Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   291 / 982
(#) Dempsey válasza kadarist hozzászólására (») Aug 4, 2013 /
 
Kipróbáltam csillagba kötött izzókkal is úgy jól működött. De ugye az nem induktív terhelés. Szerintem a kapcsolás jó a poti elvileg a tranyókból felépített schmitt trigger billenését állítja. Az a baj hogy a motorral nem nagyon merek kísérletezni 2 fázissal hogy közbe állítgassam a potmétert, de lehet hogy muszáj leszek.
(#) proli007 válasza Dempsey hozzászólására (») Aug 4, 2013 /
 
Hello! Vedd ki a D1 diódát, és úgy mérj feszültséget az R4 ellenálláson, mikor nincs meg egy fázis a motoron. Lehet abból "okosabb/okosabbak" leszünk. üdv!
(#) Dempsey válasza proli007 hozzászólására (») Aug 4, 2013 /
 
Szia! Oké holnap megmérem köszi a segítséget mindenkinek.
(#) szamóca válasza Dempsey hozzászólására (») Aug 4, 2013 /
 
Csak kérdezem. Nem jó a tradicionális relés megoldás?

FF.jpg
    
(#) erbe válasza szamóca hozzászólására (») Aug 4, 2013 /
 
Ennél egyszerűbb is van, ha 380(400)V-os tekercsű mágneskapcsolót és 1 db relét használunk.
(#) Dempsey válasza szamóca hozzászólására (») Aug 5, 2013 /
 
Szia!
De a te verziód is tökéletes lenne csak tudod az építés öröme, meg az hogy volt hozzá alkatrészem és ingyen volt az egész. Ha minden kötél szakad lehet hogy a te verziód marad.
(#) zsoltee0001 hozzászólása Aug 5, 2013 /
 
Sziasztok
Az mitől lehet, hogy 230V helyett 260V AC-t mérek? És biztos nem 2 fázis.
Egy 3 fázisú kapcsolószekrény, külömböző motorok reléi vannak bent és egy motorvédő elektronika aminek a kis trafója időnként megadja magát, nyilván nem bírja hosszú távon a 260V-ot.
Üdv
(#) kadarist válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 5, 2013 /
 
Szia!
A kapcsolószekrényen kívül is ekkora a feszültség?
(#) kadarist válasza Dempsey hozzászólására (») Aug 5, 2013 /
 
Motor mellett is próbáld ki a potiállítást, mert ennek működnie kell!
(#) fordkapcs válasza Dempsey hozzászólására (») Aug 5, 2013 /
 
A terheletlenül forgó motor simán előállítja a harmadik fázist, ezért nem kapcsol le. Indítani viszont nem tudnád 2 fázisról. Nincs ezzel semmi gond, ha nem áll le a motor (és nincs túláram a megmaradt 2 fázison) akkor bírja is a két fázisú üzemmódot. Ha belassul akkor a 3. fázis (amit előállít) lecsökken, és lekapcsol a motorvédő....
Persze a motorvédő érzékenysége is növelhető, pl. R4 kihagyásával.
A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2013
(#) csabeszq hozzászólása Aug 5, 2013 /
 
Sziasztok,

Vettünk egy elektromos szivattyút, de bölcsen 1.5 méteres kábelt adtak mellé, ami természetesen kevés, mert a kerti kút a legritkább esetben van a lakásban.

A kérdésem, hogy mit lehet csinálni? Hosszabbítót lerakni a kertbe a vizes fűre nincs nagy kedvem, pláne hogy még locsolok is rá.

Arra gondoltam, hogy a hosszabbítót belerakom egy darab csőbe és kiöntöm szilikongumival. Gondolom víz nem fog így belekerülni, de szakemberek véleménye is érdekelne.
(#) kadarist válasza csabeszq hozzászólására (») Aug 5, 2013 /
 
Szia!
Ne öntsél ki semmit sem, hanem köss be az eredeti kábel helyett egy megfelelő hosszúságút. Ha esetleg a garanciát kell érvényesíteni, akkor meg vissza kell kötni az eredetit.
(#) kissi válasza csabeszq hozzászólására (») Aug 5, 2013 /
 
A kerti szivattyúnak aknát ( vagy egy "tároló" helyet ) szoktak kiépíteni, annak nem az a szokványos helyzete, hogy hosszabbítóval működtetik alkalomszerűen ! Ha ilyet akarsz tenni, akkor az bizony a Te felelősséged, hogy minden egyes használatnál megvizsgálod, nem-e rágta meg valami az éjszaka a vezetéket, stb. ! Mindenképpen zárd egy vízhatlan "dobozba", nehogy megrázzon valakit a családból !
(#) csabeszq válasza kissi hozzászólására (») Aug 5, 2013 /
 
Köszi a válaszokat. Az aknán mindenképpen gondolkozom, de az sem sokkal egyszerűbb.

Akkor ugyebár a föld alatt kell a villamosvezetéket kivinni a lakásból. A gégecsövek megvannak hozzá, de garantált, hogy a villamos vezetékek az év komoly részében víz alatt lesznek a magas talajvíz miatt.

Azt ugyebár meg nem kívánom, hogy nyaralás közben a veztetékek kicsapják a FI relét, vagy a kismegszakítókat, amitől a hűtőszekrény leenged. Szóval a légkábel bármennyire is ronda, jobbnak tűnik, mert szimplán csak kihúzom a konnektorból amikor nem kell.
A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2013
(#) kissi válasza csabeszq hozzászólására (») Aug 5, 2013 /
 
Az is jó lehet, csak ne a földön legyen ( a beázás és a sérülések elkerülése miatt ! ) !
Ha ez nyaraló, akkor lehet, hogy érdemes elgondolkodni a gyors lebontás/felszerelés lehetőségéről is ( mindenképpen áramtalanítható legyen, ha nem vagy ott, de a "megélhetési bűnözés" miatt esetenként jó, ha a szivattyú is elrakható ! ) .
(#) Dempsey válasza fordkapcs hozzászólására (») Aug 5, 2013 / 1
 
Szia!
Pontosan ez a helyzet amit írsz már én is rájöttem, mikor megépítettem a 3 relés verziót. Ugyan azt produkálta mint az elektronikus verzió, nem ejtette ki a mágneskapcsolót, a visszatáplált feszültség miatt. Köszi mindenkinek a segítséget!
(#) Szirty válasza fordkapcs hozzászólására (») Aug 6, 2013 1 /
 
Helló fordkapcs!

Nem kell annak ahhoz forognia, anélkül is "előállít" feszültséget a kimaradó fázison.

Idézet:
„Nincs ezzel semmi gond, ha nem áll le a motor (és nincs túláram a megmaradt 2 fázison) akkor bírja is a két fázisú üzemmódot.”


"Akkor" lehet, de az tapasztalataim szerint nem nagyon szokott megtörténni. A két fázisról "működő" 3 fázisú motor árama az egekbe szökik még ha forog még ha üresen is. Ha a védelem nem intézkedik, hamar leég így.
(#) fordkapcs válasza Szirty hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
A háromfázisú motor akár egy fázisról is üzemeltethető..., (két fázisról szintén), önmagában ettől még nem szökik az egekbe az árama.
(#) pucuka válasza fordkapcs hozzászólására (») Aug 6, 2013 1 /
 
Nem tudom milyen elmélet szerint gondolod, de a gyakorlat azt bizonyítja, ha már csak egy fázis is kiesik, igen hamar felszáll a füst. Ennek megakadályozása a motorvédő kapcsoló feladata. Minden motor leég, ha nem forog. Az asszinkron motoroknak pedig a billenő nyomatékhoz tartozó fordulatszámuknál nagyobb fordulatszámon kell forognia.
Ha kiesik egy fázis, azonnal lecsökken a nyomaték, ezzel a fordulatszám, és megnövekedik az áramfelvétel.
(#) maszek0005 válasza pucuka hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
Sziasztok! Nekem a gyakorlati tapasztalatom az emeltfrekvenciás kéziszerszámok területén azt mutatja, hogy a motorok, amik 3*200v/ 300Hz-en üzemelnek, az egy fázis kimaradást csak úgy veszik észre, hogy a géptörzs kegyetlenül felmelegszik (75 C§), kb félóra intenzív használat után, és a teljesítmény kb. 80%- ra csökken. Igaz, ezek a gépek ipari használatra készültek. Tudni kell róluk, hogy a névleges fordulatuk 6* -a a normál 50 Hz- es gépekének, meg a súlyuk 1/3- a, viszont a teljesítményük is a 6*- a a normál gépeknek. Gépleégés csak csapágyhiba, vagy kapcsoló meghibásodás esetén fordul elő. Tisztelettel: Jani.
(#) maszek0005 válasza maszek0005 hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
Ja, és a legfontosabb lemaradt. Előző hozzászólásomban elfelejtettem hangsúlyozni, hogy ezek a motorok kalickás forgórésszel készülnek, nem kommutátoros kivitelben.
(#) fordkapcs válasza pucuka hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
Ne csak kiragadj valamnit, hanem az egészet olvasd el légyszíves! De a kedvedért az előzmény lényege: Üresben forgó (azaz terhelés nélküli) motorról volt szó, ha nem forog akkor persze, hogy leég - nem tudom honnét vetted, hogy bárki mást állított? Az egész előzménye pedig egy látszólag hibásan működő motorvédő áramkör, "hibás működéséről" szóló magyarázatként került ide. Konkrétan az, hogy a motor képes előállítani forgás közben (mégegyszer: üresben forogva) a harmadik fázist, ami az elektronikus motorvédőt kissé megtréfálja. Azonban ha terhelést kap és mondjuk megáll, akkor a motorvédő sem kap már látszólagos harmadik fázist és lekapcsol. Azonban ha egy háromfázisú motor, egy vagy két fázisról üresben forog (tehát az üresben forog alatt azt értve, hogy terhelés nélkül) attól nem fog leégni.
(#) kadarist válasza fordkapcs hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
Egy háromfázisról működtetett motort azért megnéznék, hogy hogyan forog egy fázisról
(#) fordkapcs válasza pucuka hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
Még valami idéznék, saját magamtól:
Idézet:
„A háromfázisú motor akár egy fázisról is üzemeltethető..., (két fázisról szintén), önmagában ettől még nem szökik az egekbe az árama.”

Erről van egy külön téma, hogyan lehet egy fázisról üzemeltetni a 3 fázisú motort. Pl. indító és/vagy üzemi kondi kell, de két fázis esetén - ha a nullát is bekötik akkor fel is tud pörögni akkor is ha nincs kondi.
Ha forgás közben veszünk el egy fázist, akkor a motor terhelésétől függ, hogy mi történik, ha a terhelés kisebb mint amit a motor 1 fázisú üzemben tud akkor forogni fog tovább, ellenkező esetben meg dolgozzon a mnotorvédő
(#) fordkapcs válasza kadarist hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
Ha a nulla be van kötve (nyilván csak csillag kapcsolás esetén, mert deltában nehéz lenne) akkor akár foroghat is. Ha nincs bekötve a nulla, csak egyetlen fázis, akkor túláram sincs , egy vezetéken érdekes is lenne...
A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2013
(#) kadarist válasza fordkapcs hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
A deltásnál érdekes lenne a nulla bekötése. Egyébként egy vezetéken valóban furcsa lenne
A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2013
(#) fordkapcs válasza kadarist hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
Akkor végülis a probléma meg is van oldva
(#) pucuka válasza fordkapcs hozzászólására (») Aug 6, 2013 / 1
 
Mindíg, minden tekercsben kell áramnak folyni, kivéve a direkt egyfázisra készült gépeket. Ott előállhat az az eset, hogy a segédfázison nem folyik áram, és a gép forog.
Ha a három fázisú gép csillag kapcsolású, akkor a nulla nem a csillagpontra meg, hanem két fázistekercsre., a segédfázis pedig a harmadikra. Delta kapcsolású gép egy fázisú táplálása pedig az egyik fázostekercsre a fázis, a másikra a nulla, a harmadikra az üzemi kondenzátor.
Bővebben: Link
(#) hegman válasza pucuka hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
A jó öreg Magyari féle villamos gépek.
Nincs meg véletlenűl az egész elektronikusan?
(#) pucuka válasza hegman hozzászólására (») Aug 6, 2013 /
 
Sajnos, csak papíron. Jó vastag, nehéz, kívül bellül.
A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2013
Következő: »»   291 / 982
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem