Fórum témák
» Több friss téma |
Tudnátok ajánlani egy csöves gitár előerősítőt? Csak Tiszta csatorna érdekelne, és hangszínszabályzás.... (meg a bemenet mert aktív és passzív gitárom is van) Köszönöm előre is!
Építesz egy ECC83+EL84 kombót. Vagy EL34 is jó cső.
Tiszta csatorna kell akkor ez.
Sziasztok!
Kaptam egy felkérést egy analóg oktáv pedálra. Olyan kérés volt ezzel kapcsolatban, hogy az oktávval emelt jelet hozzá lehessen keverni az eredeti jelhez. Eddig találtam ezt a kapcsolást, annyi lenne a kérdésem, ha el akarom hagyni belőle a drive fokozatot, a C6 konditól, akkor kell-e elé buffer? Sajnos nem tudok éppen modellezni, mert meghalt a gépem. Univerzum: Fogalmam sincs, de könnyen találsz angol nyelvű oldalakat, ahol építettek Mini Moogot, ha nem találsz rá információt, akkor írj nekik e-mailt.
Szia!
- Első körben jó lenne tisztázni, hogy mit jelent a számodra, illetve a megrendelő számára az oktáv pedál. Számomra az oktáv pedál pl.: Boss Pitch Shifter (PS-3, PS-5, PS-6 stb.) vagy Boss Octave pedal (pl.: OC-2, OC-3), ezekkel ténylegesen emelhető, mélyíthető a tiszta gitárhang akár egy oktávval is pedáltól függően. Tehát nem torzítanak és méltóan viselik az oktáv pedál nevet. Egyszer BOSS OC-2 -ről jóval régebben linkeltem ide leírásokat, meg rajzot is, de nagyon bonyolult megépíteni, rengeteg alkatrésszel. - De az általad kiszemelt Roger Mayer pedálnak és hasonló ezernyi társának igazából köze nincs ahhoz, hogy fel vagy le mozdítsa el a gitár hangját egy oktávval! A fene se tudja miért nevezték el őket octavia meg octavo pedáloknak. Ezeknél maximum 1-2 vagy jobb esetben 4-5 (fél)hangot transzponál arrébb az effekt és általában, lehet keverni az eredeti hanggal. - Ezek igazából fuzz félék; és szerintem nem tudod kihagyni a drive fokozatot, legalábbis ahányat néztem youtube-on, mind úgy működik, hogy minél erősebbre tekered a gain-t vagy drive-ot annál erőteljesebben szólal meg egy megpendített hang mellett egy mélyebb vagy magasabb hang, mintha fuzz+kórus szólna vagy mintha valami szinti is belekeveredne a hangba. - Legjobb példa az általam is megépített Ampeg Scrambler ami szintén octavo pedál. Van benne négy dióda, tehát ott eleve nem fogsz drive nélküli hangot kapni. Tehát elég torz, ellenben a magasabb hangokon érdekesen szól, mint a "Vizipók csodapók" zenéje, a mély hangokat pedig erőteljesen lemélyíti! De hosszú távon nem valami használható effekthang. Ami mellette szól, a jópofa hangzás és könnyű megépíteni, komplett rajzokkal a tonepad.com -on. - Kérdés, hogy mi a pontos igény. Az utóbbi fuzz/octavo-kból rengeteg félét találsz.
Szia!
Nézegettem ezeket a pedálokat is, de szigorú kikötés, hogy analóg legyen, mint pl. az OC-2, de szinte az összes ilyen analóg pedál különlges (értsd: beszerezhetetlen) IC-ket tartalmaz. Régebben láttam a Demton stúdió oldalán egy rajzot, egy multifunkciós pedálról (oktáv fel, drive, tone), itt is szerepelt többször, emi rávilágított, hogy oktáv fel pedált lehet csinálni 2 diódával is. A Roger Mayer pedál is valahogy így működik, meg sok más, pl. a tonepadon található kapcsolás is, de azokba kell a trafó, ami szintén nehezen beszerezhető. Elviekben, legalábbis első ránézésre, javítsatok is ha tévedek, a két dióda hasonlóan üzemel mint egy egyenirányító, és a Q3 tranzisztor környéke váltja ki a transzformátor galvanikus leválasztását. Így elvileg ez egy oktávot emel. Állítólag kevésbé torzít gemánium diódákkal, ha eljutok addig, akkor majd kipróbálom azokkal is. A pedálnak valahogy úgy kell kinéznie, hogy az eredeti hangot egyszeres erősítéssel, azaz azonos hangerőn átengedi, és egy potival lehetne állítan, hogy mennyi oktávval emelt hangot keverjen hozzá. A kapcsolást azért választottam, mert megtetszett a trafó nélküli oktáv stage, a drive staget azért szeretném lecsapni, mert ide éppen felesleges, és nem szeretnék erre is alkatrészt pazarolni, mellesleg a meglévő pedalboardban, amibe menni fog, így is van 3 torzító, és 4 egyéb effekt, és még be van tervezve 3 torzító, szóval már így is túl sok benne a gain
Szia!
Azért vigyázz azzal a kjelentésel, hogy: Idézet: , mert az bizony nem lesz tiszta. Pontosan ugyanúgy működik pl a Roger Mayíer Octavia is.Pont az történik az oktáv fel pedálok esetében, mint a 2 ütemű egyenirányítók esetében, pufferelés nélkül. Képzeld el színusszal, vannak hullám hegyek és völgyek. A völgyeket meg "fel fordtjuk". Mi történik? A hálózati 50Hz 100Hz-é alakul. Mivel a jel már nem 20ms-onkánt változik, hanem 10ms-onként. A dupla frekvencia pedig pontosan egy oktávot jelent. Az OC2-t nagyon régen átnyálaztam, ha jól emlékszem ott kapukkal és jfettel triggerelik a jelet, gyakorlatilag azt csinálják ,mint az előbb említettem ,csak itt "kivesznek" a "púpok" közül. Itt nem sűrűsödik a el, hanem ritkul, így "felezik" vagy "negyedelik" a frekvenciát. Az egészet aztán megszűrik mindent áteresztő szűrővel meg aluláteresztővel persze, de akkor is egy torz jel lesz a végeredmény, mondhatni pont olyan torz, mint az RMO meg az Ampeg scrambler, a kettő gyakolratilag pont ugyanúgy működik, van egy meghajtó fokozat ,egy fázisfordító, ahol ellenfázisú jellel hajtunk egy 2 ütemű egyenirányítót. Csak a scramblernél egy differenciál erősítővel "összegez". Ezt teljesen tisztán csak DSP-vel lehet megoldani, de ott is nagy fejtörést okoz, hogy pl együtt pengetett hangok, akkordok esetében megfelelően kell korrigálni a fel- vagy lenyomott oktáv tartalmat! Szép napot! Zs. „vagy Boss Octave pedal (pl.: OC-2, OC-3), ezekkel ténylegesen emelhető, mélyíthető a tiszta gitárhang akár egy oktávval is pedáltól függően. Tehát nem torzítanak és méltóan viselik az oktáv pedál nevet.”
Szia!
Pontosan, a Q3 egy fázisfordító gyakorlatilag. A helyzet analóg azzal, mint amikor tápegységben 2 utas egyenirányítást szeretnél, ahhoz is közép leágazásos (vagy 2 szekunder tekercsű) transzformátor kell. Ha megnézed, a kollektor és az emitter ellenállás is azonos, tehát bármilyen kollektor áram változás is van, az emitter áram sem lesz sokkal több (leszámítva a bázisáram plusszt, de a nagy béta miatt ettől eltekinthetünk), így R13-14-en pontosan ugyanakkora változást fog létrehozni ez az áram. Növekvő áram esetén a földhöz képest az emitter ellenálláson nő a feszültség, a kollektor ellenálláson pedig csökken (mivel Ur13 egyre nagyobb ,belátható, hogy a kollektoron csökken a feszültség, Uc= Ut- Ur13). Ennyi a lényeg, ez hajt egy -egy diódát,rádolgozik R17-re,mint terhelésre, és létrejön az amit fentebb már ecseteltem. Egyértelmű, hogy a Q3 fokozatnak le kell "győznie" a iódák nyitófeszültségét, ugyebár addig semmi nem történik a kimeneten, tehát a Ge diódás dolog azért fontos, hogy alacsony nyitófeszültséged legyen, kevesebb amolyan "keresztezési torzítás. Kis schottky dióda is megfelel, pl BAT46, BAT85 stb... Egyszerűen lehetne legyőzni a problémát aktív egyenirányító használatával (egy műveleti erősítő vcs körébe befogni a diódát, így a nyitófeszt a műveleti erősítő kb 100-120dB nyi nyílthurkú erősítése kompenzálná, gyakorlatilag nyitófesz nem is lenne). Így egyszerű lenne hozzá meghajtó fokozatot is csinálni, a műveleti erősítők kellemes erősítés/fázis fordítás lehetőséget hordoznak magukban és nem kell elé a "torzítás", "torz" meghajtó fokozat sem. A hangja persze nem mondom, hogy szép tiszta, ezen nem fogunk összeveszni, mert nem lehet az, itt nem az eredeti jel dupla frekvenciáját kapjuk vissza, ezt vegyük észre, hanem a jel egy félperiódusának a dupla frekvenciáját. Nem mindegy, nomeg ottmarad továbbra is az akkordok és együtt pengetett hangok kérdése! Ez ilyen bicikli! Szép napot midnenkinek! Zs.
Köszi a leírást, az egyenirányítás, trafó, nyitófeszültség és még pár hasonló problémát és megoldást, már magamtól is végiggondoltam. Közben lemodelleztem, és elvileg a Q3 elé a drive fokozat helyett egy olyan buffer stage kell, ami úgy 10*-es erősítést ad. Egyelőre próbaképpen összerakom így, aztán majd a leendő tulaj eldönti, hogy mire van szükséglete. Egyébként szólókhoz szeretné használni, hogy picit színesebb, vastagabb legyen a hang.
Az IC-s megoldásokról már volt egy másik topikban egy kisebb vitánk, de szerintem leszögezhetjük, hogy egy jól összeválogatott alkatrészekből felépített tranyós cuccban lehelletnyivel kevesebb a zaj, mint ha ugyanoda műveleti erősítőket tennénk. Persze itt az is közrejátszik, hogy elemről, illetve agyonstabilizált, zajmenetes tápról járnak. Azóta persze voltak jó tapasztalataim különösen a tl072, és hasnló műveleti erősítőkkel, de itt azért nem tennék bele szívesen, mert már magában elég zajos a pedálboard, amin nem is lehet csodálkozni ennyi pedál, mellett, persze zajzár nélkül, és kompresszorral a végén (érdekes, de a szintén házilag barkácsolt micro amp pedálból kevesebb zaj jön, mint a legtöbb gyáriból, és ez pont ellenpélda a tranyó-IC kapcsolatra). Bár nem változtatna sokat, de egy nyomós érv, hogy van itthon egy fióknyi tranyóm, tl072 meg már alig van, a pedál meg sürgős.
Sziasztok, segítséget kérnék. Megépítettem a Magnus Modulus nevű delay-tremolo-modulation pedált.
http://www.gamal.com.br/MagnusModulus.pdf A gond az, hogy a depth potméter csak teljesen kitekert állásban működik, tehát a max. "mélységnél". Ha lejjebb tekerem kb. negyed fordulatot, a hang teljesen "kisimul", lágy tremoló nem állítható be. A többi funkció teljesen jó, csak ez nem. Egy barátom mondta, hogy a J201 fet munkapontja nem jó, de érdekelne, Ti mit mondtok. Tehát mi a működés alapja, és meg lehet-e oldani a problémát? Még annyi, hogy fordított log-os potmétert ír a rajz, én lineárist raktam bele, ez okozhatja a hibát? Előre is köszi: István.
Üdv!
Tegyél be a féltápfeszre menő 100k helyett egy 220K trimmert, és próbálj állítani. Kényes lehet a modulációról a gatere menő elkó minőségére is, ha átvezet elviheti a munkapontot. A rajz C vagy B tip. potit ajánl, tehetsz bele sima logaritmikusat is . Az hogy csak a végén szabályoz, lehet a lin. potitól is.
Üdv! Gitár effekt pedál projectekhez, hol lehet találni dobozokat? Tudnátok ajánlani ahonnan rendelni lehet?
Köszönettel!
Sok félét használnak, a legelterjedtebb a Hammond cég alu dobozai 1590A, 1590B és az 1590BB. Ha van ebayes tapasztalatod, akkor onnan a legolcsóbb beszerezni (a taposókapcsolót is), de a Tme.eu-n is találsz. Illetve ha pedálboardon akarod használni, akkor nem sokkal drágábban kapsz 1590 BFL-t amit könnyebb lefogatni a boardra.
És effekt project ügyben milyen oldalakat érdemes még nézegetni? GGG -n kívül?
Pl. tonepad.com.
Én többet is megépítettem onnan.
Experimentalists Anonymus, rengeteg rajzzal, Beavis Audio egyedi ötletekkel, saját tervezésű cuccokkal, Muzique, rengeteg cuccal, Geofex, szintén sok cucc, Diystompboxes, a legjobb része a fórum és a kapcsolási rajz linkgyűjtemény. Ha véletlenül olyan rajz linkjáre bukkansz, amit eltávolítottak, ne ess kétségbe, van ez az ügyes kis oldal.
Már pár éve tanulmányozom őket, de nem fenyeget a veszély, hogy elfogyna az olvasnivaló.
Köszönöm a válaszokat!
Akkor biztos ismertek jó néhány ilyen effektet... Volna pár kérdésem: (noisegate..) 2n5952 mivel helyettesíthető (próbálta már valaki)? (BF244A, BF244B, BF245C, ezek vannak itthon n csat. J_fetekből.) Van néhány effektben elég ritka dióda pl.: 1n100 (Orange comp), azt mivel érdemes helyettesíteni? Valamint mik a tapasztalatok a j201 terén? Érdemes méregetni, ha igen milyen értékűeket válogassak össze (olvastam pár dolgot ezekről de mindenfélét írogatnak) A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2013
Sziasztok!
Szeretnék építeni egy effekt loop-ot a következő erősítőmbe. Kerestem rajzokat, de egyik sem felelt meg. Kritérium, hogy az 250-260V körüli feszültségről üzemeljen és lehetőleg ECC83 legyen benne. Néztem az ENGL erősítő rajzait, ott ECC83-at használtak, de sokkal nagyobb anód feszültség mellett. A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2013
Nagyszerű! Elég egyszerű felépítése van, talán még nekem is sikerülni fog elsőre
Sziasztok,
Adott a mellékelt kapcsolás. Ugye a tone és a volume potik logaritmikusak (a rajzon A mint audio) a gain pedig lineáris? Az 1mikroF-os kondi elkó legyen vagy fólia? Ha fólia akkor MKP mindegyik vagy jó ide az MKS is? Gondolom, hogy nem egy bajnok kapcsolás, de az 50K-s poti kivételével minden van hozzá otthon a fiókban és karácsonyi figyelmességnek/apróságnak (szó szerint ) szánom. köszönöm.
...közben találtam egy enhanced verziót (a fűtés így nyilván nem jó, azt majd egy soros 10ohm/2W-on keresztül kapja).
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2013
Épp most csinálok egy ilyet. A rajz szerint elkó, én azzal szereltem.
A fűtéshez ne tegyél semmit sorba, mert így is kevesebb, mint az adott kapcsolás szerint lennie kéne.
Aminek az egyik fele kicsit íves, az elkó.
Szia,
9V-ból a kb. 6,3V 300mA mellett megköveteli a 10ohm/2W-ot. A matsumin verziót építed? Log vagy lin a gain poti? A másik két poti gondolom logaritmikus. Mekkora kimenő jellel számolhatok, meg tud hajtani egy hifi bemenetet (1V-os érzékenység)? Elnézést a sok kérdésért. A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2013
A rajz szerint kötés szerint 12,6 kellene neki. (6,3 akkor kell, ha 4.-5- lábat egybekötöd, és a 9. a másik pólus.) így a 2 fűtőszűl sorba van kötve, úgy párhuzamosan.
Igen, a Matsumin verziót. a gain lineáris, a másik 2 logaritmikus. Ezekre várok még, ezért nincs befejezve. Szerintem a hifi bemenet felejtős, gitárerősítő kell ezután (bár ilyen tapasztalatom nincs).
Azért én csak kipróbálnám ezt a matsumin -t egy 12V 1A -es adapterrel is.
Ja én leragadtam a 9V-nál. Elég kevés dolgot tudok a csövekről, de fűtés bekötéssel azért nem lesz gond
Létezik ebből egy twin caster verzió ami tulajdonképpen két egyforma egység egymás után. Esetleg majd megpróbálom azzal hátha erősít eleget. Vagy megemelem a tápfeszt 18V-ra és ECC81/83-al. Azért 18-ra, mert a külföldi fórumtársak szerint a 83-as onnan "indul" , ás 9V+9V... Jó lenne ha megmaradhatna pocket verziónak még ha rövid ideig is bírná az elemes táplálással illetve a kimenő jel elegendő lenne egy mezei erősítő meghajtására (amolyan nincs nálad a gitár erősítő és nagyon játszanál, vedd ki a zsebedből a hordozható verziót ). Gondolkoztam még 6111-es subminiatür csővel is, hátha előnyére változik a dolog. A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |