Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Hello! Nincs is ebben semmi rejtelem. A feszültség stabilizátor és az aksi között van egy 0,2ohm-os ellenállás. Amíg a kettő között a feszültség nagy (aksi nincs feltöltve) az ellenálláson (Uki-Uaksi)/R áram folyik át. Ha ez az áram meghaladná a stabi belső áramkorlátozását, akkor arra az értékre korlátozódik a töltőáram.
Ahogy az aksi töltődik, csökken a feszültség különbség. Amikor ez a feszültség elér egy minimum szintet, akkor a műveleti erősítő bekapcsol. Jelez a Led, és a stabi feszültségét visszaszabályozza kb. 13,6V-ra. erre a töltőáram leesik nullára, és amikor az aksi feszültségcsökkenése eléri ezt a 13,6V, akkor az áram újra elindul. De csak annyi lesz az áram, ami tartja a 13,6V-ot. Ez a feszültség az aksi puffer feszültsége, vagy is tartósan ezen a szinten maradhat az aksi. A söntellenálláson eső minimum feszültséget az R5/R4 osztó szolgáltatja. Az OPA ezt hasonlítja össze a söntön eső feszültséggel. Amíg a stabi szabályzóköre működik, addig az 1-2 lába között 1,25V feszültség mérhető. ezt használja az OPA (és az R5/R4 osztót) referencia feszültségnek. A töltési végfeszültséget (14,2..14,5V) az R2 állítja be. Mikor a feszültség visszaesik 13,6V-ra, akkor R2 és R6 párhuzamosan kapcsolódik. üdv!
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni. Kaptam egy B31-5A jelű orosz akkutöltőt, a neten rajzot is találtam róla.Valaki magyarázza el legyen oly kedves, hogy mit tud ez a töltő? Regeneráló jellegű-e? A kapcsoló mire szolgál? Töltési végfeszt lehet-e állítani? Átvált-e csepptöltésre? illetve a két utóbbi kérdést hogyan lehetne megvalósítani? Türelmeteket és válaszaitokat előre is köszönöm!
Hello! A válaszok csupa nem! Ez egy "mezei" töltő. Mindössze a töltőáramot lehet szabályozni, a VT1 tranyó szerepe, hogy csak helyes polaritással, és minimális aksi feszültség mellet induljon meg a töltés. Ezt lehet a kapcsolóval kiiktatni. A kívánalmakat úgy lehet megvalósítani, ha új töltőt építesz. De szerintem a csepptöltésnek nem sok értelme van, mert miért üzemeltetnél egy nagy trafót néhány mA töltőáram miatt? Ha kész a töltés, le kell kapcsolni a töltőáramot. Egyébként ennek továbbfejlesztett változata a RESZURSZ ami már korlátozza a töltési feszültséget. üdv!
Sziasztok.
Neki kezdtem a mellékelt kapcsolás megépitésének. Két kérdésem lenne. Az R5 értéke az mennyi is? Rajzon nem látszik. Eredeti rajzon 100K, itt is annyi? Illetve az 1K trimmer helyett nekem 2,2K van. Jólesz az is? Előre is köszönöm a segitséget.
Lemaradt a kapcsi rajz. De akkor még egy kérdés. LM358N helyett mehet bele RC4558?
Hello! Az IC nem a legjobb választás, de azért működni fog vele. Az R5 lehet a 100kohm. A 2,2k trimmerrel tegyél párhuzamosan egy ugyan csak 2,2kohm-os ellenállást és akkor változatlan maradhat minden. (Másik lehetőség, ha az R8-R9-R10 ellenállások értékét kétszeresére növeled.) üdv!
Köszi, de sajna csak ilyen IC-m van meg egy TL062. Közben már összeraktam és elvileg müködik is, de csak 11,2V a trafóm szekundere. Igy is jó, vagy ez kevés? Az áramkör müködik és ha ráteszem az autó akksijára akkor az Amper mérő beáll 2A-ra. Ment egész délután de, most, hogy levettük az akksi még mindig csak 11,96V-n áll. Ezek szerint nem töltött semmit rajta?
Hello! A 11,2V legfeljebb "utolsó leheletével" töltené fel az aksit, mert annak csúcsfeszültsége, 14V körül lesz. De ha 2A-t mutat a műszer, akkor annyi folyik, ami már azért tudja tölteni az aksit. Kivétel, ha az aksi nem jó. Mert az egész délutáni töltéssel csak 12V a feszültség, akkor ott valami hibádzik. Azt meg nem feltételezném, hogy nagyon le volt merítve, viszont nagy a kapacitása, és ezért örülni kellene, hogy csak eddig ment fel a feszültség. Szóval valami itt nem kerek, félretéve a töltő bárminemű gondját. Mert hogy folyik az amper. Ha csak nem oda-vissza folyik.. üdv!
Akkor nagyobb szekünderű tafó kellene. Ez egy gyári töltőnek a trafója. Holnap csinálok róla képet. Akksi egy 55Ah-s és semmi baja nincsen. A gyáriban volt START funkció, de ráinditottak és szénné égett 2db dióda az egyenirányitásban. Sajna nem lehet kapni bele. Lehet, hogy inkább megpróbálom azt megjavitani kikerülve a start funkciót, hogy csak egy sima töltő legyen.
Ha két diódás volt, annak kisebb a veszteségi feszültsége, mint a híd-egyenirányítónak. Viszont általában mivel nincs szabályzó benne, úgy van méretezve a trafó, hogy ne legyen képes túltölteni az aksit. Persze ez nem korrekt, hiszen a hálózati fesz változhat.
Ez egy EUMIG PTC-75B tipusú töltő volt. A trafó primere változtatható így aztán a szekunder is magasabb feszt ad le. De átkapcsolva a greatz nagyon hamar felforrósodott pedig 35 Ampert bír. Nem mertem így hagyni mert hátha leég nekem az egész, de viszont az amper mérő felugrott 8A-ra és a fesz is megemelkedett 12,6-ra.
Ilyen. A hozzászólás módosítva: Júl 20, 2013
Az, hogy a híd 35A-es, attól még úgy fűt mint a huzat. Vagy is nem hűtés nélkül bírja az ampereket. kb. 2V a vesztesége, 8A esetén az már 16W. Azzal meg már forrasztani is lehet. De "szagolj meg" egy 20W-os izzót, és megtudod mi a helyzet.
Felraktam egy bordára. PC tápból szedtem ki jó vaskos darab. Holnap csinálok azért az eredeti panelról képeket, hátha tudsz nekem segiteni feléleszteni. Amúgy mekkora trafó kell egy ilyen töltőhöz? Hány wattosnak kell lennie?
Ha egy 55Ah-ás aksit veszünk figyelembe, akkor 5,5A lehetne a töltőáram. Ez 15V trafófeszültség mellett 82VA lenne, vagy is egy 100VA-es trafónak már megfelelőnek kell lenni. Mivel a töltés tartós üzemnek számít, érdemes mindig kicsit túlméretezni.
Köszi szépen az eddigi útmutatást. Holnap jövök a képekkel és remélhetőleg sikerül feléleszteni a gyári töltőt.
Megépítettem a lenti töltőt.
Minden ok, kivéve egy dolog. Amikor bekapcsolom, és az akksira ráteszem, akkor az 5A-es amper mérő kiugrik maximumig, majd beáll a töltő áramra. Ezt a kiugrást szeretném úgymond megfékezni. Ezt meg lehet valahogy oldani? Nagyobb áramú ampermérőt nem akarok venni, mert 5A-nek elégnek kell lennie.
Íme a gyári töltőről a képek.
Hello! Megakadályozni nem tudod, csak a tirisztorral soros ellenállás használatával, mert az áram értéke itt "esetleges", a trafó-egyenirányítók belsőellenállásának kérdése. Az meg adott. A tirisztor meg nincs "szabályozva", csak kapcsolóként működik. De lehet nem is kell, mert ezzel a műszerek simán elviselik a 150..200%-os túlterhelést. De az is lehet, hogy csak kicsi a műszer csillapítása és bekapcsoláskor "kileng". üdv!
Ha ezt életre akarod kelteni, akkor ki kel rajzolni a kapcsolását. Egyébként is érdemes, mert mindig tartogat tanulságokat. Érdekes pld. az Rt ellenállásra ragasztott dióda, várhatóan valami hőfokot mér rajta. üdv!
Igazából maga a panel az jó, csak a tápegység részében ment tönkre 2db dióda. Csak én hülye nem néztem meg mielőtt szétszedtem, hogy merre felé álltak a diódák. A pozitiv fele az okés, de a másik felén nemtudom, hogy negativ vagy pozitiv tápot csinált. Lefotózzam a táp panelt is?
Lefotózhatod, de azt kel megnézni hova mennek a huzalok az egyenirányítóról. Abból ki kell derülnie. Mert várhatóan megcsapolásos a trafó, de a diódák beépítését sokszor a hűtésének célszerű kialakítása motiválja. Mint ahogy azt is, hogy "normál" vagy "R" (fordított) típusú egyenirányítót alkalmaznak-e.
Ez egy 1 szekunderes trafó. A primerrel lehet variálni, hogy mekkora legyen a szekunder kimenő feszültsége. Csatoltam képeket. Megpróbálom elmagyarázni, hogy hogyan van bekötve a nagy panel. Az első kapocsra megy egy vastag piros vezeték ami az akksi + pontjára csatlakozik. A mellette lévő lehet akkor értelem szerüen a + tápfeszültség. A nagy kék kondi mögött is van egy csatlakozás amire nemtudok rájönni, hogy az most + vagy - tápfesz lehet. Lefotóztam egy kapcsolót is ami ha felfelé áll akkor simán csak tölt, de ha lefelé akkor aktiv a START funkció. Na most ez a kapcsoló direktbe kap feszültséget amit aztán átlehet váltani vele az elöbb emlitett funkciókra. A panelon található 2 kis fekete vezeték a töltésnél zárodik össze vele a két vastag piros pedig ha Start-on áll a kapcsoló. A két piros vezeték becsatlakozik a panelon 2db FET-re amiknek a tipusa 2N0607. Innen jön egy fehér vezeték is ami rácsatlakozik az Amper mérő - pontjára és a + pontjáról megy a vastag fekete vezeték az akksi - pontjára.
Remélem érthetően irtam le.
Nem igazán tudok eligazodni rajta.
- Ha két dióda volt benne, akkor a trafónak mindenképpen kellene lenni középmegcsapolása. Mert nem gondolnám, hogy egyutas volt az egyenirányítás. - A diódák egyébként fémtokosak voltak, és a furatban voltak felcsavarozva? - Mert úgy látom a váltófeszültségnek a két kondi melletti forrpontra kellene csatlakoznia. A két kis dióda szerintem az elektronika tápját látat el árammal. A diódák anódja jöhetett a két átlós nagy pöttyre, a katód, meg az aksi plusz-ára. Vagy is az aksinak a plusz tápfesz,és a Fet Drain között kellett volna leni. A Fet forrása meg a trafó megcsapolására kellene hogy menjen. - Start funkciónál nyilván nem ment a Fet, vagy is azok rövidre lennének zárva ekkor. De jó lenne ha valakinek ilyen készüléke van, és belepillantana, mert itt már semmi sem biztos. Mert a két kondi is miért van ellenkező polaritással sorba kötve? És ha tényleg oda megy a váltó, akkor váltófeszt kapnak, nem tudom..
Ha egy pár mikrós kondit tennél párhuzamosan a műszerrel, az talán megoldaná a problémát.
Köszönöm, kipróbálom majd.
(#) proli007 Lehet igazad van, kipróbálom majd ezt a kondis megoldást.
Valaki tudna segíteni a lenti kapcsolás leírásában? RT évkönyv 1991-ben volt. Az sajnos nincs meg, de ha valaki bescannelné, annak nagyon tudnék örülni. Bővebben: Link
Kondival nem sokra mész. Egy 100uA-es műszer esetén lehetne vele "revolverezni", de 5A esetén aligha.
Én megpróbálnék a tranyó kollektora és emittere közé bekötni egy pár mikrós kondit (természetesen kisütő ellenállással együtt) talán nem engedné a tirisztort azonnal teljesen kinyitni , ez járható út lenne?
A hozzászólás módosítva: Júl 21, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |