiányában.
" Még mindig a tipikus alávilágítási hiba. " Mire gondolsz? Csak, hogy magamtól is felismerjem.
A rajzolat (film) alá jut a fény.
Amikor nyomtatok fóliára, úgy tükrözöm, hogy a nyomtatott réteg a panelhez érjen és ne a fólia tetején legyen levilágításkor. Nálam a leszorítást egy kapcsos képkeret üveglapja adja.
Pontosan úgy, ahogy vicsys kolléga írja. Ha jobban meg nézed a nyákodat, ca középen függőlegesen van egy sáv, ahol alá lett világítva. Ott a vezetősáv és forrszem távolságok is kisebbek, mint máshol. Véleményem szerint "hasas" volt a nyák. Ezért érnek össze. Az alávilágítás negatív film esetén vastagítja a vezetősávokat, pozitív lakkos nyáknál vékonyabbá teszi.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |