Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
"nem volt az bonyolitas" Csak elfelejtetted, hogy az izzók, (mint írtam) nem egészen egyenértékűek egy ellenállással. Ha különböző teljesítményűeket sorba kötsz, akkor a nagyobb hidegebb marad, a kisebbikre mag túlfeszültség jut. De ha ellenállások lennének, akkor sem 12-12V jutna mindegyikre. (Már amennyiben a táp bírja szuflával.)
Tényleg csak megzavarod a Janit, mikor amúgy is oly nehéz Őt a logikus irányba terelni, mert elmisztifikálja a dolgokat..
Valoban.
S nem kivanom rossz iranyba terelni Janit, csak vannak nekem is hianyosagaim, mint peldaul, hogy neha elfeledkezem az ilyen alapveto dolgokrol.
Akkor javaslom, hogy legalább egyszer az életben mérj végig egy izzót. Kell hozzá egy változtatható feszültségű tápegység, egy áram, és egy feszültségmérő. A pontról pontra felvett értékeket ábrázold mm papíron, vagy ha jobban tetszik Excel táblában/diagrammon. Többé nem fogod elfelejteni.
Először is elnézést szeretnék mindenkitől kérni, hogy eddig nem tudtam válaszolni, de nem voltam itthon.
Köszönöm Neked a részletes leírást. Az a problémám, hogy már annyian, annyifélét mondtatok, hogy egy óriás KÁOSZ van a fejemben. Ezeregy fajta terhelési ötletet, tanácsot adtatok, s néha az egyik tagadja a másikat. Nem tudom azt sem eldönteni, hogy melyik lenne a helyes, hisz mindenkié meggyőző. Az első problémám az, hogy ha az áramkorlátos potméter maximumra tekerem, a kis trimmer akármilyen X értékre van állítva, a labortápegység magát "kikapcsolja". Ez így van direkt? Ha eléri az áramkorlátot, kikapcsol? Csak akkor jelenik meg újra a kimeneten az Y beállított áram, ha a potméterből visszaveszek valamennyit. Hogyan tudnék így egyáltalán bármit is terhelni (egyelőre tisztázatlan végül is, hogy mit..), hogy az áramkorlátot beállítsam, ha a beállítás első lépése, hogy "tekerd a potmétert maximumra, majd állítsd be a kis trimmerrel az áramkorlátot.." (tehát nem lenne kimeneti feszültségem...) Akkor most végül is min/hogyan mérjek, hogyan állítsak be? Annyi fajta verzió él a kis agyamban, hogy nem tudok dönteni. Valaki azt mondja, hogy rakjak izzót, valaki ellenállást, stb. Azám:tegnap írta valaki, hogy rakjak 1R/10W-ot , s ezzel állítsam be. Sajnos ilyenem nincs, csak 1R/5W... Izzóból is csak a felsorolt 12V/55W, 24V/60W...
szerintem:
Pl 12V-os izzó: Beállítod 12V-ra a tápegységet. Beállítod az áramkorlát potenciométerét maximumra. Majd rákötöd az izzó, ami 12V/55W azaz annak az áramfelvétele 4.6A. Neked feltételezve 3A kell, akkor a trimert addig tekered, amíg a piros LED ki nem gyullad. Ezzel maximalizáltad az áramot. Mondjuk arra kíváncsi lennék, hogy mennyire stabil így a 12V. Elvileg nagyon. Feszültségnél hasonlóan kell eljárni, csak nem kell oda semmi, a fesz potit kitekerd maximumba, majd a trimmerrel beállítod a maximális feszültséget.
Katasztrófa amit írsz/csinálsz. Mintha azon múlna a dolog egy szög beverésekor, hogy éppen kockás ing van-e rajtad, vagy egyszínű.
Mindegy mi a terhelés! Újra leírom mielőtt megkérdezed: MINDEGY! Csak van amivel könnyebb gyorsabb célt érni, és van ami kicsit macerásabb. Az árammérővel való rövidrezárás a legjobb (és bizony ekkor közel nulla lesz a kimeneti feszültség -mert valahol ezt is fájlalod-), de csak azután, ha már megbízhatóan kipróbáltad a működést egy izzóval . Nem mellékesen megjegyzem, ha az áramkorlát maximuma nincs hajszál pontosan beállítva, attól még remekül használhatod a tápot.
Sziasztok!
A12cm-es ventilátoros hűtést elvetettem (hála Alkotónak), vettem a mellékelt bordákból 6db-ot. 1db BD3055-öt egy darab fog hűteni, és 1db 80mm-es ventilátor szívja majd a bordák közül a meleget. Úgy oldom meg, hogy csillámot sem fogok használni, hanem a bordákat szigetelem el a fém háztól, így is javítva a hőátadást. Egy csoport terve, hogy 3db borda egymás mellé lesz rakva. Szerintetek ez így életképes? A tápegység maximális teljesítménye: 45V*2,5A=112,5W, azaz bordánként 37,5W-ot kell maximum eldiszipálni. Szerintetek ez így megfelelő lesz? Idézet: „A 12cm-es ventilátoros hűtést elvetettem ... és 1db 80mm-es ventilátor szívja majd a bordák közül” Nem vágom teljesen, hogy miből szűrted le azt a következtetést, hogy 1 db 8 centis ventillátor jobb választás, mint 1 db 12 centis... Egy 12 centis ugyanakkora teljesítmény mellett csendesebb lesz (alacsonyabb fordulatszám elég), ill. ugyanolyan zaj/fordulatszám mellett sokkal több levegőt tol.
Szia!
Zoli_bácsi így írta le nekem a táp élesztését. A leírás alapján sikerült is beállítanom. Idézet: „Szóval először nyílván átnézed, hogy minden a helyén van e, nincs e rövidzár, vagy szakadás, esetleg elkötés, hibás alkatrész, stb. Ezután még az LM324 foglalatba helyezése előtt ellenőrizd a táp részt az ic-nél. (4-es láb 24V körül, 11-es láb -5V körül.) Nyers puffer fesz ellenőrzése. Ha eddig minden rendben, ezután a trimmereket negyedig letekered. Ugyanígy a két potmétert is. Ezután beteszed az LM324-et és bekapcsolod. Először a feszültséget állítod be. A kimenetre egy feszmérő raksz és nézed a kimeneti feszültséget. Először tekered felfelé a tengelyes potit, majd ennek függvényében felfelé a trimmert, míg a tengelyes poti maximumánál eléred a 30V-ot. Tehát a trimmert addig állítod felfelé, mag a tengelyes poti maximumánál 30V-ot mérsz. Eddig rendben. Ezután az áramkorlátot állítod be. Ez hasonlóképpen történik, mint a feszültség beállítás. A feszültséget állítsd kb 24V-ra. A multiméter 10A-es árammérő állásában rövidre zárod a kimenetet, és a korábbi metódus alapján először a tengelyes potit tekerd felfelé, közben nézed az árammérőt. Ha a tengelyes poti maximumánál még nem érted el a max áramkorlát értéket (3A), akkor a trimmerrel szépen beállítod. Sokáig ne hagyd rövid zárban a tápot, mert melegszik rendesen. Ezután nincs más dolog, mint egy ismert teljesítményű izzót ráakasztani a kimenetre és ellenőrizni az áramfelvételt.” Üdv Laslie
Köszönöm, ez nagyon tetszik! Már csak egy valami nem világos, és aztán befogom a számat: te hogyan zártad rövidre a multiméterrel a kimenetet? Csak a piros drótot a pozitívra a feketét a negatívra kapcsoltad? Azért kérdem, mert fentebb írta a kolléga, hogy :
Idézet: „Ha 10A-es állásban mérsz a multiméterrel, akkor kb. 0.01-0.1ohm értékű sönt ellenállás van a piros és fekete vezeték között, tehát majdnem rövidzárlat, és a készülék az ezen eső feszültséget méri.”
Tökéletesen mindegy melyik szín hol van , a multiméter majd ha nem jól van tesz oda egy - elő jelet de ez a beállítás tényét nem befolyásolja !
A feketét a negatívra a pirosat a pozitívra tettem.
De ahogy CIROKL is írta, teljesen mindegy, mert legfeljebb kitesz majd a mutiméter egy - jelet.
Na megnéztem neked a szoftvert. Az RB7-es lábra H szintet vezérel ki, vár 30ms-ot majd beolvassa az RB6-os lábat hogy H szintű-e. Ha igen akkor az RB7-et L-szintűre váltja, vár 30ms-ot és megnézi hogy az RB6 L-szintű lett-e. Ha igen akkor mindezt megismétli még kétszer és ha az RB6 láb végig követte az RB7 lábat akkor lép be a beállításos módba a program. Ez eléggé kizárja szerintem a véletlen lehetőségét, tehát más nem okozhatja ezt csak ha még mindig rövidre van zárva a programozó láb.
Egyébként eddig senki nem jelezte hogy ilyen problémája lenne a panelmérő II-vel, ezért is gondolom azt hogy a hiba csak nálad van. Nekem egyébként nincs is PIC18F2423-al megépített panelmérőm, csak egy van de abban PIC18F25K80 van ezért nem tudom letesztelni. Viszont megkérdeztem egy embert innen a fórumról akinek PIC18F2423-al megépített panelmérő II-je van, szintén a 2.21-es verziójú szoftverrel de nála sincs ilyen hiba.
Tudom csendesebb, és több levegőt szállít, de nekem NTC-FAN4 ajánották. Ez 2db 8cm-esre van tervezve.
De ennyi bordához bordánként 400cm^2 felülethez elégnek kell lennie, vagy sem?
Rx1, Rx2, Rx3:
Rossz ellenállásokat rendeltem, és ezért az eredeti felállás 3db 0,68ohm párhuzamosan= 0,226ohm ellenállásonként 0,68W disszipál. (ellenállások max teljesítményének 34%-a van kihasználva) Én a következőt csinálnám a meglévő készletből: 0,33ohm/3W 1ohm/1W 2.2ohm/0.6W párhuzamos kapcsolása=0,222ohm ellenállásonként a következő teljesítmény disszipálnak így el az ellenállások: 0.33R: 1,35W (ellenállás max teljesítményének 45%) , 1R:0,44W ( ellenállás max teljesítményének 44%), 2,2R:0,2W (ellenállás max teljesítményének 33%-a) Szerintetek ez jó megoldás így?
Az NTC-FAN4 es NTC-FAN6 CSAK vezerel, es nagyon csendben.Egy hang nelkul .
A hangot a legszallitas biztosito ventilatorok keltik. Idézet: Ha 2db ot teszel ra akkor ketto, egyebkent lehet 1 es 3 is.„...Ez 2db 8cm-esre van tervezve....” Ugyanazt a levegomennyiseget a nagyobb ventilatorok lassabb -halkabb- mukodes kozben tudja teljesiteni. Innen adodik, hogy a kisebb / hangosabb lehet. Ellenallas: A 34% -os kihasznalas nem veletlen. nem illik tul melegiteni, mert elmaszik az erteke. A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2013
Igen, úgy csinálom hogy 2 tápegységet építek 2 hűtőborda blokkal, és az FA4 tudja a 2 borda figyelést, és így is csinálom. És 1-1 8-as ventilátor.
A 2db 8cm-es ventilátor a bordákról kifelé nyomja a meleget, a befelé irányuló friss levegőt egy darab 12cm-es venti fogja szolgálni. (2db nem férne el a MIDI PC házban) És más szellözőt nem akarok rá vágni, hanem a hátulja lesz az.
Így kellene? Tudom, hogy már alig bírjátok elviselni a hisztimet, de félek a trafóktól, nagy áramtól.. Az áramos potit (ami rögtön a multi mellett látszik) kicsit feltekerte, 10%-ot kb, bedugtam az egészet egy pillanatra, de a kijelzőn semmit se láttam, meg halk zúgás jött létre, s egyből kikapcsoltam, mert be...tam...
Persze, hogy nem latsz semmit! A tapegyseg muszereknek kialakitott meropontjara tetted a muszered. -ha jol latom ott MAX 200mV a feszultseg.
A muszer ket meropontjara a késes kimeneteket kösd.
Azokat kötöttem, logikus, hogy nem a kis csatlakozókra...
A zúgás mitől van? Mi lehet a gond?
Jáááj, az maradt le. Most viszont figyelmetlen voltam.. Basszus...
Na, de valami most se jó. A poti már maxon van szinte, a trimmert is toltam felfelé, de nem mutat ki semmit a műszer..
Nem kell félni, légy férfi! Itt a legrosszabb ami történhet hogy elfüstöl valami. Olyen kis füstbe ami egyetlen alkatrészből fel tud szállni, viszont még senki nem halt bele.
Na, de valami most se jó. A poti már maxon van szinte, a trimmert is toltam felfelé, de nem mutat ki semmit a műszer..
Köszi!
Még egyszer átnézem, de mondom nem is csináltam vele semmit, csak forrasztottam tüskéket az icsp csatlakozóra és rádugtam a programozót. Az lehet esetleg a probléma, hogy PICpgm-el programoztam és nem 18F2423-nak ismerte fel a PIC-et hanem 18F2420-nak? Próbáltam átállítani, de mindig visszaállította magának. De rányomtam a programozásra és végigment a programozás a verify is sikeres lett.
Na akkor ujra.
Ha a muszert a piroskorben levo csatlakozora kotod(ugyanaz az Uki es az Iki csatlakozok bekotese is), akkor mV allasba kapcsold a muszert. csatlakozok a képed szerint. Ha a lila korokbe csatlakoztatod, akkor a COM es a 10A csatlakozok kellenek, es a muszer a 10A allasba kapcsolva A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2013
Így csinálom, ennyire nem vagyok amatőr. (még ha nem is úgy néz ki), a trimmert meg már feltoltam majdnem félig, és mindig nem mutat ki semmit sem...
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |