Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Labortápegység készítése
Egyéb népszerű labortáp témák:
- SMPS labortáp
- Labortáp javítása
Lapozás: OK   499 / 843
(#) Attila86 válasza pz87 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
Szia!

Holnap ránézek a szoftverre neked. Milyen PIC van benne? PIC18F2423 vagy PIC18F25K80?
(#) pz87 válasza Attila86 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
2423-as. Köszi!
(#) proli007 válasza Ghoost hozzászólására (») Aug 24, 2013 / 1
 
"nem volt az bonyolitas" Csak elfelejtetted, hogy az izzók, (mint írtam) nem egészen egyenértékűek egy ellenállással. Ha különböző teljesítményűeket sorba kötsz, akkor a nagyobb hidegebb marad, a kisebbikre mag túlfeszültség jut. De ha ellenállások lennének, akkor sem 12-12V jutna mindegyikre. (Már amennyiben a táp bírja szuflával.)
Tényleg csak megzavarod a Janit, mikor amúgy is oly nehéz Őt a logikus irányba terelni, mert elmisztifikálja a dolgokat..
(#) Ghoost válasza proli007 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
Valoban.
S nem kivanom rossz iranyba terelni Janit, csak vannak nekem is hianyosagaim, mint peldaul, hogy neha elfeledkezem az ilyen alapveto dolgokrol.
(#) pucuka válasza Ghoost hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
Akkor javaslom, hogy legalább egyszer az életben mérj végig egy izzót. Kell hozzá egy változtatható feszültségű tápegység, egy áram, és egy feszültségmérő. A pontról pontra felvett értékeket ábrázold mm papíron, vagy ha jobban tetszik Excel táblában/diagrammon. Többé nem fogod elfelejteni.
(#) janikukac válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Először is elnézést szeretnék mindenkitől kérni, hogy eddig nem tudtam válaszolni, de nem voltam itthon.
Köszönöm Neked a részletes leírást. Az a problémám, hogy már annyian, annyifélét mondtatok, hogy egy óriás KÁOSZ van a fejemben. Ezeregy fajta terhelési ötletet, tanácsot adtatok, s néha az egyik tagadja a másikat. Nem tudom azt sem eldönteni, hogy melyik lenne a helyes, hisz mindenkié meggyőző.
Az első problémám az, hogy ha az áramkorlátos potméter maximumra tekerem, a kis trimmer akármilyen X értékre van állítva, a labortápegység magát "kikapcsolja". Ez így van direkt? Ha eléri az áramkorlátot, kikapcsol? Csak akkor jelenik meg újra a kimeneten az Y beállított áram, ha a potméterből visszaveszek valamennyit. Hogyan tudnék így egyáltalán bármit is terhelni (egyelőre tisztázatlan végül is, hogy mit..), hogy az áramkorlátot beállítsam, ha a beállítás első lépése, hogy "tekerd a potmétert maximumra, majd állítsd be a kis trimmerrel az áramkorlátot.." (tehát nem lenne kimeneti feszültségem...)
Akkor most végül is min/hogyan mérjek, hogyan állítsak be? Annyi fajta verzió él a kis agyamban, hogy nem tudok dönteni. Valaki azt mondja, hogy rakjak izzót, valaki ellenállást, stb. Azám:tegnap írta valaki, hogy rakjak 1R/10W-ot , s ezzel állítsam be. Sajnos ilyenem nincs, csak 1R/5W... Izzóból is csak a felsorolt 12V/55W, 24V/60W...
(#) szili83 válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
szerintem:
Pl 12V-os izzó:
Beállítod 12V-ra a tápegységet.
Beállítod az áramkorlát potenciométerét maximumra.
Majd rákötöd az izzó, ami 12V/55W azaz annak az áramfelvétele 4.6A.
Neked feltételezve 3A kell, akkor a trimert addig tekered, amíg a piros LED ki nem gyullad. Ezzel maximalizáltad az áramot.
Mondjuk arra kíváncsi lennék, hogy mennyire stabil így a 12V. Elvileg nagyon.

Feszültségnél hasonlóan kell eljárni, csak nem kell oda semmi, a fesz potit kitekerd maximumba, majd a trimmerrel beállítod a maximális feszültséget.
(#) Alkotó válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Katasztrófa amit írsz/csinálsz. Mintha azon múlna a dolog egy szög beverésekor, hogy éppen kockás ing van-e rajtad, vagy egyszínű.
Mindegy mi a terhelés! Újra leírom mielőtt megkérdezed: MINDEGY! Csak van amivel könnyebb gyorsabb célt érni, és van ami kicsit macerásabb. Az árammérővel való rövidrezárás a legjobb (és bizony ekkor közel nulla lesz a kimeneti feszültség -mert valahol ezt is fájlalod-), de csak azután, ha már megbízhatóan kipróbáltad a működést egy izzóval .
Nem mellékesen megjegyzem, ha az áramkorlát maximuma nincs hajszál pontosan beállítva, attól még remekül használhatod a tápot.
(#) szili83 hozzászólása Aug 25, 2013 /
 
Sziasztok!

A12cm-es ventilátoros hűtést elvetettem (hála Alkotónak), vettem a mellékelt bordákból 6db-ot.
1db BD3055-öt egy darab fog hűteni, és 1db 80mm-es ventilátor szívja majd a bordák közül a meleget. Úgy oldom meg, hogy csillámot sem fogok használni, hanem a bordákat szigetelem el a fém háztól, így is javítva a hőátadást.
Egy csoport terve, hogy 3db borda egymás mellé lesz rakva.
Szerintetek ez így életképes?
A tápegység maximális teljesítménye: 45V*2,5A=112,5W, azaz bordánként 37,5W-ot kell maximum eldiszipálni.
Szerintetek ez így megfelelő lesz?
(#) _vl_ válasza szili83 hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Idézet:
„A 12cm-es ventilátoros hűtést elvetettem ... és 1db 80mm-es ventilátor szívja majd a bordák közül”

Nem vágom teljesen, hogy miből szűrted le azt a következtetést, hogy 1 db 8 centis ventillátor jobb választás, mint 1 db 12 centis... Egy 12 centis ugyanakkora teljesítmény mellett csendesebb lesz (alacsonyabb fordulatszám elég), ill. ugyanolyan zaj/fordulatszám mellett sokkal több levegőt tol.
(#) Laslie válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 / 1
 
Szia!

Zoli_bácsi így írta le nekem a táp élesztését. A leírás alapján sikerült is beállítanom.
Idézet:
„Szóval először nyílván átnézed, hogy minden a helyén van e, nincs e rövidzár, vagy szakadás, esetleg elkötés, hibás alkatrész, stb. Ezután még az LM324 foglalatba helyezése előtt ellenőrizd a táp részt az ic-nél. (4-es láb 24V körül, 11-es láb -5V körül.) Nyers puffer fesz ellenőrzése. Ha eddig minden rendben, ezután a trimmereket negyedig letekered. Ugyanígy a két potmétert is. Ezután beteszed az LM324-et és bekapcsolod. Először a feszültséget állítod be. A kimenetre egy feszmérő raksz és nézed a kimeneti feszültséget. Először tekered felfelé a tengelyes potit, majd ennek függvényében felfelé a trimmert, míg a tengelyes poti maximumánál eléred a 30V-ot. Tehát a trimmert addig állítod felfelé, mag a tengelyes poti maximumánál 30V-ot mérsz. Eddig rendben. Ezután az áramkorlátot állítod be. Ez hasonlóképpen történik, mint a feszültség beállítás. A feszültséget állítsd kb 24V-ra. A multiméter 10A-es árammérő állásában rövidre zárod a kimenetet, és a korábbi metódus alapján először a tengelyes potit tekerd felfelé, közben nézed az árammérőt. Ha a tengelyes poti maximumánál még nem érted el a max áramkorlát értéket (3A), akkor a trimmerrel szépen beállítod. Sokáig ne hagyd rövid zárban a tápot, mert melegszik rendesen. Ezután nincs más dolog, mint egy ismert teljesítményű izzót ráakasztani a kimenetre és ellenőrizni az áramfelvételt.”

Üdv
Laslie
(#) janikukac válasza Laslie hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Köszönöm, ez nagyon tetszik! Már csak egy valami nem világos, és aztán befogom a számat: te hogyan zártad rövidre a multiméterrel a kimenetet? Csak a piros drótot a pozitívra a feketét a negatívra kapcsoltad? Azért kérdem, mert fentebb írta a kolléga, hogy :
Idézet:
„Ha 10A-es állásban mérsz a multiméterrel, akkor kb. 0.01-0.1ohm értékű sönt ellenállás van a piros és fekete vezeték között, tehát majdnem rövidzárlat, és a készülék az ezen eső feszültséget méri.”
(#) CIROKL válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Tökéletesen mindegy melyik szín hol van , a multiméter majd ha nem jól van tesz oda egy - elő jelet de ez a beállítás tényét nem befolyásolja !
(#) Laslie válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
A feketét a negatívra a pirosat a pozitívra tettem.
De ahogy CIROKL is írta, teljesen mindegy, mert legfeljebb kitesz majd a mutiméter egy - jelet.
(#) Attila86 válasza pz87 hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Na megnéztem neked a szoftvert. Az RB7-es lábra H szintet vezérel ki, vár 30ms-ot majd beolvassa az RB6-os lábat hogy H szintű-e. Ha igen akkor az RB7-et L-szintűre váltja, vár 30ms-ot és megnézi hogy az RB6 L-szintű lett-e. Ha igen akkor mindezt megismétli még kétszer és ha az RB6 láb végig követte az RB7 lábat akkor lép be a beállításos módba a program. Ez eléggé kizárja szerintem a véletlen lehetőségét, tehát más nem okozhatja ezt csak ha még mindig rövidre van zárva a programozó láb.
Egyébként eddig senki nem jelezte hogy ilyen problémája lenne a panelmérő II-vel, ezért is gondolom azt hogy a hiba csak nálad van. Nekem egyébként nincs is PIC18F2423-al megépített panelmérőm, csak egy van de abban PIC18F25K80 van ezért nem tudom letesztelni. Viszont megkérdeztem egy embert innen a fórumról akinek PIC18F2423-al megépített panelmérő II-je van, szintén a 2.21-es verziójú szoftverrel de nála sincs ilyen hiba.
(#) szili83 válasza _vl_ hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Tudom csendesebb, és több levegőt szállít, de nekem NTC-FAN4 ajánották. Ez 2db 8cm-esre van tervezve.

De ennyi bordához bordánként 400cm^2 felülethez elégnek kell lennie, vagy sem?
(#) szili83 hozzászólása Aug 25, 2013 /
 
Rx1, Rx2, Rx3:

Rossz ellenállásokat rendeltem, és ezért az eredeti felállás 3db 0,68ohm párhuzamosan= 0,226ohm ellenállásonként 0,68W disszipál. (ellenállások max teljesítményének 34%-a van kihasználva)
Én a következőt csinálnám a meglévő készletből:
0,33ohm/3W 1ohm/1W 2.2ohm/0.6W párhuzamos kapcsolása=0,222ohm ellenállásonként a következő teljesítmény disszipálnak így el az ellenállások: 0.33R: 1,35W (ellenállás max teljesítményének 45%) , 1R:0,44W ( ellenállás max teljesítményének 44%), 2,2R:0,2W (ellenállás max teljesítményének 33%-a)
Szerintetek ez jó megoldás így?
(#) Ghoost válasza szili83 hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Az NTC-FAN4 es NTC-FAN6 CSAK vezerel, es nagyon csendben.Egy hang nelkul .
A hangot a legszallitas biztosito ventilatorok keltik.
Idézet:
„...Ez 2db 8cm-esre van tervezve....”
Ha 2db ot teszel ra akkor ketto, egyebkent lehet 1 es 3 is.
Ugyanazt a levegomennyiseget a nagyobb ventilatorok lassabb -halkabb- mukodes kozben tudja teljesiteni. Innen adodik, hogy a kisebb / hangosabb lehet.

Ellenallas: A 34% -os kihasznalas nem veletlen. nem illik tul melegiteni, mert elmaszik az erteke.
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2013
(#) szili83 válasza Ghoost hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Igen, úgy csinálom hogy 2 tápegységet építek 2 hűtőborda blokkal, és az FA4 tudja a 2 borda figyelést, és így is csinálom. És 1-1 8-as ventilátor.
A 2db 8cm-es ventilátor a bordákról kifelé nyomja a meleget, a befelé irányuló friss levegőt egy darab 12cm-es venti fogja szolgálni. (2db nem férne el a MIDI PC házban) És más szellözőt nem akarok rá vágni, hanem a hátulja lesz az.
(#) janikukac válasza Laslie hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Így kellene? Tudom, hogy már alig bírjátok elviselni a hisztimet, de félek a trafóktól, nagy áramtól.. Az áramos potit (ami rögtön a multi mellett látszik) kicsit feltekerte, 10%-ot kb, bedugtam az egészet egy pillanatra, de a kijelzőn semmit se láttam, meg halk zúgás jött létre, s egyből kikapcsoltam, mert be...tam...

DSCF6618.JPG
    
(#) Ghoost válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Persze, hogy nem latsz semmit! A tapegyseg muszereknek kialakitott meropontjara tetted a muszered. -ha jol latom ott MAX 200mV a feszultseg.
A muszer ket meropontjara a késes kimeneteket kösd.
(#) janikukac válasza Ghoost hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Azokat kötöttem, logikus, hogy nem a kis csatlakozókra...
A zúgás mitől van? Mi lehet a gond?
(#) janikukac válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Jáááj, az maradt le. Most viszont figyelmetlen voltam.. Basszus...
(#) janikukac válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Na, de valami most se jó. A poti már maxon van szinte, a trimmert is toltam felfelé, de nem mutat ki semmit a műszer..
(#) Attila86 válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Nem kell félni, légy férfi! Itt a legrosszabb ami történhet hogy elfüstöl valami. Olyen kis füstbe ami egyetlen alkatrészből fel tud szállni, viszont még senki nem halt bele.
(#) janikukac válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Na, de valami most se jó. A poti már maxon van szinte, a trimmert is toltam felfelé, de nem mutat ki semmit a műszer..
(#) pz87 válasza Attila86 hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Köszi!
Még egyszer átnézem, de mondom nem is csináltam vele semmit, csak forrasztottam tüskéket az icsp csatlakozóra és rádugtam a programozót.

Az lehet esetleg a probléma, hogy PICpgm-el programoztam és nem 18F2423-nak ismerte fel a PIC-et hanem 18F2420-nak? Próbáltam átállítani, de mindig visszaállította magának.
De rányomtam a programozásra és végigment a programozás a verify is sikeres lett.
(#) Ghoost válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Na akkor ujra.
Ha a muszert a piroskorben levo csatlakozora kotod(ugyanaz az Uki es az Iki csatlakozok bekotese is), akkor mV allasba kapcsold a muszert. csatlakozok a képed szerint.
Ha a lila korokbe csatlakoztatod, akkor a COM es a 10A csatlakozok kellenek, es a muszer a 10A allasba kapcsolva
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2013

Névtelen.png
    
(#) Attila86 válasza pz87 hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Nem tudom, lehet hogy ez a gond!
(#) janikukac válasza Ghoost hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Így csinálom, ennyire nem vagyok amatőr. (még ha nem is úgy néz ki), a trimmert meg már feltoltam majdnem félig, és mindig nem mutat ki semmit sem...
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2013
Következő: »»   499 / 843
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem