Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   78 / 151
(#) proli007 válasza BEMcorp hozzászólására (») Dec 7, 2013 /
 
Kicsit fordítva van, C4/R10..
(#) BEMcorp válasza proli007 hozzászólására (») Dec 7, 2013 /
 
Ahhan, így már értem
Akkor elméletileg, ha a C4 kondi értékét csökkentem - bizonyos határig - fürgébbé tehetem az áram érzékelését?
12-15W -nyi ledet szeretnék hajtani, így áram-értékileg kb a mostani motorokkal megegyező lenne a teljesítményem.
Persze tudom, hogy a motoroknak van tehetetlensége, a ledeknek meg nemsok...
(#) proli007 válasza BEMcorp hozzászólására (») Dec 7, 2013 /
 
Az nem jó ómen, ha valami mindenre jó.. Ha a Led-eket előtét ellenállás nélkül kötöd rá, mindjárt áss egy gödröt is Fet és a Led-ek számára..
(#) BEMcorp válasza proli007 hozzászólására (») Dec 7, 2013 /
 
Akkor marad az eredeti áramgenerátoros megoldás.
Csak mintha úgy emlékeztem volna, hogy a ledek fényerejét jobb pwm-mel szabályozni.
(#) proli007 válasza BEMcorp hozzászólására (») Dec 7, 2013 /
 
A Led-ekre jutó (időbeli) átlag teljesítményt lehet "szabályozni" PWM-el, de a maximális áramot vagy ellenállással, vagy áramgenerátorral kell beállítani. De a PWM átlagáramával aligha, mert a csúcsáramát nem szabad túllépni.
(#) Koncsar hozzászólása Dec 8, 2013 /
 
Szasztok! Megkérnék valakit javítsa ki nekem, hogy a motor fordulatszámát szabályozni lehessen. Köszi.
(#) BBoyBen hozzászólása Dec 12, 2013 /
 
Sziasztok!
Mielőtt bárki rámförmedne, igen, elolvastam a korábbi hozzászólásokat és jómagam is egy 555-ös IC-vel felépített PWM modulátorban gondolkoztam. Egy 12V-os kis egyenáramú motort szeretnék vele üzemeltetni NYÁK maratáshoz, ami majd lötyögteti az edényt. Mellékelek egy videót. Így már mindenkinek világos. A kérdésemben az újdonság a korábbi hozzászólásoktól eltérően, hogy lenne-e elegendő nyomatéka egy kis DC motornak ahhoz, hogy a videóban szereplő edénynagysággal és vízmennyiséggel számolva tudja billegtetni a dolgot. A PWM kitöltést egy potméterrel fogom szabályozni, így nem fog őrült módjára forogni a tengelye, hanem annyira, amennyire szeretném.

Íme az 555-ös PWM szabályzó kapcsolása. Annyiban módosítom, hogy a kimenetre nem teszek FET-et és a motor után kondit, valamint elhagyom a 2 diódát.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2013
(#) Ghoost válasza BBoyBen hozzászólására (») Dec 12, 2013 /
 
Szia!

A "kis egyenáramú motor" mint olyan nem igen segit a kerdes megvalaszolasaba.
Hisz a meret viszonyitas kerdese csak. Az elektromos rollerek motorja is lehet kicsi, s annak lenne nyomateka is hozza. A kazettasmagno ablakmozgato motorja, szinten kicsi, de annak ketelkednek erejebe ha ilyen sulyt/tomeget kell mozgatnia.

Idézet:
„...hogy a kimenetre nem teszek FET-et...”
szegeny 555-os IC kimenet...
A kondi meg a betap feszultseget simitja neked.
S mely 2diodat kivanod elhagyni?

Szerintem maradjon a FET es a D3 dioda is. jobban jarsz!
max alkalmazz pl: irfz44 -et.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2013
(#) BBoyBen válasza Ghoost hozzászólására (») Dec 12, 2013 /
 
Így van, ebben kételkedek én is. Mellékelek egy képet a nagyobb DC motorjaimról. Az felső sor első kettőre adnám a szavazatom, hogy az talán elegendő nyomatékot tudna leadni a tengelyén.

Azt gondoltam, hogy nem olyan nagy terhelés az 555-nek, de akkor beteszek egy IRL540-et, az van itthon, de ez is remek terhelés kapcsolására.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2013

DCmotor.jpg
    
(#) Ghoost válasza BBoyBen hozzászólására (») Dec 12, 2013 /
 
Egy attetellel eselyes lehet, nelkule proba......
Az 540-es jolesz oda. csak a paralel diodat NE felejtsd ki.
(#) BBoyBen válasza Ghoost hozzászólására (») Dec 12, 2013 /
 
A D3-as diódára gondolsz? Az azért kell oda, hogy a motor kikapcsolásakot a motor tulajdonságaiból eredően ne jusson a kimenetre feszültség? És ennek megakadályozása miatt kell az áram irányával ellentétesen a dióda.
(#) Ghoost válasza BBoyBen hozzászólására (») Dec 12, 2013 /
 
Ha jol tudom akkor az vedi a FET-et, azzal hogy athidalja a motort.
Amikor lekapcsol a FET akkor feszultseg tuske jelenhet meg.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2013
(#) _BiG_ válasza Ghoost hozzászólására (») Dec 12, 2013 /
 
Jól tudod, a motor kikapcsolási önindukciós tüskéjét zárja rövidre, különben megöli a FET-et.
Ide gyors dióda kell!
(#) druxter hozzászólása Dec 12, 2013 /
 
Van olyan PWM szabályzó kapcsolás ahol az egyenirányított és pufferelt DC ~ 310 voltot tudnám szabályozni?
(#) Ghoost válasza druxter hozzászólására (») Dec 12, 2013 /
 
Elvileg ez tudja azt.
Hisz a vezerlo es a vezerelt fesz el van valasztva egymasrtol.
Csak megfelelo terhelhetosegu kapcsolot hasznalj.
(#) Troga hozzászólása Dec 12, 2013 /
 
Sziasztok!

Segítségre lenne szükségem, van nekem egy "multifunkciós barkácsgépem" és hát használat során kiestek az áramkörből alkatrészek, ebből adódóan tönkre ment a szabályzás, gondoltam újjá építem, meg is lett de mivel nem fényképeztem le összerakott állapotában, nem tudom az egyes alkatrészeknek, hogyan is kellene állnia. A végeredmény pedig hogy táp adásra az ic eldurrant segítsetek kérlek hogy mit kötöttem rosszul. Csatolom a képeket, és megjegyezném, hogy ez a második áramköröm szóval nem szépség nyertes az áramkörből egy trimmer poti és egy ellenállás lett kiforrasztva, és persze a táp kábelek. Valamint az egyik kép az eredeti áramkört mutatja. Nagyon megköszönném ha tudnátok segíteni köszi.
(#) Troga hozzászólása Dec 12, 2013 /
 
A képek
(#) Troga hozzászólása Dec 12, 2013 /
 
És az eredeti.
(#) BBoyBen válasza Troga hozzászólására (») Dec 14, 2013 /
 
Egy kapcsolási rajz sokat segítene! Illetve az eredeti lemezen nem látható,hogy melyik az IC-nek az 1-es lába, illetve hogy mi hova van forrasztva és az micsoda.
(#) sany válasza Troga hozzászólására (») Dec 15, 2013 /
 
Szia!
Multiméterrel kisípoltad az üres panelt mielőtt beültetted az alkatrészeket?
(#) _BiG_ válasza Troga hozzászólására (») Dec 15, 2013 /
 
A vonalazás még hagyján, de tanulj meg forrasztani (egy maradék nyáklapot furkálj ki, maratni nem kell, csak sok luk legyen és csak drótokat forrassz be, de előtte legalább a forrasztás elméletét olvasd el, hogy mikre kell figyelni, mitől is lesz jó), mert ez így minden, csak nem áramkör.
Ha csak taknyolod az ónt, ne számíts működő áramkörre! Egy rossz érintkezés is kinyírhatja az IC-t, nem csak a rövidzár!
(#) orcika70 hozzászólása Dec 15, 2013 /
 
Talán ha az eredeti nyák alkatrészoldali részről készült volna fénykép felvétel, még az is lehet hogy az alkatrész beültetés pozíció rajz is van rajt.
(#) sany válasza Troga hozzászólására (») Dec 15, 2013 /
 
Szegény IC.
Most jobban megnéztem a képet.
(#) sany válasza _BiG_ hozzászólására (») Dec 15, 2013 /
 
Azért lehet ott zárlat,néhol nagyon közel vannak a vezetősávok.
(#) proli007 válasza Troga hozzászólására (») Dec 17, 2013 /
 
Hello! Én visszarajzoltam. Minden esetre ez nem PWM, hanem analóg szabályzó. Az alkatrészek értékeit csak megsaccoltam, mert látni azt nem látom. Az Rx ellenállás hiányzik. A végében gondoltam valami Fet van, de akár PNP tranzisztor vagy darlington lehet.
Minden esetre ott követted el a hibát, hogy az IC-t 180°-al fordítva tetted bele, azért robbant fel. (A másik OPA invertáló bemenete a GND-n van, így hatástalanítva van.)
De a nyákot úgy is újra kell gyártani, polír papírral csiszolni és valami normális ónnal forrasztani. üdv!
A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2013
(#) Troga hozzászólása Dec 18, 2013 /
 
Hali!

Köszönöm a hozzá szólásokat, főleg a rajzot, az eredeti alkatrészek megvannak és mellékelem is,
TIP127
1K ohm
9.8K ohm
3K ohm
1,5K ohm
100n 2db
poti 10K
LM358
100qF 25v
Igyekszem a kövi nyákot szebbre megcsinálni ....még egyszer köszi a helpet...majd írok hogy működik-e
(#) zolika60 válasza Troga hozzászólására (») Dec 18, 2013 /
 
Az utolsónak írt kondi szerintem inkább 100 µF lesz.
(#) zohlih hozzászólása Dec 25, 2013 /
 
Sziasztok,

Kérném a hozzáértők segítségét.
Adott egy 12v -os pedálos+távirányítós autó kisgyermek részére.
A gond az lenne, hogy mindkettő vezérlő esetében a max teljesítményt rögtön leadja, és olyan lehetőséget keresnék, amellyel állítani vagy szabályozni lehessen.
Egy bagatell példával élve, mint a régi varrógépeknél a pedál, ha szerényen léptél rá lassan forgott, ha odaléptél akkor gyorsan.
Megoldható lenne ez a dolog?
Potméterrel vagy bármilyen szabályzóval?

(A motoron nem látok teljesítményre vonatkozó jelölést, de 12v kategóriában ennél a modellnél ez a műszaki leírás:
motor 2 x 35 W,
akkumulátor 12V 7Ah

Előre is köszönöm.
(#) JZoli válasza zohlih hozzászólására (») Dec 25, 2013 /
 
Itt egy rajz, ezt már régebben ugyanebben a fórumba valaki belinkelte egyszer, ez jó lesz. A legtöbb gondot a pedál és a poti összeépítése adja majd!

555 PWM.gif
    
(#) zohlih válasza JZoli hozzászólására (») Dec 25, 2013 /
 
Köszi a válaszod, olyan megoldás is lehet ami nekem mint laikusnak mond valamit?
Gondolok itt arra, hogy megveszem az xy fajtájú potit vagy pedált és rákötöm a megfelelő vezetéket, vagy ezzel mindenképpen egy műszerészt kellene felkeresnem?

Bocsi, de a rajz nekem nem mond semmit. :/
Következő: »»   78 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem