Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
De rá tudsz közelíteni Mindjárt intézkedek.
Egy megymag meg mégegy megymag. Jó így?
Trükköztem közben. Szóval ezt a fajtát talán a legegyszerűbb átalakítani, tehát ne mond még egyszer azt, hogy teljesen más, nehéz lekövetni.
A fóliaoldalon bejelöltem a trafó végeit, erre kell majd a graetz hidat rátenni. A másik (eredetileg 5V-os) ágakról mindent szedj le. A 12V-os ágon se maradjon semmi, csak az RC-tag (snubber). A: hiányzik a zavarszűrő tekercs és a kondik, ha tudsz tegyél bele egy másikból, illetve ha belefér tehetsz bele nagyobb (470uF) puffereket is. B: ez a trafó középkivezetése, ezt forraszd ki, és maradjon a levegőben leszigetelve. C: ezek azok a gyorsdiódák, amik a szekunder feszt visszavezetik az IC táplálására. Vedd ki őket, az egyik katódjának a helye lehet a külső +12V betáplálási pontja (rajz). D: a fojtónak csak a vastag, piros tekercsére lesz szükség, a többit kösd ki. E: a 339-es IC-t is vedd ki, és mindent ami körülötte van. A 494 körül is szedj ki mindent, csak azok az alkatrészek maradjanak bent, amikre a rajz alapján szükség van. Az elején amíg nincs kézen a táp, elég ha graetz gyanánt beteszel 4db-ot azokból a műanyag tokos 1A-es gyorsdiódából. A működés megfelelő lesz azokkal is, csak vigyázni kell hogy ne terheld árammal. Ha már működik az áramszabályozás is, ráérsz akkor kutatni diódák után. Azok legalább 100V-osak és 6A-esek legyenek, elvileg Balagemann árul az apróban 10A-est is. Hirtelen ennyi. Sokkal részletesebben nem szeretném magyarázni és képet szerkeszteni, mert akkor már egyszerűbb megcsinálni.
Parancs értettem! Csak egyetlen kérdésem van. Biztos vagy benne, hogy ez a trafó nem olyan mint a képen lévő? Bővebben: Link Mert a panel átnézése után, az egyenirányító diódák lekövetése után nekem ez jött le. Ebben az esetben pedig nem elég ha csak kikötöm a közösítést. Nem tudom, csak kérdezek.
Pontosabban így nem lesz sorba kötve a két tekercs. Ez nem baj? A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2013
Biztos vagyok benne. A trafód az általam csatolt rajz szerint néz ki. A tekercsek sorba vannak (és lesznek) kötve, mert nem szétbontod a sodratot, hanem csak kiemeled a nyákból.
Rendben. Akkor elméjülök benne. A hálózati szűrést megcsináltam, és kapott 470µF kondikat is, szépen haladok tovább.
Bővebben: Link Alakul a dolog, ma eddig jutottam. Primer kör feljavítva, szekunder kör átalakítva, már csak a vezérlés áramkörét kell megcsinálni, átnézni, aztán meglátjuk mit mond.
Valóban alakul. A negatívot ne ott kösd a nyákhoz, hanem ahol eredetileg is volt a sodratnál. Még mindig több ellenállás van benne a kelleténél. Azért érdemes kiszedni mindet amire nincs szükség, mert később megviccelhet (ugye nincs pontos nyákrajzunk). A potikat lehetőleg minél rövidebb vezetékkel kösd majd be (mondjuk max 10cm), és én köré szoktam csavarni még földet, vagy megcsavarom a kábelt. De azt is lehet hogy árnyékolt kábellal kötöd be, hogy minél kevesebb zavart szedjen össze.
Ha van módod rá először alacsonyabb feszültségről indítsd el, vagy használj soros izzót áramkorlátnak.
Rendben, a test hábelt átforrasztom a sodrat helyére. A felesleges alkatrészeket még gyomlálom, csak eddig jutottam ma, összevetettem a rajzot amit mutattál ezzel a táppal, és tényleg közel ugyanaz, más értékek vannak, de ugyanoda vezetnek az ellenállások. De ezeket majd kicserélem a rajzon szereplő értékekre biztos ami biztos. A többit pedig kiforrasztom. Graetz gyanánt találtam jó kis BY239-es to220-as diófákat, 10A 800v, szépen felugrottak a bordára, tömör réz huzallal pedig összehuzaloztam, jó stabil lett, nem mozog semmi sehova. A potit úgy tervezem, hogy a 339-es IC helyére felcsavarozok egy L idomot, ebbe ültetem a potikat, így közel lesz a panelhoz. Persze szigetelem a felfogató csavart, nehogy bajt okozzon. Indításkor az alacsonyabb feszültség nem probléma, van egy leválasztó trafóm, tud 25, 110, 220v-os és ezek variációit, illetve a soros izzó helye is ki van alakítva az ilyen esetekre természetesen. Ami kérdésem lenne, hogy egyenlőre egy ferrit gyűrűt tudtam feltenni és egy kondit, a 22k és a 100nF kiséretében, szóval hogy ez nem okoz e esetleg problémát, mert a rajzon két folytó is szerepel két pufferral.
Ha ez beválik isten bizony csinálok egy univerzális nyákot amibe TO247ig és EI39ig bármilyen bontott at-atx tápból egy ilyen táp építhető, egyébként is drága a torroid manapság A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2013
Ne fáradj, EmmZolee kolléga már csinált egy panelt! Ügyes vagy Papa, alakul ez szépen!
A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2013
Na, köszönöm. Esetleg tudod hol lelhető fel ez a panel?
A ferritgyűrű nem jó, porvas kell bele, az a sárga-fehér ami benne is van. A fojtó felett volt pici I alakú fojtó (úgy néz ki mint egy elkó) az kell oda másodiknak. De ha elhagyod a második LC tagot attól még jó lesz, csak nagyobb zavarfeszültség lesz majd a kimeneten.
Persze porvas, csak már máshol jártam, szóval persze, hogy persze. Tudom egyébként melyikre gondolsz, de az ebben nem volt, helyette volt kettő kisebb induktivitás. De ha jó bele kisebb is, szóval nem kell gyűrű, akkor feltétlen beleteszem a második LC tagot.
Szia !
Én is átalakítás előtt állok, egyenlőre csendes szemlélő - olvasó - vagyok. Az átalakított áramkörön a 15-ről 3-as lábra menő ellenállás és kondi milyen értékű ?
Ugyanakkorát kell odarakni mint ami a 2-es és 3-as láb között is van. Azért nem írtam értéket mert van némi szórás, tehát nem minden tápban egyforma értékű.
Köszönöm ! Majd ha elkezdem akkor biztosan nekem is lesznek kérdéseim - fordulhatok majd Hozzád ?
No, félsiker történt. Mindent átnéztem, minden a helyén, segédtáp egy kis kapcsi üzemű cucc, ok, na 20 ohmos a tápágba, próba. Első körbe üresen próbáltam, a feszt szabályozta a kimeneten, egész 50v ig, de nyöszörgött a trafó, majd terhelést tettem rá, egy 50w-os 12v-os izzót, hát ez nem jött be, villogott az izzó, másodpercenként kettőt, ritmikusan, közbe táp ugyanabba a ritmusba nyöszörög, de áram és fesz potira reagált, ahogy kell. Közben eszembe jutott, lehet kevés a segédtáp. Rámértem, ez 8v lett, a 12 helyett, csodálkoztam mert a kis kapcsi tápra nem ez volt írva, na sebaj, adtam neki trafós tápot, ez 12v-lett, ok. Indítom a dolgot, trafó már nem nyöszörög, a kimeneten most egy ellenállás, táp felmegy 50v ig, majd nyúlok oda, hogy levegyem a terhelést, ekkor lecsúszott a segédtáp csipesze, a 494-es leállt. Mindent lekapcsoltam, segédtáp vissza, de már nem indul semmi, kimeneten nulla, oszcilláció megállt. Gondolom 494 meghótt. Ha kicsit rajta hagyom a 230v-ot, akkor táp zúg kapcsoló tranyó bordája melegszik, ebből arra következtetek, hogy az egyik nyitva van, ergó 494 meghalt. De azért már valami történt.
Ok, új fejlemények, szerencsére csak az egyik kapcsoló tranyó halt meg, kicseréltem 8A-es re, első bekapcsolás után elindul, a feszt tudom mérni de kimenő fesz állásától függően egy egy pillanatra megemelkedik a fesz, 10-15v-nál másodpercenként, 25v-30v nál fél másodpercenként, majd 40-42v nál már rendes fűrész jelalakot mutat a szkóp. Kikapcsoltam a tápot, majd ismét be, ekkor megint ellőtt egy tranyót, és a biztosítékot is. ezazzz
Nekem is ugrál a feszültség ha a NYÁK furatainál a védőföldet nem kötöm rá... Mikor rákötöm akkor stabilizálódik.
Milyen védőföldet hova? Így néz most ki a cucc.
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2013
Bocsesz. Bővebben: Link
Próbálkozom a dologgal, jelen pillanatban nem találtam itthon más tranyó párost, csak 2sc2751-es mondjuk pont kapcsoló tranyó, csak TO247-es tok, hát beletettem. Na ezzel meg az a helyzet, hogy ha üresen tekergetem, akkor szépen 0-55V ig lehet szabályozni, de ha ráteszek akár egy 12v 20w-os izzót, máris leesik a fesz nullára.....aaaaa.....kellett ez nekem.
Mégegyszer átnéztem a panelt, és két dologra lettem figyelmes. Az egyik, hogy az 5.ös lábon lévő 1n5 értéke nálam 1n , a másik, hogy a 15-ös lábon lévő RC tag értéke ismeretlen, így nem húztam be a 3-as lábhoz, vagyis nincs benne, ennek mi a szerepe? Ez lehet a probléma?
Igen, de minden szükséges információ le lett már írva a topikba, többször is.
Ha megnézed jobban a képet, a 3-s lábat, mi van a TL494 belső sémáján, az lett volna a csoda, ha működik.
Azt el is felejtettem mondani, hogy az AT-sban ugye van 2db indító ellenállás. Értékük valahol 150-330k körül van, és a +300V-ról mennek a tranyók bázisára. Elvileg nem zavarják a működést, de jobb ha ki vannak véve (csatolok rajzot).
Az 5-ös 6-os lábon lévő RC tag állítja be az üzemi frekit, azt nem kell piszkálni. A 15-ös lábon eredetileg nem lehet RC tag (csak a 2-es és 3-as között), az össze van kötve a Vref-el, vagyis +5V-on van. Szét kell kötni, és ugyanolyan értékű RC-taggal a 3-as lábra kötni, mint ami a 2-es 3-as között van. Ez nem hagyható el, ezekkel alkot a hibaerősítő egy PI szabályozót, enélkül nem fog normálisan működni. Nézd át alaposan újra a nyákot, a 494 lábain ne legyen más alkatrész (10cm-el odébb se), csak aminek a rajz szerint ott kell lenni. Ha használtál volna alacsonyabb feszt (vagy áramkorlátot) az indításkor ahogy mondtam, akkor egy tranyót sem kellett volna cserélni... A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2013
De, használtam áramkorlátot, egy 20 ohm 20w-os ellenállás volt a tápágakba. De, nem érdekes, már rájöttem, hogy a segédtápot kell előbb kapcsolni, aztán a 230-at, és kikapcsolni fordítva kell, akkor nincs gond. Lényeg a lényeg, betettem az RC tagot, és kicseréltem a kapcsoló tranyókat másik ATX tápból bontott TO220-as példányokra. Most a következő a produktum. Rákötök egy 12v 50w-os izzót, bekapcsolom, elkezdem felfelé tekerni a feszültséget, elkezd izzani az izzó, de vibrál, elég gyorsan, de szemmel látható módon, mint egy stroboszkóp, ahogy tekerem fel a feszt, olyan 10v-nál hirtelen megszünik a vibrálás, normálisan világít, a trafó kicsit morog, de hallani, hogy tolja neki a delejt, innen tekerem fel, akkor szépen emelkedik a fesz, az izzó vakít rendesen, 15v-ig mertem feltekerni, nem akartam, hogy kiégjen. Áramkorlát poti tekergetésére reagál ahogy kell. Olyan, mintha 10v alatt nem menne rendesen a frekvencia, na nembaj, majd ránézek szkóppal, ma ennyire futotta. Örülök annak is , hogy már legalább működik valamennyire, ez is siker. Mondjuk a kapcsoló tranyók és a graetz bordája melegedett cudarul, főleg a tranyóé, a terhelés mindössze 12v 4A, ez nem olyan sok egy ilyen tápnak, vagy elnézek valamit? (Az inditó ellenállásokat megnézem, kiveszem)
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |