Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
A mutatott jelalakokat egy fórumtársunk mérte az épülő gépén.
Rossz jelalak=nem stimmelt a meghajtótrafó bekötése. Jó jelalak=meglelte és korrigálta a hibát. Itt van.
Sziasztok,
Ismét nekiálltam egy hidas gépnek az egyszerűsége miatt.A panelok készen vannak,a főtrafót most tekercselem egy 17"crt monitor eltérítő magjára.Pár kép
Csinálhattál volna bonyolultabbat is. Gondolok itt arra, hogy fele szekunder fesz, és a teljes szekunderről pedig egy "nagyfeszgyújtás", tehát a hegesztés 35V-ról történne, a gyújtás meg 70V-ról. Kíváncsi lettem volna mennyit bírna úgy a 4db IGBT, mert szerintem 220-240A-ig el lehetne menni vele, persze más kérdés hogy minek.
Akartam csinálni egy ilyet, de mivel a gépem évek óta működik, nem hiszem hogy valaha is nekiállok még egynek.
Kicseréltem a meghajtó trafót gyárira, illetve ideiglenesen beforrasztottam 2x2 IRF740-et, bekapcsoltam izzón keresztül üresjáratban, kisebb az áramfelvétel mint az IGBT- vel és semmi mellék sípolást nem hallani.
Hogyan tovább a tesztekkel, mit mérjek rajta??? Elvileg még ezzel is lehetne vagy 60A-rel hegeszteni.
Minden fórum társunknak sikeres építést, és Sikerekben Gazdag Új Évet Kívánok!
Szerintem,mérj végig mindent újra és hasonlítsd össze a kapcsolási rajzzal! Nézd meg,hogy mit csinál a vezérlés a potméter csavargatása közben,a rezgésnek semmilyen poti állásnál sem szabad leállni vagy torzulást okozni a kimeneten.Semmi nem melegedhet.A segédtápot is ellenőrizd közben, 12V DC alá nem csökkenhet semmiképen sem.Ellenőrizd a be tápot,annak útját és a kb. 310V DC meglétét.Ellenőrizd a meghajtó fokozatokat,mindkét oldalon nagyon közel azonos értékeket kell mérned,mint szkóppal,mint feszültségmérővel.A zénerek sem melegedhetnek.Mérj rá a kimenetre is.Ha mindet,de mindent rendben találtál akkor nincs más hátra mint előtét nélkül bekapcsolni a készüléket és járatni üresen legalább 20-30 percet,közben még egyszer ellenőrizni mindent,feszültségeket,melegedést,aztán jöhet az éles próba.Egyebet nem tudok mondani,javasolni,ezeket már többször leírtam az évek során és a készülékedről sem láttam képet,nem tudom melyik összeállítást használod,több verzió is van fent a fórumon.
Megvan mit rontottam el! Ellenállással terheltem és elkezdett sípolni, ekkor átnéztem a rajzot és az áramváltó trafót a főtrafó ágába tettem, közben meg nem is ott van hanem az alsó oldali IGBT / FET után de a visszafutó dióda előtt, kijavítottam és terheltem újra de már nem zúg és már kis időre rövidre is mertem zárni a kimenetet.
Idézet: „Az áramváltó tekercset jól kötöttem be nem találomra” Te kis huncut! ![]()
Akkor most vehetek IGBT-t, ahonnan szoktam vásárolni ott csak IRG4PC50WPBF van, U végű nincs, átnéztem a leírást és kb olyan gyors mint az U, meg nem is drága.
Ahogy Tubi barátom mondaná "ugye,hogy ugye?" ,nem nézted meg alaposan a rajzot és a képeket,pedig minden ott van pontosan leírva,lefényképezve.
Azért még van némi vizsgálat,nézd meg,hogy terhelésen hogyan viselkedik a gép,aztán mérj feszültséget az UC3845 3. lábán,pozitív irányúnak kell lenni,itt láthatod,hogyan reagál az áramváltó a terhelésre.A fórumon fent van,hogy pontosan hogyan kell az áramváltót elhelyezni,hol van a kezdet és vég szála,tedd meg,hogy megnézed,ha már annyit kísérleteztünk a cél érdekében és ezeket meg is osztottuk,én tettem fel.A frekvenciával mehetsz 30-35kHz-ig és még ott jók lesznek azok az IGBT-k,de a 30kHz is jó.Elvileg 2-2 darab elég 130A-ig,én biztosan 3-3 darabot tennék,de ez csak az én véleményem. A jó hűtésről (hővezető paszta) kellően elégséges hűtőbordákkal és egy jó ventilátorral gondoskodj,úgy szívja át a levegőt a készüléken.
Szia
Használhatod nyugodtan a w végűt.Nekem is az van benne 4 darab és 34 kHz-en megy.Valaki meég használt ilyet ő 40 kHz-en hajtja és semmi gond vele.Az ára meg egyenesen baráti
Már sikerült ívet fognom letekert potival, ilyenker 8A körüli áram folyt, viszont rövidzárba nagyon felugrik az áramfelvétel nem tudom 20A fölé addig mér a digit multim, illetve tettem a gépbe egy 100A méréshatárú DC árammérőt de az is kiakadt(!) de lehet csak azért mert közel van a folytóhoz és megzavarodik.
Viszont láttam olyan kapcsolási variációt ahol az árammérő a főágban volt ahogyan először lehet nem ez volt a gond hanem a meghajtás lassú lezárása mégis, ezt kijavítottam a lezáró FET gate ellenállásának csökkentésével 50Ohm-ra, most a rövidzárat legalább bírta a 2x2 IRF740 FET, előtte ez is eldurrant rövidzárkor.
Talán ha csökkentett táppal próbálkoznál bemérésnél,nem durrogtatnál annyit.
Írd le légy szíves még egyszer pontosan,hogy hova kötötted be az árammérőket és ott miket mértél,mert így olvasva elég vad dolgok vannak ott.
Árammérő a kimeneti kábelen van egy LEM gyártmányú DC-t is mérő CKSR 25NP amit digit kijelzős modulon nézem, max 100A tudok vele mérni, a lezáró FET-et ami eddig IRF510 volt kicseréltem megfelelő típusra mert nem találtam otthon irfd120-at de volt irld024, ezzel már sokkal jobb a zárlati áram 60A a hegesztő áram 10A, feljebb nem merem tekerni a potit mert csak 4 IRF740 van a hídban, lehet ha fentebb tekerném a hegesztő áram fentebb menne a hegesztő áram de a zárlati áram maradna.
Szerintem az a gond hogy a vezérlés vagy meghajtás nem tud elég rövid impulzust kiadni és nagy az áram kihajlás. Viszont most már kis kitöltésnél 1-2% 10nF kapacitív terheléssel is meredek lefutó éle van a meghajtásnak. Nem tudnátok mérni lakatfogóval letekert potival egy hegesztő meg egy zárlati áramot? A műszer jól mér nem zavarodik mert stabil értéket látok rajta. A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2014
Az nagyon sok. Nekem ilyen gépem nem volt (meg nem is lesz), de az UCC-s hidam árama a hegesztőáramhoz képest zárlatban kb. 25%-ot hajlik ki. Tehát ha 100A-nél leragasztom a pálcát, akkor nem folyik több 125-127A-nél, megmértem.
A tiéd ezek szerint 600%-ot, ami szerintem nem lehet. Vagy elmérsz valamit, vagy valami nagyon nem jól működik.
Valami nem akarja az igazságot az biztos.Látom,megint nem lett betartva amit anno mondtam.Leírtam,hogy ha a meghajtóban nem IRFD120 van hanem ,mint jelen esetben is volt, IRF510 vagy hasonlók,akkor a G lehúzó ellenállást 1K-ról 2K-ra kell növelni,különben halálozási esemény következik be a végfok IGBT sorában. 1K esetén erősen zúgni fog a gép,saját tapasztalat.Szerintem,még mindig nem jó helyen van az áramváltó tekercs vagy fordítva van betéve.A valós helye a főtrafó VÉGE szálon van,közvetlen a kivezetésnél,még a diódák (HFA15TB60) előtt a trafó felé,mellékletben mutatom.Mutatom az áramváltót is.Nekem nincsenek kimeneti áram méréseim,de emlékeim szerint Tubi mérte és ott sem volt több 25% -nál.Mértél feszültséget az UC3845 3. lábán? Mennyire követted,tartottad be a rajz által megadott alkatrészeket?
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2014
Az internetes orosz rajzokon két megoldás látszik az áramváltó elhelyezésére egyik a főtrafó alsó ága, a másik meg az IGBT kollektora, a kettő között csak a diódák lemágnesező árama a különbség. Az ív nem sípol meg már 100x leellenőriztem az irányt, tegnap megnéztem szkópon a 3. lábat, terhelés nélkül trapét jel (mágnesező áram) kis terheléssel emelkedő négyszög jel viszont ami nem tetszett hogy a végén van egy túllövelés, meg próbálom lefényképezni.
A poti nagyobb értékű mint a rajzon de arányosan növeltem az ellenállásokat az 1. lábon forgatás közben 1.8-4.5V mérhető kb az előlapra menő vezetéket leárnyékoltam. Kicsit hihetetlen hogy az 1k vagy 2k különbséget okoz.
Megértettem miért nem mindegy az 1 vagy 2k, ugyanis a lezáró fet csak a nyitófeszültség felett süti ki az igbt gate-jét, megfordítottam az áramváltót de még ilyen kis terhelésnél is elkezdett kattogni a trafó. Itt a kép 5A terhelésnél:
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2014
Azért tesszük közvetlen a trafóhoz az áramváltót, mert így nem kell külön helyet kialakítani az IGBT modulon, egyébként oda is tehetnéd, ahogy a rajzon van. Ugyan az az ág!A lényeg, hogy nem a kezdő ponttal jelölt ágban legyen! Egyébként mire tekerted meg milyen gyűrűre?
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2014
Ahogyan írtátok a pc tápból bontott sárga porvasmagra ami 23 mm átmérőjű.
Valami még mindig nem jó.A főtrafó szekundere nincs fordítva bekötve?Nem jó az áramváltó jele sem.Valami ilyesminek kellene lenni. Alsó jel a képen.
Igen a főtrafó fordítva volt bekötve nem tudom hogy nézhettem el, most már jó lett a 3. lábon a trapéz jel nincs túllövelés, sajnos ahogyan terheltem a kimenetet ellenállással az áram kihajlás még mindig nem szűnt meg.
Megszűnt csak be kellett állítani a poti alsó határát.
Na végre,a Teremtő áldjon meg.
![]()
Üdv!
Régi témával állnék újra elő... - újabb kérdéssel. Még mindig birizgálja a fantáziám az ac-dc-mig-mma gép a saompal.su oldalon. Most az foglalkoztat a vezérlését illetően, hogy hogyan váltja a klf. funkciókat. A kapcsolója ugyanis 4-es állású vagy mig vagy mma vagy dc vagy ac üzem. Nos azt gondoltam, hogy a mig és az mma is lehet dc vagy ac módban, de ebben a kiépítésben (kapcsolási lehetőségben) ez hogyan valósulhat meg? Továbbá nem látom a rajzon a mig gép működéséhez való különbséget, merthogy a maci az alapgép, s az áramérzékelés is ugyanúgy megy, ugyanúgy működik, akkor miben más a mig és az mma (tig)? Azaz, hogy még mindig szeretnék valami ac tig, mig gépet építeni, de eddig nem találtam jobb rajzot, leírást. Minden információt szívesen fogadok. ![]()
Gratulálok Gábor.
Mindenkinek: Bort, búzát, békességet az Új Évben.
Köszönöm szépen,de mihez?
Gondolom ahhoz, hogy ~300km-ről kiszagoltad a főtrafó fordított bekötését.
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |